Akademický pohled: Mapování etiky používání AI v dokumentárním filmu od archivů po deepfake
Kdo hovoří hlasem algoritmu? A kdo má kontrolu nad vyprávěním, když se z nástroje stává spoluautor? Akademický panel nabídl teoretickou mapu etických dilemat, jež přináší využívání umělé inteligence v dokumentárním filmu. Přednášející: Katerina Cizek, Lucie Králová, Miriam Ryndová, Andreea Lăcătuș, Marta Materska-Samek a Jan Motal.
Keynote s Dominicem Lees: Dokumentární film v éře umělé inteligence: odpovědnost, důvěra, autenticita
Zavedené postupy dokumentární tvorby procházejí v éře umělé inteligence zásadní proměnou. Keynote nahlédl teoretické i praktické výzvy, jimž dokument čelí: jak se v prostředí generativních technologií mění síť důvěry mezi tvůrcem, protagonistou a divákem. Příspěvek zkoumá, jak AI proměňuje nejen způsoby tvorby a vyprávění, ale i samotnou percepci dokumentární pravdivosti, a jak lze v novém technologickém a kulturním kontextu uchovat hodnotu autenticity.
Case study s Piotrem Winiewiczem o tom když umělá inteligence tvoří jako Werner Herzog: About a Hero | Moderuje Jan Gogola ml.
Experimentální film-esej About a Hero (2024) vznikl z odvážného pokusu o spoluautorství mezi člověkem a umělou inteligencí. Tvůrci vyvinuli vlastní nástroje a využili širokou škálu technologií – od generování textu přes hlasovou syntézu až po obrazové experimenty – aby zjistili, zda může algoritmus převzít roli vypravěče ve stylu Wernera Herzoga. V případové studii filmu About a Hero Piotr Winiewicz představil proces vzniku filmu a reflexe, které během natáčení formovaly přemýšlení o autorství, originalitě a lidské kontrole.
Industry pohled: Kdo má kontrolu nad dokumentem v době AI?
Kdo dnes skutečně rozhoduje o podobě filmu – režisér, producent, právník, nebo algoritmus? Panelisté Szilvia Ruszev, Tomáš Rampula, Veronika Macurová Křížová, Tomáš Elšík diskutovali o téma moci a kontroly v dokumentární tvorbě, která se s nástupem generativní AI stává ještě složitější. Jak se proměňuje vztah mezi tvůrcem a technologií? Co se děje, když algoritmy ovlivňují dramaturgii, distribuci nebo dokonce samotný obsah? A kdo nakonec nese odpovědnost – za příběh, za etiku, za důvěru publika?