24. 10.–2. 11. 2025
Přihlásit seČeštinaEnglish

Není špatných témat

Jana Wittassková

Téma je středobodem jakékoli tvorby. Definuje se v počáteční myšlence, rozvíjí se v procesu realizace, ale rezonuje zejména ve fázi poslední, percepční. Jeho volba nesmí být samoúčelná, neboť ačkoli může být zvoleno z individuálních pozic, cílem by měl být jeho celospolečenský dopad, rozvoj diskuse, boření tabu, přehodnocování postojů. A kdekoli je společenský vliv, tam je i tíha odpovědnosti. V čem spočívá zodpovědnost za téma v kontextu dokumentární tvorby?

Mnozí by mohli namítnout, že při volbě námětu existuje určitá pomyslná (etická) hranice, za níž by filmaři neměli sahat. Ať už jde o téma týkající se zneužívání, menšin, politiky, násilí, drog či témat zdánlivě zbytečných. Nerada bych byla příliš konkrétní, neboť hranice přijatelnosti bývá subjektivní. Jiná může být pro producenty a zadavatele, jiná pak pro diváky či tvůrce. Existuje ale vůbec? Měli bychom ji brát v potaz? Neměli bychom sahat právě za tuto hranici a vybírat témata nepohodlná, kontroverzní a náročná, či naopak dát šanci těm zdánlivě nezajímavým?

Tímto nechci říci, že tak neděje. Děje. Ale dle mého názoru by se za „linii etického“ mohlo zacházet častěji. Téma totiž samo o sobě nikdy nemůže být neetické. Etičnost vymezuje zvolený přístup k jeho zpracování.

Avšak oproti malbě obrazů či psaní manifestů vznik filmu nespočívá pouze v rukou jeho režiséra. Téma se zde stává pokladem vyjednávání, sporů a kompromisů mezi jednotlivými články řetězce filmové výroby. Často se posuzuje optikou, nikoli pouze společenského přínosu, ale i finančního obratu.

Proč tedy podstupovat riziko s na první pohled nevýhodným námětem? Hlavní odpovědí je výše zmiňovaná odpovědnost, a to v mnoha ohledech. I v dnešní době, která oproti předchozím dekádám o dost otevřeněji přistupuje k různorodým diskusím, mám pocit, že se liberálněji spíše tváří, než jaká ve skutečnosti je. Ačkoli to bude znít banálně, jedná se o boření stereotypů a tabu, skrze zviditelnění přehlížených či kontroverzních témat. I v takto všeobjímajícím tvrzení se stále nachází spousta témat, která si žádají větší diskuzi a řešení.

Jako příklad může posloužit snímek jedné z účastnic Ji.hlavské panelové debaty, slovenské dokumentaristky Maiy Martiniak Její poslední film Neviditelná (2020) se věnuje tématu porodů, v němž ale otevírá hlubší otázky směřující ke zdravotnickému systému, či revizi problematiky domácích porodů. (Nejen) středoevropská společnost čekala dekády na otevření této diskuze, jež apeluje na nutnost změny perspektiv přístupu a prahne po hlubším řešení jak sociálního, tak právního charakteru. To jen potvrzuje nedávná kauza, která minulý týden proletěla médii, o nezdařeném domácím porodu a diskutabilních sankcích, které odhalující nedostačující zákonné ošetření této problematiky. Martiniaková s posluchači také sdílela problémy, s nimiž se, jakožto žena, točící o výsostně ženském tématu, potýkala při snaze prosadit financování ve výhradně mužských komisích.

Námět by se mohl zdát, jako až moc choulostivý, pro někoho za hranicí etiky zobrazovaného v dokumentárním filmu. Martiniaková se ale na základě velmi citlivého přístupu k sociálním aktérkám, důkladné a otevřené komunikaci a konzultací s odborníky napříč obory snažila potenciálně problematické aspekty podchytit. A mám pocit, že se jí to zdařilo. Napomohla tak otevření diskuze o tématu, které ačkoli se může na první pohled zdát, jako již dávno vyřešené, leží nedotčené na stole již dekády a týká se většiny (nejen) ženské populace.

Snaha o protlačení problematických a nesnadných témat by měla být základní snahou dokumentaristů. Navzdory těžkostem s financováním a distribucí, mají filmy svou přístupností větší socio-kulturní zásah než jiné formy uměleckého výrazu. Nesou tedy na svých bedrech větší odpovědnost, s níž je třeba zacházet opatrně, ale odvážně. Není špatných témat, jen špatných přístupů.

Partneři festivalu

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms

Newsletter

Souhlasím s poskytnutím osobních informací v rámci zásad zpracování osobních údajů. Více zde.

Dní do festivalu

0