Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Konference Fascinace: Rumunsko

Konference Fascinace, doprovodný industry program rozlehlé sekce experimentálních dokumentů, se již sedmým rokem soustředí na téma prezentace a distribuce pohyblivého obrazu – jak v kontextu uvedení na plátně v kině (festivaly, specializované události a instituce), tak v galerii. Letos je tento retrospektivní program zaměřený na Rumunsko. Rumunská experimentální scéna měla od šedesátých let 20. století několik center. V Aradu byl založen umělecký kolektiv kinema ikon, v Temešváru začala působit umělecká skupina Sigma, dalším centrem byla Bukurešť, kde se objevilo několik nekonvenčních filmařských osobností (jednou z nejvýraznějších byl Ion Grigorescu). Z typického profilu autorů, kteří se soustředili na avantgardní tvorbu, se pak vymyká například Mircea Saucan, režisér celovečerních hraných filmů, který natočil také industriálně-lyrickou středometrážní féerii Pozor! (Alert!). Dvacet čtyři filmů této retrospektivy reprezentuje různorodé stylistické postupy, techniky práce s filmem i autorská gesta.

Partnerem sekce Konference Fascinace: Rumunsko je Rumunský kulturní institut.

výpis filmů

Autoportrét
Záznam postupné instalace a deinstalace soukromé výstavy kaligrafických autoportrétů, rozvěšovaných na vrata stísněného zadního dvorku, protíná krátký záběr vystřihnutý z rodinného filmu, zobrazující detail dětské tváře v otevřené krajině. Tvář dospělého umělce oproti tomu nezahlédneme; i jeho tělo postupně zmizí pod vrstvami skic.
osobní program

Autoportrét

Iosif Stroia, kinema ikon
Rumunsko / 1984 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Autopsie zapomínání
Dotýkat se zdi či tváře dívky, postávat u okna, jíst jablko. Zapomenutelná gesta a všední momenty se – podobně jako chvíle, na které chceme zapomenout – mohou pod rukou zručného chirurga vynořit v podobě naléhavých, vracejících se obrazů. Psychoanalytická montáž filmového snění.
osobní program

Autopsie zapomínání

Ioan T. Morar, kinema ikon
Rumunsko / 1977 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Beius
Rurální experiment natočený 8mm kamerou snímá transylvánskou krajinu kolem městečka Beiuș. Rozostřené linie, teplé barvy, hloubka prostoru a utěšené výjevy: dojem olejomalby ruší až rozvířené pohyby kamery, vertikální švenky, obrazové inverze a převrstvování záběrů.
osobní program

Beius

Ion Grigorescu
Rumunsko / 1978 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Dojíždějící
Pasažéři cestující za prací do Aradu se brzy ráno v přeplněné vlakové soupravě oddávají společnému spánku; při cestě zpět pak hrají karty, čtou noviny či pletou, přičemž čas mezi dvěma cestami je shrnut v sérii fotografických portrétů z pracovního prostředí.
osobní program

Dojíždějící

Florin Hornoiu, kinema ikon
Rumunsko / 1975 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Fragmentárium
Od organického k mechanickému, od chvějivého a zastaveného k tepajícímu a zrychlujícímu – úlomky povrchů, textur a rytmů viditelného světa v černobílém detailu snímaném 16mm kamerou se objevují v dialogu s proměnlivým tempem postupné transformace.
osobní program

Fragmentárium

George Sabau, kinema ikon
Rumunsko / 1985 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Lov ptáků
Fyzické zásahy do filmového pásu – škrábance, kresby a malba – překrývají městskou i přírodní krajinu zabíranou rychle se pohybující kamerou. Z vizuálního proudu se tu a tam vylupují variace na základní prvky situace: lovec, pes, zbraň a hejna ptáků. 
osobní program

Lov ptáků

Emanuel Țeț, kinema ikon
Rumunsko / 1980 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Multivision I.
Záznam multimediální instalace pro dvě synchronizované Super 8 promítačky a deset průhledných projekčních ploch uspořádaných ve tvaru tetrahedronu, která byla naživo doprovázena ambientní hudební performancí Adriana Ilici a recitací úryvku o mýdlových bublinách z díla architekta a teoretika systémů R. Buckminstera Fullera.
osobní program

Multivision I.

Adrian Ilica, Sigma Group
Rumunsko / 16 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Mužský rod, ženský rod
„V mém těle jsou i jiní,“ objevuje se v závěru obtížně čitelného textu zobrazeného během prvních minut filmu. Pomocí zrcadla, intimních kamerových jízd a pózování zkoumá Grigorescu záhyby vlastního těla, jeho formy a deformovatelnost, ohledává rozpětí genderového rozhraní. Záběry z domácnosti doplňuje kamerové ohmatávání fasád bukurešťských domů.
osobní program

Mužský rod, ženský rod

Ion Grigorescu
Rumunsko / 1976 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Neaguovy krabice
Namísto rámu jsou díla Paula Neagua, jež tento film představuje, schována ve skříňkách různých tvarů a velikostí; namísto pohledu návštěvníka galerie si žádají divákovu intervenci: otevřít, nahlédnout, vstoupit. I proto je umělec vynáší ven a líčí jako pastičky na bukurešťské chodce. Hudební doprovod sestává z modernistických žesťových skladeb Edgara Varese.   Foto Copyright The Paul Neagu Estate / DACS 2021 Ve spolupráci s Paul Neagu Estate (UK).
osobní program

Neaguovy krabice

Comis Laurian, Paul Neagu
Rumunsko / 1968 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Nemožný návrat
Podobně jako smyčce v byzantských variacích rumunského skladatele Paula Constantinescu, které tuto audiovizuální sonátu doprovázejí, k sobě přilínají a navzájem se prostupují obrazy krajiny ubíhající za oknem jedoucího vlaku, cesty, domu a ruky, jež tvaruje pomyslnou krajinu dětství v hromadě písku vysypaného na desce stolu.
osobní program

Nemožný návrat

Constantin Flondor, Sigma Group
Rumunsko / 1980 / 15 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Okulár
Z těsné blízkosti v pomalých pohybech kamerou obhlížené oko se stává neznámou organickou plan-etou plující v černém vesmíru. Jemná dvojexpozice neruší jasnost jejího trpělivého, přísně černobílého pohledu, který si klestí cestu mezi chloupky a řasami, přes póry a vrásky, úžlabiny a krátery.
osobní program

Okulár

kinema ikon, Viorel Simulov
Rumunsko / 1985 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Osvětlení
Sebereferenční snímek využívá zrychlování, poskočných střihů, škrábání, vícenásobné expozice a prosvěcování filmového pásu. Vzniklo tak temné dílo plné záblesků, které jako vizuální vibrace obklopují extatický tanec živých i animovaných těl pohybujících se krajinou.
osobní program

Osvětlení

Ioan Pleș, kinema ikon
Rumunsko / 1981 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Plátno
Průzkum vytváření vzorců se odvíjí od srovnávání dynamických forem vyskytujících se v přírodě – odlesků, vrásnění či vlnění – natáčených v detailu ruční kamerou a záběrů na texturu tkaných koberců a látek. Vrcholí v performativní akci noření, sušení a upevňování tkaniny, snad plátna připraveného k další tvorbě.
osobní program

Plátno

Doru Tulcan, Sigma Group
Rumunsko / 1982 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Pocta Dalímu
Šrot, který se kupí kolem díry v betonovém soklu uprostřed pustiny, je právě tak neodbytný jako vzpomínky ve slavném obraze Persistence paměti Salvadora Dalího. Pracně vytvořený záznam surreálné bitvy mezi budíkem a odpadky končí vítězstvím tikajícího stroje, kterému se podaří naházet všechny fragmenty minulosti do temné díry.
osobní program

Pocta Dalímu

Ioan Pleș, kinema ikon
Rumunsko / 1977 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Počátek koherence
Příběh muže, ženy a obrazu, který nelze převyprávět, ale jenž tak nějak drží pohromadě, snad díky nekonečné chodbě, ve které se jednotliví aktéři potkají a vymění si všeříkající pohledy. Bonusem jsou úlomky rumunských osmdesátek v podobě cigaret bez filtru, beranic, dlouhých kabátů a knírů.
osobní program

Počátek koherence

kinema ikon, Valentin Constantin
Rumunsko / 1981 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Podprahové cvičení
Slídivá, rozběhnutá kamera se po cestě z bytu, přes kuchyň a ložnici, do města a ven, do přírody, nechává přitahovat zvláště k tvářím dívek, k jejich tělům. Staccatový, zrychlující se střih se ustálí až při setkání se starcem a při pohledu do zrcadla.
osobní program

