27. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Svět, ve kterém žijeme a snažíme se obstát, si činí velké nároky na duševní zdraví a sílu. Jedná se přitom o jednu z nejvíce opomíjených oblastí – jen o málo věcí se staráme méně než o duševní zdraví. Často nemáme ani ponětí, jak by taková péče měla vypadat a pomoc hledáme, až když je zpravidla pozdě. Trauma se v rozličných podobách nejrůznějšími způsoby dotýká všech. Je to neviditelná síla, která formuje naše životy. Jednotlivě i kolektivně si mnohdy neseme bolest, která nebyla vyslyšena. Chybí nám příběhy, které by nám dodaly odvahu ji sdílet a vzbudily v nás ochotu naslouchat traumatickým zkušenostem jiných. Trauma utváří způsob, jak žijeme a milujeme. A tak před námi stojí výzva, jak ho soukromě uchopit a zároveň vybudovat širší prostředky pomoci, které zatím nemáme.
![]() |
![]() |
![]() |
STŘEDA 27. 10.10:00–11:45
|
nahoru △ |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
nahoru △ |
12:30–13:30
|
nahoru △ |
![]() |
14:30–16:00
|
nahoru △ |
![]() |
![]() |
nahoru △ |
17:00–18:30
|
nahoru △ |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
19:30–21:30
|
nahoru △ |
![]() |
![]() |
HOSTÉ*KYMira Babiaková (Slovensko)Vedoucí lékařka v centru pro duševní zdraví Hélio. Absolvovala LF UK Bratislava, v letech 1995 až 2001 pracovala v Psychiatrické léčebně Bohnice, z toho od 1999 na Centru Krizové Intervence. V letech 2001 až 2003 vedla lůžkové oddělení v Krizovém centru RIAPS. Od roku 2008 vede soukromou psychiatrickou ambulanci. Spolu s Dagmar Jančovou se věnuje také lektorské činnosti - výuce relaxačních technik v rámci Výcviku v relaxačních technikách pro profesionály. Od roku 2020 spolupracuje s Národním ústavem duševního zdraví na tvorbě modulu sebepéče pro zdravotníky v rámci projektu iniciativy NA ROVINU (realizovaná v rámci projektu Destigmatizace, který je součástí reformy psychiatrické péče v ČR), webináře pravidelně lektoruje dosud. Marta Bałaga (Polsko)Filmová kritička. Je členkou Finské asociace filmových kritiků SARV, Mezinárodní federace filmových kritiků FIPRESCI a Evropské filmové akademie, kde se stala členkou komise rozhodující o nominacích na cenu European Discovery 2019, 2020 a 2021 – Prix FIPRESCI. Publikovala v časopisech Variety, Cineuropa a pravidelně přispívá do finského filmového časopisu Episodi. Spolupracovala s různými festivaly, včetně Mezinárodního filmového festivalu v Helsinkách – Love & Anarchy a jeho industry sekce: Finnish Film Affair. Působila v mnoha porotách, včetně poroty v rámci Týdne filmové kritiky na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách v roce 2019. Petr Bouška (Česká republika)Externí moderátor Radia Wave, kde moderuje magazín Balanc o seberozvoji, prospěšném životním stylu a důležitosti dobrých mezilidských vztahů.K terapii ho dovedla vlastní úzkost a zkušenost zamlklého dítěte, melancholického puberťáka, sociálně fobického vysokoškoláka a nakonec neurotického zaměstnance. Podle svých slov mu dala obrovský dar sebepoznání. Vedle práce na pořadu Balanc se vzdělává, vstupuje do psychoterapeutického výcviku, lektoruje o duševní hygieně ve firmách a tvoří online kurzy. Rebecca Day (Velká Británie)Nezávislá producentka a psychoterapeutka. Produkovala řadu oceněných krátkých filmů a cyklus třicetiminutových dokumentů This Is Scotland pro Skotskou televizi. Kromě práce na osvětových filmech pro Skotský dokumentární institut produkovala film Becoming Animal režisérského dua Emmy Davie & Petera Mettlera (2018) a v současné době pracuje na filmu Silent Men režiséra Duncana Cowlese, držitele ocenění BFI Raw Talent Award. M'Badjala Diaby (Česká republika)Básnířka a modelka. Studuje literární a jazykovou kulturu na Univerzitě v Hradci Králové a věnuje se slam poetry. Skrze sociální sítě otevírá témata rasismu a duševního zdraví. Letos v březnu vydala svou první básnickou sbírku Na Hraně, ve které se odráží její zkušenost s hraniční poruchou osobnosti. Sahraa Karimi (Afghánistán)Filmová režisérka, první žena v Afghánistánu s doktorandským titulem z filmové tvorby. Její celovečerní debut Afghánské ženy za volantem získal ocenění na řadě mezinárodních filmových festivalů. Od roku 2012 žila a pracovala v Afghánistánu a od roku 2019 vedla státní filmovou organizaci Afghan Films. Po obsazení Kábulu Tálibánem letos v srpnu musela z Afghánistánu uprchnout. Jiři Kylar (Česká republika)Vede tiskárnu a působí jako zastupitel v obci Halouny, kde žije se svou rodinou. Ve dvanácti letech se stal obětí zneužívání ze strany katolického kněze, které trvalo až do jeho dospělosti. Ve 22 letech se mu projevilo potlačované trauma, které se mu podařilo po dvou letech zpracovat a dostat pod kontrolu. S knězem, který se zneužívání dopouštěl, si vše vyříkali. Téma zneužívání v katolické církvi se snaží medializovat ve snaze nastavit bezpečné prostředí. Je aktivním katolickým věřícím, díky skvělým kněžím, se kterými se v životě setkal, na církev ani na Boha nezanevřel. V současné době je předsedou spolku Někdo Ti uvěří, který pomáhá obětem zneužívání nejen v katolické církvi najít odvahu svůj příběh zneužívání otevřít v důvěrném prostředí. Klára Laurenčíková (Česká republika)Speciální pedagožka a předsedkyně Vládního výboru pro práva dítěte. Na Ministerstvu zdravotnictví působí jako odborná garantka agendy dětského duševního zdraví. Externě přednáší na Katedře speciální pedagogiky Univerzity Karlovy, je zakladatelkou a předsedkyní České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání a spoluzakladatelkou iniciativy Dobrý start, jejímž cílem je pomoci malým dětem z ústavů do rodin. V roce 2016 byla za svou podporu systémových změn v oblasti inkluzivního vzdělávání vyhlášena Ashoka Fellow a stala se tak součástí celosvětové sítě sociálního podnikání a inovátorství. Za prosazování kvality a otevřenosti vzdělávacích systémů a aktivity v oblasti transformace systému péče o ohrožené děti byla v roce 2019 oceněna Nadací Olgy Havlové. Martin Mareček (Česká republika)Filmový režisér a pedagog. Vystudoval Katedru dokumentární tvorby FAMU, na které od roku 2003 vede Realizační tvůrčí dílnu. Byl u zrodu několika společenských aktivit - Letokruh, Jednotka, Auto*Mat a působil i jako hudebník. V roli dramaturga se podílí na řadě dokumentárních filmů svých kolegů. Je autorem několika mezinárodně oceňovaných celovečerních filmů mezi něž patří Hry prachu (2001), Zdroj (2005), Auto*Mat (2009), Pod sluncem tma (2011) a Dálava (2019). Bruce D. Perry (USA)Neurolog a psychiatr. Posledních třicet let působí jako učitel, lékař a výzkumník v oblasti duševního zdraví dětí a neurověd. Jeho práce v oblasti dopadu zneužívání, zanedbávání a traumatu na vývoj mozku ovlivnila klinickou praxi a lékařské programy a koncepce po celém světě. Svým dílem zásadně přispěl ke zmapování vlivu zážitků v dětství, včetně zanedbání a traumatického stresu, na biologii mozku – a tím i na zdraví dítěte. V roce 2021 vyšla jeho nejnovější kniha What Happened to You? Conversations on Trauma, Resilience, and Healing, kterou napsal společně s Oprah Winfrey. Filip Remunda (Česká republika)Český režisér, kameraman a producent. Vystudoval katedru dokumentární tvorby na FAMU. Je spoluzakladatelem Institutu dokumentárního filmu, který pomáhá prosazení českého filmu v zahraničí. Do širšího povědomí veřejnosti se dostal spolu s Vítem Klusákem kontroverzní filmovou reality show o fiktivním hypermarketu Český sen. Je držitelem Ceny Pavla Kouteckého za film Pulec, králík a Duch svatý. Irena Taskovski (Velká Británie)CEO a zakladatelka celosvětové obchodní a produkční sítě Taskovski Films se sídlem v Londýně a kancelářemi po celé Evropě. Pro řadu filmových institucí, např. HBO Europe, TRT world, Asian Cinema Fund, Dok.incubator CZ, Sources Germany, pracuje jako filmová poradkyně/expertka na marketing, prodej, financování a festivaly. Působí jako hlavní lektorka programu Emerging Producers – na MFDF Ji.hlava. Založila vzdělávací program umělecké iniciativy po kreativní produkci a distribuci Film Academy for Conscious Creative Leaders a organizuje umělecké a filmové rezidence. Absolvovala pražskou FAMU, dále studovala na Filmové a televizní škole Sama Spiegela v Jeruzalémě a získala magisterský titul na Národní filmové a televizní škole v Londýně. Petr Třešňák (Česká republika)Český novinář, od roku 2001 redaktor týdeníku Respekt. Zabývá se zejména sociálními a zdravotními tématy. Je spoluzakladatelem a předsedou spolku Naděje pro děti úplňku, který sdružuje rodiče dětí s poruchou autistického spektra a usiluje o zkvalitnění a větší dostupnost sociálních služeb pro lidi s handicapem. V roce 2014 získal za svůj článek Děti úplňku o dětech s autismem Novinářskou cenu České psychiatrické společnosti a v témže roce se stal laureátem Ceny Ferdinanda Peroutky. Kniha Zvuky probouzení, ve které manželé Třešňákovi zachycují zkušenost s výchovou dcery s autismem, byla v roce 2021 nominována na Magnesii Literu. |
nahoru △ |
FILMY V PROGRAMUObrazy někdy mohou vyjádřit více než slova. Vybíráme z letošního filmového programu Ji.hlavy.BEATRIX (Rakousko, 2021, Milena Czernovsky) |
nahoru △ |
ČÍTÁRNAPokud se chcete do tématu ponořit hlouběji, nabízíme vám výběr těch nejzajímavějších textů a dalších zdrojů doporučených hosty*kami programu, které by vám rozhodně neměly ujít.THE DECISION OF MY LIFE (NEW YORK TIMES) SÁRA BÁCHOROVÁ AN(N)A, EDNA NOVÁ: ŽENY Z BOHNIC (POINTA) OPATRUJ.SE |
nahoru △ |