Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Amalgám – Textura
Amalgám – Textura

Amalgám – Textura

režie: Werner Nekes
originální název: Amalgam - Textur
země: Německo
rok: 1974
délka filmu: 11 min.

synopse

Ženský akt sestupující ze schodů, zmnožený při optickém kopírování víceexpozicí svých tří opakování. Textura je třetí částí čtyřdílného filmu Amalgám, experimentu s dobou expozice a vrstvením obrazů, který zkoumá filmový čas a pohyb v napětí mezi konkrétním obrazem a abstraktními stopami pohyblivých objektů na filmovém materiálu.

biografie

Werner Nekes (1944–2017) studoval lingvistiku a psychologii a už na univerzitě se hluboce zajímal o filmové umění. V polovině 60. let minulého století se začal věnovat experimentální tvorbě, v níž často využívá mnohonásobnou expozici, aby dosáhl kýžených vizuálních efektů. Vyučoval na uměleckých školách a získal řadu ocenění.

více o filmu

režie: Werner Nekes

další filmy v sekci

Ohňostroj
Film, který se stal klasikou experimentální a queer kinematografie, spřádá sadomasochistickou fantazii násilného střetu hrdiny s urostlými námořníky. Režisér v roli mladého muže zkoumá touhy a představy, přičemž sexuální motivy doplňují odkazy na opory konzervativního amerického snu krátce po druhé světové válce.
osobní program

Ohňostroj

Kenneth Anger
Spojené státy / 1947 / 14 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Návrat k rozumu
Vrcholné dílo filmového dadaismu je oslavou fotogenie nenápadných předmětů, kde je mezi zachycené objekty, jejich pohyblivé rayogramy či poutavě asymetrické stíny vřazený záběr na nahé tělo Kiki z Montparnassu, múzy celé meziválečné pařížské umělecké generace, jež se stává ladnou projekční plochou pro průniky světla oknem v dokonalé geometrii touhy.
osobní program

Návrat k rozumu

Man Ray
Francie / 1923 / 3 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Erotika
Básnivá found footage koláž zkoumá, jak málo je třeba k rozeznání touhy. Bleskovými přiblíženími se ženskému tělu a tváři, někdy sotva rozeznatelnými v zásvitech paží, oka, rtů, a doplněnými podobně členitým uspořádáním přerývaných zvuků, vytváří soustavu pulzujících aluzí na fyzickou i fantazijní slast.
osobní program

Erotika

Peter Tscherkassky
Rakousko / 1982 / 2 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Zeměpis těla
Vrásnění a zákruty nahého ženského i mužského těla, natáčené z nečekaných úhlů přes zvětšovací sklo lupy, provokují asociativní proud komentáře britského básníka George Barkera, jehož ornamentálním jazykem obtáčené syrové pohledy na kůži zakončuje zvolání Aristofanovo: „Touha a usilování o celistvost se nazývá láska.“
osobní program

Zeměpis těla

Willard Maas
Spojené státy / 1943 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Východoevropská premiéra
Sexuální meditace: #1 Motel
Materiální experiment, klasika filmové avantgardy využívá postupy fyzických a chemických zásahů do filmového pásu a v situaci osamělého obývání hotelového pokoje vytváří paralelu mezi zobrazovaným tělem (člověka) a (celuloidovým) tělem osmimilimetrového filmu.
osobní program

Sexuální meditace: #1 Motel

Stan Brakhage
Spojené státy / 1970 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Čistá krása
Lyrická skladba sošných fragmentů těla oslavuje precizním rámováním, animačními postupy a střihem, sledujícím abstraktní souvislosti tvarů, tělesnost a erotickou přitažlivost. Film byl natočen způsobem tzv. totalizace, kdy dlouhou expozicí snímaný pohyb navozuje výsledný dojem statického objektu.
osobní program

Čistá krása

Alexandre Alexeïeff
Francie / 1954 / 1 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Mechanika lásky
Ve své době kontroverzní film převádí sexuální akt do křehké skladby záběrů předmětů z pokoje milenců a artefaktů všednodennosti, které jej tvarovým či pohybovým vzezřením připomínají. Hravě symbolická, rytmická koláž je doplněna poetickým komentářem, jehož autorem je fotograf, skladatel a kritik umění John Gruen.
osobní program

Mechanika lásky

Willard Maas, Ben Moore
Spojené státy / 1955 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Východoevropská premiéra
Obzvláště cenný
Radikální politické gesto kritizující nový zákon o financování filmu v Německu, jenž obsahoval ustanovení o „nemorálnosti“, zatřáslo filmovou obcí ve vyhrocené debatě o (ne)přijetí snímku na festival v Oberhausenu. Iniciátor zákona je v něm zpodobněný mluvícím penisem a projevy politické propagace či servility vůči moci jsou ironizovány masturbací mezi promítanými obrazy.
osobní program

Obzvláště cenný

Hellmuth Costard
German Democratic Republic / 1968 / 11 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Juliino ostří
Intenzity tělesného prožitku a mentálního zaujetí se promítají do fyzických i metaforických řezů kulturními, politickými a osobními mytologiemi. V komorních výjevech proměny fotografií v pokrm či masturbace žiletkou se obraz i tělo stávají předmětem hraniční touhy, zranění, narušení a poškození.
osobní program

Juliino ostří

Sirio Luginbülh
Francie / 1978 / 15 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
ztopoření 1–3 / 7
Časosběrná masturbace. Autor, který hraničními postupy zkoumá způsoby zobrazení tělesnosti, sbíral po deseti letech frontální statické záběry na své nahé tělo při masturbaci, aby je poté poskládal do radikálního asketického filmu ukazujícího stárnutí a tělesné proměny.
osobní program

ztopoření 1–3 / 7

Albert Sackl
Rakousko / 2018 / 9 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Mezinárodní premiéra
Odstraněná
Koláž z pornografických filmů 70. let, v nichž autorka bělidlem a odlakovačem na nehty vymazala jejich aktérky. Blednoucí místa ve tvaru ženského těla kriticky zdůrazňují jeho pozici v situaci natáčeného svádění a sexuálního aktu, zatímco muži jsou zobecněni, až ironizováni redukcí na lačné pohledy a majetnické doteky.
osobní program

Odstraněná

Naomi Uman
Mexiko, Spojené státy / 1999 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Panenka
Newyorské go-go tanečnice Ferne a Irene se připravují na vystoupení a hovoří o své práci. V rozverné a empatické observaci přemítají nad svojí zkušeností, vlastní důstojností a proměně vnímání veřejného vystupování, které bylo dříve víc uměním než utilitární službou.
osobní program

Panenka

Tessa Hughes-Freeland
Velká Británie / 1982 / 5 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt