25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Sen o železe
režie: Kelvin Kyung Kun Park
originální název: A Dream of Iron
země: Jižní Korea
rok: 2010
délka filmu: 79 min.
synopse
V přístavním městě Ulsanu se rybáři kdysi klaněli velrybám jako vznešenému božstvu. Nyní zde stojí ocelárny a loděnice společnosti Hyundai. Uhrančivá esej zachycuje, jak se v mechanických útrobách továren rodí kovové kolosy. Hřídele, ramena a jeřáby nadlidských rozměrů formují ladné křivky mechanických bohů industriálního věku. Ve svém druhém celovečerním filmu, založeném na videoinstalaci, Park rekontextualizuje průmyslové produkty. Levitující masy železa se za zvuku Mahlera, tibetských zpěvů a zvuku velryb proměňují na umělecké a náboženské artefakty.
„Filmy spíše komponuji, než stříhám, je to pro mě, jako bych vytvářel hudební skladbu.“ Kelvin Kyung Kun Park
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
biografie
Kelvin Kyung Kun Park (1978) je multimediální umělec, který žije a pracuje v Jižní Koreji. Zaměřuje se na film, video, fotografii a instalaci. Jeho celovečerní debut Sen o železe (2010) soutěžil na mnoha festivalech. V roce 2018 dokončil svůj třetí snímek, Army.více o filmu
režie: | Kelvin Kyung Kun Park |
další filmy v sekci

Slova přicházejí a odcházejí stejně jako voda. Tok mluvené francouzštiny a angličtiny na hranici srozumitelnosti rezonuje ve statických záběrech, naplněných jednoduchými obrazovými symboly. Řeč zde není nositelem významu, ale poetickým prvkem, symbolem cykličnosti, nositelem vykořeněnosti a exilu
„Mají-li být slova vyřčena, měla by být za dělící stěnou. Nevysvětlitelná je vzdálenost, čas, který uplyne od této minuty.“ Theresa Hak Kyung Cha
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
O mizení
Theresa Hak Kyung Cha
Jižní Korea / 1977 / 3 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Tento film má limit zhlédnutí 500.
Ryun-hee se touží vrátit do rodné Severní Koreje, odkud v roce 2011 vycestovala kvůli léčbě. Netušila, že překročením hranic s Jižní Koreou se z ní stane nepřítel státu a ona se na mnoho let ocitne ve vynuceném exilu. Pouští se do nekonečného boje s úřady, které jí brání v návratu domů k manželovi, dceři a stárnoucím rodičům. Podobným problémům jsou vystaveny další rodiny, které roztrhla hranice protínající korejský poloostrov. Seungjun Lee vypráví příběh kafkovského světa úředníků i vysoké politiky, která po desítky let rozbíjí rodinné vazby a zanechává v lidských srdcích prázdnotu a stíny vzpomínek na jejich blízké.
„Chtěl bych, aby diváci zapomněli na stereotypy o uprchlících nebo Severní Koreji. Tento příběh není o tom, který systém je lepší, nebo horší, ale o člověku.“ Seung-jun Lee
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Stín květu
Seung-Jun Yi
Jižní Korea / 2019 / 109 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Východoevropská premiéra

Romance ženy a mrtvého muže z jejího snu promlouvá v náznacích a poetické vizuální zkratce. Okna, zdi, dveře nebo koleje značí nemožnost prolnutí reality a podvědomí. Jedině filmové médium dokáže postavit most mezi říší živých a mrtvých a umožňuje setkání milenců v lyrickém prolnutí jejich obrazů.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Mimo mě
Chang-jae Lim
Jižní Korea / 1996 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea

Cyklicky se probouzející postava či přehlídka obrazových a zvukových chyb představují způsob, jakým Im ve svém experimentálním snímku dekonstruuje předkamerovou realitu. Objektem jeho zájmu není hmotný svět, ale síla samotného média. Film vystupuje jako živá bytost, která svými mechanickými končetinami kráčí mezi tvůrcem a divákem. Médium coby božský algoritmus rozkládá realitu a znovu ji skládá. Rozpouští původní významy a zaplavuje věci, místa a lidi novým, kolektivním bytím.
„Stopy skrytých časů a snů se donekonečna přehrávají.“ PRIZMA
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
PRIZMA
Cheol-min Im
Jižní Korea / 2013 / 61 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Klíčové dílo videoartu z předinternetové éry vizionářsky přejímá smyslovými podněty přehlcenou současnost i její globální rozměr. Strhující psychedelický proud protéká mezi avantgardou a masmédii, i mezi kulturami. Na stejné vlně pluje Allen Ginsberg, John Cage nebo navažští, korejští či nigerijští umělci.
„Kdyby televize po celém světě zdarma vysílaly přenosy hudby a tance všech zemí, mělo by to fenomenální dopad na vzdělávání a zábavu.“ Nam June Paik
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Global Groove
Nam June Paik
Jižní Korea / 1973 / 29 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea

Během příprav na letní olympijské hry roku 1988 korejská vláda vystěhovala sto šedesát rodin na ulici. Zbourala jejich domy v chudinské čtvrti Sanggyedong v Soulu a nechala místo nich postavit luxusní byty. Dongwon Kim žil s vystěhovanými tři roky a natáčel jejich boj proti státním autoritám. Alarmující snímek odhaluje odvrácenou tvář sportovní události, zneužívané k ideologickým účelům. Odstartoval novou éru korejského sociálního dokumentu, jenž odkrývá odvrácenou tvář Jižní Koreje, vnímané jako země pohádkového bohatství, štěstí a ekonomického růstu
„Situace vyžaduje, abychom natáčeli filmy o sociálních tématech.“ Dongwon Kim
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Olympiáda v Sanggyedong
Dong-won Kim
Jižní Korea / 1988 / 27 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Energická mozaika s monumentálním orchestrálním doprovodem zobrazuje Jižní Koreu sedmdesátých let jako jednu z nejsilnějších ekonomik regionu. Obrazy civilizačního pokroku a moderního životního stylu, prokládané odkazy na silnou kulturní a náboženskou tradici, zároveň apelují na sjednocení rozděleného národa.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
2minuty40sekund
Ok-hee Han
Jižní Korea / 1975 / 10 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea

Poetická studie ze série snímků o měsících Jupitera zachycuje, jak se pozemský svět koupe ve svitu největší luny naší sluneční soustavy. Světelné paprsky proměňují organické struktury v rozpixelované abstraktní obrazy. Když přimhouříme oči, tak v této rozmlžené krajině spatříme kosmický rozměr našeho vědomí.
„Má tvorba vychází z tradičního korejského malířství a ze zkušenosti s abstraktní malbou.“ Youjin Moon
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Ganymédés
Youjin Moon
Jižní Korea / 2016 / 9 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Archivní procházka Busanem a Soulem z roku 1923 hrdě poukazuje na pozemní a lodní dopravu, bankovní domy a paláce, na všednodenní život v ulicích i sváteční okamžiky. Pouze zmínky o národní bance řízené Japonci nebo o bývalém korejském panovníkovi prozrazují, že za obrazy prosperity, ekonomické síly a technologického pokroku se odehrává drama anektované země.
Důležitá města v Koreji
Jižní Korea / 1923 / 2 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Jsme Robinsony ve vlastní mysli. Vypadá jako místnost, mezi jejímiž stěnami bloudí lidská duše a topí se v bezbřehosti. Dokud neobjeví pevnou půdu v podobě každodenních rituálů, ve vodě tekoucí ze sprchy nebo v čajovém sáčku na dně hrnku. Banální detail, doprovázený úpravou básní Karla Krolowa a alikvótními zpěvy, se napájí duchovnem.
„Choova videa a instalace představují formalistické, téměř malířské studie subjektivity a podvědomí.“ Seoungho Cho
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
robison nebo já (z Dálného východu)
Seouongh Cho
Jižní Korea / 1996 / 11 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Voyeuristická evokace třídenního pohřebního rituálu zpřítomňuje smrt jako poetickou i politickou záležitost. Fantasmagorické detaily mrtvého těla, vlasů či lidské kůže se eroticky protínají s intimitou, tajemstvím a fascinací. Mokrý sen je haptickým „zvnějšněním“ vnitřního umírání v opresivní společnosti. „Film byl natočen bez scénáře, nedodržuji v něm kontinuitu času a prostoru, postav ani příběhu. Výsledkem jsou vnitřní obrazy, které vznikly kombinací fantazie a filmového experimentu.“ Kim Yun-taeCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Mokrý sen
Yun-tae Kim
Jižní Korea / 1992 / 15 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea

Ironická koláž propojuje árii z Pucciniho opery Madam Butterfly, koncert americké hudebnice Laurie Anderson a symbol motýla. Konceptuální dílo vedle sebe klade klasické umění a současnou avantgardu, východ a západ, přírodu a civilizaci a tyto kontrastní motivy prostřednictvím vizuálních efektů spojuje v rozmanitý a poetický celek.
„Chci tvarovat plátno televizní obrazovky tak přesně jako Leonardo, tak svobodně jako Picasso, tak barevně jako Renoir, tak důkladně jako Mondrian, tak divoce jako Pollock a tak lyricky jako Jasper Johns.“J. P. Nam
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Motýl
Nam June Paik
Jižní Korea / 1986 / 2 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra