Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlava dok cdf
Listy, co vás zlomí v kříži
Listy, co vás zlomí v kříži

Listy, co vás zlomí v kříži

režie: Terence Macartney-Filgate
originální název: CANDID EYE (1958-1960): The Back-breaking Leaf
země: Kanada
rok: 1959
délka filmu: 29 min.

synopse

Krátký film z televizní dokumentární série The Candid Eye, která byla obsahově zcela novátorská a měla ukázat nový způsob natáčení. Cílem v tomto konkrétním případě je vizuálně i zvukově zachytit otupující dřinu sezonní práce sběračů tabáku. I přesto v některých momentech spadá režie do jistého estetického ladění. 

biografie

Původem Angličan Terence Macartney-Filgate (1924) přispěl k proudu cinéma vérité spoluprací na programu Candid Eye, pro nějž natočil sedm filmů. V 60. letech opustil Kanadu a dál pracoval v USA.    

více o filmu

režie: Terence Macartney-Filgate
producent: Roman Kroitor, Wolf Koenig
kamera: Terence Macartney-Filgate
střih: John Spotton
hudba: Eldon Rathburn
zvuk: Victor Merrill, George Croll, Terence Macartney-Filgate

další filmy v sekci

Lomelin
Okamžikem pravdy nazývají toreadoři svůj první výstup v aréně. Sledujeme takovou chvíli v životě mexického toreadora, následně zařazeného mezi nejlepší toreadory všech dob. Bez jakéhokoliv komentáře se kamera stává součástí reality, pouze zvuková stopa a střih dodávají význam gestům a emocím Lomelina a jeho rodiny. 
osobní program

Lomelin

François Reichenbach
Francie / 1965 / 22 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Pohled na bláznovství
Snímek je složený z eponymního středometrážního filmu a krátkého filmu Vězeňské oslavy. Režisérovým záměrem bylo, aby divák lépe pochopil každodenní život pacientů i lékařů v psychiatrické léčebně v Saint-Alban, kde se ve své době konaly první pokusy s psychoterapií. Komentář využívá textů A. Artauda o šílenství.
osobní program

Pohled na bláznovství

Mario Ruspoli
Francie / 1961 / 53 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Obchodní cestující
Američtí tvůrci jsou nejvzdálenější vertovskému pojmu film-pravda. Režisérské duo Mayslových je známé omezováním vlivu montáže. Zde se opírají o koncept living camera – být co nejblíže podstatě událostí a nezbavovat je mnohoznačnosti. Tématem filmu jsou životní peripetie několika podomních prodejců biblí. 
osobní program

Obchodní cestující

Charlotte Zwerin, David Maysles, Albert Maysles
Spojené státy / 1968 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Ať žije velryba
Dokumentární anti-Moby-Dick je spoluprací s Ch. Markerem – autorem komentáře, střihu a zvuku. Svěží poetická esej o údělu velryb reaguje na odsouzení jejich rybolovu na konferenci ve Stockholmu. V komentáři kombinuje mužský hlas jako tradiční explikativní a hlas ženský, který je intimní a evokuje velrybí myšlení. 
osobní program

Ať žije velryba

Chris Marker, Mario Ruspoli
Francie / 1972 / 17 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Zářící zvíře
Ukázka pozdního doznívání direct cinema. Zdánlivě jde o záznam tradičního lovu na kanadského losa „orignal“, ve skutečnosti sledujeme cestu do kanadské duše. Suverénně natočený portrét kamarádů je čekáním na Godota a psychoanalytickým ponorem. Bájné zvíře se stává katalyzátorem mezilidských vztahů. 
osobní program

Zářící zvíře

Pierre Perrault
Kanada / 1982 / 127 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Paul Anka
Na první pohled vypadá vše jako anketa o nadaném zpěvákovi, idolu jedné generace. Ve výsledku jde o unikátní koncept sledování hvězdy prostřednictvím vlastních fanoušků. Zásadní je zde zvuk, díky němuž se dosahuje nebývalého pocitu reality. Novátorský přístup doplňuje snímek o inscenované výjevy. 
osobní program

Paul Anka

Wolf Koenig, Roman Kroitor
Kanada / 1962 / 27 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kronika jednoho léta
Tato sociologická anketa vznikla v létě roku 1960 jako projekt J. Rouche a E. Morina. Film se stal manifestem tzv. cinéma vérité (film pravda) a ve Francii šlo o první celovečerní snímek natočený s kontaktním zvukem. Mísí se zde postupy cinéma direct s novým pohledem na realitu, jak se začal prosazovat ve Francii.
osobní program

Kronika jednoho léta

Edgar Morin, Jean Rouch
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Neohlížej se
Pennebakerova tvorba je naprosto zásadní pro pochopení vývoje cinéma vérité mimo Francii. Dokument o Bobu Dylanovi je esencí tohoto stylu. Uveden byl až v roce 1967 a zaznamenal nečekaný divácký úspěch. Následně se stal vzorem pro další hudební dokumenty. Přitom jde pouze o záznam anglického turné v roce 1965. 
osobní program

Neohlížej se

Donn Alan Pennebaker
Spojené státy / 1967 / 95 min.
sekce: Direct Vérité
Hitler? Toho neznám.
Debut B. Bliera je originální antiměšťácký pamflet založený na rozhovorech s několika Francouzi ve věku 15 až 22 let, kteří nepoznali Hitlera. Je unikátní svou formou postavenou na kameře a střihu. Ve své době šlo o natolik provokativní dílo, že bylo zakázáno do 18 let a staženo ze soutěže v Cannes.  
osobní program

Hitler? Toho neznám.

Bertrand Blier
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Spatřit Miami
Ne nadarmo se režisér hlásí k inspiraci tvorbou Jeana Viga. V tomto snímku umně rozvíjí vlastní styl – dialogický komentář, mrtvolky, zpomalené záběry a paralelní montáž. Výsledkem je obraz bělošské a černošské společnosti. Film byl v Kanadě cenzurován kvůli záběrům z Kuby a na řečnícího Fidela Castra. 
osobní program

Spatřit Miami

Gilles Groulx
Kanada / 1962 / 31 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kavárnička
Reichenbach byl inovativní tvůrce, který točil všechno kolem sebe a nechal pracovat především vlastní intuici. Namísto portrétu lidí nabízí snímek portrét kavárničky, kde lidé jsou spíše rekvizity a zápletkou se stává až spontánně zaznamenaný telefonický rozhovor majitele kavárny a zákaznice.  
osobní program

Kavárnička

François Reichenbach
Francie / 1963 / 12 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Všechno nejlepší ke Dni matek
Tento kontroverzní film vyvolal diskuzi ohledně míry manipulace s diváckým názorem. Zdánlivě vypráví objektivní události kolem narození paterčat, ale ve skutečnosti je záznam velmi promyšleně upraven, aby si divák uvědomil absurditu celé kampaně. Nejde tu o ucelenost, ale o angažovanou objektivitu.
osobní program

Všechno nejlepší ke Dni matek

Richard Leacock, Donn Alan Pennebaker, Joyce Chopra
Spojené státy / 1963 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt