Stephanie Monohan (zdroj: Screen Slate)
Stephanie Monohan: Jak projekt vznikl? Ve filmu se zdá, že jste tam byli s Chrisem Smallsem téměř od samého začátku.
Brett Story: Ano, natáčeli jsme s Chrisem ještě předtím, než se rozhodli založit odbory. Pracovali jsme na přípravě filmu a pak se Chris a lidé, se kterými spolupracoval – velmi malá skupina lidí, kteří stále pracovali na JFK8 – rozhodli založit odbory. V tu chvíli jsme se rozhodli přeskočit k produkci a skutečně začít natáčet.
Počátky filmu spočívají v tom, že naše producentky Samantha Curlry a Mars Verrone nezávisle na sobě kontaktovaly Chrise v roce 2020, když se dostal do zpráv kvůli tomu, že vedl velkou stávku v tomto zařízení Amazonu na Staten Islandu na protest proti nedostatečným opatřením proti Covidu. Tehdy ještě pracoval v této společnosti a v té době se věnovala velká pozornost tíživé situaci klíčových pracovníků a problému, že pracovníci v první linii nemají ochranu a dostávají se do kontaktu s nemocnými. On vedl tuto protestní akci a byl propuštěn. A poté, co byl propuštěn, unikla zpráva, ve které ho vedoucí pracovníci společnosti označili za aktivistu, kterého není třeba brát vážně.
Použili frázi „Není chytrý ani výřečný“, kterou podle mě většina lidí vnímá jako rasistický podtext. To Chrise ještě více rozzlobilo a utvrdilo v odhodlání bojovat.
Samantha a Mars ho kontaktovali s myšlenkou, že by z toho mohl vzniknout film. Natočil jsem krátký film o Amazonu s názvem CamperForce [2017] pro Field of Vision, který vznikl ve spolupráci s novinářem, který napsal knihu Nomadland, a tak se na mě obrátili. Právě když jsme diskutovali o tom, jak by mohl potenciální film vypadat, došlo k velkému a mediálně sledovanému pokusu o odborové sdružení v Bessemeru v Alabamě. Média i politici tomu věnovali velkou pozornost. Bylo to velmi významné pro odborové hnutí i pro ALU, i když ta ještě neexistovala. V diskusích odborového hnutí je zcela jasné, že Amazon je hranicí nového uspořádání. Pokud se má organizované odborové hnutí v Americe významně vzchopit, musí se odborově organizovat místa jako Amazon.
Dosud, po 30 letech existence Amazonu, se to prostě nestalo. Pak ale přišel tento velmi sledovaný pokus v Bessemeru, který skončil neúspěchem. Opravdu překvapivé a zajímavé bylo, že po tomto neúspěchu Chris, Connor a několik dalších řekli: „Zkusme to sami. Máme pocit, že chápeme, co udělali špatně, a myslíme si, že to dokážeme lépe.“ Tehdy jsme začali natáčet.
Na několik měsíců jsem se s rodinou přestěhoval do New Yorku, začal jsem natáčet, přibral jsem kameramana a po několika měsících mi došlo, že to bude muset být dlouhý observační film. Podle nás bylo nejzajímavější dynamika mezi touto skupinou lidí, kteří se pokoušeli postavit se této obrovské společnosti.
Obrátil jsem se na svého přítele Stephena Mainga, který je úžasný filmař a kameraman a jehož posledním filmem bylo sedmileté epické dílo o whistleblowerech v newyorské policii [Crime + Punishment, 2018]. Pozval jsem ho, aby se připojil jako spolurežisér, protože jsem věděl, že tento druh filmu bude vyžadovat lidi v terénu, kteří budou schopni natáčet tento příběh s intimitou, kterou si zaslouží.
Celý text v původním znění si můžete přečíst na Screen Slate.