Ji.hlava Academy je vzdělávací a inspirační platforma určena všem talentovaným profesionálům*kám se zkušenostmi s různými aspekty současného dokumentárního filmu. Program probíhá během konání MFDF Ji.hlava.
Ji.hlava Academy 2022
V roce 2022 Ji.hlava Academy se po dobu čtyř dnů (25.–29. října) stala tvůrčí laboratoří pro všechny, kteří se věnují výrobě současných filmů nebo současnou kinematografii reflektují. Byla určena pro všechny, kdo se zabývají hranicemi vizuálního stylu, autorského přístupu a diváckého vnímání a jejich případným posouváním.
V jádru Ji.hlava Academy je proces tvorby filmu, doprovázený přednáškami, rozhovory a debatami pod vedením zkušených a netradičních lektorů*ek.
Hlavní lektor Ji.hlava Academy, filipínský experimentální filmař Khavn, provedl účastníky světem filmové poezie. Společně vytvářeli specifické formáty jako filmová haiku nebo filmové sonety. Výsledné snímky byly veřejně promítnuty divákům*čkám MFDF Ji.hlava dne 29. října.
Hlavní přednášející pro rok 2022
Khavn / Filipíny
|
Hosté
Pedro Emilio Segura BernalMexický kurátor, kritik a distributor. Spoluzakladatel a spoluředitel filmové distribuční společnosti La Ola Cine v Mexico City. V současnosti je členem programových rad festivalů Black Canvas, Reykjavik Film Festival a berlínského Týdne kritiky (Woche der Kritik). Jeho filmově publicistické texty vycházejí v těchto periodicích: Cinema Scope, Film Comment, MUBI Notebook a dále mj. v katalozích mezinárodních festivalů v Locarnu, Benátkách, Mar del Plata a v publikacích Mexické národní cinematéky. |
Marek HovorkaV roce 1997 založil MFDF Ji.hlava a od samého počátku působí jako ředitel tohoto festivalu. V letech 1998-2005 studoval na Katedře dokumentární tvorby pražské FAMU. Spoluzakladatel festivalové sítě Doc Alliance, dokumentárně-filmového trhu East Silver, online distribuční platformy DAFilms a iniciátor řady Industry aktivit (Inspirační fórum, Emerging Producers, Festival Identity). Člen redakční rady Dok.revue a revue „do“. Člen mnoha porot mezinárodních filmových a dokumentárních festivalů (např. FID Marseille, CPH:DOX, Visions du reel, MFF Karlovy Vary, Cinema Verite Tehran, It's all true Sao Paulo). |
Hilal BaydarovHilal Baydarov je scenárista a režisér původem z ázerbájdžánského Baku. Během studií celkem dvakrát (v letech 2004 a 2005) zvítězil v celostátní matematické olympiádě. V roce 2011 vedl tým Ázerbájdžánu na mezinárodní olympiádě z informatiky. Po absolutoriu informatiky začal Baydarov studovat na filmové akademii v Sarajevu pod vedením uznávaného maďarského režiséra Bély Tarra. Od dob filmových studií Hilal dokončil oceňovanou dokumentární trilogii odehrávající se v ázerbájdžánském Katechu: When The Persimmons Grew (2019), laureát Sarajevského srdce za Nejlepší dokumentární film na MFF Sarajevo a Ceny ekumenické poroty a Zvláštního uznání na festivalu Visions du réel; Mother And Son (2019), jenž se účastnil hlavní soutěže festivalu IDFA; a Nails in My Brain (2020), jehož premiéra proběhla v rámci Cinema du réel. Jeho film In Between Dying (2020), měl světovou premiérou na MFF Benátky a Crane Lantern (2021) byl poprvé uveden na MFF Tokyo, kde získal Cenu za nejlepší umělecký přínos. Sermon To the Fish (2022) je prvním snímkem z jeho trilogie nazvané War Tales; jeho premiéra se uskutečnila během letošního MFF Locarno. |
Peter Kuplowsky je filmový kurátor, tvůrce obsahu, spisovatel a milovník klobouků. V současné době žije v Torontu. Od roku 2005 se profesně zaměřuje na podporu a rozvoj žánrové kinematografie a syrového umění. Působí jako spoluorganizátor pravidelného promítání excentrických filmů v rámci tzv. Laser Blast Film Society a jako dramaturg pro četné mezinárodní filmové festivaly, jako je například Toronto After Dark nebo Fantastic Fest, či pro program Midnight Madness Mezinárodního filmového festivalu v Torontu. Kuplowsky se věnuje i filmové produkci. Jeho filmografie zahrnuje snímky jako Manborg (11), díl Z is for Zygote z filmové antologie Abeceda smrti (The ABCs of Death): 2. část (14), The Interior (15), Nicota (The Void) (16) či Your Mother and I (16). |
Soudade Kaadan je syrská režisérka narozená ve Francii. Vystudovala divadelní kritiku na Vyšším institutu dramatických umění (Higher Institute of Dramatic Arts) v Sýrii a filmovou tvorbu na Univerzitě svatého Josefa (Saint Joseph University, IESAV) v Libanonu. Za svou tvorbu, která prorazila do kin na národní i celosvětové úrovni, obdržela několik mezinárodních ocenění. Její první celovečerní film, fiktivní příběh s názvem The Day I Lost My Shadow, získal v roce 2018 cenu Lev budoucnosti za nejlepší debut na Benátském filmovém festivalu. Zároveň mu byla udělena cena poroty za režii na Filmovém festivalu Los Angeles a byl promítán i na dalších festivalech, jako jsou TIFF, BFI, Busan a IFFR. V roce 2019 obdržela režisérka Velkou cenu poroty na festivalu Sundance za své nejnovější dílo, krátký film Aziza. |
Olaf Möller je dramaturg a spisovatel na volné noze. Pracuje jako kritik v řadě mezinárodních filmových časopisů (mimo jiné například Film Comment, Cinema Scope či Sight & Sound) a jako poradce několika filmových festivalů (Il Cinema Ritrovato, International Film Festival Rotterdam, I mille occhi aj.), muzeí filmu a filmových archivů. Zároveň působí jako mimořádný profesor historie a teorie filmu na Škole umění, designu a architektury na Aaltově univerzitě (Aalto University) v Helsinkách. Je autorem i spoluautorem řady publikací o kinematograii. Na 69. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Locarnu v roce 2016 byl jedním z kurátorů retrospektivy německého filmu Geliebt und verdrängt: Das Kino der jungen Bundesrepublik Deutschland. |
HISTORIE
JI.HLAVA ACADEMY 2022
6. ročník
26. MFDF Ji.hlava
Newsletter
Dní do festivalu
0