Podprahové cvičení

Alexandru Pecican, kinema ikon
Rumunsko / 1979 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Pozor!
Série čtyř snímků prezentovaných jako naučné klipy o bezpečnosti práce v chemické továrně představuje mnohovrstevnatou úvahu o nejednoznačnosti života a smrti, bdění a snu, nahlíženou skrze tísnivé černobílé obrazy a epizodický narativ. Nejednoznačný příběh mladého páru zaměstnaného v socialistické továrně pronásleduje neustálé opakování a variování motivů, jež ironicky zcizují bezpečnostní přikázání. „Co nejvíce se nadechněte, ať máte co nabídnout.“
osobní program

Pozor!

Mircea Săucan
Rumunsko / 1967 / 58 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Mezinárodní premiéra
Pulsy
Ze záhybů hedvábí, krajek, hliníkové fólie a celofánu, v sevření mezi chvějivými odrazy v soustavě zrcadel, se s překvapivou ostrostí občas vynoří kotník, hrdlo či rameno polonahé modelky. Tekutost zobrazovaní ženského těla ve stísněném budoáru se v nich sráží jak kapky dechu na okraji okna.
osobní program

Pulsy

kinema ikon, Marcela Muntean
Rumunsko / 1983 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Rozhovor s Ceauşescem
V němém záznamu ateliérové performance, natočené dvakrát za sebou na tentýž 8mm pás, sedí Ion Grigorescu s maskou rumunského prezidenta v křesle vedle Iona Grigoresca, oba obráceni ke kameře střídavě pronášejí řeči, jejichž ubíhající, nečitelný transkript částečně překrývá zobrazený výjev iluzivního dialogu občana s totalitní mocí.
osobní program

Rozhovor s Ceauşescem

Ion Grigorescu
Rumunsko / 1978 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Sám se sněhem
Přerývavé vyprávění o osudech několika postav – pitvořícího se muže, ateliérového fotografa a jeho modelky, fintící se ženy a psa honícího vlastní ocas – doprovází rozhlasové hlášení přesného času, jako by právě na něm záleželo, zda jednotlivé fragmenty destilujeme do jednotného příběhu. A nápověda? Nenechte se sežrat komáry.
osobní program

Sám se sněhem

kinema ikon, Romulus Budiu
Rumunsko / 1975 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Simultánní hypostáze
První dílo Georgea Săbăua je průkopnickým souborem avantgardních filmových povídek – nelineárně strukturovaných vyprávění a pseudonarativů, které se točí kolem partnerských dvojic. Dává příležitost k mistrovskému ovládnutí základního slovníku experimentálního filmu: techniky split screen, vícenásobné expozice a poskočných střihů.
osobní program

Simultánní hypostáze

George Sabau, kinema ikon
Rumunsko / 1970 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Snímek obrazovky
Zárodky vyprávění klopýtajícího mezi navršenými symboly v asociativně propojovaných interiérových prostředích se soustředí na ženské aktérky. Ty bloudí, čekají či se nechávají svést, snad ve vztahu k ponorné řece touhy zanechat svůj odraz na některém z kusů filmového pásu, jimiž se v závěru snímku zasmušile probírá muž.
osobní program

Snímek obrazovky

kinema ikon, Liliana Trandabur, Roxana Cherecheș, Viorel Simulov
Rumunsko / 1989 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Stereománia
Návštěva rumunské diskotéky, ve které se do Čajkovského a klasických šlágrů vplétají rytmy písní jako Iko Iko či Invisible Sun. Sestřih záběrů z tanečních parketů, koncertních sálů i pódií je vícekanálovým remixem původně natočeného materiálu, autorskými zásahy přivlastněných dokumentárních záběrů.
osobní program

Stereománia

Cristi Jurca, kinema ikon
Rumunsko / 1980 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Znečištění
V environmetálním hororu Znečištění skupinu pozorovatelů pronásledují a ohrožují vyškrábané obrazce, které chrlí komín místní továrny. Zdůrazněné horizontální a vertikální linie vytvářejí dojem shora či zezadu se blížící hrozby, která ovšem přichází přímo z filmového materiálu. Apokalyptické tóny závěrečné vřavy podtrhuje oheň rozpínající se k okrajům propalovaných filmových okének.
osobní program

Znečištění

Ioan Pleș, kinema ikon
Rumunsko / 1977 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace: Rumunsko
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt