27. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Konference o etice v dokumentárním filmu
Dokumenty doby: Jak zpřítomnit nepřítomné
➤ Michael Renov: The Compilation Film (záznam)
➤ Akademický pohled: Etické kontexty práce s nepůvodním materiálem (záznam)
➤ Masterclass Sergei Loznitsa: Portrétovat karneval dějin (záznam)
➤ Filmařský pohled: Prosvětlování stínů všednosti a intimity (záznam)
➤ Nová média: Invaze on-line (záznam)

Konference o etice v dokumentárním filmu je platformou pro setkání lidí se zájmem o dokumentární tvorbu a etiku ze sféry akademické, profesní, industry i nejširší veřejnosti. Jejím smyslem je vyvolat dialog o důležitých etických otázkách filmové tvorby i podnítit domácí výzkum etablováním nového prostoru pro diskuzi mezi akademiky a profesionály.
Druhý ročník konference se zaměřil na diskusi o tom, jak by měli filmaři*ky pracovat s materiály, které si sami*y nenatočili (archivní materiály, found footage, domácí videa, nalezené záběry na sociálních sítích, zpravodajství atd.). Cílem bylo prozkoumat hranice, principy a dokumentární metody práce s danými materiály ve světle krizí, kterým v současnosti čelíme nebo jsme čelili v minulosti (války, totalitní režimy, propaganda, pandemie).
PROGRAM
9:30 – 10:40 | Ranní kafe o etice v dokumentárním filmu
Pouze pro předem registrované účastníky*ice.
Ranní studentský prostor s kávou a čajem pro sdílení otázek, nejistot a zkušeností s morálními konfliktními plochami dokumentární tvorby. Otevřený a bezpečný prostor je určený pro společný dialog o problémech autorství, reprezentace, ale i profese či studia mezi studujícími. Od výměny pocitů a zkušeností k artikulaci názorů a postojů. Prostor bude moderován nehierarchickým a inkluzivním způsobem.
Pouze pro předem registrované účastníky*ice.
10:40 – 10:55 | morning coffee
10:55 – 11:00 | úvodní slovo
11:00 – 12:00 | Michael Renov: The Compilation Film
Michael Renov
Keynote významného amerického teoretika dokumentárního filmu a animátora dokumentárního dění (zvláště putovní konference Visible Evidence), mezi jehož hlavní oblasti zájmu patří filmová autobiografie, aktivismus a videoart, ale i reprezentace historie, zvláště holokaust. Ve svém díle se zabývá vztahem fikce a pravdy a prosazuje pedagogický přístup, který klade důraz na epistemologii a etiku. Ve svém příspěvku promluví o kompilování filmů z mediálních archivů ve vztahu k historii žánru i jeho souvislostech s mediální kulturou remixů.
12:00 – 13:00 | přestávka
13:00 – 14:15 | Akademický pohled: Etické kontexty práce s nepůvodním materiálem
Akademický panel představí několik příspěvků zástupců českého a slovenského akademického světa z univerzit i uměleckých škol, kteří se pokusí zmapovat téma práce s archivem či s nalezeným materiálem v jeho komplexnosti, a to i ve vztahu k novým výzvám umělé inteligence či institucionálnímu kontextu.
Moderuje: Jan Motal
13:00 – 13:10 | Etické otázky práce s převzatým materiálem
PhDr. Mgr. Andrea Slováková, PhD. MBA (FAMU)
13:10 – 13:20 | Archeologie všedního dne
doc. Mgr. MgA. Jan Gogola ml. (UTB)
13:20 – 13:30 | Etika sprítomňovania neprítomných pomocou umelej inteligencie
Mgr. Mário Homolka (VŠMU)
13:30 – 13:40 | Zásady a etika přístupu v Národním filmovém archivu (NFA)
MgA. Matěj Strnad (NFA)
13:40 – 14:15 | Diskuze
14:15 – 14:30 | coffee break
14:30 – 15:45 | Masterclass Sergei Loznitsa: Portrétovat karneval dějin
Významný ukrajinský režisér běloruského původu se ve své masterclass zaměří na vlastní postupy práce s archivním materiálem a propagandou, a to na příkladu svého filmu Noc v opeře a dalších střihových snímků. Loznitsa ve své tvorbě zhusta používá nepůvodní materiál, zobrazující dějinné události spojené s válkou nebo totalitou, jako např. ve filmu Kyjevský proces (2022), Obyčejné dějiny ničení (2022) nebo Stalinův státní pohřeb (2019).
15:45 – 16:00 | coffee break
16:00 – 17:15 | Filmařský pohled: Prosvětlování stínů všednosti a intimity
Práce s dokumenty každodennosti z období totality a revolučních dob. Několik významných osobností středoevropské filmové tvorby se pokusí prozkoumat sdílený prostor (nad)národní paměti života v nesvobodných režimech i metody práce s dokumenty doby z hlediska etických dilemat, která před ně kladou. Jak zobrazit všednost poznamenanou všudypřítomnou ideologií, propagandou a skrytým násilím? Jak pracovat s archivy, rodinnými pozůstalostmi i artefakty totality? Před jaké otázky staví filmaře a filmařky materiály, které si sami nenatočili a které jsou poznamenané ideologií doby? Každodennost – totalita – dokument.
Moderuje: Andrea Slováková
Panelisti*ky:
Peter Forgacs (HU)
Lucie Králová (CZ)
Tomasz Wolski (PL)
17:30 – 19:00 | Nová média: Invaze on-line
Jak točit o válce, která se děje “tam někde”? Jak pracovat s materiály, jež o ní natočili jiní? Jak nakládat s videi a fotografiemi ze sociálních sítí, šířícími se digitálním prostorem? Jak používat obrazy ze zpravodajství, které vždy formuje válečné propaganda? Diskuzi se zaměřením na aktuální válku na Ukrajině, naši důvěru v obraz o ní a hranice tvůrčí práce s materiály ze sociálních sítí či zpravodajství povede dokumentarista Ivo Bystřičan.
Moderuje: Ivo Bystřičan
Panelisti*ky:
Adéla Klečková
Anna Kryvenko
Zdeněk Chaloupka
Konferenci pořádá Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava ve spolupráci s týmem Centrem pro mediální etiku a dialog (CEMETIK) při Katedře mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU. Za podpory Státního fondu kinematografie.
Konference je součástí Visegrad Accelerator.