28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Klavír, Mečiar, Kiruna

Novinky ze soutěžní sekce Česká radost

Soutěžní sekce Česká radost se otevírá i těm českým filmům, jejichž režisérem není český tvůrce. „I díky této změně představí letošní Ji.hlava snad nejpestřejší nabídku výrazných českých dokumentů, uvedených ve světové či české premiéře. Česká dokumentární scéna se navíc obohatila o novou generaci tvůrců, kteří své filmy letos představili třeba na festivalu ve švýcarském Nyonu,“ říká Marek Hovorka.

Například v Česku dlouhodobě žijící francouzský režisér a producent Artemio Benki představí na Ji.hlavě svůj režijní celovečerní debut Sólo. Sleduje v něm životní i umělecký osud talentovaného argentinského klavíristy Martína Perina, jehož slibnou kariéru ovlivnil dlouhodobý pobyt na psychiatrické klinice v Buenos Aires. „Je to příběh o lidské křehkosti, zranitelnosti, ale i odhodlání,“ říká Benki o své celovečerní prvotině. „Svým filmem jsem chtěl přispět k destigmatizaci lidí s duševním onemocněním a k rozostření hranice mezi tím, co je dnes běžně vnímáno jako normální, a co už nikoli,“ dodává režisér, jehož snímek měl světovou premiéru na festivalu v Cannes.

 

 

Také slovenská režisérka Barbora Berezňáková uvede na Ji.hlavě svůj debut. Její film Skutok sa stal jde po stopách jedné velké politické kauzy devadesátých let na Slovensku: sleduje únos syna tehdejšího prezidenta Michala Kováče, vraždu svědka případu Róberta Remiáše a pozdější amnestii, kterou pachatelům udělil Kováčův nástupce Vladimír Mečiar. „Ten film není jen o vraždě a únosu. To, že se věc jakoby nestala, navzdory skutečnosti, že kolem zůstalo několik mrtvých, ovlivňuje slovenskou společnost a lidské osudy dodnes,“ říká režisérka.

 

 

Mezinárodní rozměr má i snímek Kiruna – překrásný nový svět česko-švédské režisérky Grety Stocklassy. Autorka portrétuje nejseverněji položené město Švédska, ve kterém se těží železná ruda – a které se v důsledku těžby propadá. „Těžba se pořád finančně vyplatí, takže politici rozhodli, že město musí ustoupit,“ vysvětluje Stocklassa.

 

 

Za zmínku stojí i dokument Johany Ožvold The Sound Is Innocent, který vzdává hold „elektronické hudbě ve světě, jejímu vývoji od padesátých let po současnost“.

 

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
GEMO
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms