Ji.hlava FestivalJi.hlava Industry
ČeštinaEnglish
24. 10.–2. 11. 2025
ČeštinaEnglish

Hosté

Marta Balaga
Filmová novinářka

Je filmovou novinářkou působící ve Finsku a Polsku. Publikovala v Cineuropa, Variety a pravidelně přispívá do finského filmového časopisu Episodii.

Tomáš Elšík
Režisér

Je absolvent FAMU. Jeho dokumentární film Central Bus Station (2018) zachycuje život na telavivském autobusovém nádraží a byl promítán po celém světě. Zabývá se tématem umělé inteligence ve filmovém střihu.

Katerina Cizek
Dokumentaristka, producentka a výzkumnice

Je oceněná dokumentaristka, producentka a výzkumnice s více než 25 lety zkušeností v oblasti médií a nových technologií. Je uměleckou ředitelkou a spoluzakladatelkou Co-Creation Studio v MIT Open Documentary Lab, kde vede výzkum a projekty spojující umění, dokumentární film a žurnalistiku s novými technologiemi. Spolu s Williamem Uricchiem je spoluautorkou knihy Collective Wisdom (MIT Press, 2022), první významné terénní studie o společné tvorbě v médiích. Dříve pracovala jako režisérka dokumentárních filmů v National Film Board of Canada, kde vedla průkopnické digitální projekty jako HIGHRISE a Filmmaker-in-Residence. Je držitelkou cen Peabody a Emmy a v současné době působí jako předsedkyně interaktivní poroty cen Peabody Awards.

Jan Gogola jr.
Režisér, dramaturg, lektor

Je bývalým programovým ředitelem České televize Brno, přednáší na FAMU a v současné době také na UTB ve Zlíně. Jeho reflexivní a stylizované filmy často čerpají z každodenního života a filozoficky ho zkoumají (deník, esej, happening, performance). Filmografie zahrnuje například Vězení dějin (2023), Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu (2020) či Exkurze aneb Historie současnosti (2015). Jako dramaturg spolupracoval na projektech V síti, Český sen, či Jan Palach. Vede masterclass na mezinárodních festivalech (DOK Leipzig, Jihlava IDFF, DOCsk) a publikuje eseje v médiích a knihách.

Veronika Kováč
Výzkumnice

Působí jako doktorandka na Katedře mediálních studií a žurnalistiky a podílí se jako spoluorganizátorka a produkční na každoroční konferenci Etika v dokumentárním filmu v rámci Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Ve své disertační práci se věnuje morálním dilematům slovenských filmových tvůrců a tvůrkyň ve vztahu k polarizujícím tématům. Jako stážistka působila v RTVS, nyní za podpory slovenského Audiovizuálního fondu připravuje dokumentární film na téma surogátní mateřství.

Lucie Králová
Režisérka, scenársitka, dramaturgyně, VŠ pedagožka, zakladatelka Future Memory Lab.

Její filmy byly promítány na mnoha mezinárodních festivalech a získaly řadu ocenění, např. třikrát cenu za nejlepší český dokument na MFDF Jihlava (2022 KaprKód, 2005 Prodáno, 2003 Zlopověstné dítě), Křišťálový glóbus za nejlepší celovečerní dokument na MFF Karlovy Vary (2007, Ztracená dovolená). Působí na FAMU, kde vede tvůrčí dílnu a je členkou oborové rady. Její dokumentární opera KaprKód, využívající amatérské archivy (prem. na Vision du Reel), získala Zlatého Heynala za nejlepší hudební dokument na MFF Krakov, Cenu české filmové kritiky a 3 nominace na Českého lva. Je autorkou knihy Rozumět televizi a textům, které se věnují zejména dopadům institucionálních mechanismů na dokumentární film.

Veronika Macurová Křížová
Právnička

Specializuje se na právo a etiku v oblasti umělé inteligence, duševní vlastnictví a osobnostní práva. Je držitelkou titulu LL.M. z UC Berkeley a poskytuje poradenství klientům v Evropě i mimo ni. Přednáší a aktivně se věnuje výzkumu v oblasti regulace umělé inteligence v kreativním průmyslu.

Marta Materska-Samek
Akademička, výzkumnice

Specializuje se na film a kreativní průmysl. Působí na katedře managementu, mediální ekonomiky a reklamy Jagellonské univerzity. Spoluvedla projekt ErasmusXR (2020–2023), nominovaný na cenu EDUInspiration Awards 2024, a podílela se na vytvoření komunity EIT Culture & Creativity v rámci Una Europa, kde působila jako prozatímní ředitelka pro vzdělávání. Marta se podílí na projektech Horizon Europe, jako jsou PACESETTERS a IMPULSE, a předsedá pracovní skupině pro kreativní průmysl na polském ministerstvu pro rozvoj a technologie.

Jan Motal
Filosof, mediální teoretik a esejista

Ve své výzkumné i tvůrčí práci se zaměřuje na vztah radikality a dialogu. Jeho specializací je především etika médií a komunikace. Působí na Masarykově univerzitě, kde vede Centrum pro mediální etiku a dialog. Vyučuje rovněž na Divadelní fakultě JAMU a Cyrilometodějské teologické fakultě UPOL. Jako expert spolupracuje s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky a Sítí k ochraně demokracie, je členem redakční rady Deníku N a mezinárodní poroty Daphne Caruana Galizia Prize for Journalism. Napsal několik knih zaměřených na problematiku radikality a dialogu v umění či náboženství, například Radikální dramaturgie (2022) a Radikální teologie (2024). V rámci umělecké skupiny Dílo se věnuje experimentální scénické tvorbě a filmu.

Tomáš Rampula
Umělec, filmař

Zkoumá průsečík umění, technologie a vyprávění. Po studiu architektury na ČVUT se na oboru Screen-Based Arts na Bezalel Academy v Jeruzalémě věnoval propojování architektury, zvuku a prostoru prostřednictvím videa a instalace. Ve studiu pokračoval v Centru audiovizuálních studií FAMU, kde v roce 2024 získal magisterský titul. Ve své tvorbě rozvíjí osobitý filmový jazyk založený na využívání nástrojů, jako jsou herní enginy, fotogrammetrie, CGI a umělé inteligence. Na MFDF Ji.hlava uvedl svůj film Místo (2020) a nyní uvádí film SnowBlind, který byl vytvořen pomocí neurálních sítí.

Szilvia Ruszev
Střihačka, výzkumnice

Je filmová střihačka, mediální umělkyně a výzkumnice zabývající se praktickým výzkumem v oblasti médií. V současné době přednáší filmovou produkci na University College London. Vedla výzkumný projekt Shared Post-Human Imagination financovaný organizacemi AHRC a BRAID, který se zabýval odpovědným používáním generativní umělé inteligence v mediální produkci.

Miriam Ryndová
Kurátorka, novinářka

Je zakladatelka Future Memory Lab. Vystudovala estetiku, slovenský jazyk, literaturu a filmovou vědu v programu Artes Liberales v roce 2002. Pracovala jako filmová novinářka pro časopis Vlna a Mezinárodní divadelní festival Nitra, organizovala filmovou konferenci pro Sorosovo centrum současného umění v Bratislavě a pracovala pro Designblok a FAMU – katedru dokumentárního filmu v Praze. Miriam Ryndová je zkušená kurátorka a programová manažerka v oblasti dokumentárního filmu. Pracovala v Institutu dokumentárního filmu, kde založila ceny Silver Eye a vedla East Doc Platform. Založila programy Doc Tank a Move It On, zaměřené na experimentální dokumenty a marketing filmů. Působila jako porotkyně na festivalech DOK Leipzig, Visions du Réel a dalších.

Andreea Lăcătuș
Filmařka, producentka

Je filmová tvůrkyně a producentka působící v Bukurešti, jejíž tvorba zahrnuje hrané filmy, dokumenty a mezioborové projekty. Je ředitelkou mezinárodního festivalu dokumentárních filmů One World Romania a festivalu Human Rights Film Festival a zakladatelkou platformy co/laborator film. Tá se věnuje spolupráci a sociálně angažované filmové tvorbě. Ve své umělecké praxi klade důraz na etické aspekty, spolupráci, inkluzivitu a kritické zapojení komunit, zejména těch, které se nacházejí v ohroženém nebo marginalizovaném postavení. V současné době je doktorandkou na Národní univerzitě divadla a filmu v Bukurešti, kde se ve svém výzkumu zaměřuje na filmovou etiku a odpovědnost filmařů pracujících se zranitelnými skupinami obyvatelstva.

Dominic Lee
Režisér, akademik

Je zkušený režisér televizních dokumentárních a dramatických pořadů a oceněný režisér celovečerních filmů. Je docentem filmové tvorby na Univerzitě v Readingu ve Velké Británii, kde vede výzkum zaměřený na potenciál generativní umělé inteligence ve filmu a na její etické a právní problémy. Pracuje také jako odborný poradce pro film a HETV pro britský parlament. Dominic přednáší na mezinárodní úrovni na téma AI ve filmové tvorbě a vede workshopy podporující režiséry v odpovědném používání AI. Jeho nedávno publikovaná práce se zabývá používáním deepfakes a GenAI v produkci dokumentárních filmů.

Piotr Winiewicz
Umělec, filmař a scénograf

Je polský umělec, filmař a scénograf žijící v Kodani. Jeho celovečerní debut About a Hero, který zahajoval Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Amsterdamu (IDFA) v roce 2024, vznikl podle scénáře napsaného umělou inteligencí vycvičenou na díle Wernera Herzoga. Výsledný ironicky sebereflexivní příběh se prolíná s rozhovory s umělci, filozofy a vědci o originalitě, autenticitě, nesmrtelnosti a duši v éře umělé inteligence. Winiewicz je absolventem Akademie výtvarných umění ve Vídni, kde jeho absolventský film On High in White Tomorrows získal ocenění Würdigung Prize. Ve své tvorbě se zaměřuje na rozostřené hranice mezi realitou a fikcí.

Partneři festivalu

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms

Newsletter

Souhlasím s poskytnutím osobních informací v rámci zásad zpracování osobních údajů. Více zde.

Festivalový den

0