Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
KVN
KVN
KVN

KVN

režie: Arkadii Faustov
originální název: KVN
země: USSR
rok: 1965
délka filmu: 9 min.

synopse

Dokumentární črta je v koláži obrazů sídlišť a polí, univerzity či zábavy mládeže a inscenovaných výjevů společensky kritickou úvahou, která s humorem a nadsázkou využívá komentáře s dikcí připomínající oslavné dobové dokumenty. Film se promítal na několika zahraničních festivalech, ale v Sovětském svazu byl zakázaný.

biografie

Arkadii Faustov (1936–2009) filmovou školu nevystudoval, ale jako režisér, kameraman i scenárista pracoval. Absolvent fakulty energetiky vedl od roku 1965 Filmové studio při charkovském Polytechnickém institutu a vyučoval začínající filmaře.

více o filmu

režie: Arkadii Faustov

další filmy v sekci

Idyla v Kirtimai
Observační antropologická studie sleduje život obyvatel v největší romské osadě v Litvě. Místo tendenčního upozorňování na chudobu, nedostatek vzdělání nebo diskriminaci se soustředí především na ideologicky nezatížené ztvárnění všednodenních rituálů.

Idyla v Kirtimai

Artūras Jevdokimovas
Litva / 1991 / 13 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Twist Twist
Twist-Twist  je snímek sestavený ze statických záběrů odrazů stěžňů, jež na mořské hladině tančí do rytmu hudby. Tento černobílý film se silně kontrastními obrazy, které nejsou podkresleny žádným dalším příběhem, či tématem, se od ostatních Verzottiho filmů liší jednoduchostí a hravostí. Natočen, vyvolán a sestříhán byl v jediném dni. Přestože je kvůli dojmu, který zanechává v divákovi, často srovnáván s  posledním autorovým klubovým filmem Fluorescences (1967), výrazně se od něj liší. Zatímco z filmu Twist-Twist je cítit svěží přístup začínajícího filmaře, ve snímku Fluorescences se odráží výsledek uměleckého i osobního vývoje autora, co se techniky i námětu filmu týče.

Twist Twist

Ante Verzotti
Yugoslavia / 1962 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Phantom Limb
Posledních 5 let se věnuje divadlu a performancím v absolutní tmě s cílem aktivovat ostatní smysly a představivost diváka. Phantom Limb je jeho první film z tohoto cyklu, který se zabývá právě převážně temnotou.  Sledujeme Madse, kterak zahajuje svou první regresivní terapii a je uveden do hypnózy. Veškeré záznamy jsou skutečné.

Phantom Limb

Thomas Østgaard
Norsko / 2016 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Světová premiéra
Toothache

Toothache

Ragnheidur Gestsdottir
Island / 2011 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Zdraví lidé se baví
Původně cenzurovaný hudební film satiricky vyobrazuje obyvatele Vojvodiny, rurální oblasti v Srbsku charakteristické svým mnohonárodnostním složením. Ačkoliv získal dvě festivalová ocenění v Oberhausenu, v Jugoslávii byl zakázán a autorovi byla po dlouhou dobu znemožněna experimentální filmová tvorba. „Vždy jsem se snažil najít nový jazyk, či novou formu, které bych do filmu mohl vtělit.“ K. Godina

Zdraví lidé se baví

Karpo Godina
Yugoslavia / 1971 / 14 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
LIFT
Konceptuální černobílý film bez zvuku ukazuje dvě ženy, které se vznášejí nad zemí nad čarami tenisového kurtu. Jejich trhané pohyby připomínají tanec loutkových panenek. Specifický efekt vzbuzující dojem levitace vytvořil režisér tak, že nechal dívky skákat a otáčet se ve vzduchu a přitom snímal jen jejich pohyb nad zemí.

LIFT

Vladimír Havrilla
Slovensko / 1972 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
DM1978 Talks to DM2010
Režisér se objevuje jako hlavní protagonista filmu ve dvojí roli – v televizní obrazovce ve své mladé, a v natáčecím studiu ve své současné podobě. Zodpovídáním otázek, které sám sobě položil před více než třiceti lety, překonává časovou propast a pomocí dialogu se svým mladším já před publikem diskutuje způsob, jakým se formuje osobní identita.

DM1978 Talks to DM2010

Dalibor Martinis
Chorvatsko / 2010 / 13 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Přívod vody
Poetické zpodobnění práce muže z přímořského města v Abcházii, který pečuje o přilehlé lesy a stráně. Rozlehlé kopčité pastviny, hory, zvířata a řeky jsou prostředím krajinné lyriky i symbolistních výjevů, kdy muž v noci vysvobodí vlka chyceného do pasti nebo čistí koryto potoka.
osobní program

Přívod vody

Ada Kviraia
USSR / 1987 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Domov
Film Domov byl natočený v duchu využívání prostředků minimální výpovědi. Představuje záznam akce uskutečněné v okruhu přátel a známých na bratislavské Železnej studničke. Čtyři losem vybraní aktéři jsou autorem zašiti do připravené plachtoviny, která po napnutí získá tvar bílé kočky s rozměry 2x2x2 metry. Snímek kombinuje černo-bílé snímání objektu, který se pohybuje interiérem lesa s barevnými záběry zachycenými paralelně z vnitřku kočky.

Domov

Ľubomír Ďurček
Slovensko / 1983 / 14 min.
sekce: Konference Fascinace
Smrt metalosaura
Kolem zborceného elektrického sloupu připomínajícího kosterní pozůstatky obrovského zvířete projížděl autor pravidelně tramvají. Film ovlivněný konstruktivismem a industriální hudbou je zároveň analogií rozpadající se Jugoslávie. Širšímu publiku byl zpřístupněn až poté, co získal cenu za nejlepší amatérský film na festivalu v Baden-Badenu (1989).

Smrt metalosaura

Igor M. Toholj
Yugoslavia / 1989 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Kako su me prvi put fotografirali
Minutový autoportrét ukazuje archivní fotografii Milenka Jovanoviće z jeho dětství, relativizuje důvěryhodnost historických artefaktů ve vztahu k nespolehlivé lidské paměti. Pomocí flicker efektu jako by se statická fotografie rozpohybovala v čase. Autor upozorňuje na strukturální kvality obou médií, stálost fotografie a schopnost filmu zachytit pohyb, a jejich vliv na vnímání zobrazeného.

Kako su me prvi put fotografirali

Milenko Jovanović
Srbsko / 1972 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Fluctuations
Fluktuace je pohyb, který se rozbíhá do čtyř kapitol 1. Prostor mysli, 2. Pohyblivé myšlenky, 3. Rozpuštění 4. Skvrny. Forma pohyblivého obrazu vychází ze Sonáty 2 polského skladatele Chopina (1810–1849). Fluktuace však s touto sonátou jiným způsobem nesouvisí. Byla prezentována ve formě videoinstalace na jedné obrazovce zavěšené v černém prostoru.

Fluctuations

María Dalberg
Island / 2016 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt