27. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Rostliny i živočichové nevyhnutelně rostou. Je i hospodářský růst nevyhnutelnou podmínkou pro náš dobrý život? Idea nerůstu neznamená pouze opak růstu. Zdůrazňuje jiné než ekonomické ukazatele kvality života a upozorňuje na význam sociální spravedlnosti i ohledů na životní prostředí. Neomezený ekonomický růst přivedl svět do klimatické krize a je v rozporu s omezenými planetárními zdroji. Nerůst budeme zkoumat prostřednictvím ekologie, ekonomiky a politiky, ale i v kulturní praxi či osobním životě. Je nerůst slučitelný s podnikáním a jak mohou na jeho principech fungovat kulturní instituce či filmový průmysl? A co na to kapitalismus?
![]() |
![]() |
PÁTEK 28. 10.10:00–11:00
|
nahoru △ |
![]() |
12:00–13:30
|
nahoru △ |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
14:30–16:00
|
nahoru △ |
![]() |
![]() |
17:00–18:30
|
nahoru △ |
![]() |
![]() |
![]() |
19:00–20:00
|
nahoru △ |
20:30–22:00
|
nahoru △ |
![]() |
![]() |
Programový blok „STOP / Co se stane, když zabrzdíme růst“ je realizován za podpory Českých center. |
HOSTÉ*KYHelena BendováPředsedkyně Rady Státního fondu kinematografie, proděkanka pro vědu a výzkum na pražské FAMU, herní badatelka a pedagožka. Vystudovala filmovou vědu na Univerzitě Karlově. Patnáct let pracovala jako odborná asistentka v Centru audiovizuálních studií na FAMU, kde se zaměřovala mj. na filmovou analýzu a teorii, francouzský film a herní studia. Několik let byla šéfredaktorkou filmového dvouměsíčníku Cinepur a redaktorkou časopisu pro teorii, historii a estetiku filmu Iluminace. V rámci své herně-badatelské činnosti se věnuje zkoumání uměleckých kvalit počítačových her a jejich pozice coby nového média v rámci kultury. Andrea CulkováDokumentaristka. Ve své angažované dokumentární tvorbě zpracovává zejména aktuální témata a její filmy nesou výrazné vizuální a esejistické prvky. Její dokument o životním ohlédnutí pětaosmdesátileté umělkyně Lisa Forell – bez hranic získal na 45. ročníku AFO Olomouc Cenu za nejlepší český populárně-vědecký dokumentární film. Osobně laděný film Cukr blog (Sugar Blues), v němž zpracovala svou zkušenost s těhotenskou cukrovkou, byl uveden na prestižních festivalech CPH:DOX v Kodani a IDFA v Amsterdamu. V současnosti pracuje na dokumentární sérii Love&Rage, jejíž úvodní snímek z roku 2020 Žal žen otevřeně zkoumá emoce, které v členkách klimatického hnutí Extinction Rebellion vzbuzuje vidina blížícího se klimatického rozvratu. Eva FraňkováVystudovala biologii a humanitní environmentalistiku, v současnosti působí jako odborná asistentka na Katedře environmentálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Dlouhodobě se zajímá o alternativní ekonomické praktiky, téma místní produkce a spotřeby a koncept udržitelného nerůstu. Nedávno dokončila výzkum týkající se fungování sociálních podniků v ČR, aktuálně se věnuje zejména vnášení tématu nerůstu do českého prostředí. Spolupracuje také s organizacemi Trast pro ekonomiku a společnost, NaZemi a Re-set: platforma pro sociálně-ekologickou transformaci. Jan HanzlíkFilmovědec a vysokoškolský pedagog. Věnuje se ekonomice filmového průmyslu a sociologii filmu. Vystudoval filmovou vědu a anglickou filologii na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde následně získal doktorát v oboru Teorie a dějiny literatury, divadla a filmu. V roce 2018 absolvoval kurz filmové distribuce a filmového marketingu na London Film School ve Velké Británii. Je členem České společnosti pro filmová studia, European Network for Cinema and Media Studies a European Sociological Association. V současnosti působí na Katedře arts managementu VŠE. Jennifer HintonEkologická ekonomka, který se zabývá především tzv. not-for-profit ekonomikou. Prosazuje ekonomický model, jehož základem by byly „not-for-profit“ podniky – tedy společnosti, jejichž primárním cílem je společenský přínos, nikoli zisk. Nejedná se nicméně o neziskové organizace; „not-for-profit“ podniky nejsou závislé na darech nebo dotacích, jejich příjmy pochází z prodeje služeb nebo zboží. Od tradičních firem se ovšem liší i nutně kolektivním vlastnictvím a omezenou návratností investic. Hinton si od „not-for-profit“ modelu slibuje větší rovnost, úbytek konzumerismu i oslabení vazby mezi byznysem a politikou. Přirozeně ale rovněž šanci na důstojný a udržitelný život na naší planetě. Marek HovorkaZakladatel a ředitel Mezinárodní festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Spoluzakladatel sítě evropských dokumentárních festivalů Doc Alliance, filmového trhu East Silver, on-line platformy pro distribuci dokumentárních filmů DAFilms. Vyvinul několik vzdělávacích a industry programů. Člen redakční rady časopisu o dokumentárním filmu Dok.revue. Byl členem nejrůznějších porot na mezinárodních a dokumentárních filmových festivalech, mezi jinými FID Marseille, CPH:DOX, Visions du reél, MFF Karlovy Vary, Cinema Verite Teherán nebo It´s all true Sao Paulo. Shaun ChamberlinBritský spisovatel a aktivista v oblasti nerůstu. Věnuje se budování ekonomických, ekologických a sociálních vazeb na úrovni lokálních komunit a jejich síťování, například prostřednictvím iniciativy Transition Towns. Svůj přístup nazývá “temným optimismem” (Dark Optimism), který lze číst jako odhodlání čelit temným pravdám a zároveň neochvějně věřit v lidský potenciál ke změně. V roce 2018 byl také jedním z prvních zatčených v rámci protestních akcí Extinction Rebellion, působil také v organizaci Global Justice Now a byl poradcem britské vlády v oblasti klimatické změny. Giorgos KallisEkologický ekonom, výzkumník a proponent a teoretik nerůstu. Ve svém výzkumu se věnuje analýze příčin hegemonického postavení idey růstu, jejím limitům a možným alternativám. Působí na Autonomní Univerzitě v Barceloně, kde se věnuje výzkumu a výuce politické ekologie. Ve sborníku z roku 2020 The Case for Degrowth Kallis nabízí vizi i konkrétní strategie, jak zastavit nekonečnou snahu o růst globální výroby a spotřeby a místo toho zajistit podmínky, které podporují hodnotný život pro všechny. V roce 2019 vydal monografii Limits: Why Malthus Was Wrong and Why Environmentalists Should Care, kde redefinuje pojem limitů jako volbu, která je paradoxně nedílnou součástí usilování o svobodu. Letos vyšel česky v nakladatelství Neklid výběr z jeho esejů a článků pod názvem Na obranu nerůstu. Miki KashtanAmerická spisovatelka a lektorka v oblasti nenásilné komunikace a aplikace jejích principů v usilování o společenskou transformaci. Spoluzakladatelka organizace Bay Area Nonviolent Communication, která spojuje širokou škálu projektů propagujících tyto principy ve snaze vytvořit svět, kde jsou naplňovány potřeby všech. Ve své knize z roku 2015 Reweaving Our Human Fabric: Working Together to Create a Nonviolent Future (Nové spřádání lidské tkaniny: Společně vytvářet nenásilnou budoucnost) nabízí obraz spravedlivější budoucnosti a se zvláštní pozorností k roli leadershipu ukazuje cesty, kterými k ní lze dojít. Cyril KlepekZakladatel a ředitel green-tech startupu Cyrkl - v současné době největší evropské recyklační platformy a poradenské společnosti. Cyrkl chápe odpad jako zdroj a pomocí pokročilých technologií propojuje původce odpadů s finálními zpracovateli. Klepek je držitelem ceny Digital Disruptors společnosti Globant a stal se jedním z oceněných v žebříčku CzechCrunche a Hospodářských novin Innovators 20. Je dlouhodobým expertem na poli inovací a cirkulární ekonomiky, působil jako inovační leader v agentuře Direct People a je šéfredaktorem publikací Cirkulární Česko 1 až 3. Max KochŠvédský sociolog a profesor sociální politiky a udržitelnosti na Lundské univerzitě. Ve svém výzkumu se zabývá vzorci kapitalistické restrukturalizace a tím, jak se odrážejí v sociálních a zaměstnaneckých vztazích, ve strukturách sociální nerovnosti a v životním prostředí. Věnuje se také otázkám nerůstu, udržitelného blahobytu a podpoře synergie mezi environmentálními a sociálními politikami. V knize Postgrowth and Wellbeing: Challenges to Sustainable Welfare, kterou v roce 2017 publikoval společně s Milenou Büchs, se Koch zabývá možnostmi rozvoje lidského blahobytu v post-růstové společnosti. Přemysl MartinekProducent a filmovědec. V minulosti působil jako ředitel distribuční společnosti Artcam, dramaturg Febiofestu, člen a předseda Státního fondu kinematografie a vedoucí produkce jihlavského divadla DIOD. Aktuálně se věnuje lektorství v jihlavském Centru dokumentárního filmu, filmové produkci a jako manažer regionálních filmových fondů spolupracuje s Asociací producentů v audiovizi. Dlouhodobě také působí jako expert v oblasti distribuce pro Státní fond kinematografie. Josef PatočkaVýzkumník a novinář zabývající se politickou ekologií. Vystudoval sociologii a politologii na univerzitách v Brně a Praze. Jako výzkumník a kampaňér působí v Re-setu – platformě pro sociálně-ekologickou transformaci, kde se zaměřuje na výzkum v oblasti sociálních a ekonomických souvislostí ekologické krize a prosazování přechodu k udržitelné a spravedlivé ekonomice. O ekologické politice píše pro Deník Referendum. Michaela RýgrováMichaela Rýgrová je česká divadelní koordinátorka, castingová a PR manažerka. Momentálně působí v Asociaci producentů v audiovizi a projektu Greenfilming.cz. Vystudovala Masarykovu univerzitu a pražskou DAMU, kde v současnosti vyučuje ekologii a udržitelný rozvoj v divadle. V roce 2014 vydala knihu Udržitelné divadlo, v níž čtenářstvo seznamuje s novými atributy umění a zejména divadla, které mají též nezanedbatelnou morální dimenzi – ekologickou mravnost. Michaela Linda ThomasMajitelka aktivistického studia Butterflies & Hurricanes, které se zabývá udržitelným designem, packagingem a usiluje o proměnu paradigmatu na poli vztahů mezi firmami a spotřebiteli*kami. Vědoma si ničivých dopadů marketingu pro společnost i jednotlivce, uplatňuje Thomas ve své firmě zásady Matteringu, pro který je péče o planetu i její obyvatele přednější než profit a růst. V současné době aktivně pracuje na projektu „1% pro Nový příběh“, který by prostřednictvím alternativního ekonomického modelu poskytl finanční, poradenské i dodavatelské zázemí projektům majícím sílu měnit společnost. Šárka ZahálkováVýtvarnice, animátorka a lektorka, v současnosti působí jako kurátorka pardubické městské galerie GAMPA. Je členkou několika platforem, jimiž v nějakém smyslu prorůstají principy nerůstového uvažování a praxe; kolektivu Offcity, s nímž se podílela např. na vzniku zvukové instalace do Česko-slovenského pavilonu na Bienále architektury 2012, platformy CENSE – Central European Network for Sonic Ecologies, Spolku Skutek a iniciativy Nerůst v kultuře. Dlouhodobě se zabývá tématy souvisejícími s uměním jako nástrojem společenské změny a uměním ve veřejném prostoru. Absolvovala Fulbright-Masarykovo stipendium pro neziskový sektor v New Yorku a několik dalších zahraničních tvůrčích i kurátorských stipendií. Tadeáš ŽďárskýLektor a metodik klimatického a globálního vzdělávání a proponent nerůstu. Studuje Environmentální studia na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity a působí v neziskové organizaci NaZemi, kde se věnuje propagaci konceptu nerůstu - přednáší, vede workshopy, píše články a také spoluinicioval vznik české nerůstové pracovní skupiny. Věnuje se hlavně klimatickému vzdělávání, či projektu Futuropolis: Škola emancipace, jehož cílem je přinést kritickou pedagogiku do českého prostředí. |
nahoru △ |
FILMY V PROGRAMUObrazy někdy mohou vyjádřit více než slova. Vybíráme z letošního filmového programu Ji.hlavy. DO KONCE (Spojené státy, 2022, Rachel Lears) |
nahoru △ |