Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

26. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Fascinace: Radek Pilař

Druhý pohled na Radka Pilaře
Některá díla ke svému sledování, pochopení a přijetí potřebují výrazný časový odstup. Jak se dokážeme dnes dívat na experimentální, abstraktní a kolážové filmy Radka Pilaře z konce šedesátých let? A jak na navazující videoartová díla, jež prošla vlnou popularity, zapomenutí, odmítání i nového objevení? Retrospektivní výběr Pilařovy tvorby z šedesátých až devadesátých let vychází z kritického pohledu na jeho kompletní archiv, čítající 374 videokazet různého formátu. Ten dokumentuje průběžné snahy o remediaci vlastního díla pod vlivem nových technologií, ale i způsoby, jakými se autor vypořádával s proměnami kulturního prostředí osmdesátých let.

Úvodní přednáška s ukázkami – Martin Blažíček a Anna Kryvenko (40 min.)
Projekce, pásmo krátkých filmů (50 min.)
Připravil Národní filmový archiv Praha

výpis filmů

Abstraktní animace z 60. let - Díl I.
Dvě dochované cívky animačních experimentů vytvořil Pilař po návratu z pařížského bienále po roce 1963. Gestická malba štětcem přes povrch původně černobílého loutkového filmu, který však z materiálu téměř kompletně odstranil, spadá do počátku jeho programu expresivní koláže a asambláže. K ní se i nadále opakovaně vracel, podobně jako k materiálu, který později přepracoval do filmů Pink Floyd (asi 1984) a Barvy 1965 (asi 1991).
osobní program

Abstraktní animace z 60. let - Díl I.

Radek Pilař
1963 / 4 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Abstraktní animace z 60. let - Díl II.
Dvě dochované cívky animačních experimentů vytvořil Pilař po návratu z pařížského bienále po roce 1963. Gestická malba štětcem přes povrch původně černobílého loutkového filmu, který však z materiálu téměř kompletně odstranil, spadá do počátku jeho programu expresivní koláže a asambláže. K ní se i nadále opakovaně vracel, podobně jako k materiálu, který později přepracoval do filmů Pink Floyd (asi 1984) a Barvy 1965 (asi 1991).
osobní program

Abstraktní animace z 60. let - Díl II.

Radek Pilař
1963 / 5 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Barvy 1965
K původně filmovým abstraktním experimentům se Pilař znovu vrátil v polovině let osmdesátých, kdy se mu podařilo zakoupit vlastní videokameru Betamax. V tomto období vznikla řada screenerů, které sloužily jako základ pozdějšího experimentování s videem. Z malovaných animací mimo jiné vzniká hudební video Pink Floyd (asi 1984) a z něj následně mozaikovým efektem přepracované Barvy 1965 (asi 1991).
osobní program

Barvy 1965

Radek Pilař
1991 / 2 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Flare Up
Video navazující na program destrukční animace, započatý v šedesátých letech. Ve Flare Up podléhají destrukci plastové kuželky a hračky, jde však opět o revizi předchozí práce s novou technologií videa. Původní film V jablíčku bydlí panenka (1984) Pilař elektronicky zasadil do svých asambláží a doplnil jej počítačovou animací Martina Hřebačky.
osobní program

Flare Up

Radek Pilař
Česká republika / 1991 / 4 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Malování do vzduchu
V polovině šedesátých let zaznamenal Pilař v barokním areálu Skalka u Mníšku krátkou skeč s rodinou spisovatele a textaře Václava Fischera. Film doplnil přemalbou korespondující s hereckou akcí tak, aby postavy reagovaly na poletující barevné objekty. Bezejmenný materiál Pilař doplnil jako videoscreener titulkem Filmová skica 1965 (ca 1984), později jej upravil videoefekty s názvem Malování do vzduchu (ca 1991).
osobní program

Malování do vzduchu

Radek Pilař
1963 / 3 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Musica Picta – Čas radování
Součástí státního podniku Supraphon byla od poloviny osmdesátých let sekce videa s posláním vytvářet videoprogramy na vážnou hudbu. V tamním přenosovém voze JVC Pilař realizoval v letech 1985–1991 sérii Musica Picta. Jednotlivé díly byly založeny na technikách klíčování, animaci a zpravidla i klauniádě Borise Hybnera. Z dnešního pohledu jde o poměrně originální a esteticky výstřední pokus o aplikaci postupů videoartu v souvislostech televizního programu.  
osobní program

Musica Picta – Čas radování

Radek Pilař
Česká republika / 1985 / 4 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Painting
Pomineme-li cyklus Musica Picta (1987), pracoval Pilař ve svých videích se záznamy fyzické performance jen výjimečně. Ve výtvarné studii Painting komponuje výtvarný prostor ze tří motivů. Taneční choreografie, koláží a maleb a klíčovaných obrazů ohně s místy prosvítající abstraktní animací Martina Hřebačky.
osobní program

Painting

Radek Pilař
Česká republika / 1991 / 9 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Pinup - Verze I.
Černobílý kolážový film původně vytvořil Pilař v době, kdy se seznamoval s expresivním jazykem severské skupiny Cobra. Současně spadá do období loučení se s akademickým modernismem ve prospěch nového jazyka pop-artu. Filmové koláže a dekoláže, doplněné o animované tekutiny, znovu revidoval v roce 1984 jako screener, promítaný na různé povrchy a doplněný hudbou The Residents.
osobní program

Pinup - Verze I.

Radek Pilař
Česká republika / 1961 / 3 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Pinup - Verze II.
Černobílý kolážový film původně vytvořil Pilař v době, kdy se seznamoval s expresivním jazykem severské skupiny Cobra. Současně spadá do období loučení se s akademickým modernismem ve prospěch nového jazyka pop-artu. Filmové koláže a dekoláže, doplněné o animované tekutiny, znovu revidoval v roce 1984 jako screener, promítaný na různé povrchy a doplněný hudbou The Residents.
osobní program

Pinup - Verze II.

Radek Pilař
Česká republika / 1984 / 4 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Virtuální opona
Jedno z technicky nejpropracovanějších videí realizoval Pilař v tehdy čerstvě založeném studiu Visual Connection. Spojujícím motivem práce je tekutost, přítomnost vodní hladiny nebo odrazů kapek, které pomalu rozmývají barvy. Technika, kterou Pilař nazýval „totální malbou“, představuje v jeho pojetí finální spojení malířského jazyka s animací, koláží a elektronickým obrazem.
osobní program

Virtuální opona

Radek Pilař
Česká republika / 1992 / 5 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Země, světlo, vzduch
Výtvarná studie přírodních materiálů a dětského obličeje, jež Pilař převedením do negativu a změnou barevnosti transformuje do abstraktních objektů. I přes dataci uvedenou ve filmu (1982) jde pravděpodobně o jeden z experimentů na formátu Betamax, realizovaný kolem roku 1984 v letním ateliéru na chalupě v Jarkovicích.
osobní program

Země, světlo, vzduch

Radek Pilař
Česká republika / 1984 / 1 min.
sekce: Fascinace: Radek Pilař
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Kudy z nudy