27. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Mediálně a politicky nadužívaný termín krize vzbuzuje dojem, že jdeme z jedné krize do druhé. Evokuje nutnost nestandardních, rychlých a silových řešení shora, v nichž zbývá málo prostoru pro občanské i individuální aktivity. Ostražitost před krizovým slovníkem ukazuje cestu, jak se vztahovat k naléhavým otázkám na poli vzdělávání, ekonomiky, politiky, kultury a životního prostředí. Jak se proměníme, když vyměníme jazyk krize za jazyk zodpovědnosti? Jak přetavit krizový moment v příležitost k obmýšlení nových cest?
PROGRAM |
nahoru △ |
Globální vzepětí ženCo a jak musíme udělat, aby se institucionalizované násilí vůči ženám v mnohých podobách stalo minulostí? Píseň a taneční choreografie Un Violador en Tu Camino (Násilník ti kříží cestu) chilské feministické divadelní skupiny Las Tesis se stal globálním protestsongem tematizujícím násilí páchané na ženách, do jehož performance se zapojily ženy ve více než padesáti zemích světa. Chilské uskupení neobžalovává násilníky jednotlivce, ale celý systém, jímž je prorostlá kultura ponižování žen. Hosté: Kolektiv LASTESIS |
|
Vyměnit jazyk krize za jazyk zodpovědnostiKrize svazují, evokují nutnost nestandardních, rychlých a silových řešení shora, v nichž zbývá málo prostoru pro občanské a individuální aktivity. Jak se proměníme, když vyměníme jazyk krize za jazyk zodpovědnosti? Jak přetavit krizový moment v příležitost k obmýšlení nových cest a hledání řešení pro budoucnost vzdělávání, klimatickou situaci, rovnou společnost, budování institucionální důvěry nebo politiku nerovností ? Jaké formy účasti člověka je možné aplikovat na správu věcí společných? Hosté: Karel Kovář, Eszter Nova, Marek Szolc |
|
Vnitřní světyO poučných setkáních, receptech na život a zhmotněných svátostech. V dialogu se světem. Představují hlasy které nejsou tolik slyšet a vypráví příběhy, dělí se o životní návody a vzpomínají na důležité momenty, které je inspirovaly v životě i profesi. Hosté: Dorotea Heczková a Magdalena Hrdličková (Kuchařky bez domova), Lucie Králíková, Lukáš Houdek |
|
Kultura za všechny prachyÚčelem kultury, stejně jako péče o krajinu, sociální práce nebo školství, není generovat zisk. Bez dotací a příspěvků by zůstala jen pro ty nejbohatší. V grantových schématech bývá kultura a umění často nucena splnit tolik kritérií, že se už často stěží dá hovořit o svobodné tvorbě, naproti tomu je patrná i kulturní nadprodukce. Jak by do budoucna měly kulturní instituce proměnit své strategie a jakým způsobem přehodnotit roli státu? Hosté: Barbora Baronová, Jan Press, Gosia Płysa |
|
Hnutí místo vyhynutíFormální demokracie a varianty liberálního kapitalismu se jevily jako “konec dějin”, jako finální a ideální uspořádání života ve státě. Ocitly se však ve značných problémech provozu a legitimity pro to, že mnohým nepřináší to, co se od nich očekává. Reakcí je jak množství idejí o alternativách ekonomického a společenského uspořádání světa i vzestup autonomních hnutí. Jak lze přistoupit k proměnám světa, aby byl sociálně i environmentálně místem pro život i v budoucnosti? Host: Andrej Grubačić |
|
Diskuze svět nespasíDiskusi jsme zvyklí považovat za chybějící prvek řešení společenských problémů. Mnohem více nám ale chybí přímé zkušenosti a společné jednání. O slova není nouze, o aktivity ano. Projevuje se to na úrovni malých komunit, lokalit i v celé environmentální oblasti. Společná práce je tím, co umožňuje nacházet společnou řeč. Jak proměnit už samotnou výchovu a školu tak, abychom byli schopni proměňovat to, na čem nám záleží? Úvodní řeč: Ingerid S. Straume |
HOSTÉ
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Barbora Baronová (CZ)Literární dokumentaristka a nakladatelka, vystudovaná novinářka, mediální teoretička a doktorka v oboru Multimédia a design. Je autorkou několika oceněných knižních dokumentů, mimo jiné Slečny, Ženy o ženách nebo Intimita. V roce 2012 založila nezávislé artové nakladatelství wo-men. Jak byste popsala svou práci a své cíle v kontextu hledání toho, jak učinit kulturu více udržitelnou? |
nahoru △ |
Ivo Bystřičan (CZ)Dokumentární režisér, scenárista a producent. Vystudoval sociologii na FSS MU v Brně a dokumentární tvorbu na FAMU. V současné době pracuje na autorském dokumentárním projektu Klimageddon a televizní sérii Industrie o průmyslových a sociálních dějinách českých zemí. Jak byste popsal svou práci a cíle v kontextu dokumentární tvorby? Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Andrej Grubačić (bývalá Jugoslávie/USA)Zakládající předseda katedry antropologie a sociální změny na univerzitě CIIS-San Francisco, akademického programu s výhradním zaměřením na anarchistickou antropologii. Je autorem několika knih, včetně Living at the Edges of Capitalism: Adventures in Exile and Mutual Aid Jak byste popsal svou práci a své cíle v oblasti antropologie? |
|
Lukáš Houdek (CZ)Koordinátor vládní kampaně HateFree Culture. Podílí se také na několika humanitárních projektech. Aktivně se věnuje umělecké tvorbě, v níž se zabývá především tématy identity, násilí a nenávisti nebo bezpráví. Je autorem několika rozhlasových dokumentů. Za dílo Bílá nosí smrt o stigmatizaci albínů v Ghaně pro Český rozhlas Dvojka letos získal Novinářskou cenu. Jak byste popsal svou práci a cíle? Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Karel Kovář (CZ)Jeden z nejvýraznějších představitelů české YouTube scény, který dokáže oslovit široké publikum aktuálními společenskými tématy. Na svém Youtube kanále KOVY má více než 820 tisíc odběratelů a už dávno ho nesledují jen děti. Je autorem dvou bestsellerů (autobiografie OVŠEM a iPohádka), spoluautorem podcastu LINKA a moderátorem. Magazín Forbes ho pravidelně zařazuje mezi nejvlivnější tvůrce na sociálních sítích. V minulosti byl vybrán jako jeden ze tří youtuberů, kteří měli možnost vyzpovídat tehdejšího předsedu Evropské komise Jeana-Clauda Junckera, moderoval pořad V Centru na Televizi Seznam a minulý rok si zatančil v pořadu Stardance. Mimo to je pravidelným hostem veřejných diskuzí a debat. Jak byste popsal svou práci a cíle v kontextu reflexe společnosti? Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Jan Krajhanzl (CZ)Sociální a environmentální psycholog. Působí na Katedře environmentálních studií Masarykovy univerzity. Je autorem publikací Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí (2014) a Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí (2012), a spoluautorem Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí: Reprezentativní studie veřejného mínění (2018). Jak byste popsal svou práci a cíle v průsečíku psychologie a životního prostředí? Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Lucie Králíková (CZ)Vystudovala zahradní architekturu, její záběr však byl vždy mnohem širší. Spolu s Klárou Zahradníčkovou založila alternativní květinové studio Efemér (2011), které se od roku 2015, kdy jej provozuje sama, více přiklonilo směrem k výtvarné stránce. Je zakládající členkou skupiny hledaček lokálních specifik a tvůrkyň „nového folklóru“ Czechia (spolu s Kateřinou Plamitzerovou a Michaelou Karáskovou). Květiny a rostliny jsou pro ni stále základní výchozí surovinou, kterou ale ve svých instalacích neváhá kombinovat s jakýmkoli dalším materiálem – zbytkovým, nalezeným, upcyklovaným, vždy místně specifickým. Environmentální přesah, stejně tak jako sociální ukotvení v dané lokalitě (často spolupracuje s místní komunitou) je pro její práce typický. Dalším specifikem její tvorby je znovuobjevování pozapomenutých rituálů liturgického roku a jejich transformace do současných městských podmínek. Nedávno jí vyšla kniha Svátosti, která je autentickým poetickým deníkem, který spojuje literárně stylizované dokumentární zápisy s uměleckou a experimentální fotografií. Tematicky vychází z intenzivní lásky k přírodě, rostlinám a tradici, kterou jen nekřísí, ale přenáší do současného světa, krajiny a města. |
nahoru △ |
Kuchařky bez domova, Dorotea Heczková a Magdalena Hrdličková (CZ)Jako doma je feministická organizace, která se komplexně zabývá problematikou ženského bezdomovectví. Provozuje komunitní centrum a humanitární ubytování pro ženy bez domova a v sociální tísni a Jídelnu Kuchařek bez domova, která zaměstnává ženy bez domova. Dorotea Heczková je šéfkuchařkou Jídelny Kuchařek bez domova. Magdalena Hrdličková pracuje jako asistentka a sociální pracovnice komunitního centra Jako doma a Jídelny Kuchařek bez domova. 1/ Jak byste popsali svou práci a své cíle v oblasti stravování? Chceme i nadále zaměstnávat co nejvíce nových kuchařek bez domova, pro něž je Jídelna nejen místem, kde mohou získat často jediný příjem, ale i místem bezpečným, přátelským, pečujícím. Naším cílem je podporovat podpůrnou a pečující komunitu. Je pro nás důležité zůstávat s našimi kuchařkami (i těmi, které u nás již nepracují) v kontaktu a vědět, jak se mají, jestli nepotřebují pomoct a nebo si jen tak popovídat. Je pro nás zásadní, aby naše ženy věděly, že se k nám vždy můžou vrátit, protože dobře víme, že se s žádnou z nich život nemazlí. Dalším cílem je pro nás udržet Jídelnu Kuchařek bez domova v prozovu i v nepřejících dobách, nebýt na to sami a nenechat tak osamělé ty, kterým můžeme pomoct. Chceme zůstat v úzké spolupráci s týmem Breakfaststory a projektem Potěš obědem, chceme vyrážet ven s naším stánkem na trhy, na festivaly, na akce pro lidi bez domova i s domovem. Důležitá je pro nás spolupráce s organizací Místní místním, s naším komunitním centrem a hotelem, kde nachází podporu spousta našich kuchařek, a také spolupráce a veliká podpora od Food not bombs Praha a s Prostorem39. V neposlední řadě je naším cílem také nadále přispívat ke společnosti, která nebude tolerantní k utrpení a bezmoci druhých. Je pro nás zásadní vařit čistě rostlinnou stravu, používat co nejvíce lokálních surovin, zpracovávat jídlo, které by se jinak vyhodilo, používat eko obaly a zatěžovat tak naši planetu a prostředí co nejméně. 2/ Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? 3/ Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Kolektiv LASTESIS (CL)Interdisciplinární kolektiv původem z chilského města Valparaíso, které tvoří Daffne Valdés, Paula Cometa, Lea Cáceres a Sibila Sotomayor. S využitím performance upozorňují na genderová témata a převádějí feministické teorie do multimediálního formátu. Jsou autorkami performance Un violador en tu camino (Sexuální násilník na tvé životní pouti), která byla provedena ve více než 50 zemích. Jak byste popsali svou práci a cíle v kontextu upozorňování na násilí páchané na ženách a porušování ženských práv? Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Martina Malinová (CZ)Jak byste popsala své působení a cíle v kontextu reflexe postavení žen ve společnosti? Jaké společenské otázky považujete ve světle současné situace za nejdůležitější? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Jana Návratová (CZ)Specialistka Institutu umění – Divadelního ústavu na oblast tance, druhou kariéru a téma status umělce. Je také publicistkou, editorkou, kulturní manažerkou a kurátorkou v oblasti tance, pohybového divadla. V roce 2009 založila bienále Festivalu tanečních filmů, jehož je uměleckou ředitelkou. Od roku 2005 je předsedkyní správní rady Nadačního fondu pro taneční kariéru. Spolupracuje s odbornými kulturními médii, včetně Českého rozhlasu – stanice Vltava, České televize a Aktuálně.cz Jak byste popsala svou práci a své cíle v kontextu hledání toho, jak učinit kulturu více udržitelnou?V Institutu umění – Divadelním ústavu, kde působím, se tématu udržitelnosti hodně věnujeme – od praktických záležitostí (třídění, omezení tisku, publikování e-knih) až po podporu a iniciací projektů s tímto tématem, a samozřejmě šíření dobré praxe. Coby kurátor, kritik a hodnotitel se hluboce zamýšlím nad hodnotou, účelem a dopadem toho, co zařazuji do programu či posuzuji. Kulturní projekty často fungují setrvačně, úspěch mnohých je dán tím, že mají vlivné žadatele apod. Je potřeba najít odvahu k třídění a nebát se zkomplikovat si život nekonformním postojem. Osobně se zabývám situací profesionálních tanečníků a jejich sociálním postavením. V poslední době se toto téma rozšiřuje na další profese v rámci facilitace tématu statusu umělce. S tím souvisí otázka, jak je umění a kultura udržitelná z hlediska profesního personálu. Prekarizace, cena umělecké práce, druhá kariéra umělců – to je pár klíčových slov mé současné práce. Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Eszter Nova (HU)Přednáší filozofii a politologii. Zabývá se úlohou tzv. naučené bezmocnosti při nástupu autoritářství – a její léčbou. Jak byste popsala svou práci a své cíle v oblasti politické analýzy? |
nahoru △ |
Gosia Plysa (PL)Výkonná ředitelka Unsound – mezinárodního festivalu současné hudby v polském Krakově, v jehož rámci se konají vystoupení také v Adelaide, New Yorku, Londýně, Torontu a mnoha dalších městech. Gosia je spoluředitelkou Unsound Productions – kreativní a manažerské agentury řídící několik speciálních projektů Unsound a pracuje s umělci, jako jsou Jlin, Zora Jones & Sinjin Hawke. Kromě toho je zapojená do networkingových projektů Unsoud, jako jsou ICAS, platforma SHAPE nebo We Are Europe. |
nahoru △ |
Jan Press (CZ)Ředitel Moravské galerie. Vystudoval Dějiny umění a Muzeologii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a stavební fakultu na VUT v Brně. Pracoval pro Biskupství brněnské jako projektový manažer, ve stejné pozici působil v Moravské galerii od roku 2008. V roce 2010 se stal vedoucím odboru sbírek, po dvou letech zastával funkci vedoucího odboru ekonomiky a provozu v odboru ředitele. Na této pozici mimo jiné řídil projektové týmy na rekonstrukci vily Dušana Jurkoviče v Brně, program Culture a připravoval v Integrovaném operačním programu rekonstrukci Místodržitelského paláce. |
nahoru △ |
Filip Remunda (CZ)Český režisér, kameraman a producent. Vystudoval katedru dokumentární tvorby na FAMU. Je spoluzakladatelem Institutu dokumentárního filmu, který pomáhá prosazení českého filmu v zahraničí. Do širšího povědomí veřejnosti se dostal spolu s Vítem Klusákem kontroverzní filmovou reality show o fiktivním hypermarketu Český sen. Je držitelem Ceny Pavla Kouteckého za film Pulec, králík a Duch svatý. |
nahoru △ |
Ingerid S. Straume (NO)Ingerid S. Straume je norská publicistka a filozofka vzdělávání. Působí jako ředitelka programu akademického psaní na univerzitě v Oslu. V poslední době se podílela například na publikaci What Children Ask from Us: Education and Worldlessness in the Anthropocene, kam přispěla jednou kapitolou, a zveřejnila článek „What may we hope for? Education in times of climate change“, který je volně dostupný veřejnosti. Jak byste popsala svou práci a cíle s ohledem na vývoj ve vzdělávání? Jaké společenské otázky považujete ve světle současné situace za nejdůležitější? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Marek Szolc (PL)Právník, poradce pro otázky veřejné politiky a odborník na udržitelnost. Vystudoval Varšavskou univerzitu a Université de Poitiers. Pracoval ve významné mezinárodní nevládní organizaci zaměřené na environmentální právo ClientEarth a v polském Sejmu působil jako poradce jedné z parlamentních skupin. Podporoval Warszawski Alarm Smogowy, hlavní organizaci, která se v polském hlavním městě zasazuje o čistotu ovzduší. V roce 2018 byl zvolen členem varšavského zastupitelstva. Na varšavském magistrátu předsedá Výboru pro ochranu životního prostředí, který se zaměřuje na zavádění a prosazování progresivních, udržitelných městských politik. V současné době pracuje jako analytik pro otázky udržitelnosti ve společnosti EcoVadis, která poskytuje rating systémů řízení sociální odpovědnosti a podporuje podniky na cestě k větší udržitelnosti. Jak byste popsal svou práci a své cíle ve vztahu k právu a politice? Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
Filip Vostal (CZ)Získal doktorát v oboru sociologie v roce 2013 na University of Bristol. Působí jako vědecký pracovník v Kabinetu pro studium vědy, techniky a společnosti na Filosofickém ústavu AV ČR. V současnosti se zabývá temporalitou produkce vědění v oblasti laserových experimentů s volnými elektrony a zkoumá epistemickou roli zrychlení a rychlosti v nových metodách molekulární dynamiky. Jak byste popsal svou práci a své cíle v kontextu studia proměny společnosti v modernitě? Co ve světle nynější situace považujete za důležité, jakým otázkám bychom se jako společnost měli s vážností věnovat? Co z letošní knižní či umělecké tvorby s Vámi nejvíce rezonovalo? |
nahoru △ |
FILMY K TÉMATUOeconomia (Carmen Losmann, Německo, 2020) |
nahoru △ |
ČÍTÁRNAPokud se chcete do tématu ponořit hlouběji, nabízíme vám výběr těch nejzajímavějších zdrojů, na které jsme narazili během přemýšlení o programu letošního Inspiračního fóra. YUK HUI: ONE HUNDRED YEARS OF CRISIS (E-FLUX)
Ve své eseji nahlíží filozof technologií působící na výmarské škole Bauhaus na globální pandemii našeho “post-metafyzického” světa skrze reflexi události, jež otřásly západní společností v posledních sto letech, které uběhly od první světové války. Zamýšlí se nad tím, které z mechanismů a institucí globalizované společnosti obstojí v kontextu naší nové reality. A upozorňuje na nebezpečí související s nedostatkem diverzity a solidarity v online světě ovládaném technologickými giganty. „Pro Jacquesa Derridu (jehož vdova, Marguerite Derrida, nedávno zemřela na koronavirus) byl útok na Světové obchodní centrum 11. září 2001 projevem autoimunitní krize, který rozložil techno-politickou mocenskou strukturu, která byla po desetiletí neměnná – Boeing 767 byl použit jako zbraň proti zemi, která ho vyvinula, jako kdyby šlo o zmutovanou buňku nebo virus v těle. Termín ,autoimunitní‘ je biologickou metaforou pouze, pokud je zasazen do politického kontextu: globalizace je proces vytváření světového systému jehož stabilita je závislá na techno-vědecké a ekonomické hegemonii. Útoky z 11. září tedy byly chápány jako zlom, který rozvrátil politickou konfiguraci vytvářenou od dob osvícení křesťanským Západem, což vyvolalo autoimunitní reakci ve formě trvalého výjimečného stavu – války proti válkám. Koronavirus tuto metaforu sjednocuje: biologie a politika se stává jedním. Snahy zabránit šíření viru neobnášejí pouze dezinfekci a léky, nýbrž také mobilizaci armády, uzavírání zemí a hranic a přerušování mezinárodních letů a vlakových spojů.“MAT SCHULZ: THE TYRANNY OF CLOSENESS: THE EXPERIENCE OF EXILE IN A VIRTUAL WORLD (THE GRIFFITH REVIEW)
Spisovatel a umělecký ředitel krakovského Unsound festivalu přemítá nad tím, co získáváme, a o co přicházíme ve světě, kde překonávání vzdálenosti, ať už díky letecké dopravě nebo permanentní připojenosti na síť, není problém. Zamýšlí se také nad dopady svého životního stylu, jehož pevnou součástí je pravidelné cestování mezi kontinenty. „Včera jsem se bavil s kamarádem, Australanem, který žije v Paříži. Zeptal se mě: ,Co se stane, když nám dojde internet?‘ Je to pochopitelně hrozivá představa: co bychom dělali? Tuto myšlenku vypuzuji do pozadí své mysli, kde žije bok boku s mnoha dalšími, čím dál tím temnějšími myšlenkami.“INGERID S. STRAUME: WHAT MAY WE HOPE FOR? EDUCATION IN TIMES OF CLIMATE CHANGE (WILEY ONLINE LIBRARY)
Norská filozofka vzdělávání upozorňuje na to, že dopady klimatické změny nelze řešit pouze pomocí technicko-vědeckého přístupu, ale je třeba přehodnotit i fungování společnosti a jejich institucí, včetně škol. Jako jednu z cest vidí „transformativní učení“ zaměřující se na proměnu perspektivy. Klimatická změna v něm není jen další položkou ve školních osnovách, ale východiskem k proměně pedagogiky a organizace výuky. „Jako politická (a morální) kategorie je naděje obzvláště důležitá pro děti a mládež; přesto si dovolím tvrdit, že naděje může být dlouhodobě produktivní, pouze pakliže je založena na realistických předpokladech a znalosti pravdy. V tomto ohledu jsem kritická vůči naivním představám v komunikaci o změně klimatu, která je (přinejmenším v bohatších částech světa) založená na předpokladu, že změnu klimatu lze „vyřešit“ nějakou dosud neznámou technologickou inovací nebo že již máme pro boji proti ní potřebné prostředky a zbývá nám pouze tyto prostředky implementovat. Naopak, vycházím z toho, že k drastickým změnám zemského systému již došlo a že některé z těchto procesů jsou nevratné a nadále směřují ke svým bodům zlomu. Změna klimatu a další ekologické problémy se jednoduše staly součástí života na Zemi.“TERENCE SHARPE, NEW GENRES OF BEING FOR THE MITIGATION OF ECOCIDE (STRELKA MAG)
Irský umělec a kurátor Terence Sharpe ve svém textu pro Strelka Mag naznačuje, že základním předpokladem řešení krizí naší doby - především pak té klimatické - je to, abychom si uvědomili, že jsme součástí lidského druhu a tuto skutečnost nahlíželi z neantropocentrické perspektivy. To je však podle něj v rozporu s tím, jak pevně je naše společnost zakořeněná v kapitalismu, a proto je třeba proměnit stávající ekonomický systém. „Z lidského pohledu je změna klimatu v zásadě ekonomickým problémem, který neexistuje uvnitř samotné struktury ekonomického systému, na kterém je dnešní společnost postavena, ale je pouze jeho součástí. Jelikož se zdá, že v tomto bodě nelze člověka koncipovat mimo ekonomický systém, je tedy třeba přepracovat globální finanční systém tak, aby jeho zájmy směřovaly k zelené energii a alternativním systémům pro vytváření hodnoty.“ |
nahoru △ |