24. 10.–2. 11. 2025
Přihlásit seČeštinaEnglish

Zodpovědnost za téma z hlediska tvůrčí vize

Kryštof Šubr

Etika je součástí diskuze o umění již od jeho vzniku. Vždy, když existovali umělci, existovala také druhá skupina lidí, která jim říkala, co smí a nesmí tvořit, co je správné zobrazovat a co naopak nesmí ani zmínit. U dokumentárního filmu etika získává zcela nový rozměr. Žádná jiná umělecká forma není založena na snaze o zachycení a následné reprezentaci naší skutečnosti. Samozřejmě veškerá kreativní činnost je do určité míry zakotvena v realitě, ale z hlediska morality nemá tvůrce nikdy tak velkou zodpovědnost, jako u dokumentaristiky.

Autor dokumentu se snaží o co nejvěrnější zachycení něčeho opravdového. Když si například jako téma vybere nějakou tragédii, chce nejpravděpodobněji zjistit a poznat pohledy co nejvíce lidí s co největším množstvím názorů a perspektiv. Chce vyzpovídat oběti i viníky. Zde ale vzniká problém. Když si filmař do filmu pozve vraha a začne se s ním bavit o jeho zločinech, dává této osobě platformu. Ať se k němu staví se sebevětším odporem, stále dává prostor někomu, kdo bezdůvodně ukončil několik životů. Jeho prvním krokem by mělo být obeznámení všech účinkujících s jeho záměrem. I když je bude držet oddělené, měl by rodině a blízkým oběti sdělit, že se v rámci dokumentu bude stýkat s oběma stranami a ujistit se, že to pro nikoho není problém. Jeho subjekty jsou obyčejní lidé a režisérovou první povinností je postarat se o to že s nimi tak bude zacházeno. Vnímám jako určitou povinnost dokumentaristy vnímat své subjekty jako lidi, nikdy by neměl zapomenout, že se nejedná o pouhé respondenty, se kterými natáčí, ale i o skutečné lidi s vnitřními životy a komplexními emocemi. Nesmí ztratit hranici mezi filmem a realitou. Musí zvážit, že náročnější a vážnější témata si zaslouží větší opatrnost a sebereflexi. Jeho film může trvale ovlivnit životy těch o nich točí, i těch co jsou s osobami či s tématem nějak spojeni a vždy je jeho povinností takové následky brát v potaz. Filmař nikdy nesmí přijít o svou lidskost. Tím však nechci říct, že by se určitá témata měla být zakazována. Věřím, že dokument lze natočit o komkoliv a čemkoliv. Jedinou hranicí je samotný autor a jeho vize. Musí však brát v potaz, že čím citlivější téma si vybere, tím opatrnější musí být. Největší zbraní dokumentaristy je empatie, bez ní je ztracený.
 

Partneři festivalu

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms

Newsletter

Souhlasím s poskytnutím osobních informací v rámci zásad zpracování osobních údajů. Více zde.

Dní do festivalu

0