Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
FAMU: 1. ročník

FAMU: 1. ročník

originální název: FAMU: 1. ročník
délka filmu: 150 min.

synopse

Prváckou dílnu katedry dokumentu na pražské FAMU vede Vít Klusák, který spolu se studenty představí koncept semináře i filmy, které z něj ve školním roce 2015/16 vzešly. Každý z pěti studentů uvede dva své filmy, které putovaly ke klauzurám, ale také filmová cvičení, která běžně nejsou mimo školu k vidění.

V letošní várce se diváci dozvědí, co se skrývá za pojmy „norníci a ťapiny“, že hledání partnera lze pojmout filmově vytříbeným jazykem, a také uvidí reportáž od soudu, u kterého vítězí bezohledný individualismus jako dekadentní úchylka ze vznešeného ideálu svobody…
Diskuze vítána!

---

Dílnu vede: Vít Klusák
Studenti: Jindřich Andrš, Lenka Benešová, Matouš Bičák, Eliška Cílková, Zora Čápová

další filmy v sekci

Skála u Humpolce
V záznamu z červencového koncertu Plastic People ve Skále u Humpolce Ságl zachycuje téměř apokalyptický rozměr vystoupení Plastiků. Snímá tanečníky ve velkých expresivních detailech s přímým ručním osvětlením a doplňuje klidnějšími záběry soustředění hrajících hudebníků. Stejně jako v jeho ostatních filmech se jedná o čistý kamerový střih. Film obsahuje veškerý, chronologicky natočený materiál, což vypovídá o Ságlově nebývale intuitivní a soustředěné práci s kamerou. Koncert se odehrál nedaleko Humpolce, kde na začátku 70. let Plastic People pracovali jako dřevorubci.

Skála u Humpolce

Jan Ságl
Československo / 1971 / 7 min.
sekce: Dílny
Vlado, Marienka, Jojo a starý otec
Flahertyovsky laděný dokument skrze metodu rekonstrukce a protagonistův osobní komentář nahlíží do života osmdesátiletého muže, který vychovává svá tři vnoučata, jimž máma zemřela a táta je opustil. Nejde přitom jen o lekce praktických činností, ale především o zásady a hodnoty, které dětem otevírá.„Sýkora vložil do svého díla vedle čiré ideje také čirý a velký cit, lásku a obdiv k člověku, úctu k jeho životu a dílu.“ Antonín Navrátil

Vlado, Marienka, Jojo a starý otec

Pavol Sykora
Československo / 1965 / 21 min.
sekce: Dílny
Mřížka
Pásmo videí a filmových prací českých vizuálních umělců připravené Společností Jindřicha Chalupeckého pro MDF Ji.hlava Umělci: Zbyněk Baladrán, Daniela Baráčková, Filip Cenek, Vladimír Houdek, Barbora Kleinhamplová, Tomáš Moravec, Lucia Sceranková, Jan Šerých, Roman Štětin Kurátorka: Karina KottováSelekce filmů, video-esejí a videí v kurátorské koncepci Kariny Kottové (Společnost Jindřicha Chalupeckého) vychází z pokusu o systematické prolnutí uvažování vizuálních umělců a možnosti představení jejich děl, obvykle prezentovaných v galerijním kontextu, ve formátu lineárního filmového pásma. Společným jmenovatelem vybraných děl je určitý typ geometrie či strukturálního rastru, který se stává rámcem pro narativ: v některých případech zcela abstraktní až lyrický, jindy angažovaný, dotýkající se systémů, ve kterých žijeme, tématu práce, každodenních starostí, ale také jejich možných alternativ. Výběr děl má vlastní rytmus, přičemž jednotlivé práce konstruují příběh skrze rozličné kombinace textu, obrazu, zvuku a pohybu. Zúčastnění umělci byli v uplynulých ročnících finalisty nebo laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého. / The selected artists have previously been finalists or winners of the Jindřich Chalupecký Award. Díla: Tomáš Moravec, Otázka líbivosti pláště / Question of Superficial Affection, 3'51'', 2012 Zbyněk Baladrán, Teorie práce / Theory of Work, 13'19'', 2007 Roman Štětina, Studio č. 2 (Klapka) / Studio no. 2 (Slapstick), 4'32'', 2013 Barbora Kleinhamplová, MPEG Girl, 8'31'', 2016 Filip Cenek, Bez názvu (Cesta mlhou) / Untitled (Traveling through Fog), záznam z instalace / installation documentation, 4'09'', 2010–2013 Vladimír Houdek ve spolupráci s Hanou Polanskou Turečkovou / In collaboration with Hana Polanská Turečková, Kanoucí šíře / The Trickling Expanse, 18'4'', 2014  Daniela Baráčková, Macocha, 0'40'', 2013 Jan Šerých, Paramnesia, 6'39'', 2009 Lucia Sceranková, Cucurrucucu, 4'28'', 2009

Mřížka

90 min.
sekce: Dílny
Obrazy z podzemí. Filmy Jana Ságla, 1971-74
Jan Ságl (*1942) je považován za dvorního fotografa undergroundu 60. a 70. let. Je však i autorem celkem dvanácti dokumentárních a autorských filmů z let 1971–1974. V té době k fotoaparátu přibíral i kameru Super-8 a zachycoval s ní výjevy ze života v podzemí, koncerty, happeningy i všední události. Díky pohybu v uzavřené komunitě je jeho přístup důvěrný, proniká objektivem a ručním reflektorem do bezprostřední blízkosti aktérů událostí a strhujícím způsobem tak zachycuje atmosféru undergroundové kultury. ---Filmy jsou uvedeny v obnovené premiéře na základě digitálního rekonstrukce provedené v letech 2015–2016 v Centru audiovizuálních studií FAMU. The films being shown represent the premiere of digitally remastered copies made in 2015–2016 at FAMU’s Center for Audiovisual Studies.

Obrazy z podzemí. Filmy Jana Ságla, 1971-74

sekce: Dílny
noimage
Vizuálně vytříbený film o odlévání zvonů je zároveň meditací o rytmu a čase, hmotě i možnostech filmového vyprávění. Vědomě navazuje na odkaz Jiřího Lehovce.

Odlévání času

Dobroslav Zborník
Československo / 1970 / 9 min.
sekce: Dílny
noimage
Film zaměřuje pozornost na deziluzi při přechodu z chlapectví do dospělosti. Protagonista, slabozraký chlapec, drží v rukou raději letadýlko než klarinet. Internát a intenzivní výuka v něm vzbuzují otázky po vlastním sebeurčení. Nesynchronní zvuk a mimoobrazový komentář dodávají filmu sílu snu.

Atomový Bach

Eva Horská
Česká republika / 1965 / 16 min.
sekce: Dílny
FAMU International
Natáčení dokumentárních filmů je pro zahraniční studenty FAMU patrně ještě větší výzvou nežli pro mnohé tuzemské. O to intenzivnější pohled na jevy vycházející z místní reality přinášejí jejich nejlepší díla, která můžete vidět v tomto výběru.---Dílnu vede: Vít JanečekPředstavené filmy:Living Inbetween, dir. Nefeli Oikonomou Pantzou, Czech Republic 2016, 10´What Is Behind the Canvas?, dir. Haukur Hallsson, Czech Republic 2016, 12'Vernissage of Martin Fryč, dir. Ana Aleksovka, Czech Republic 2015, 13'Sarah’s Manifesto, dir. Nefeli Oikonomou Pantzou, Czech Republic 2015, 12'Atte, dir. Zachary Slouka, Czech Republic 2015, 9'It’s Possible that Everything is Possible, dir. Galina Stepanova, Czech Republic 2016, 13'Sassicaia, dir. Ívar Erik Yeoman, Czech Republic 2015, 11'

FAMU International

120 min.
sekce: Dílny
Adult Contemporary: Experimentální hudební video 016
Hudební dramaturg a kurátor Pavel Klusák představí abstraktní a experimentální filmy jako vhled do radikalizace pojmu „hudební video“. Noise, hudba dronů a prodlev, zvukové koláže, terénní nahrávky, hlubinná elektronika, improvizovaná interakce, posttechnologický svět: experimentální hudba jako inspirace a provokace pro současné vizuální tvůrce. Matthew Revert a Vanessa Rossetto, Franck Vigroux a Mika Vainio, Jon Rafman a Oneohtrix Point Never a další spolupráce.---Dílnu vede Pavel Klusák

Adult Contemporary: Experimentální hudební video 016

90 min.
sekce: Dílny
Džbány Franze Maxery v hospodě U Lojzy
Hospodská vernisáž autorských keramických džbánů výtvarníka Františka Maxery se postupně proměňuje v nevázaný alkoholický večírek s akustickým koncertem členů Plastic People. Zaznamenáno v hospodě U Lojzy na Vinohradech.

Džbány Franze Maxery v hospodě U Lojzy

Jan Ságl
Československo / 1973 / 9 min.
sekce: Dílny
Ivan Tatíček – Kronika pozdního socialismu
Ivan Tatíček patřil v 80. letech k nejvýraznějším postavám českého alternativního dokumentu. Pro jeho filmy je typická spontaneita, improvizace a využití postupů rodinného filmu. Autenticky vypovídá o atmosféře života pozdního socialismu, v němž mimo všedních situací zachycuje i řadu osobností alternativní kulturní scény. Jeho filmy vznikaly v privátních podmínkách, po uvedení v soukromí a na amatérských festivalech a později zcela upadly v zapomnění. V nové digitalizované verzi, kterou připravil Národní filmový archiv, budou představeny v obnovené premiéře za účasti autora.Dílnu vede Martin Blažíček   Kruh D, 1982, 27 min   O ničem jiném, 1983, 23 min   Metrofilm, 1984, 9 min   Všude doma dobře nejlíp, 1986, 19 min  
osobní program

Ivan Tatíček – Kronika pozdního socialismu

Česká republika / 110 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
noimage
Období československé normalizace vnímáme nejvíce skrze dokumenty o disidentech nebo televizní retro seriály. Dilemata nastolená totalitním režimem se přitom nevyhnula nikomu. Šestnáctidílný cyklus Příběhy 20. století mapuje, jak a proč jednali různí lidé (studenti, novináři, havíři, spolupracovníci StB, vojáci, řadoví členové KSČ, homosexuálové a mnozí další) nejen pod tlakem normalizačního aparátu, ale i svého okolí. ---The project was made by Czech Television in collaboration with the Post Bellum non-profit organization. Projekt vzniká ve spolupráci České televize a Post Bellum, o. p. s.

Příběhy 20. století

sekce: Dílny
ABCD
Portrét mladé venkovské učitelky prvního stupně základní školy téměř bez komentáře ukazuje houževnatost ženy, která musí den co den do své práce absolvovat náročnou cestu na lyžích přes závěje sněhu. Záběry jejích všedních úkonů autor propojuje do poetických kompozic s lyrikou pohledů na krajinu. „Sýkorova témata oscilují okolo drobných lidí, kteří se ocitli v sociálně či psychologicky extrémní situaci. Své hrdiny si pokaždé lidsky zamiloval.“ Rudolf Urc

ABCD

Pavol Sykora
Československo / 1969 / 16 min.
sekce: Dílny
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt