28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Průhledná bytost: Marguerite Duras

Retrospektiva filmů Marguerite Durasové. Literatura a film jsou dvě strany jednoho díla.

„Životu lze vdechnout život jen tím, jak se představivost zmocňuje všeho, co bylo, je a bude.“

Její zářivě formální filmy spoluvytvářely politickou a avantgardní dynamiku nové kinematografie, když v gestu destrukce usilovaly o její obrodu.

výpis filmů

Atlantický muž
V roce premiéry vydala Marguerite Durasová v deníku Le Monde varovný text, v němž upozorňovala, že někteří diváci by měli před tímto filmem přímo prchat a zdaleka se mu vyhnout. Jiní by si ho neměli za žádnou cenu nechat ujít. Kdo z nás je tedy vhodným divákem či divačkou pro Marguerite Durasovou? Obrazově je film složen z velké části ze tmy. Nevznikl pro obecenstvo, které si myslí, že pro něj někdo natáčí filmy. Byl vytvořen v naprosté nevědomosti toho, že něco jako obecenstvo existuje. Svou formou se snímek blíží durasovské představě ideálního filmu, přičemž sledujeme autorčina partnera a slyšíme její text.

Atlantický muž

Marguerite Duras
Francie / 1981 / 42 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Aurélia Steiner (Melbourne)
„U zrodu obou filmů stál můj dopis někomu, koho jsem neznala. Mluvili jsme spolu pouze po telefonu. Tu osobu jsem viděla pouze jednou před třinácti lety. Zapomněla jsem její obličej a zapamatovala si pouze hlas. Dopis jsem nakonec neodeslala, ale díky němu jsem se znovu pustila do psaní.“„Melbourne jsme snímali v protisvětle. Obličeje jsou rozmazané, jsou vidět jen obrysy. Kamera je pohlcuje a řeka je odnáší. Myslím, že v jednu chvíli je vidět Aurélii na mostě jen jako siluetu dívky s dlouhými blonďatými vlasy.“ – Marguerite Duras

Aurélia Steiner (Melbourne)

Marguerite Duras
Francie / 1979 / 28 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Aurélia Steiner (Vancouver)
„U zrodu obou filmů stál můj dopis někomu, koho jsem neznala. Mluvili jsme spolu pouze po telefonu. Tu osobu jsem viděla pouze jednou před třinácti lety. Zapomněla jsem její obličej a zapamatovala si pouze hlas. Dopis jsem nakonec neodeslala, ale díky němu jsem se znovu pustila do psaní.“„Vancouver jsem napsala za měsíc a půl, bylo to 13 stran na psacím stroji. Měli jsme jen 72 minut materiálu, jeden kotouč jsme nevyužili. Tudíž jsme spotřebovali jen 68 minut. Film trvá přesně 50 minut. 18 minut jsem nepoužila.“ – Marguerite Duras

Aurélia Steiner (Vancouver)

Marguerite Duras
Francie / 1979 / 50 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Caesarea
Název Caesarea či Kaisareia označuje dnes již neexistující antické město pojmenované asi k poctě Gaia Iulia Caesara. Jde o využívanou metaforu zapomenutého místa. Obdobně jí využívají Racine nebo Louis Aragon.„Oba filmy (Negativní ruce a Cesarea) jsou vytvořené z nepoužitých záběrů pro film Loď jménem Noc. Sochy na Náměstí Svornosti a Maillol byly příliš okázalé pro pusté záběry ze zamýšleného filmu. Také jsou ty záběry moc figurativní a v případě Negativních rukou jsou nepovedené. Nevím, jaký tam byl technický problém, ale červená na semaforu vypadá spíš jako krvavá skvrna.“– Marguerite Duras

Caesarea

Marguerite Duras
Francie / 1978 / 11 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Duras a film
Marguerite Durasová vepsala autorce věnování do knihy Milenec (1992): „Mé přítelkyni Dominique Auvray, aby si pamatovala jeden z těch zázraků z nedávné minulosti, kdy jsme spolu točily snímek Durasová a film.“ Jde o čisté dokumentární zamyšlení, v němž se snad nejlépe odhaluje vztah slavné spisovatelky a režisérky ke kinematografii. Vidíme nejen zajímavé záběry, ale především sledujeme tok myšlenek vedoucích nás k originální vizi filmu. A možná i pochopíme její známý bonmot: „Točím filmy, protože nemám sílu nic nedělat. To je jediný důvod, proč filmuji.“ S Dominique Auvray spolupracovaly ještě na filmech Baxterová, Vera Baxterová (1976), Kamion (1977), Loď jménem Noc (1978) a Děti (1984).Po projekci následuje diskuze s režisérkou filmu Dominique Auvray.

Duras a film

Dominique Auvray
Francie / 2014 / 60 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Chci si promluvit o Marguerite Duras
Claire Simonová zkoumá vztah Yanna Andréa a Marguerite Duras. Muž zapletený do vášnivého vztahu s o třicet let starší slavnou spisovatelkou si potřebuje promluvit. Je jí fascinován, a přesto cítí, že už prostě nemůže dál. Otevře se jí ve snaze vyjádřit slovy intenzitu své lásky a popíše ji velmi jasně. Rozhovor je emotivní a přesnou rekonstrukcí Yanna Andréa, kterou představil v knize s názvem Je voudrais parler de Duras. Rozhovor, který ochotně poskytl v naději, že mu dá smysl silné pouto, které ho váže k proslulé francouzské spisovatelce a filmařce Marguerite Duras.

Chci si promluvit o Marguerite Duras

Claire Simon
Francie / 2021 / 95 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Kamión
Krátké věty se vyhýbají popisu. Marguerite Durasová předčítá nahlas a Gérard Depardieu je jejím řidičem kamionu. Záběry na oba protagonisty sedící u stolu se střídají se záběry kabiny nákladního auta, kde nikdo nesedí. Občas vidíme ubíhající krajinu. Čas plyne a pomalu se smráká, Durasová a Depardieu se začnou nezávazně bavit o cigaretách… Kamion je brilantní filmové dílo na téma jak intuitivně pracovat s časem, délkou, pauzou, textem, hlasem a hudbou. Kamion bývá označován za film-portrét, je zde metaforou cesty, na níž se neklopýtá.

Kamión

Marguerite Duras
Francie / 1977 / 76 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Loď jménem Noc
Bezpochyby jde o jedno z nejpůsobivějších děl. Je to film, který se nepovedl. Je to evokace Facebooku a Tinderu. Durasová po skončení natáčení vykřikla: „Je to nepovedený film… je to konec filmu!“ Až sen jí přinesl řešení a plátno zaplnila záběry z nepodařeného natáčení. Ústředním tématem jsou anonymní telefonické linky z doby německé okupace, které stovky mužů a žen používají k dlouhým hovorům, k navázání vztahů a k hledání lásky. Marguerite Durasová jako hlasy všech žen a Benoît Jacquot jako všechny mužské hlasy nás postupně vtahují do světa plného osamocení a zoufalství. Milostné vztahy bytostí, které se nikdy nepotkají… stejně jako dnes ve virtuálním světě.

Loď jménem Noc

Marguerite Duras
Francie / 1979 / 95 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Marguerite Duras a malý François
Marguerite Durasová se ptá sedmiletého Françoise na budoucnost, televizi, školu, na Belphégora, na literaturu nebo jaký má smysl psát, počítat… Myslíte si, že koně budou mluvit? Že budou děti trávit prázdniny na Měsíci? K čemu je televize? Obdivuhodně vedený rozhovor neupadá do banální dětinskosti, ale zajímavě odkrývá způsob myšlení.

Marguerite Duras a malý François

Roger Kahane
Francie / 1965 / 9 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Marguerite Duras u lvů
V pařížské zoo ve Vincennes se setkáváme s pečovatelem lvů, kterého Durasová nenápadně vyzpovídá ohledně jeho práce. Obrazově výmluvné záběry na zoufalé lvy kroužící v kleci nás přesouvají k tématu, zda mohou být taková zvířata šťastná. Ačkoliv sledujeme zaměstnance zoo při rutinní práci, je cítit, že ho otázky znejistěly.

Marguerite Duras u lvů

Paul Seban
Francie / 1966 / 9 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Marguerite Duras ve vězení La Petite Roquette
Marguerite Durasová vede rozhovor s jedinou ředitelkou věznice ve Francii. Nejdříve ji nechá vysvětlit, jak se stala vězeňskou dozorkyní. Následně mluví o své práci, o vězeňkyních, o životních podmínkách, o autoritě, trestech a sebevraždách. Zdánlivě banální rozhovor graduje a přístup reportérky postupně hraničí až s agresivitou.

Marguerite Duras ve vězení La Petite Roquette

Jean Noël Roy
Francie / 1967 / 12 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Negativní ruce
„Oba filmy jsou vytvořené z nepoužitých záběrů pro film Loď jménem Noc. Sochy na Náměstí Svornosti a Maillol byly příliš okázalé pro pusté záběry ze zamýšleného filmu. Také jsou ty záběry moc figurativní a v případě Negativních rukou jsou nepovedené. Nevím, jaký tam byl technický problém, ale červená na semaforu vypadá spíš jako krvavá skvrna.“ Negativní ruce je označení malířské techniky spojované s malbami v prehistorických jeskyních. Marguerite Duras

Negativní ruce

Marguerite Duras
Francie / 1979 / 14 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Pokropený kropič
Marguerite Durasová vede rozhovor s významným scenáristou, producentem a novinářem Pierrem Dumayetem na téma slávy a způsobu, jak se v tomto kontextu přistupuje k ženám. Spisovatelka evokuje Micheletovu definici čarodějnice a nakonec sama hovoří o vlastním vnímání rozdílu mezi mužem a ženou.

Pokropený kropič

Paul Seban
Francie / 1965 / 9 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Středoškoláci mají slovo
Zcela unikátní portrét šestnáctiletého studenta Romaina Goupila od Marguerity Durasové. Budoucí slavný režisér je zde politickým aktivistou během stávky a trvá na nedostatku svobody projevu, mluví o hnutí středoškolských studentů, o politice a revoluci, která se musí provést, a o represi na různých středních školách. Durasová zajímavě střídá autentické záběry s rozhovorem.

Středoškoláci mají slovo

Pierre Zaidline
Francie / 1968 / 8 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Žena od Gangy
Filmy Marguerity Durasové nelze převyprávět, protože nemají zápletku. Žena od Gangy je výsostně durasovské dílo, v němž se snoubí film-obraz a film-zvuk v jednom. Jsou spojené pouze materiální shodou okolností a stávají se bezprostřední diváckou výzvou. Nacházíme se asi někde v Normandii v přímořském letovisku. Ten muž, který sem přijel, tu asi hledá vzpomínky. Vždyť ty domy jsou mu povědomé a někde se tu seznámil s nějakou dívkou. To nejsilnější na spisovatelčině filmovém rukopise je schopnost potlačit či úplně eliminovat narativní a psychologické techniky. Ocitáme se tváří v tvář plátnu, na němž se pohybují nějaké postavy a něco říkají. Spíše kladou otázky, než by na nějaké odpovídaly.

Žena od Gangy

Benoit Jacquot, Marguerite Duras
Francie / 1974 / 84 min.
sekce: Průhledná bytost: Marguerite Duras
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
GEMO
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms