Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Happy-End
Happy-End

Happy-End

režie: Peter Tscherkassky
originální název: Happy-End
země: Rakousko
rok: 1996
délka filmu: 11 min.

synopse

Veselá found footage koláž, v níž žena s mužem oslavují, smějí se a tančí mezi šampaňským a sacher dortem. Seřazení a manipulace s obrazem vytvořily idylickou radost ze spolubytí. Materiál uspořádaný od konce k začátku vyúsťuje do roztancovaných filmových políček.

biografie

V důmyslných found footage kolážích odhaluje Rakušan Peter Tscherkassky (1958) konstruovanost filmu, omezení děrovaným rámečkem. V roce 2014 měl na MFDF Ji.hlava masterclass.

více o filmu

režie: Peter Tscherkassky
scénář: Peter Tscherkassky
střih: Peter Tscherkassky

další filmy v sekci

V mém autě
Sugestivně intimní vyprávění v cizích obrazech a úlomcích příběhů v jedné z klasik kanadského experimentálního filmu. Prchavý pocit domova a uvědomování si tvůrčí síly konfrontovaný s invazivními rámci kolektivního vědomí vyúsťují v imaginární při s představivostí.

V mém autě

Mike Hoolboom
Kanada / 1998 / 5 min.
sekce: Fascinace: Domov
38/79 Sentimental Punk
Autor v roce 1978 emigroval do USA. V San Franciscu na punkovém festivalu nafotil 36 fotografií, které pak snímal v domácí projekci z diaprojektoru a poskládal podle rytmického plánu vytvářejícího dojem křehkého záznamu frenetického dění.

38/79 Sentimental Punk

Kurt Kren
Rakousko / 1979 / 5 min.
sekce: Fascinace: Domov
Imigranti přijíždějící na Ellis Island
Na místě, které bylo mezi lety 1892 a 1954 hlavní vstupní branou pro miliony imigrantů do Ameriky, vystupují z lodě lidé různých národností z Evropy. Ve čtyřech záběrech vidíme honosně i skromně oděné ženy, muže a děti, jak s malými batožinami vcházejí na vysněnou půdu nového domova.

Imigranti přijíždějící na Ellis Island

Alfred Camille
Spojené státy / 1903 / 3 min.
sekce: Fascinace: Domov
Evropská premiéra
Lvi
Miniatura prostírá rozlehlou úvahu o způsobech sledování a vnímání a vzdoru vůči poučování a ovládání. Rozhodování o životních volbách jako paralela ke způsobu dívání se, interpretace a zážitku, který může znamenat i zapomenutí vlastního těla. 

Lvi

Mike Hoolboom
Kanada / 2018 / 1 min.
sekce: Fascinace: Domov
Světová premiéra
Psík pro Rogera
Mámivý výjev z procházky autora a jeho matky se psem u řeky se odehrává v políčkách filmu, který vidíme i s jeho okraji důmyslně kopírovanými do viditelného pole tak, aby byl rozeznatelný 9,5mm formát a konce (začátky) (prů)běhu obrazů.

Psík pro Rogera

Malcolm Le Grice
Velká Británie / 1967 / 12 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Déjà vu
Narativně vynalézavý obraz příprav na stěhování z dočasného domova do vlasti tematizuje vnímání času hraničních situací a odkazuje na příběh kurdských imigrantů, z nichž se mnozí vrátili do Iráku po pádu Saddama Husseina, avšak jedna rodina, která se vydala na cestu, do svého domova nikdy nedorazila.

Déjà vu

Atefeh Khademolreza
Kanada / 2018 / 12 min.
sekce: Fascinace: Domov
Světová premiéra
Filmy Stana Brakhagea: Avantgardní rodinný film
Všednodění jednoho týdne ve spontánních víceexpozicích bylo natáčeno na materiál, který předtím odolal ohni. Režisér tedy natáčel s vědomím, že film možná žádné obrazy nezachytí. Ukazuje privátní prostředí, v němž pak natočil mnoho dalších filmů, přičemž důrazy v tomto případě vytváří převážně v kameře.

Filmy Stana Brakhagea: Avantgardní rodinný film

Stan Brakhage
Spojené státy / 1961 / 4 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Kde původně stála.
Poklidný obraz osady Baker Lake, která je jediným vnitrozemským sídlem kanadské Arktidy, v úběžníku ohromující nehostinné krajiny v geografickém středu Kanady, teritoriu Nunavut, rozprostírá stopy přítomnosti člověka skrze jednotlivosti i jejich uspořádání.

Kde původně stála.

Lindsay McIntyre
Kanada / 2010 / 10 min.
sekce: Fascinace: Domov
Východoevropská premiéra
Záblesk zahrady
Kořeny zahradních radostí v lyrickém průzkumu, jakých se pak v avantgardní kinematografii urodilo mnoho. Jemné detaily rostlin, květů, listů a ptačího zpěvu se hromadí v tu divoké, tu poklidně plynoucí montáži s důrazy na kapky vody a světla.

Záblesk zahrady

Marie Menken
Spojené státy / 1957 / 5 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Domácí příběhy
Demaskování narativních vzorů v precizní choreografii gest, pohybů a výrazů tváří z hollywoodských melodramat 50. a 60. let 20. století upozorňuje na způsoby budování napětí a formální vzorce i na to, jak se ženy staly předmětem voyeuristického (na)zírání, zatímco zvuková skladba zdůrazňuje vyprávěcí stereotypy.

Domácí příběhy

Matthias Müller
Německo / 1990 / 6 min.
sekce: Fascinace: Domov
Vormittagsspuk
Legendární film meziválečné avantgardy je mistrovskou přehlídkou experimentálních postupů od zpětného chodu kamery či časosběrného snímání přes práci s obrazy v negativu a podivných rakurzech po různé postupy animace. V rozličně narušovaných symetriích zde vystupují dům, strom, zbraně, muži a klobouky. 

Vormittagsspuk

Hans Richter
Německo / 1928 / 10 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
DOMOV
Domov zpřítomňovaný jako soubor zkušeností, pocitů a pohledů. Může se nalézat i na cestě; pevnost místa není nevyhnutelnou podmínkou. Vnitřní pohnutí jako východisko definice se promítá do observací lidí a mraků na místě i na cestě.

DOMOV

Muhammad Anwar Hossain
Bangladéš / 2018 / 10 min.
sekce: Fascinace: Domov
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt