Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Průhledná bytost: Man Ray

Man Ray: Filmový malíř

Američan Emmanuel Radnitsky (1890–1976) je známý spíš pod pseudonymem Man Ray, tj. Muž Paprsek. Považoval se totiž za umělce tvořícího světlem a své umělecké jméno sestavil ze tří písmen křestního jména a tří písmen příjmení. Man Ray byl umělecky všestrannou osobností a jednou z významných postav meziválečných avantgard. Pocházel z rodiny ruských židovských emigrantů a dětství prožil v Brooklynu. Na střední škole získal stipendium, které by mu umožnilo studovat architekturu, ale vzdal se ho s touhou být umělcem. Střídal pak různá zaměstnání. Nakonec se zapsal na výtvarnou akademii. Díky tomu se postupně dostal mezi umělce, objevil evropskou avantgardu a kolem roku 1914 začal fotografovat. Záhy následovala první výstava, definitivní začlenění do uměleckého prostředí, a především seznámení s Marcelem Duchampem. Man Ray se začal věnovat novým technikám a vytvářet originální umělecké předměty. V letech 1921 až 1940 žije ve Francii, kde vznikla většina jeho filmů. Dlouhou dobu byl znám hlavně jako dadaista a výrazný člen surrealistické skupiny a tvůrce čtyř filmů. Ale mezi lety 1985 až 1996 byly nalezeny další jeho filmy. Jde vesměs o snímky, které nebyly určené k veřejné projekci, ale umožňují rozšířit si představu o pojetí filmu u Mana Raye. Pozoruhodné jsou vizuální skici k jeho výtvarným dílům, například Autoportrét aneb co nám všem schází. V některých případech je obtížné s jistotou určit autora a můžeme se pouze domnívat, že je natočil Man Ray, i tak jsou ovšem cenným svědectvím o avantgardě 20. let. Důvodem rozchodu Mana Raye s kinematografií na přelomu 20. a 30. let není nástup zvuku, nýbrž zvyšující se závislost na finančním zázemí pro natáčení, odpor ke kolektivnímu sledování filmu a, jak sám přiznává, skutečnost, že vlastně pohyblivá díla neměl rád.

David Čeněk

výpis filmů

Ady
Zde vstupujeme do soukromí Mana Raye a sledujeme krátký výjev, v němž hraje klíčovou roli umělcova tehdejší partnerka Ady Fidelinová, s níž žil do roku 1940.
osobní program

Ady

Man Ray
Francie / 1938 / 53 sec.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Ateliér Val-de-Grâce
Několik rychlých záběrů tentokrát z jiného pařížského ateliéru z ulice Val-de-Grâce. Vidíme zde pověšené jedno z jeho nejemblematičtějších děl A l'heure de l'observatoire – Les Amoureux. Není bez zajímavosti, že Man Ray dostával od společnosti Kodak barevný film Kodachrome, na který mohl natáčet v době, kdy barevné filmy nebyly zdaleka běžné.
osobní program

Ateliér Val-de-Grâce

Man Ray
Francie / 1935 / 2 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Autoportrét aneb co nám všem schází
Asistentka, milenka a múza Lee Millerová je hlavní postavou tohoto filmu, který lze jako jeden z mála s jistotou identifikovat, protože v roce 1930 v časopise Montparnasse byla publikována fotografie s popisem, že jde o ukázku z připravovaného filmu Mana Raye. Zároveň tento film odkazuje na jeho slavné dílo z roku 1935 – Porcelánovou dýmku s bublinou. Respektive se jedná o jeho filmovou podobu, v níž Millerová objevuje falický symbol parfému Princesse X, který ve své době způsobil skandál.
osobní program

Autoportrét aneb co nám všem schází

Man Ray
Francie / 1930 / 11 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Corrida
V režisérově autobiografii se dočteme, že často a rád natáčel záběry ze soukromého života na amatérský 9,5mm film. Někdy kolem roku 1929 půjčil kameru Ernestu Hemingwayovi, aby mohl zachytit býčí zápasy ve španělské Pamploně. Zatím tedy nebylo možné s jistotou určit, kdo vlastně tento snímek Corrida natočil. V roce 1929 totiž Man Ray hodně cestuje, publikuje a filmuje, není nepravděpodobné, že jde skutečně o jeho záběry ze Španělska.
osobní program

Corrida

Man Ray
Francie / 1929 / 5 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Jed
Švýcarská výtvarnice, malířka, spisovatelka a fotografka Meret Elisabeth Oppenheimová se v tomto krátkém filmu setkává s Manem Rayem. Není zde žádná režie, sledujeme pouze bezvýznamné pohyby, zapalování cigarety či pití ze sklenice. Jsme uprostřed režisérova surrealistického období, kdy jsou jeho filmy s úspěchem uváděny s Andaluským psem, Mezihrou a Knězem a mušlí. V roce 1933 natočil nedochovaný film o výtvarném umělci Constantinu Brâncușim.
osobní program

Jed

Man Ray
Francie / 1933 / 3 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Juliet
V červenci 1940 odjel Man Ray do New Yorku. V Hollywoodu potkal Julietu Brownerovou a společně se tam usadili. Věnuje se zde už pouze výtvarnému umění a výrobě uměleckých předmětů. Režisér Al Lewin mu sice nabízel práci v Hollywoodu, ale Man Ray se věnuje pouze ozvučení svých starších filmů. Ve snímku Juliet vidíme několik soukromých výjevů natočených na 8 mm. Jak Man Ray sám konstatoval: „V této době chodím do kina spíš ze slušnosti, protože většina filmů mne nudí.“
osobní program

Juliet

Man Ray
Francie / 1940 / 4 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
La Garoupe
Opět sledujeme záběry z prázdnin, které americký fotograf a filmař Man Ray tráví ve francouzském městě Antibes. Opět používá barevný materiál Kodachrome, kterým ho výrobce zásobuje. Jde o nový druh filmu uvedený na trh v roce 1937. Dle vlastních slov k němu dostal i kameru a měl ukázat, co s ním lze vytvořit. Nelíbily se mu přirozené barvy a použil filtr, který ale zapomněl sundat, takže všechny záběry vyznívají zcela jinak a Man Ray tudíž s výsledkem nebyl spokojen.
osobní program

La Garoupe

Man Ray
Francie / 1937 / 9 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Rue Campagne-Première
Od roku 1922 měl Man Ray svůj ateliér v Hotelu Istria v ulici Campagne-Première. Ve stejné budově bydlel také Marcel Duchamp, který v jeho ateliéru pracuje. V tomto krátkém snímku vidíme několik pohledů právě z tohoto místa, údajně jsou to zároveň nepoužité záběry pro film Mořská hvězdice. Zde také natočil záběry do filmu O čem sní mladé filmy? pro Henriho Chometta.
osobní program

Rue Campagne-Première

Man Ray
Francie / 1923 / 1 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Tanec
Jeden z posledních filmových experimentů Mana Raye odkazuje k počátkům kinematografie. Sledujeme tajemnou Jenny, která provádí jakousi taneční kreaci. V témže roce je otevřena v galerii Beaux-Arts v Paříži výstava mezinárodního surrealismu. Man Ray je tam mistrem světla a návštěvníci při prohlídce procházejí s kapesní svítilnou.
osobní program

Tanec

Man Ray
Francie / 1938 / 8 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Závody v kraji Landes
Od roku 1935 pobývá Man Ray u přátel v kraji Landes. Společnost mu dělají například André Breton nebo Paul Éluard, autoři scénáře s názvem Pokus o kinematografické blouznění, z něhož několik záběrů bylo natočeno právě na tomto místě. Sedm fotografií z natáčení vyšlo ve stejném roce v Cahiers d’art. Zde ale sledujeme další film na téma tauromachie, jde o jeho francouzskou variantu.
osobní program

Závody v kraji Landes

Man Ray
Francie / 1937 / 9 min.
sekce: Průhledná bytost: Man Ray
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt