28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Fascinace: Výpočetní film

Letošní retrospektivní program sekce Fascinace zkoumá „předchůdce“ umělé inteligence ve filmové tvorbě. Existuje výpočetní film, tedy strojová “spolupráce” ve filmové tvorbě. Ve výběru krátkých experimentálních filmů z různých historických období uvidíte generovanou animaci, „počítačové“ vzory obrazu nebo zvuku, ale i filmy z avantgardy dvacátých let minulého století.

výpis filmů

#3
Drobný zdroj světla v pohybu je zachycen extrémně pomalou expozicí, díky které zanechává v emulzi stopu po své trajektorii. Autor si pro svůj film číslo 3 připravil rozsáhlou partituru o 13 částech, do které zahrnul délku expozice, barvu, pozici kamery, šířku světelné stopy a rychlost pohybu. Zároveň však světlo přichytil k dvojitému kyvadlu, které se za jistých okolností chová naprosto nepředvídatelně.„Již dlouho mě fascinuje skutečnost, že je možné vytvořit statický obraz pomocí pohybu a že je možné znovu vytvořit pohyb tím, že ukážete několik těchto statických obrazů za sebou. Tímto způsobem jsou jak samotné obrazy, tak i jejich transformace způsobeny interferencí mezi pohybem jednoho jediného světelného zárodku a pohybem filmové kamery. Považuji to za jakýsi bod nula fotograficky zaznamenaného filmu.“ - Joost RekveldZdroj: joostrekveld.net

#3

Joost Rekveld
Nizozemsko / 1994 / 5 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
31/75 Asyl
Během tří předjarních týdnů zachycoval filmař tentýž panoramatický výhled z okna. Do kamery přitom denně vkládal v opakujícím se pořadí tři totožné role filmu, avšak na objektiv každý den nasadil jinak proděravělou masku a otevíral clonu v různých úsecích z 90 metrů filmového pásu. Podle předem daného schématu tak vznikla časosběrná koláž, v níž se vedle sebe vyjevují okamžiky jednoho místa z různé doby.

31/75 Asyl

Kurt Kren
Rakousko / 1975 / 8 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
36
Kvadratické číslo 36 a jeho podmnožiny, včetně prvočísel, na které ho lze rozložit, funguje jako základní organizační princip dvouminutového videa rozděleného do tří polí, v nichž se odehrávají proměny vertikálních a horizontálních struktur, které propojuje minimalistický elektronický soundtrack Stefana Németha. Práce připomíná ranou digitální estetiku, absolutní film i minimalistické kompozice.

36

Lotte Schreiber, Norbert Pfaffenbichler
Rakousko / 2001 / 2 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Abstronic

Abstronic

Mary Ellen Bute
Spojené státy / 1952 / 6 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Cibernetik 5.3

Cibernetik 5.3

John Stehura
Spojené státy / 1965 / 7 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Dva obrazy pro počítač (s mezihrou)
Základní materiál k počítačové hudební kompozici dodal zvukový syntetizátor Maxe Mathewse z Bellových laboratoří a posléze jej dále elektronicky zpracoval Vladimir Ussachevsky. Skladba byla uvedena v rámci historicky významné přehlídky nové hudby Composers’ Showcase ve Whitney Museum. Znepokojivé surreálné obrazy z útrob a hlubin, které hudbu doprovázejí, evokují představu zrodu nového a možná až hrůzného.

Dva obrazy pro počítač (s mezihrou)

Lloyd Williams
Spojené státy / 1969 / 10 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Evoluce
Videoartové dílo Evoluce sice cituje známý obrázek evoluce hominidů, avšak spíše než o vývoj lidského druhu se zajímá o evoluci mediální. Skrze zpětné vazby soustavy videopřístrojů a hledání obrazové nápodoby vytváří vrstevnatou (sebe)reflexi používaných médií. Postupné vylupování se uměleckých i technických možností dokládá na zvuku, z něhož se generuje obraz přímou manipulací s povrchem filmového pásu, a na obrazech, které generují zvuk ve zpětné videovazbě.„Páska o třech částech, obsahující základy naší první práce. Obrazy generované zvuky, aktivovanými zpětnou vazbou videa skrze horizontální posuny.“Zdroj: Steina et Woody Vasulka: Vidéastes, Paříž: Ciné-MBXA, Cinédoc, 1984.

Evoluce

Steina Vasulka, Woody Vasulka
Spojené státy / 1969 / 13 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Lapis
Kámen mudrců (lapis philosophorum) se běžně pokládá za nástroj proměny obyčejného kovu ve vzácné zlato; pro Jamese Whitneyho však znamenal prostředek ke změně vědomí. Film, který vytvořil s pomocí mechanického analogového počítače, měl sloužit jako nástroj pro transformační meditaci. Složité rotující a hemžící se vzorce připomínají roztočené gotické rozety a doprovází je rozjímavá hra na sitár, tánpuru a tabla.„Lapis hraničí s tím, co bylo v mých možnostech. Stroj mě omezoval; mé fantazie nemohly plynout. Samozřejmě, že jsme v těch nejprimitivnějších fázích kybernetického umění, ale moje vnitřní představy ustoupily ve stejnou dobu, kdy se roztříštila moje vnější schopnost ovládat nástroj.“Zdroj: Gene Youngblood: Expanded Cinema, New York: E. P. Dutton & Co., 1970.

Lapis

James Whitney
Spojené státy / 1966 / 10 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Music on Triggering Surfaces
Proměňující se intenzity jasu obrazu jsou vstupními informacemi oscilátoru, který na základě jejich posunů produkuje zvukový signál. Odstíny šedi viděného videoobrazu jsou tímto výpočetně překládány do zvukové skladby a pohyblivý obraz tak vytváří analogovou partituru pro elektronický zvuk.

Music on Triggering Surfaces

Peer Bode
Spojené státy / 1978 / 3 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Načasování
Analýza filmového času, v níž sklady látky umožňují zkoumat záhyby plynutí. Dokonalé složení prostěradla či ubrusu vyžaduje léta praxe. Maurer tuto „neviditelnou“ domácí práci přenáší do prostředí černého divadla. Jen občasné zvlnění tkaniva a podrobně dokumentované odchylky v načasování jednotlivých gest odhalují, že za tisíckrát zopakovanými, mechanizovanými pohyby je lidské tělo.

Načasování

Dóra Maurer
Maďarsko / 1980 / 10 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Olympiáda
Jeden z prvních filmů, vytvořených na sálovém počítači za pomoci děrných štítků. Chvějiví běžci zjevující se za zvuků počítačové hudby Maxe Mathewse křižují vizuální pole z obou stran, tu v osamění, tu ve skupinkách. Shluky pulzujících barevných bodů a čar, které definují jejich tvar, vytvářejí rozfázovaně se pohybující ornamentální soustavy. Série elektronických těl po sto letech navazuje na Muybridgeovy fotografie lidské postavy v pohybu„To, co může [počítač] udělat, závisí na tom, co věříme, že pro nás může udělat […]; kvalitativní počitky tvůrčího aktu zůstávají nepolapitelnou doménou umělce.“Zdroj: Lillian F. Schwartz and Laurens R. Schwartz: Computer Artist’s Handbook, New York: W. W. Norton, 1992.

Olympiáda

Lillian Schwartz
Spojené státy / 1971 / 3 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Permutace
Permutace roztančených bodových vzorců a geometrických útvarů, které film vytvořený pomocí počítače předvádí v hravém rytmu Balachanderovy hry na tabla, testují hranici mezi řádem a chaosem. Polyfonická vizuální skladba se odvíjí po ose kontrapunktických principů, jen na místo noty proti notě klade strukturu proti struktuře.„Můj počítač je jako klavír. Mohl bych jej bez přestání používat po celý svůj život tvůrčím způsobem.“Zdroj: Gene Youngblood: Expanded Cinema, New York: E. P. Dutton & Co., 1970.

Permutace

John Whitney
Spojené státy / 1967 / 8 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Počítačová hudba
Masivní fyzická přítomnost počítače Elliott 803 z oddělení jaderné fyziky na Helsinské univerzitě a IBM 1130 z počítačového centra na Univerzitě v Turku je stísňující. Ze soužití člověka a stroje se však nakonec zrodí hudba. Původně němý 16mm film doplnil autor v roce 2003 skladbou The Dream of Sahara (1967), kterou složil společně s Karim Hakalou, jenž ve filmu hraje.

