Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Ta, která vstupuje do moře
Ta, která vstupuje do moře
Ta, která vstupuje do moře

Ta, která vstupuje do moře

režie: Leonid Osyka
originální název: Ta, shho vhodyt' u more
země: USSR
rok: 1965
délka filmu: 16 min.

synopse

Významný film, který předznamenává ukrajinskou poetickou školu, vznikl jako absolventská práce na umělecké škole, ale diplomová komise ho nařkla z přílišného formalismu a nepřijala jej. Panoramatická observace přelidněné pláže je prologem k lyrické studii pohybů ve zkoumavých záběrech tváří a těl muže, ženy a dítěte, slunce a moře.

biografie

Hluboké soustředění a schopnost vyprávět více obrazem, než slovem jsou charakteristické pro filmový projev Leonida Osyky (1940–2001). Vedle Sergeje Paradžanova patří k významným představitelům tzv. ukrajinské školy poetického filmu.

více o filmu

režie: Leonid Osyka

další filmy v sekci

Informácia o rukách a ľuďoch
Informácia o rukách a ľuďoch je krátký experimentální černobílý film zachycující ruce na stole, které zkoumají okolí a interagují s jiným párem rukou naproti u stolu.

Informácia o rukách a ľuďoch

Ľubomír Ďurček
Slovensko / 1982 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Prostorová deformace (Spirituální exprese)
V Prostorové deformaci Petr Skala rozvíjí principy abstraktního expresionismu a přenáší metodu akční malby na bezkamerový experimentální film. Speciálního prostorového efektu dosahuje využitím optické kopírky ve smyčkách a víceexpozicích kreseb, maleb a rytin škrábaných přímo na filmovou surovinu.

Prostorová deformace (Spirituální exprese)

Petr Skala
Československo / 1979 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Zawał serca
Film oceněný roku 1968 na Mezinárodním festivalu krátkých filmů Oberhausen se pokouší zprostředkovat zkušenost srdeční zástavy. Rytmus filmu udává nejen dynamický střih či vychýlená kompozice záběrů, ale také zvukové efekty a hudba vyjadřující překotnost pulsu nemocného srdce. Paradoxem prvního studentského filmu režiséra Wojciecha Wiszniewského je ironický fakt, že autor zemřel ve 34 letech právě na zástavu srdce.

Zawał serca

Wojciech Wiszniewski
Polsko / 1967 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Havran
Havran je krátký strukturalistický film, který sleduje pohyb letícího ptáka. Đurić staví paralelu mezi temný symbol havrana a poetický koncept svobodně se vznášejícího ptáka.

Havran

Nikola Đurić
Srbsko / 1973 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Ubrzanje
Strukturální a poetická variace na existenciální témata, jakými jsou život, smrt, úzkost, osamělost, pomíjivost či věčnost. Poetiku filmu tvoří kontemplativní potenciál, mozaikovitá struktura a repetitivní střihové vzorce záběrů, které sugerují plynutí času a pomíjivost lidské existence v pohledech na kamenité zdi, okna, lodě, střechy, městská panoramata, vlaky či hřbitov.

Ubrzanje

Ivan Martinac
Chorvatsko / 1969 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Tallinnská mozaika
Městská symfonie skládá obrazovou koláž estonského hlavního města. S důrazem na rytmus dává do pohybu proud kompozic zobrazujících městská zákoutí a stavby. Soustředí se však především na lidský element jako nositele akce a vitality a zachycuje dobu politického tání, bezstarostné zábavy a radosti ze života.

Tallinnská mozaika

Andrei Dobrovolski
Estonsko / 1967 / 22 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Jediná cesta
Společensko-politická realita lotyšské republiky před tím, než se osvobodila od sovětské nadvlády. Černobílá koláž podvrací symboly totalitní moci, tříští a rozkládá propagandistické obrazy dělníků a někdejší politické reprezentace a zpřítomňuje tak prázdno jejich ideologické křeče.

Jediná cesta

Viesturs Grazdanovics
Lotyšsko / 1990 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Středoevropská premiéra
Kako su me prvi put fotografirali
Minutový autoportrét ukazuje archivní fotografii Milenka Jovanoviće z jeho dětství, relativizuje důvěryhodnost historických artefaktů ve vztahu k nespolehlivé lidské paměti. Pomocí flicker efektu jako by se statická fotografie rozpohybovala v čase. Autor upozorňuje na strukturální kvality obou médií, stálost fotografie a schopnost filmu zachytit pohyb, a jejich vliv na vnímání zobrazeného.

Kako su me prvi put fotografirali

Milenko Jovanović
Srbsko / 1972 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Twist Twist
Twist-Twist  je snímek sestavený ze statických záběrů odrazů stěžňů, jež na mořské hladině tančí do rytmu hudby. Tento černobílý film se silně kontrastními obrazy, které nejsou podkresleny žádným dalším příběhem, či tématem, se od ostatních Verzottiho filmů liší jednoduchostí a hravostí. Natočen, vyvolán a sestříhán byl v jediném dni. Přestože je kvůli dojmu, který zanechává v divákovi, často srovnáván s  posledním autorovým klubovým filmem Fluorescences (1967), výrazně se od něj liší. Zatímco z filmu Twist-Twist je cítit svěží přístup začínajícího filmaře, ve snímku Fluorescences se odráží výsledek uměleckého i osobního vývoje autora, co se techniky i námětu filmu týče.

Twist Twist

Ante Verzotti
Yugoslavia / 1962 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Člověk hledá duhu
Poetické zachycení průzkumu jeskynního systému Podillya v regionu Termopil má vedle environmentálního apelu výsadní postavení mezi filmy ze Studia populárně-vědeckých filmů pro svoji poutavou vypravěčskou stavbu, montážní rytmus a výraznou vizualitu.
osobní program

Člověk hledá duhu

Volodymyr Khmelytskyi
USSR / 1966 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
LIFT
Konceptuální černobílý film bez zvuku ukazuje dvě ženy, které se vznášejí nad zemí nad čarami tenisového kurtu. Jejich trhané pohyby připomínají tanec loutkových panenek. Specifický efekt vzbuzující dojem levitace vytvořil režisér tak, že nechal dívky skákat a otáčet se ve vzduchu a přitom snímal jen jejich pohyb nad zemí.

LIFT

Vladimír Havrilla
Slovensko / 1972 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Hledání rovnováhy (Od abstrakce k figuraci)
Hledání rovnováhy je němý experimentální videoartový projekt. Skala využívá siluetu ženského těla, kterým rámuje rychle se měnící barevnou výplň a pomocí proměnlivé rychlosti záběrů dosahuje svého osobitého stylu.

Hledání rovnováhy (Od abstrakce k figuraci)

Petr Skala
Československo / 1973 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt