Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů

ji-hlava dok cdf
Tak jednoduchá hra
Tak jednoduchá hra

Tak jednoduchá hra

režie: Gilles Groulx
originální název: Un jeu si simple
země: Kanada
rok: 1964
délka filmu: 30 min.

synopse

Režisér sice stvořil ódu na kanadský národní symbol – hokej – a zachytil fascinující baletní kreace, ale vyjádřil také jeho krutost a podřízení se mediální manipulaci. Virtuózní střih a významotvorné střídání barvy a černobílé přispěly k ocenění v Locarnu, avšak obsah přiměl ONF, aby se od snímku distancovalo.

biografie

Gilles Groulx (1931–1994) je dodnes znám zejména díky své spolupráci s M. Braultem na filmu Lidé na sněžnicích (1958), který také sestříhal. Ve své další tvorbě se zabývá vztahem americké a quebecké kultury.

více o filmu

režie: Gilles Groulx
producent: Jacques Bobet
scénář: Marcel Dubé
střih: Gilles Groulx

další filmy v sekci

Severní nádraží
Kolektivní povídkový film Paříž očima… byl zamýšlen jako manifest nové vlny s cílem o ni oživit zájem. Nestalo se tak, ale vzniklo zajímavé dílo, jehož součástí je příběh Odile, která se pohádá se svým manželem a potkává záhadného muže. Snímek je natočený ve dvou záběrech na 16mm film, následně převedený na 35mm.  
osobní program

Severní nádraží

Jean Rouch
Francie / 1965 / 16 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Neohlížej se
Pennebakerova tvorba je naprosto zásadní pro pochopení vývoje cinéma vérité mimo Francii. Dokument o Bobu Dylanovi je esencí tohoto stylu. Uveden byl až v roce 1967 a zaznamenal nečekaný divácký úspěch. Následně se stal vzorem pro další hudební dokumenty. Přitom jde pouze o záznam anglického turné v roce 1965. 
osobní program

Neohlížej se

Donn Alan Pennebaker
Spojené státy / 1967 / 95 min.
sekce: Direct Vérité
Námořní pěchota
Drsný obraz výcviku dobrovolníků amerického námořnictva je šestým dílem Reichenbachova cyklu Amerika očima Francouze. Skvostná poetizující úvaha o psychickém i fyzickém vyčerpání, kterému jsou tito adepti vystaveni. Dopad snímku pak dokládá i to, že S. Kubrick v Olověné vestě přebírá téměř celou úvodní scénu. 
osobní program

Námořní pěchota

François Reichenbach
Francie / 1957 / 22 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lidská pyramida
Rouch realitu nepronásleduje, on ji vyvolává. Kamera se neskrývá, ale staví se do popředí. Sociologický dokument o střetu kultury bělochů a černochů je založený na improvizaci. Simulace soužití desítky chlapců a dívek je pokusem zachytit podstatu reálně existující skutečnosti a rouchovské koncepce cinéma vérité. 
osobní program

Lidská pyramida

Jean Rouch
Francie / 1961 / 88 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lidé na sněžnicích
Klíčový film direct cinema vznikal bez scénáře a bez obvyklých povolení. Původně to měla být krátká čtyřminutová reportáž o tradičním sportu, jejíž výroba byla ale zamítnuta. Cílem bylo odvést diváka od tradičního reportážního dokumentarismu. Film ukázal cestu, jak dokument osvobodit od pravidel.
osobní program

Lidé na sněžnicích

Michel Brault, Gilles Groulx
Kanada / 1958 / 15 min.
sekce: Direct Vérité
Pohled na bláznovství
Snímek je složený z eponymního středometrážního filmu a krátkého filmu Vězeňské oslavy. Režisérovým záměrem bylo, aby divák lépe pochopil každodenní život pacientů i lékařů v psychiatrické léčebně v Saint-Alban, kde se ve své době konaly první pokusy s psychoterapií. Komentář využívá textů A. Artauda o šílenství.
osobní program

Pohled na bláznovství

Mario Ruspoli
Francie / 1961 / 53 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Paul Anka
Na první pohled vypadá vše jako anketa o nadaném zpěvákovi, idolu jedné generace. Ve výsledku jde o unikátní koncept sledování hvězdy prostřednictvím vlastních fanoušků. Zásadní je zde zvuk, díky němuž se dosahuje nebývalého pocitu reality. Novátorský přístup doplňuje snímek o inscenované výjevy. 
osobní program

Paul Anka

Wolf Koenig, Roman Kroitor
Kanada / 1962 / 27 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Dřevaři v Manouane
Snímek jednoho z nejdůležitějších a nejproduktivnějších kanadských dokumentaristů sleduje sezonní práci rozmanité skupiny dřevařů, mezi nimiž najdeme i zástupce kanadských indiánů. Styl kombinuje přístup direct cinema s lyrickým přístupem ke krajině, která si všechny podmaňuje.  
osobní program

Dřevaři v Manouane

Arthur Lamothe
Kanada / 1962 / 28 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kavárnička
Reichenbach byl inovativní tvůrce, který točil všechno kolem sebe a nechal pracovat především vlastní intuici. Namísto portrétu lidí nabízí snímek portrét kavárničky, kde lidé jsou spíše rekvizity a zápletkou se stává až spontánně zaznamenaný telefonický rozhovor majitele kavárny a zákaznice.  
osobní program

Kavárnička

François Reichenbach
Francie / 1963 / 12 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Ať žije velryba
Dokumentární anti-Moby-Dick je spoluprací s Ch. Markerem – autorem komentáře, střihu a zvuku. Svěží poetická esej o údělu velryb reaguje na odsouzení jejich rybolovu na konferenci ve Stockholmu. V komentáři kombinuje mužský hlas jako tradiční explikativní a hlas ženský, který je intimní a evokuje velrybí myšlení. 
osobní program

Ať žije velryba

Chris Marker, Mario Ruspoli
Francie / 1972 / 17 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Úskoky
Skupina francouzských školáků se ptá svých amerických vrstevníků – co to je Far West? Malí Američané odpovídají za pomoci své učitelky. Režisér převádí do obrazu dětské výroky a ukazuje, jak stát vštěpuje oficiální názor na Far West. Sledujeme obrazové básnění, nebo jde o politicky angažovaný dokument direct cinema? 
osobní program

Úskoky

François Reichenbach
Francie / 1963 / 10 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Pro příští pokolení
Obyvatelé ostrova Île-aux-Coudres se do roku 1924 živili mimo jiné lovem sviňuch. Filmaři se rozhodli v roce 1962 obnovit tuto tradiční činnost, která dodávala smysl a řád tamějšímu životu. Zpočátku bláznivý nápad se stává zásadním projektem direct cinema a dokonale vystihuje podstatu této metody natáčení.
osobní program

Pro příští pokolení

Pierre Perrault, Michel Brault
Kanada / 1962 / 105 min.
sekce: Direct Vérité
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt