28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

aktivismus

výpis filmů

Černočerná tma
Aaron, Luke a Mark jsou tři mladí protagonisté, z nichž každý byl z jiných důvodů chycen do pasti zvané incel – misogynní subkultury, jejíž frustrace pramení z nedobrovolného celibátu a s ním souvisejícího pocitu ponížení a méněcennosti. Krátký hybridní snímek inspirovaný příběhy skutečných mužů přibližuje projevy i zdroje patriarchálního extremismu, který stále častěji uniká z virtuálního prostoru do toho skutečného. „Termín [incel] se natolik odtrhl od původního významu, že se stal zbytečným.“

Černočerná tma

Guillym Davenport
Austrálie / 2023 / 16 min.
sekce: Ji.hlava Online, Krátká radost
Evropská premiéra
Generace černých hlav
Jednou z nejprominentnějších vysokoškolských institucí v Nigérii je univerzita v Ibadanu, založená ještě v éře britské koloniální nadvlády. Nyní zde studuje přes 30 tisíc lidí. Hrstka z nich se každý čtvrtek schází v jedné z poslucháren, kde v rámci filmového klubu sledují vybraná díla afrických filmařů. Snímky tematizující stále aktuální problémy postkoloniálních zemí vyvolávají vášnivé diskuze. Díky pohotové ruční kameře se sami stáváme jejich účastníky a účastnicemi. Během protestů proti policejní brutalitě se studentský zápal pro politické a společenské otázky, podnícený zhlédnutými filmy, přelévá i mimo zdi univerzitní budovy. „Řekl bych, že jde o pokus zviditelnit realitu nigerijských studentů a studentek. Chtěl jsem zobrazit jejich obyčejnou krásu a inteligenci, kterou projevují navzdory problémům, jimž čelí.“ — Alain Kassanda Zdroj citátu: New Directors/New Films

Generace černých hlav

Alain Kassanda
Nigérie, Francie / 2023 / 89 min.
sekce: Ji.hlava Online, Souhvězdí
Česká premiéra
Jiříkovo vidění
„Myslela jsem si, že to půjde snáz,“ připouští režisérka Marta Kovářová v půlce filmu. Formou živého deníku v něm zachytila boj svého otce za klimatickou spravedlnost. Jiří Svoboda z Ústavu fyziky materiálů Akademie věd přišel s geniálně jednoduchým nápadem, jak snížit emise skleníkových plynů. Navrhuje globální zpoplatnění uhlíku. Brněnský vědec za doprovodu dceřiny kamery a písní navštěvuje lokální protestní setkání i světové ekologické summity. Nakažlivé odhodlání obou protagonistů ale naráží na liknavost politiků a političek a nepružnost mocenských struktur. Svobodu přesto neopouští humor a víra, že určité věci má smysl dělat zkrátka proto, že jsou správné.„Chtěla jsem filmem prověřit, proč by to na světě nemohlo fungovat tak, jak si táta v kuchyni představuje.“ — Marta Kovářová.Citát z časopisu dok.revue.

Jiříkovo vidění

Marta Kovářová
Slovensko, Česká republika / 2023 / 77 min.
sekce: Česká radost, Ji.hlava Online
Mezinárodní premiéra
Kde chybí Bůh
Prázdný sklad na okraji Paříže se pod vedením režiséra Mehrana Tamadona mění ve vězeňskou celu. Klaustrofobní prostor rekonstruuje podle instrukcí tří osob, které byly kvůli svým politickým názorům vězněny íránským režimem. Taghi Rahmani je proskribovaný, nespočetněkrát tvrdě vyslýchaný novinář. Mazyar Ebrahimi provozoval půjčovnu filmové techniky. Na základě pomluvy konkurenta byl obviněn ze špionáže. Homa Kahlori zakusila mučení íránských věznitelů již v 80. letech. Zatímco každý z nich podrobně popisuje a přehrává vliv hrůzných zážitků na tělo a mysl, klademe si spolu s režisérem otázku, zda vůbec existuje inscenační metoda, která by podobné útrapy zachytila v plném rozsahu. „Ve filmu Kde Bůh není jsem se snažil být ke svým postavám citlivý, protože to trauma je obrovské a já se o ně musel postarat. Vždycky jsem se snažil ujistit, že mohou jít dál; neustále jsem se jich ptal, jak se cítí. Byl jsem opravdu s nimi a chápal jsem, že přehrávání těchto scén jim může i trochu pomoci. Ale nebylo mým jediným cílem jim pomáhat, šlo mi o to, abych natočil film. Nemyslím si, že filmař je anděl nebo že má jenom dobré úmysly.“ — Mehran Tamadon Zdroj citátu: Cineuropa

Kde chybí Bůh

Mehran Tamadon
Švýcarsko, Francie / 2023 / 112 min.
sekce: Ji.hlava Online, Souhvězdí
Česká premiéra
Král Uhel
Střední oblast Apalačského pohoří byla odjakživa spjata s těžbou uhlí, které do dnešního dne nepředstavuje pouze zdroj obživy, ale ovlivňuje a utváří životní styl místních komunit. Autorský dokument Elaine McMillion Sheldon je působivou mozaikou, v níž se prolínají mýty, minulost i současnost daného regionu, ale i poetickým zamyšlením nad jedinečným prostředím a jeho proměnou. Král Uhlí, jak ona sama svůj domov nazývá, je totiž místem, kterému – stejně jako na vrcholcích hor – vévodí drsná krása, snovost a tajuplné příběhy.„Někteří si myslí, že na místě dnes záleží méně. Ale my víme, že naše těla jsou vždy jen na jednom místě.“

Král Uhel

Elaine McMillion Sheldon
Spojené státy / 2023 / 78 min.
sekce: Ji.hlava Online, Opus Bonum
Evropská premiéra
Lesní žal
Dětem na Vysočině chybí lesy, které vzala klimatická změna a kůrovcová kalamita. Jak se s touto ztrátou vyrovnávají a v čem pomáhá projekt Školního lesa? Na tyto a mnohé další otázky hledala odpověď environmentalistka Barbora Klocová. Na kameru natočila celkem 31 osobních rozhovorů s dětmi a dospívajícími z Vysočiny ve věku 8 až 18 let.

Lesní žal

Barbora Klocová
Česká republika / 2023 / 26 min.
sekce: Dokument ČT, Ji.hlava Online
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Následnice
Kdo byly neznámé hrdinky, které se na začátku 20. století zasloužily o prosazení ženských práv v Evropě? Dokument producentky a režisérky Silvie Venegas upozorňuje na význam minulého i současného aktivismu, díky němuž se i dnes španělské ulice plní lidmi, kteří demonstrují a vzdávají hold těm, jejichž rebelie posunula postavení žen ve společnosti a otevřela jim možnosti, o kterých si dříve mohly nechat jen zdát. Jejich cesta však zdaleka není u konce… „Kdo byly ty matky, které okupovaly ulice Evropy, aby bojovaly za naše práva (nejdůležitější z nich bylo volební právo, které nás konečně uznalo za skutečné občany)?“ — Silvia Venegas

Následnice

Silvia Venegas
Španělsko / 2022 / 18 min.
sekce: Ji.hlava Online, Krátká radost
Mezinárodní premiéra
Nothing Runs Like a Deere
Zapadlé švédské maloměsto. Horký letní večer. Partička mladých lidí se schází na parkovišti před místním supermarketem. Lokalita nenabízí moc možností, jak trávit volný čas. Našli si proto vlastní koníček: auta. Ve speciálně upravených vozech poslouchají hudbu, randí, závodí, snaží se přelstít policii… Jsou jejich chloubou i hlavním námětem rozhovorů. Antropologická studie automobilové subkultury se zvolna mění v magicko-realistickou sondu do hlubin noci, kde se za zvuků túrujících motorů probouzejí hormony i přízrační tvorové. „Když všichni ostatní jezdí ilegálně, nemůžete s nimi držet krok. Když jedete do města a všichni jedou 90, tak když pojedete 30, přijedete o hodinu později.“

Nothing Runs Like a Deere

Max Göran
Švédsko / 2023 / 17 min.
sekce: Doc Alliance Selection, Ji.hlava Online
Česká premiéra
Olympijský mezičas
Jaký dopad mají olympijské hry na svá pořadatelská města? Atény, Tokio, Peking a Paříž – města, která kvůli olympiádě změnila urbanistický plán celých čtvrtí a navždy tak proměnila svou podobu. Nevyužívané sportovní stadiony chátrají a obrůstá je tráva, zatímco pozornost veřejnosti se soustředí na výstavbu nových stadionů za miliardy, kvůli nimž se musí vystěhovat i tisíce obyvatel, aby jim uvolnili místo. Režisérka cestuje po hostitelských městech olympijských her a zkoumá tento neudržitelný cyklus, který má devastující vliv na ekonomiku města, životní prostředí, ale i na životy obyčejných lidí.„Myslím, že ruiny jsou živé a uvnitř nich existuje zároveň současnost, minulost i budoucnost.“Do češtiny je tlumočena druhá projekce filmu.

Olympijský mezičas

Haruna Honcoop
Česká republika / 2023 / 77 min.
sekce: Česká radost, Ji.hlava Online
Světová premiéra
Orlando aneb Něco málo z historie střední třídy
Protagonista románu Orlando od Virginie Woolf se narodil jako muž. Po třiceti letech života se ale probouzí jako žena a jeho dosavadní perspektiva se radikálně mění. Podobně tato osobně laděná filmová esej mění hledisko, z něhož je obvykle prezentován příběh střední třídy. Když nejste ani bohatí, ani chudí, celý život se potýkáte s problémem identity. Tím spíš, svádíte-li navíc coby žena zápas o svá práva, vzdělání a finanční nezávislost. Film inspirovaný textem Daniely Dröscher nevypráví jen o vyrůstání v Západním Německu, ale obecněji o ztížených možnostech sociální mobility pro toho, kdo není heterosexuální muž. „Dlouho mi trvalo, než jsem si uvědomila, že pocházím z nižší střední třídy, z maloměšťácké rodiny. Nějakou dobu jsem nevěděla, jak své sociální postavení nazvat.“Do češtiny je tlumočena první projekce filmu.

Orlando aneb Něco málo z historie střední třídy

Catalina Flórez, Jelena Jeremejewa
Německo / 2023 / 42 min.
sekce: Ji.hlava Online, Svědectví
Mezinárodní premiéra
Rosinha a další divoká zvířata
Historický dokument koncipovaný jako diskuze nad dějinami i metodou tvorby, i tak se dá číst film o Portugalské koloniální výstavě, pořádané roku 1934 v Portu. Z archivních tiskových a obrazových materiálů skládá dvojice výzkumnic obraz události oficiálně prezentované jako přehlídka zahraničních úspěchů jihoevropské země. Z odstupu více než 70 let ale vyniká jednoznačně rasistický rozměr celé akce. Objektivizace pohledu procházejících návštěvníků na titulní Rosinhu a další zástupce nuceně sem dovlečených příslušníků afrických etnik nachází paralelu ve fungování zoo, muzeí a podobných institucí. „Titulní Rosinha je guinejská rodačka, která se stala symbolem první Portugalské koloniální výstavy pořádané Estado Novo v roce 1934. Je to výlet do minulosti pro lepší pochopení současnosti.“ Zdroj citátu: IndieLisboa International Film Festival

Rosinha a další divoká zvířata

Marta Pessoa
Portugalsko / 2023 / 101 min.
sekce: Ji.hlava Online, Opus Bonum
Mezinárodní premiéra
Smrt města
Režisér se vrací do svého rodného Lisabonu, aby zjistil, že město se za jeho nepřítomnosti téměř k nepoznání změnilo. Snaží se tento proces změny zachytit na kameře a alespoň pomocí filmu zdokumentovat poslední zbytky metropole, jak si ji pamatoval. Vlivy koronavirové pandemie, rozvoje trhu s nemovitostmi a masového turismu se podepisují na budovách v historickém centru, kde vše staré a nostalgické musí udělat prostor novému a blyštivému. Časosběrný snímek po dobu jednoho roku sleduje výstavbu jedné takové budovy a kriticky nahlíží pracovněprávní problémy námezdní práce v Portugalsku. „Práce na podobě filmu je pro mě organický proces, který se vždy rodí z konfrontace nápadu a materiálu, který mám před kamerou.“ — João Rosas Zdroj citátu: DocLisboa.org

Smrt města

João Rosas
Portugalsko / 2022 / 115 min.
sekce: Doc Alliance Selection, Ji.hlava Online
Česká premiéra
Ty náš slone
Slona zastřelit a je po problému, říká neviditelné pražské zastupitelstvo, které rozhoduje o financování kultury. Trpce satirický komentář ke katastrofálnímu stavu budov Národní galerie, České televize a pražských památek upozorňuje na to, že všichni jsme sloni, kterým padá na hlavu střecha zvěřince.

Ty náš slone

Václav Táborský
Československo / 1963 / 9 min.
sekce: Československý filmový fejeton, Ji.hlava Online
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Žít v nezisku
Bez neziskových organizací není fungující demokratická společnost. Působí tam, kam nedosáhne stát. Přitom důvěra v neziskový sektor je u nás trvale nízká – podle posledního průzkumu jim nedůvěřuje na 60 procent dospělých. Dokumentární film na pozadí příběhů několika neziskových organizací zkoumá současný přístup Čechů k dárcovství a paradox plynoucí z konstantní nedůvěry vůči neziskovému sektoru na jedné straně a rostoucí štědrosti Čechů na straně druhé.

Žít v nezisku

Markéta Oddfish Nešlehová
Česká republika / 2023 / 26 min.
sekce: Dokument ČT, Ji.hlava Online
Film již měl českou festivalovou premiéru.
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe Media
Město Jihlava
Kraj Vysočina
GEMO
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms