Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů

ji-hlava dok cdf

Happy-End

režie: Peter Tscherkassky
originální název: Happy-End
země: Rakousko
rok: 1996
délka filmu: 11 min.

synopse

Veselá found footage koláž, v níž žena s mužem oslavují, smějí se a tančí mezi šampaňským a sacher dortem. Seřazení a manipulace s obrazem vytvořily idylickou radost ze spolubytí. Materiál uspořádaný od konce k začátku vyúsťuje do roztancovaných filmových políček.

biografie

V důmyslných found footage kolážích odhaluje Rakušan Peter Tscherkassky (1958) konstruovanost filmu, omezení děrovaným rámečkem. V roce 2014 měl na MFDF Ji.hlava masterclass.

více o filmu

režie: Peter Tscherkassky
scénář: Peter Tscherkassky
střih: Peter Tscherkassky

další filmy v sekci

Imigranti přijíždějící na Ellis Island
Na místě, které bylo mezi lety 1892 a 1954 hlavní vstupní branou pro miliony imigrantů do Ameriky, vystupují z lodě lidé různých národností z Evropy. Ve čtyřech záběrech vidíme honosně i skromně oděné ženy, muže a děti, jak s malými batožinami vcházejí na vysněnou půdu nového domova.
osobní program

Imigranti přijíždějící na Ellis Island

Alfred Camille
Spojené státy / 1903 / 3 min.
sekce: Fascinace: Domov
Evropská premiéra
Záblesk zahrady
Kořeny zahradních radostí v lyrickém průzkumu, jakých se pak v avantgardní kinematografii urodilo mnoho. Jemné detaily rostlin, květů, listů a ptačího zpěvu se hromadí v tu divoké, tu poklidně plynoucí montáži s důrazy na kapky vody a světla.
osobní program

Záblesk zahrady

Marie Menken
Spojené státy / 1957 / 5 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Nový život
Dílo vzniklo na objednávku výstavy architektury a interiérového designu v Basileji, aby ukázalo progresivní stránky moderních přístupů v protikladu ke konzervativní architektuře. Uvnitř montáže s důrazem na geometrii, tvary a rytmus zobrazovaného film také ukazuje, že mnohá díla meziválečné avantgardy vznikala na zakázku.
osobní program

Nový život

Hans Richter
Švýcarsko, Německo / 1930 / 20 min.
sekce: Fascinace: Domov
Východoevropská premiéra
Domov
Předměty každodenního používání v domácnosti se stávají objekty neběžného užití pro analogové zobrazovací aparáty a následné pokusy s elektronickými efekty je proměňují ve výbuchy až psychedelické obraznosti připomínající Magrittovy malby.
osobní program

Domov

Woody Vasulka, Steina Vasulka
Spojené státy / 1973 / 13 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
38/79 Sentimental Punk
Autor v roce 1978 emigroval do USA. V San Franciscu na punkovém festivalu nafotil 36 fotografií, které pak snímal v domácí projekci z diaprojektoru a poskládal podle rytmického plánu vytvářejícího dojem křehkého záznamu frenetického dění.
osobní program

38/79 Sentimental Punk

Kurt Kren
Rakousko / 1979 / 5 min.
sekce: Fascinace: Domov
Domácí příběhy
Demaskování narativních vzorů v precizní choreografii gest, pohybů a výrazů tváří z hollywoodských melodramat 50. a 60. let 20. století upozorňuje na způsoby budování napětí a formální vzorce i na to, jak se ženy staly předmětem voyeuristického (na)zírání, zatímco zvuková skladba zdůrazňuje vyprávěcí stereotypy.
osobní program

Domácí příběhy

Matthias Müller
Německo / 1990 / 6 min.
sekce: Fascinace: Domov
Filmy Stana Brakhagea: Avantgardní rodinný film
Všednodění jednoho týdne ve spontánních víceexpozicích bylo natáčeno na materiál, který předtím odolal ohni. Režisér tedy natáčel s vědomím, že film možná žádné obrazy nezachytí. Ukazuje privátní prostředí, v němž pak natočil mnoho dalších filmů, přičemž důrazy v tomto případě vytváří převážně v kameře.
osobní program

Filmy Stana Brakhagea: Avantgardní rodinný film

Stan Brakhage
Spojené státy / 1961 / 4 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Domov nikdy nebyl takovýto
Domek na předměstí ve statických obrazech, jemně provokativně doplněný vyprávěním pohádky, se stává kritickým zamyšlením nad konceptem domova jako místa vztahů a kotvení, ale také nad možností jejich proměn.
osobní program

Domov nikdy nebyl takovýto

Midi Onodera
Kanada / 1983 / 8 min.
sekce: Fascinace: Domov
Vormittagsspuk
Legendární film meziválečné avantgardy je mistrovskou přehlídkou experimentálních postupů od zpětného chodu kamery či časosběrného snímání přes práci s obrazy v negativu a podivných rakurzech po různé postupy animace. V rozličně narušovaných symetriích zde vystupují dům, strom, zbraně, muži a klobouky. 
osobní program

Vormittagsspuk

Hans Richter
Německo / 1928 / 10 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Farma Windy Ledge
Výrazná amatérská filmařka zaznamenávala v působivých obrazech život na rodinné farmě, přičemž si všímá subtilních situací a detailů, jimiž s neskrývanou touhou po věcnosti i básnivosti kreslí všednodění cyklického času ročních dob na venkově.
osobní program

Farma Windy Ledge

Elizabeth Woodman Wright
Spojené státy / 1929 / 6 min.
sekce: Fascinace: Domov
Východoevropská premiéra
Déjà vu
Narativně vynalézavý obraz příprav na stěhování z dočasného domova do vlasti tematizuje vnímání času hraničních situací a odkazuje na příběh kurdských imigrantů, z nichž se mnozí vrátili do Iráku po pádu Saddama Husseina, avšak jedna rodina, která se vydala na cestu, do svého domova nikdy nedorazila.
osobní program

Déjà vu

Atefeh Khademolreza
Kanada / 2018 / 12 min.
sekce: Fascinace: Domov
Světová premiéra
Lvi
Miniatura prostírá rozlehlou úvahu o způsobech sledování a vnímání a vzdoru vůči poučování a ovládání. Rozhodování o životních volbách jako paralela ke způsobu dívání se, interpretace a zážitku, který může znamenat i zapomenutí vlastního těla. 
osobní program

Lvi

Mike Hoolboom
Kanada / 2018 / 1 min.
sekce: Fascinace: Domov
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
UPP
Current time