28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
28.10.2021

Čtvrtý den festivalu zve na Krávu i Nedvěda

Jubilejní pětadvacátá Ji.hlava vrcholí. Třetí festivalový den pozval návštěvníky na streamovanou debatu s legendou z oboru gender studies Judith Butler, ale třeba i na další snímky ze soutěžní sekce Česká radost. Zítra promítneme Krávu britské oscarové režisérky Andrey Arnoldové nebo Sólomámy režisérky Eriky Hníkové. O digitálních technologiích promluví na Inspiračním fóru kanadský ekonom Nick Srnicek.

Pětadvacátá Ji.hlava je ve své polovině. I třetí festivalový den nabídl několik premiér ze sekce Česká radost. Uvedení se dočkal snímek Hlasy pro prezidenta aneb Pokus o kontrarevoluci režiséra Martina Kohouta, ve kterém zachycuje společenské a politické dění před prezidentskými volbami 2018. Diváci mohli vidět také animovaný dokument Milý tati režisérky Diany Cam Van Nguyen, která ve filmu reflektuje vztah s otcem. Světové premiéry se dočkal i film Nebe novináře Tomáše Etzlera, který zavede diváky do čínského sirotčince nebo snímek Jak jsem se stala partyzánkou Very Lackové - přibližuje v něm osud svého pradědečka – romského partyzána.

Inspirační fórum nabídlo živý stream debaty s legendou z oboru gender studies Judith Butler. „Příbuzní mi tvrdili, že jestli vystuduji filozofii, nikdy si nenajdu pořádnou práci. No, jsem docela v pohodě,“ uvedla Butler. V rámci programu na téma "rovnost a nerovnost" vystoupila také polská ženskoprávní aktivistka Marta Lempart, která spoluzaložila hnutí Celostátní stávka žen.

Co přinese zítřek?

Například Krávu britské oscarové režisérky Andrey Arnoldové. Film je uveden v sekci Souhvězdí, která tradičně představuje výběr toho nejlepšího ze světových festivalů. Letos nabízí dvacet snímků. Protagonistkou časosběrného dokumentu Kráva je dojnice Luma. Zvíře, které je redukováno na vysilující koloběh rození telat a výrobu mléka, sleduje režisérka několik let.

Dokumentarista Jan Látal pak pozve diváky do světa stárnoucího písničkáře Jana Nedvěda. Jeho film Tahle doba není pro nás sleduje populárního hudebníka na jeho možná posledním turné. „Mám rád rozporuplné osobnosti. Tou je i Honza Nedvěd. Půlka lidí jeho tvorbu miluje, ta druhá se jí směje. Zajímalo mě, kým je Honza Nedvěd ve skutečnosti,“ říká režisér.

Sekce Opus Bonum pozve diváky na snímek Dopis Nikolovi řecké režisérky Hary Kaminary. Audiovizuální dopis nenarozenému dítěti tvoří intimní zpověď na pomezí osobního a společenského. Záchranná loď Aquarius, jejíž posádka pomáhá uprchlíkům uvízlým v rozbouřených vodách Středozemního moře, je prostorem imaginace postavené na humanistickém poselství fotografky příběhů lidského neštěstí.

Snímek Sólomámy režisérky Eriky Hníkové uvede sekce Reality TV. Film upozorňuje na společenskou problematiku samoživitelství. Hlavními postavami filmu jsou tři samoživitelky, které se v průběhu natáčení ocitají v těžkých životních situacích: vystěhování z bytu, skloubení pracovního a rodinného života nebo absence partnerského vztahu.

Snímek Jak zničit mrak finské režisérky Tuiji Halttunenové pak sleduje meteoroložku Hannele Korhonenovou, která se na výzvu bohatého šejka ze Spojených arabských emirátů snaží přijít na to, jak vyrobit umělý déšť. Film uvede sekce Svědectví.

Inspirační fórum

A o čem se bude mluvit na Inspiračním fóru? O digitálních technologiích a jejich potenciálu vytvořit spravedlivější svět. V debatě s názvem Koláče bez práce se například bude mluvit o čtvrté průmyslové revoluci. Hostem bude kanadský ekonom Nick Srnicek, jehož nová kniha Platform Capitalism nabízí klíč k pochopení inovací v oblasti velkých digitálních společností, jako jsou Google, Amazon a Alibaba. Pořad bude možné sledovat online na Youtube i na festivalovém facebooku.

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
GEMO
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms