Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Dilema

režie: Jan Boněk
originální název: Dilema
země: Československo
rok: 1966
délka filmu: 7 min.

synopse

Filmová anketa druhého ročníku katedry dokumentární tvorby zkoumá rozpory, které vyvstanou v momentě, kdy se žena chce věnovat studiu, případně akademické dráze, a zároveň se touží dobře starat o děti a rodinu. Záběry vyjevují úsilí studentek, jejichž mimoobrazové výpovědi se mísí s dobovým komentářem.

biografie

Režisér, scenárista a pedagog Jan Boněk (1945) natočil pro ČST přes 700 dokumentárních filmů a publicistických pořadů. V letech 1972–1989 působil jako pedagog katedry dokumentární tvorby FAMU.

více o filmu

režie: Jan Boněk
producent: FAMU
scénář: Jan Boněk

další filmy v sekci

Příběhy 20. století: Život s cejchem
Jak se před revolucí žilo lidem s odlišnou sexuální orientací? Museli své zaměření tajit? Byli nějak postihováni? Své příběhy vypráví bývalá reprezentantka ve stolním tenisu Jana Kociánová, státní úředník František Bloudek a absolventka FAMU Libuše Jarcovjáková, autorka unikátní série fotografií z legendárního pražského T-clubu.

Příběhy 20. století: Život s cejchem

Radim Špaček
Česká republika / 2016 / 26 min.
sekce: Dílny
FAMU International
Natáčení dokumentárních filmů je pro zahraniční studenty FAMU patrně ještě větší výzvou nežli pro mnohé tuzemské. O to intenzivnější pohled na jevy vycházející z místní reality přinášejí jejich nejlepší díla, která můžete vidět v tomto výběru.---Dílnu vede: Vít JanečekPředstavené filmy:Living Inbetween, dir. Nefeli Oikonomou Pantzou, Czech Republic 2016, 10´What Is Behind the Canvas?, dir. Haukur Hallsson, Czech Republic 2016, 12'Vernissage of Martin Fryč, dir. Ana Aleksovka, Czech Republic 2015, 13'Sarah’s Manifesto, dir. Nefeli Oikonomou Pantzou, Czech Republic 2015, 12'Atte, dir. Zachary Slouka, Czech Republic 2015, 9'It’s Possible that Everything is Possible, dir. Galina Stepanova, Czech Republic 2016, 13'Sassicaia, dir. Ívar Erik Yeoman, Czech Republic 2015, 11'

FAMU International

120 min.
sekce: Dílny
Den videa 1989/2018
Výstava Den videa, první kolektivní prezentace videoartu v Čechách, proběhla 11. července 1989 v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka v rámci výroční výstavy Svazu českých výtvarných umělců.    Výstava Den videa 1989/2018 rekonstruovala výstavu z roku 1989 a proběhla 4. září roku 2018. Kurátorským cílem Martina Mazance bylo otevřít diskuzi o historických formách prezentace, ale i možné prezervace pohyblivých obrazů. Důvody, proč je videoart opomíjen institucemi i tvůrci, mohou být popsány v oblastech, které vystihují střet sociokulturních a ekonomických okolností vzniku a existence děl.   Debatu s přizvanými hosty doplní ukázky z děl umělců, kteří vystavovali v roce 1989: Věra Geislerová & René Slauka, Václav Hodan, Roman Milerský, 5D studio (Tomáš Kepka, Michal Pacina, Marta Karoliová), Radek Pilař, Pavel Scheufler, Petr Skala, Lucie Svobodová, Ivan Tatíček, Jaroslav Vančát.  
osobní program

Den videa 1989/2018

Česká republika / 90 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
Žlutý cirkus versus Rudá Čína
Cestovatel a režisér Dan Přibáň křižuje svět se svou posádkou ve žlutých trabantech a podává neotřelé informace z různých koutů světa. Jeho poslední cesta nás zavede mimo jiné do Číny, o které bude jeho dílna. Řeč bude o absurditách, které pro pozorovatele z venku vypadají komicky, avšak pro běžné obyvatele jsou realitou. 
osobní program

Žlutý cirkus versus Rudá Čína

Česká republika / 90 min.
sekce: Dílny
FAMU: 1. ročník
Prváckou dílnu katedry dokumentu na pražské FAMU vede Vít Klusák, který spolu se studenty představí koncept semináře i filmy, které z něj ve školním roce 2015/16 vzešly. Každý z pěti studentů uvede dva své filmy, které putovaly ke klauzurám, ale také filmová cvičení, která běžně nejsou mimo školu k vidění. V letošní várce se diváci dozvědí, co se skrývá za pojmy „norníci a ťapiny“, že hledání partnera lze pojmout filmově vytříbeným jazykem, a také uvidí reportáž od soudu, u kterého vítězí bezohledný individualismus jako dekadentní úchylka ze vznešeného ideálu svobody…Diskuze vítána!---Dílnu vede: Vít Klusák Studenti: Jindřich Andrš, Lenka Benešová, Matouš Bičák, Eliška Cílková, Zora Čápová

FAMU: 1. ročník

150 min.
sekce: Dílny
Čtyři v tom
Ve třetím díle dokumentárního seriálu Čtyři v tom přichází na svět Jonáš, první dítě humanitární pracovnice Petry a jejího partnera, Etiopana Ábela, během jedné bouřlivé noci. Lucie zatím osaměle prožívá své šestinedělí, je bez peněz a vyhledává aspoň svého otce v Táboře a jeho novou rodinu. Pochlubit se těhotenstvím vyráží do Kanady za rodiči svého přítele i podnikatelka Věra a zjišťuje nejnovější lékařské trendy. Farmářku Miky zatím dostihne její těžké pracovní nasazení na rodinném statku a od lékařů se jí dostane důrazného varování, aby zvolnila. Právě ona na konci třetího dílu předčasně porodí syna Josífka.  

Čtyři v tom

Linda Kallistová Jablonská
Česká republika / 2013 / 45 min.
sekce: Dílny
Malý sedlák
Portrét chlapce vyslaného do služeb hospodáře, kde bude pomáhat na statku a chodit do místní školy. Ukazuje jej při těžké práci, ale i při hrátkách se psem či jeho častých kuřáckých přestávkách. Dokument vypráví skrze observační výjevy činností, a vytváří tak místy až idylizovaný obraz člověka ve spojení s přírodou.„(...) malý hospodář Jano touží po jediném – ze společnosti, které nerozumí a je mu cizí, vrátit se k samotě, zpět do přírody.“ Rudolf Urc

Malý sedlák

Pavol Sýkora
Československo / 1969 / 16 min.
sekce: Dílny
Předpoklady a vznik samostatné katedry dokumentární tvorby na FAMU. 1963-1970.
Jaká jsou ideová východiska založení samostatného studijního oboru dokumentární tvorby na FAMU? V čem spočívala nezastupitelnost a specifičnost dokumentárního přístupu k filmu? Jak se měla tato specifika odrazit ve výuce a odlišit se od tvorby publicistické? Na tyto otázky se pokusí odpovědět dokumentaristka Viola Ježková. Dílnu doplní ukázkami studentských filmových cvičení. Uvítá též podněty účastníků a diskuzi k tématu.

Předpoklady a vznik samostatné katedry dokumentární tvorby na FAMU. 1963-1970.

sekce: Dílny
Svatby (pracovní název)
Šestidílný dokumentární seriál sleduje tři velmi rozdílné mladé české páry, které se v průběhu léta 2012 rozhodly uzavřít sňatek. Seriál zachycuje nejen jejich předsvatební přípravy, ale zejména nahlíží do intimity jejich životních osudů. Názorová i sociální vyhraněnost tří partnerských dvojic vyvolává celou řadu situací, při nichž můžeme spolu s protagonisty přemýšlet o smyslu našich partnerských vztahů i o smyslu svatebního obřadu. Natáčení této vtipné, ale leckdy i mrazivé sondy do nitra moderní české společnosti vyvrcholí na konci letošního roku, výsledný seriál bude na obrazovkách k vidění od ledna 2013. Režisérkou dokumentárního seriálu je Erika Hníková (Ženy pro měny, Nesvatbov), scenáristkou Irena Hejdová (Děti noci).  

Svatby (pracovní název)

Erika Hníková
Česká republika / 2012 / 45 min.
sekce: Dílny
DÍLNA Gao Xingjian
Čínský spisovatel, dramatik a literární kritik osobně představí svou tvorbu nejen literární, ale i filmovou. Gao uvede své dva dokončené snímky: Silueta, ne-li stín (2003) je jemný a poetický obraz osamělého umělce, který spojují scény z tvůrcových divadelních her, zatímco filmová freska Po potopě (2008) nese název Gaovy výstavy, která sklidila úspěch po celém světě, se odehrává beze slov v interakci mezi jeho tušemi a šesti tanečníky. Po promítání bude v témže sále následovat čtení z Gaovy knihy oceněné v roce 2000 Nobelovou cenou za literaturu: Hora duše.  

DÍLNA Gao Xingjian

90 min.
sekce: Dílny
Music F Club
Záznam společného vystoupení Plastic People a Aktual v Music F Clubu 26. února 1971 bývá označován za jednu z klíčových událostí českého undergroundu. Film autenticky zachycuje přípravu a samotný koncert, včetně industriálních prvků hudby Knížákova Aktualu, využití vrtaček, kovových perkusí, objektů a házení rýže do publika. V druhé části filmu jsou na několika místech rozeznatelné kostýmy a scénografické intervence, které pro koncerty Plastic People realizovali v 70. letech manželé Ságlovi.

Music F Club

Jan Ságl
Československo / 1971 / 6 min.
sekce: Dílny
Suchá u Nejdku
Přípravy společného koncertu Plastic People a Aktual v Suché u Nejdku. Film zaznamenává příjezdy účinkujících, stěhování aparatury a exteriéry kolem místa konání. Ne však samotný koncert. Ten se odehrával v naprosté tmě a ve filmu je z něj čitelný pouze několika okénkový záběr plivání ohně, které bylo jedním z mnoha pyrotechnických efektů využívaných na koncertech Plastiků. V tomto případě jde o mžikavou vzpomínku na technika, plivače ohně a pozdějšího bubeníka Dg307 Vladimír Vyšína.

Suchá u Nejdku

Jan Ságl
Československo / 1972 / 3 min.
sekce: Dílny
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt