Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Hitler? Toho neznám.
Hitler? Toho neznám.

Hitler? Toho neznám.

režie: Bertrand Blier
originální název: Hitler, connais pas
země: Francie
rok: 1961
délka filmu: 90 min.

synopse

Debut B. Bliera je originální antiměšťácký pamflet založený na rozhovorech s několika Francouzi ve věku 15 až 22 let, kteří nepoznali Hitlera. Je unikátní svou formou postavenou na kameře a střihu. Ve své době šlo o natolik provokativní dílo, že bylo zakázáno do 18 let a staženo ze soutěže v Cannes.  

biografie

Francouzský režisér Betrand Blier (1939) proslul v 70. letech hranými filmy s G. Depardieum, ale debutoval již v první polovině let 60. filmem Hitler? Toho neznám. (1963), oceněným Stříbrnou kotvou na FF v Locarnu.

více o filmu

režie: Bertrand Blier
producent: André Michelin
kamera: Jean-Louis Picavet
střih: Michel David
hudba: Georges Delerue

další filmy v sekci

Kavárnička
Reichenbach byl inovativní tvůrce, který točil všechno kolem sebe a nechal pracovat především vlastní intuici. Namísto portrétu lidí nabízí snímek portrét kavárničky, kde lidé jsou spíše rekvizity a zápletkou se stává až spontánně zaznamenaný telefonický rozhovor majitele kavárny a zákaznice.  

Kavárnička

François Reichenbach
Francie / 1963 / 12 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Zápas
Tvůrci snímku o wrestlingu svým autorským pojetím zcela překonali rozměr pouhé reportáže o zápase. Jednak mají diváci více informací než fanoušci v sále a mohou posuzovat nejen zápas, ale i reakce sportovního publika. Výběr hudby (Bach, Vivaldi) pak upozorňuje na fakt, že jde spíše o divadelní představení.

Zápas

Marcel Carrière, Claude Fournier, Claude Jutra, Michel Brault
Kanada / 1961 / 28 min.
sekce: Direct Vérité
Evropská premiéra
Sladký venkov
Aneb jak se stát Francouzem v několika lekcích. Jde především o esenci cinéma vérité, mísí se zde esejistický přístup se snahou zachytit syrovou realitu v její pravdivosti, ale zároveň sledujeme jakousi dokumentární verzi Hoří, má panenko na francouzském venkově. 

Sladký venkov

François Reichenbach
Francie / 1963 / 47 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Ať žije velryba
Dokumentární anti-Moby-Dick je spoluprací s Ch. Markerem – autorem komentáře, střihu a zvuku. Svěží poetická esej o údělu velryb reaguje na odsouzení jejich rybolovu na konferenci ve Stockholmu. V komentáři kombinuje mužský hlas jako tradiční explikativní a hlas ženský, který je intimní a evokuje velrybí myšlení. 

Ať žije velryba

Chris Marker, Mario Ruspoli
Francie / 1972 / 17 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Neznámí této země
Natáčelo se ve vesničce Livinière v kraji Lozère. Místní vypovídají o své práci a životě v době, kdy je oblast ohrožena vylidněním a zánikem tradičního pěstitelství. Cílem bylo zachytit názory těchto lidí žijících ve značné izolaci a postihnout tak pravdu o celé situaci. 

Neznámí této země

Mario Ruspoli
Francie / 1961 / 40 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lomelin
Okamžikem pravdy nazývají toreadoři svůj první výstup v aréně. Sledujeme takovou chvíli v životě mexického toreadora, následně zařazeného mezi nejlepší toreadory všech dob. Bez jakéhokoliv komentáře se kamera stává součástí reality, pouze zvuková stopa a střih dodávají význam gestům a emocím Lomelina a jeho rodiny. 

Lomelin

François Reichenbach
Francie / 1965 / 22 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Tak jednoduchá hra
Režisér sice stvořil ódu na kanadský národní symbol – hokej – a zachytil fascinující baletní kreace, ale vyjádřil také jeho krutost a podřízení se mediální manipulaci. Virtuózní střih a významotvorné střídání barvy a černobílé přispěly k ocenění v Locarnu, avšak obsah přiměl ONF, aby se od snímku distancovalo.

Tak jednoduchá hra

Gilles Groulx
Kanada / 1964 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Evropská premiéra
Všechno nejlepší ke Dni matek
Tento kontroverzní film vyvolal diskuzi ohledně míry manipulace s diváckým názorem. Zdánlivě vypráví objektivní události kolem narození paterčat, ale ve skutečnosti je záznam velmi promyšleně upraven, aby si divák uvědomil absurditu celé kampaně. Nejde tu o ucelenost, ale o angažovanou objektivitu.

Všechno nejlepší ke Dni matek

Joyce Chopra, Richard Leacock
Spojené státy / 1963 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Zářící zvíře
Ukázka pozdního doznívání direct cinema. Zdánlivě jde o záznam tradičního lovu na kanadského losa „orignal“, ve skutečnosti sledujeme cestu do kanadské duše. Suverénně natočený portrét kamarádů je čekáním na Godota a psychoanalytickým ponorem. Bájné zvíře se stává katalyzátorem mezilidských vztahů. 

Zářící zvíře

Pierre Perrault
Kanada / 1982 / 127 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Obchodní cestující
Američtí tvůrci jsou nejvzdálenější vertovskému pojmu film-pravda. Režisérské duo Mayslových je známé omezováním vlivu montáže. Zde se opírají o koncept living camera – být co nejblíže podstatě událostí a nezbavovat je mnohoznačnosti. Tématem filmu jsou životní peripetie několika podomních prodejců biblí. 

Obchodní cestující

Charlotte Zwerin, David Maysles, Albert Maysles
Spojené státy / 1968 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Pro příští pokolení
Obyvatelé ostrova Île-aux-Coudres se do roku 1924 živili mimo jiné lovem sviňuch. Filmaři se rozhodli v roce 1962 obnovit tuto tradiční činnost, která dodávala smysl a řád tamějšímu životu. Zpočátku bláznivý nápad se stává zásadním projektem direct cinema a dokonale vystihuje podstatu této metody natáčení.

Pro příští pokolení

Pierre Perrault, Michel Brault
Kanada / 1962 / 105 min.
sekce: Direct Vérité
Severní nádraží
Kolektivní povídkový film Paříž očima… byl zamýšlen jako manifest nové vlny s cílem o ni oživit zájem. Nestalo se tak, ale vzniklo zajímavé dílo, jehož součástí je příběh Odile, která se pohádá se svým manželem a potkává záhadného muže. Snímek je natočený ve dvou záběrech na 16mm film, následně převedený na 35mm.  

Severní nádraží

Jean Rouch
Francie / 1965 / 16 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt