Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů

ji-hlava dok cdf

Ahoj, Moskvo!

režie: Gunārs Binde
originální název: Hallo, Maskava!
země: Lotyšsko
rok: 1966
délka filmu: 10 min.
Česká premiéra

synopse

První fotografický film v historii lotyšské kinematografie oživuje prostřednictvím dynamické střihové koláže černobílých fotografií a mnohovrstevnaté zvukové stopy portrét Moskvy poloviny 60. let. Pod symboly moci, které se děsivě tyčí v ulicích města, bezstarostně a vítězně proudí všední každodennost.

biografie

Přední lotyšský fotograf Gunārs Binde (1933) vytvořil celkem tři fotografické filmy – Ahoj, Moskvo! (1966), Hands (1967) a Salute (1975). Nalézá v nich soulad mezi viditelným světem a vlastním nitrem.

více o filmu

producent: Riga Motion Pictures Studio
scénář: Arnolds Plaudis, Gunārs Binde
kamera: Pēteris Trups
hudba: Ivars Vīgners

další filmy v sekci

Idyla v Kirtimai
Observační antropologická studie sleduje život obyvatel v největší romské osadě v Litvě. Místo tendenčního upozorňování na chudobu, nedostatek vzdělání nebo diskriminaci se soustředí především na ideologicky nezatížené ztvárnění všednodenních rituálů.
osobní program

Idyla v Kirtimai

Artūras Jevdokimovas
Litva / 1991 / 13 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Baltská vlna
Dva miliony lidí se chytly za ruce a dne 23. 8. 1989 vytvořily skoro 700 kilometrů dlouhý lidský řetěz, který se pnul přes Litvu, Lotyšsko a Estonsko. Poklidný protest proti paktu Ribbentrop–Molotov, který byl uzavřen o padesát let dříve, přerostl v monumentální gesto a projev morální síly okupovaných pobaltských národů.
osobní program

Baltská vlna

Audrius Stonys, Arūnas Matelis
Litva / 1990 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Nekonečný den
Hravá groteska o jednom dobrodružném dni v Estonsku 70. let svou spontánností, živelností a neotřelým filmovým jazykem vyděsila dobové cenzurní orgány natolik, že snímek nejen zakázaly, ale nařídily jej rovnou zničit. Tuto „hrozbu režimu“ se však podařilo ukrýt a po roce 1990 vypustit do světa.
osobní program

Nekonečný den

Virve Aruoja, Jaan Tooming
Estonsko / 1971 / 30 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Čas
Propast mezi mikrosvětem lidí a makropohledem času všehomíra ukazuje asociativní montáž, která využívá rytmus a tempo jako významotvorný prvek. Na pozadí plynutí a zastavení v přírodě se freneticky hemží lidské mraveniště, které pulzuje v cyklu probuzení a usínání, zrodu a smrti, úsvitu a soumraku.
osobní program

Čas

Mark Soosaar
Estonsko / 1983 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Deset minut před letem Ikarovým
Observační snímek, který vyhrál velkou cenu na festivalu v Oberhausenu, je považován za manifest postsovětské generace dokumentaristů využívajících metodu pozorování. Snímek bez komentáře svou pohlcující obrazovou poetikou vtahuje diváka do života prostých lidí v historické části Vilniusu.
osobní program

Deset minut před letem Ikarovým

Arūnas Matelis
Litva / 1990 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Tallinnská mozaika
Městská symfonie skládá obrazovou koláž estonského hlavního města. S důrazem na rytmus dává do pohybu proud kompozic zobrazujících městská zákoutí a stavby. Soustředí se však především na lidský element jako nositele akce a vitality a zachycuje dobu politického tání, bezstarostné zábavy a radosti ze života.
osobní program

Tallinnská mozaika

Andrei Dobrovolski
Estonsko / 1967 / 22 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Rodná vesnice
Prosluněné obrazy kolchozníků při sklizni se mísí s komentářem oslavujícím kolektivizaci a modernizaci venkova. Přesto se do ideologicky podbarveného snímku dostávají silně lyrické tóny mizejícího světa, stáří a samoty. Staří vesničané a polozbořená stavení symbolizují mizející vesnice, zakořeněnost a lásku k půdě.
osobní program

Rodná vesnice

Peep Puks, Peeter Tooming
Estonsko / 1969 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
K pramenu
Zamořená mluvící studánka, bezradný slepec a bloudící lidstvo, tři sudičky a velkolepý pohanský rituál. Temně poetickou vizuálně uhrančivou estonskou baladu lze vnímat jako oslavu archaického světa, ekologickou moralitu i jako politickou alegorii o rituální očistě k zániku spějící společnosti.
osobní program

K pramenu

Peeter Tooming
Estonsko / 1979 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Otevři dveře všem, kdo přicházejí
Meditativní krajina litevské vesnice naplněná tichou modlitbou. Koruny stromů, střecha kostela nebo venkovská usedlost představují ztišené útočiště odolávající tlakům totalitního režimu.  Svým režijním debutem Stonys předznamenal svoji kinematografickou liturgii všednosti.
osobní program

Otevři dveře všem, kdo přicházejí

Audrius Stonys
Litva / 1989 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Moje Riga
Osobní rozměr příběhu o lotyšské metropoli a jejích obyvatelích v době svého vzniku radikálně překračoval ideologickou rétoriku dobových děl. Představoval jeden z prvních projevů proudu poetického dokumentárního filmu, který se svými stylistickými experimenty bouřil proti režimu.
osobní program

Moje Riga

Aloizs Brenčs
Lotyšsko / 1960 / 22 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Jediná cesta
Společensko-politická realita lotyšské republiky před tím, než se osvobodila od sovětské nadvlády. Černobílá koláž podvrací symboly totalitní moci, tříští a rozkládá propagandistické obrazy dělníků a někdejší politické reprezentace a zpřítomňuje tak prázdno jejich ideologické křeče.
osobní program

Jediná cesta

Viesturs Grazdanovics
Lotyšsko / 1990 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Středoevropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
UPP
Current time