Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
38/79 Sentimental Punk
38/79 Sentimental Punk

38/79 Sentimental Punk

režie: Kurt Kren
originální název: 38/79 Sentimental Punk
země: Rakousko
rok: 1979
délka filmu: 5 min.

synopse

Autor v roce 1978 emigroval do USA. V San Franciscu na punkovém festivalu nafotil 36 fotografií, které pak snímal v domácí projekci z diaprojektoru a poskládal podle rytmického plánu vytvářejícího dojem křehkého záznamu frenetického dění.

biografie

Člen vídeňského akcionistického hnutí Kurt Kren (1929–1998) vytvářel filmové koláže, které byly útokem na smysly diváků výjevy na plátně posílenými rapidmontáží. 

více o filmu

režie: Kurt Kren

další filmy v sekci

Domov
Předměty každodenního používání v domácnosti se stávají objekty neběžného užití pro analogové zobrazovací aparáty a následné pokusy s elektronickými efekty je proměňují ve výbuchy až psychedelické obraznosti připomínající Magrittovy malby.

Domov

Woody Vasulka, Steina Vasulka
Spojené státy / 1973 / 13 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Imigranti přijíždějící na Ellis Island
Na místě, které bylo mezi lety 1892 a 1954 hlavní vstupní branou pro miliony imigrantů do Ameriky, vystupují z lodě lidé různých národností z Evropy. Ve čtyřech záběrech vidíme honosně i skromně oděné ženy, muže a děti, jak s malými batožinami vcházejí na vysněnou půdu nového domova.

Imigranti přijíždějící na Ellis Island

Alfred Camille
Spojené státy / 1903 / 3 min.
sekce: Fascinace: Domov
Evropská premiéra
Déjà vu
Narativně vynalézavý obraz příprav na stěhování z dočasného domova do vlasti tematizuje vnímání času hraničních situací a odkazuje na příběh kurdských imigrantů, z nichž se mnozí vrátili do Iráku po pádu Saddama Husseina, avšak jedna rodina, která se vydala na cestu, do svého domova nikdy nedorazila.

Déjà vu

Atefeh Khademolreza
Kanada / 2018 / 12 min.
sekce: Fascinace: Domov
Světová premiéra
DOMOV
Domov zpřítomňovaný jako soubor zkušeností, pocitů a pohledů. Může se nalézat i na cestě; pevnost místa není nevyhnutelnou podmínkou. Vnitřní pohnutí jako východisko definice se promítá do observací lidí a mraků na místě i na cestě.

DOMOV

Muhammad Anwar Hossain
Bangladéš / 2018 / 10 min.
sekce: Fascinace: Domov
Světová premiéra
Psík pro Rogera
Mámivý výjev z procházky autora a jeho matky se psem u řeky se odehrává v políčkách filmu, který vidíme i s jeho okraji důmyslně kopírovanými do viditelného pole tak, aby byl rozeznatelný 9,5mm formát a konce (začátky) (prů)běhu obrazů.

Psík pro Rogera

Malcolm Le Grice
Velká Británie / 1967 / 12 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Vormittagsspuk
Legendární film meziválečné avantgardy je mistrovskou přehlídkou experimentálních postupů od zpětného chodu kamery či časosběrného snímání přes práci s obrazy v negativu a podivných rakurzech po různé postupy animace. V rozličně narušovaných symetriích zde vystupují dům, strom, zbraně, muži a klobouky. 

Vormittagsspuk

Hans Richter
Německo / 1928 / 10 min.
sekce: Fascinace: Domov
Česká premiéra
Farma Windy Ledge
Výrazná amatérská filmařka zaznamenávala v působivých obrazech život na rodinné farmě, přičemž si všímá subtilních situací a detailů, jimiž s neskrývanou touhou po věcnosti i básnivosti kreslí všednodění cyklického času ročních dob na venkově.

Farma Windy Ledge

Elizabeth Woodman Wright
Spojené státy / 1929 / 6 min.
sekce: Fascinace: Domov
Východoevropská premiéra
Happy-End
Veselá found footage koláž, v níž žena s mužem oslavují, smějí se a tančí mezi šampaňským a sacher dortem. Seřazení a manipulace s obrazem vytvořily idylickou radost ze spolubytí. Materiál uspořádaný od konce k začátku vyúsťuje do roztancovaných filmových políček.

Happy-End

Peter Tscherkassky
Rakousko / 1996 / 11 min.
sekce: Fascinace: Domov
V mém autě
Sugestivně intimní vyprávění v cizích obrazech a úlomcích příběhů v jedné z klasik kanadského experimentálního filmu. Prchavý pocit domova a uvědomování si tvůrčí síly konfrontovaný s invazivními rámci kolektivního vědomí vyúsťují v imaginární při s představivostí.

V mém autě

Mike Hoolboom
Kanada / 1998 / 5 min.
sekce: Fascinace: Domov
Domov nikdy nebyl takovýto
Domek na předměstí ve statických obrazech, jemně provokativně doplněný vyprávěním pohádky, se stává kritickým zamyšlením nad konceptem domova jako místa vztahů a kotvení, ale také nad možností jejich proměn.

Domov nikdy nebyl takovýto

Midi Onodera
Kanada / 1983 / 8 min.
sekce: Fascinace: Domov
Kde původně stála.
Poklidný obraz osady Baker Lake, která je jediným vnitrozemským sídlem kanadské Arktidy, v úběžníku ohromující nehostinné krajiny v geografickém středu Kanady, teritoriu Nunavut, rozprostírá stopy přítomnosti člověka skrze jednotlivosti i jejich uspořádání.

Kde původně stála.

Lindsay McIntyre
Kanada / 2010 / 10 min.
sekce: Fascinace: Domov
Východoevropská premiéra
Domácí příběhy
Demaskování narativních vzorů v precizní choreografii gest, pohybů a výrazů tváří z hollywoodských melodramat 50. a 60. let 20. století upozorňuje na způsoby budování napětí a formální vzorce i na to, jak se ženy staly předmětem voyeuristického (na)zírání, zatímco zvuková skladba zdůrazňuje vyprávěcí stereotypy.

Domácí příběhy

Matthias Müller
Německo / 1990 / 6 min.
sekce: Fascinace: Domov
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt