Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů

ji-hlava dok cdf

Listy, co vás zlomí v kříži

režie: Terence Macartney-Filgate
originální název: CANDID EYE (1958-1960): The Back-breaking Leaf
země: Kanada
rok: 1959
délka filmu: 29 min.
Česká premiéra

synopse

Krátký film z televizní dokumentární série The Candid Eye, která byla obsahově zcela novátorská a měla ukázat nový způsob natáčení. Cílem v tomto konkrétním případě je vizuálně i zvukově zachytit otupující dřinu sezonní práce sběračů tabáku. I přesto v některých momentech spadá režie do jistého estetického ladění. 

biografie

Původem Angličan Terence Macartney-Filgate (1924) přispěl k proudu cinéma vérité spoluprací na programu Candid Eye, pro nějž natočil sedm filmů. V 60. letech opustil Kanadu a dál pracoval v USA.    

více o filmu

producent: Roman Kroitor, Wolf Koenig
kamera: Terence Macartney-Filgate
střih: John Spotton
hudba: Eldon Rathburn
zvuk: Victor Merrill, George Croll, Terence Macartney-Filgate

další filmy v sekci

Zářící zvíře
Ukázka pozdního doznívání direct cinema. Zdánlivě jde o záznam tradičního lovu na kanadského losa „orignal“, ve skutečnosti sledujeme cestu do kanadské duše. Suverénně natočený portrét kamarádů je čekáním na Godota a psychoanalytickým ponorem. Bájné zvíře se stává katalyzátorem mezilidských vztahů. 
osobní program

Zářící zvíře

Pierre Perrault
Kanada / 1982 / 127 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Zápas
Tvůrci snímku o wrestlingu svým autorským pojetím zcela překonali rozměr pouhé reportáže o zápase. Jednak mají diváci více informací než fanoušci v sále a mohou posuzovat nejen zápas, ale i reakce sportovního publika. Výběr hudby (Bach, Vivaldi) pak upozorňuje na fakt, že jde spíše o divadelní představení.
osobní program

Zápas

Michel Brault, Marcel Carrière, Claude Fournier, Claude Jutra
Kanada / 1961 / 28 min.
sekce: Direct Vérité
Evropská premiéra
Spatřit Miami
Ne nadarmo se režisér hlásí k inspiraci tvorbou Jeana Viga. V tomto snímku umně rozvíjí vlastní styl – dialogický komentář, mrtvolky, zpomalené záběry a paralelní montáž. Výsledkem je obraz bělošské a černošské společnosti. Film byl v Kanadě cenzurován kvůli záběrům z Kuby a na řečnícího Fidela Castra. 
osobní program

Spatřit Miami

Gilles Groulx
Kanada / 1962 / 31 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kronika jednoho léta
Tato sociologická anketa vznikla v létě roku 1960 jako projekt J. Rouche a E. Morina. Film se stal manifestem tzv. cinéma vérité (film pravda) a ve Francii šlo o první celovečerní snímek natočený s kontaktním zvukem. Mísí se zde postupy cinéma direct s novým pohledem na realitu, jak se začal prosazovat ve Francii.
osobní program

Kronika jednoho léta

Edgar Morin, Jean Rouch
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Námořní pěchota
Drsný obraz výcviku dobrovolníků amerického námořnictva je šestým dílem Reichenbachova cyklu Amerika očima Francouze. Skvostná poetizující úvaha o psychickém i fyzickém vyčerpání, kterému jsou tito adepti vystaveni. Dopad snímku pak dokládá i to, že S. Kubrick v Olověné vestě přebírá téměř celou úvodní scénu. 
osobní program

Námořní pěchota

François Reichenbach
Francie / 1957 / 22 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Neohlížej se
Pennebakerova tvorba je naprosto zásadní pro pochopení vývoje cinéma vérité mimo Francii. Dokument o Bobu Dylanovi je esencí tohoto stylu. Uveden byl až v roce 1967 a zaznamenal nečekaný divácký úspěch. Následně se stal vzorem pro další hudební dokumenty. Přitom jde pouze o záznam anglického turné v roce 1965. 
osobní program

Neohlížej se

Donn Alan Pennebaker
Spojené státy / 1967 / 95 min.
sekce: Direct Vérité
Všechno nejlepší ke Dni matek
Tento kontroverzní film vyvolal diskuzi ohledně míry manipulace s diváckým názorem. Zdánlivě vypráví objektivní události kolem narození paterčat, ale ve skutečnosti je záznam velmi promyšleně upraven, aby si divák uvědomil absurditu celé kampaně. Nejde tu o ucelenost, ale o angažovanou objektivitu.
osobní program

Všechno nejlepší ke Dni matek

Richard Leacock, Donn Alan Pennebaker, Joyce Chopra
Spojené státy / 1963 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Severní nádraží
Kolektivní povídkový film Paříž očima… byl zamýšlen jako manifest nové vlny s cílem o ni oživit zájem. Nestalo se tak, ale vzniklo zajímavé dílo, jehož součástí je příběh Odile, která se pohádá se svým manželem a potkává záhadného muže. Snímek je natočený ve dvou záběrech na 16mm film, následně převedený na 35mm.  
osobní program

Severní nádraží

Jean Rouch
Francie / 1965 / 16 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Pohled na bláznovství
Snímek je složený z eponymního středometrážního filmu a krátkého filmu Vězeňské oslavy. Režisérovým záměrem bylo, aby divák lépe pochopil každodenní život pacientů i lékařů v psychiatrické léčebně v Saint-Alban, kde se ve své době konaly první pokusy s psychoterapií. Komentář využívá textů A. Artauda o šílenství.
osobní program

Pohled na bláznovství

Mario Ruspoli
Francie / 1961 / 53 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kavárnička
Reichenbach byl inovativní tvůrce, který točil všechno kolem sebe a nechal pracovat především vlastní intuici. Namísto portrétu lidí nabízí snímek portrét kavárničky, kde lidé jsou spíše rekvizity a zápletkou se stává až spontánně zaznamenaný telefonický rozhovor majitele kavárny a zákaznice.  
osobní program

Kavárnička

François Reichenbach
Francie / 1963 / 12 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Obchodní cestující
Američtí tvůrci jsou nejvzdálenější vertovskému pojmu film-pravda. Režisérské duo Mayslových je známé omezováním vlivu montáže. Zde se opírají o koncept living camera – být co nejblíže podstatě událostí a nezbavovat je mnohoznačnosti. Tématem filmu jsou životní peripetie několika podomních prodejců biblí. 
osobní program

Obchodní cestující

Charlotte Zwerin, David Maysles, Albert Maysles
Spojené státy / 1968 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Paul Anka
Na první pohled vypadá vše jako anketa o nadaném zpěvákovi, idolu jedné generace. Ve výsledku jde o unikátní koncept sledování hvězdy prostřednictvím vlastních fanoušků. Zásadní je zde zvuk, díky němuž se dosahuje nebývalého pocitu reality. Novátorský přístup doplňuje snímek o inscenované výjevy. 
osobní program

Paul Anka

Wolf Koenig, Roman Kroitor
Kanada / 1962 / 27 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
UPP
Current time