Počítačová hudba

Erkki Kurenniemi
Finsko / 1966 / 6 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
noimage
Elektronická báseň je pozůstatkem po vizuálně-akustické imerzivní události, která se odehrála v pavilonu navrženém Iannisem Xenakisem pro Světovou výstavu Expo v Bruselu v roce 1958. Le Corbusier, kterého firma Philips oslovila, k projektu přizval Edgara Varèse; jeho elektroakustická kompozice zde zněla ze 400 reproduktorů a doprovázela ji projekce obrazů vybraných Le Corbusierem.„Syntéza umění a nejnovějších vědeckých a technologických úspěchů vás konfrontuje s genezí Země a tvorů, kteří ji obývají. Staví hrající si dítě do kontrastu s trpícím člověkem, blížící se ničivé síly proti konstruktivním silám inspirované lidské mysli.“Zdroj: Martin Flašar: Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis: Poème électronique (1958). Fakta, kontexty, interpretace (disertační práce), Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 10.

Poème électronique

Edgard Varese
Francie / 1958 / 8 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Poemfield No. 1
První z osmidílné série počítačově generovaných animací vytvořených ve spolupráci s Kenem Knowltonem v Bellových laboratořích a s pomocí Knowltonem vytvořeného programovacího jazyku Beflix. Film, ve kterém se slovo stává obrazem a obraz slovem, tká bohaté tapisérie geometrických konfigurací.

Poemfield No. 1

Stan VanDerBeek
Spojené státy / 1967 / 5 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Pole šumu
Útok stroboskopických záblesků proměnlivých barev vybičuje oko k vlastní aktivitě, odpoutané od reálného obrazu. Rozlišit světelný podnět od negativního paobrazu téměř nelze. A přesto je ve smršti patrná jasná logika, k jejímuž odkrytí pomáhá sledovat zvukovou stopu. Zabarvuje se videošum v pozadí, nebo se rozlévá ve vymezeném kruhovém prostoru? Video sekvencer přepíná mezi dvěma zdroji videa a rozehrává frenetickou hru pulzujících elektrosignálů, zhmotňující se ve vizuálních a zvukových polích.„V Pole šumu[…] byla kamera namířena na kouli. Jakmile vznikl kruh, naplnil jej elektronický šum. Video sekvencer se používá k přepínání mezi pozitivním a negativním obrazem při různých rychlostech. Tento vizuální proud, který kombinuje vstupy vytvořené kamerou i bez kamery, je dále zpracovaný duálním kolorizérem , díky němuž mění barvu a její intenzitu.“Zdroj: Yvonne Spielmann: Video and Computer. The Aesthetics of Steina and Woody Vasulka

Pole šumu

Steina Vasulka, Woody Vasulka
Spojené státy / 1974 / 7 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Pushann Pushann
Několikavteřinová pasáž zobrazující pohnutou tvář ženy se opakuje ve smyčce, která rozkládá, deformuje a znovu skládá její výraz a gesto v obraz masochistického násilí, bičovaný poryvy hlasovým syntezátorem přemluveného, destruovaného zvuku. Autor si přisvojuje videopásku a jejím zadrháváním při přetáčení vpřed i zpět rozkládá temporalitu nejen původního záběru, ale i zobrazované události.„Každé video na mé kazetě je vytvořeno z pečlivě vybraného segmentu apropriovaného záběru. Tento jediný segment roztahuji rozebíráním a opětovným skládáním struktury obrazového políčka z původních vteřin události do tolika minut, kolik je třeba k odhalení jejího kradmého tajemství, skrytého zločinu, jako v Pushann Pushann…“Zdroj: Raphael Montanez Ortiz: Computer-Laser-Video, Digital Media and the Arts.

Pushann Pushann

Raphael Montañez Ortiz
Spojené státy / 1986 / 3 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Random
Zajistit absolutní ztrátu kontroly nad výsledným tvarem, znemožnit osobní i estetické zásahy, zbavit film nánosů autorského záměru; pro Marca Adriana byl počítač, který poprvé použil při tvorbě filmu Random, vysněnou zárukou dokonalé nahodilosti. Katodový paprsek, který počítač generuje, je přenášen na 35mm celuloid a vytváří volná uskupení světelných bodů na černém povrchu, občasně prokládaná jejich negativním obrazem.„Odmítám všechny formy indoktrinace, zábavnost zápletky, stejně jako to, co bych sám mohl – možná – říci svému imaginárnímu publiku; každá forma významu nebo osobní mytologie se musí zrodit v samotném divákovi, protože jen totální chaos zaručuje individuální svobodu.“Zdroj: sixpackfilm

Random

Marc Adrian
Rakousko / 1963 / 4 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Rythmetic
Jednociferná čísla se způsobně řadí do jednoduchých aritmetických operací v přesně odměřovaném rytmu, dokud nenarazí na revolucionářku nulu. Její vzdorovitost se pak šíří napříč celým matematickým společenstvím, melou sebou trojky i jedničky, a každý jejich pohyb je v této precizní stop-motion animaci doprovázen pečlivě načasovaným zvukem.

Rythmetic

Evelyn Lambart, Norman McLaren
Kanada / 1956 / 8 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Sluneční kámen
Kamenná tvář se s obtížemi vynořuje z dvojdimenzionálního povrchu, aby posléze překonala nejen dvojrozměrnost, ale zvrátila celý systém zobrazení. Podobně ošidné jsou i počáteční šedé tóny této počítačově generované animace; ty se později proměňují v barvy jakoby z jiného světa. Video vzniklo v newyorském Technologickém institutu s asistencí Alvy Ray Smithe, pozdějšího spoluzakladatele Pixaru.

Sluneční kámen

Ed Emshwiller
Spojené státy / 1979 / 3 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Spirála
Kanadský videotextový systém Telidon se v 80. letech používal nejen pro přenos textových a obrazových informací v oblasti telekomunikace, ale stal se také oblíbeným médiem pro řadu umělců a umělkyň. Krátký film Spirála patří k „telidonovým“ dílům rané kanadské digitální kinematografie. Využívá vektorovou grafiku tohoto nástroje, s jejíž pomocí vytváří závrativé kompozice v op-artovém stylu.

Spirála

Pierre Rovere
Kanada / 1984 / 2 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Spirály
Images: © Center for Visual Music, Los Angeles

Spirály

Oskar Fischinger
Německo / 1926 / 4 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Tarantella
Images: © Center for Visual Music, Los Angeles

Tarantella

Mary Ellen Bute
Spojené státy / 1940 / 5 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
tx-transform
Tx-transform je experimentální filmová technika, která mezi sebou prohazuje osu času a jednoho prostorového rozměru. Všechny mikroděje se protnou v jednom závratném okamžiku; nebo jsou to okamžiky dva a spojuje je stejné místo? Temná filmová povídka vychází z barvité ilustrace teorie relativity formulované matematikem a filozofem Bertrandem Russellem.„tx-transform je filmová technika, která přehazuje časovou osu (t) a jednu z prostorových os (x nebo y) mezi sebou. Běžně každý jednotlivý snímek filmu zobrazuje celý prostor, ale jen okamžik v čase (1/24 sekundy). U filmů transformovaných touto technikou je to přesně naopak: každý snímek ukazuje celý čas, ale pouze malou část prostoru – pokud se stříhá podél horizontální prostorové osy, levá část obrazu se stává ‚předtím‘ a pravá ‚potom‘. To vytváří jevy, které popisoval Einstein ve své teorii relativity.“ - Martin ReinhartZdroj: tx-transform

tx-transform

Martin Reinhart, Virgil Widrich
Rakousko / 1998 / 5 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Vstup
Vzorce synchronizování hudebních motivů a dějových segmentů nedávají důraz na naraci, ale na gesta, pohyby, jejichž načasování se řídí zvukovou složkou. Minimalistická hudební kompozice nutí herce zas a znovu vcházet do bytu, jen zřídkakdy mu dovolí usednout ke stolu a zapálit si lulku. Filmová kompozice vznikla následováním předem stanoveného algoritmu.

Vstup

Moucle Blackout
Rakousko / 1969 / 6 min.
sekce: Fascinace: Výpočetní film
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
GEMO
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms