Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Ars moriendi – Umění žít
play
Ars moriendi – Umění žít
Ars moriendi – Umění žít
Ars moriendi – Umění žít
Ars moriendi – Umění žít

Ars moriendi – Umění žít

režie: Kristina Schranz
originální název: Ars Moriendi oder die Kunst des Lebens
země: Německo, Rakousko
rok: 2018
délka filmu: 30 min.

synopse

Citlivý filmový portrét vypráví životní příběh devadesátitříleté Rosemarie Aschenbachové a odhaluje její myšlenkový svět. Po několika životních ranách byla schopná se osvobodit a nyní píše svou disertační práci z filozofie. Všednost života kontrastuje s bohatstvím jejích názorů na život a smrt.

biografie

Kristina Schranzová (1991) je rakouská dokumentaristka. Na Vídeňské univerzitě absolvovala žurnalistiku a pracovala jako televizní a rádiová reportérka. Od roku 2014 studuje na Filmové akademii v Mnichově. 

více o filmu

režie: Kristina Schranz
hrají: Rosemarie Achenbach
producent: Marie Freund
scénář: Caroline Spreitzenbart, Kristina Schranz
kamera: Caroline Spreitzenbart
střih: Gaby Kull-Neujahr (bfs)
zvuk: Kristina Schranz

další filmy v sekci

Jsme epicentry zemětřesení
Půda je vyprahlá, stromy hynou, druhy vymírají, řeky vysychají. Zásahy člověka narušily rovnováhu ekosystému. Nenávratné změny budou mít zničující důsledky. Výlet mladého městského páru na venkov se stává podkladem ke spontánní poetické úvaze nad suchem v krajině a environmentálním žalem v člověku. Příroda přestala být místem odpočinku. Pohled na ni vyvolává úzkost. Schopnost artikulovat svůj smutek, ať prozaickým sdělením, či básní, se ve filmu o paradoxech ekologické uvědomělosti střetává s neschopností opustit své myšlenky a pocity, vystoupit z vlastní hlavy a proměnit slova v činy.

Jsme epicentry zemětřesení

Tomáš Hlaváček
Česká republika / 2020 / 40 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Heavy Metal
V tomto dokumentu nezjistíme nic o stejnojmenném hudebním žánru, seznámíme se ale se skupinou dělníků rozebírajících vysokou budovu z betonu a kovů. Jejich práci tvůrci pozorují a zaznamenávají prostřednictvím promyšlených, obrazově působivých záběrů, místy komponovaných i do několika plánů.

Heavy Metal

Eugene Golovanevsky
Ukrajina / 2018 / 47 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Jochen
Bukolika černobílých fragmentů přírody jižního Toskánska rozevírá portrét poklidné všednodenní rutiny, smířeného stáří ve sluncem prozářené idyle. Snímek o sedmdesátiletém starci Jochenovi bez poryvu emocí vykresluje pohnutý život pašeráka drog ve výslužbě, život člověka s dvojím příběhem psance i spořádaného otce rodiny. Vyprávění rozklenuté od počátků hnutí hippies a psychedelie v Německu přes výnosnou ilegální obživu z marihuany, opia a heroinu, opakované zadržení až po prchavé bytí v toskánském ráji. Monotónní vyprávění neobyčejného života je prodchnuté motivem osobní svobody, symbolizované jízdou na neosedlaném koni.

Jochen

Daniel Fill
Rakousko / 2020 / 47 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Dobře udržované tajemství
V malé estonské vesnici Soonlepa žijí poslední tři obyvatelé – čarodějnice, umělec a filolog. Životy všech se mají změnit, když čarodějnici Aino diagnostikují rakovinu. Melancholicky laděný snímek zachycuje každodenní život opuštěné vesnice a rozhovory plné vzpomínek na mládí i debat o umění a poezii. 

Dobře udržované tajemství

Mihkel Oksmann
Estonsko / 2018 / 25 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Okna
Muž, který nevydrží dlouho na jednom místě. Během posledních sedmi let se stěhoval šestnáctkrát a stěhuje se i teď. Při balení svých věcí pozoruje skrze okno své sousedy a natáčí je, aby na ně nezapomněl. Kompozice filmu je tak složena ze záběrů na okna, ve kterých se hýbají lidé, a komentáře skrytého pozorovatele. 

Okna

Akvilė Žilionytė
Litva / 2018 / 21 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Nastanou další jara
Průměrný obyvatel Litvy je dnes dvakrát chudší než před deseti lety. Kontemplativní snímek sestává ze záběrů na dívku sklízející a prodávající jahody během pěti let ekonomických a politických změn v Litvě. Film pojednává o koloběhu života a trhu i vlivu celostátního hospodářství na lidskou existenci.

Nastanou další jara

Neringa Starkevičiūtė
Litva / 2018 / 27 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Čas je
Mrazivé prostředí vylidněné čečenské vesnice během tuhé zimy, proti němuž stojí teplo tradičního slovanského venkovského domova, jenž obývají matka s dcerou a jejich mourovatá kočka. Každodenní činnosti a jednoduché rituály, jako je vyšívání, sledování televize nebo louskání slunečnicových semínek, může narušit neočekávaný příjezd bývalé obyvatelky, která se po dlouhé době vrací do rodné vsi. Esteticky podmanivý snímek poklidným způsobem uvádí diváka do světa prostých čečenských venkovanů a působí jako melancholické pozastavení v uspěchané moderní době, která se protagonistek filmu sotva dotkla.    „Při práci s kamerou si rád hraji. To pochází z doby, kdy jsem ještě žil v Čečensku. Večer jsme museli zhasnout všechna světla, abychom se přitahovali pozornost odstřelovačů a bombových útoků. Když nás míjely vojenská auta, jejich světlomety ozařovali zdi a vytvářely fascinující stínohry“ Z. Kourazov, z rozhovoru v 2018 

Čas je

Zaur Kourazov
Belgie, Rusko / 2020 / 20 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Je mi 20 let
Simě je 20 let. Matka jí zemřela v dětství a stejně tak otec, proslulý hipík a sovětský disident „Jura sabotér“. Tváří v tvář lidem, kteří otce znali, se mladá studentka historie snaží v deníkově pojatém snímku zjistit, kým byl a jaké hodnoty vyznával, a díky tomu snad i najít vlastní místo v životě.

Je mi 20 let

Ekaterina Mamontova
Rusko / 2018 / 45 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Marie
Čistě observační kamera vstupuje do domácnosti rodiny žijící na vesnici v dunajské deltě, kde s narozením další holčičky stoupá napětí pramenící z nelehkého soužití v rozvětvené rodině. V krátkometrážním snímku tematizuje režisérka mezigenerační střet tří žen odkázaných na sebe, přičemž do popředí vystupuje desetiletá Maria, která se musí starat o mladší sestry. V bezčasí tradičních venkovských vztahů, které film ukazuje v pozvolném tempu udávaném každodenností, je její dětská nevinnost vystavována babiččiným tvrdým příkazům, vyžadujícím úctu a správné jednání.„K Iordaně mě vedla zvědavost. Připustila jsem si být překvapená jejím světem, abych byla schopná dekontruovat jejich realitu.“ L. Popa
osobní program

Marie

Letiția Popa
Rumunsko / 2018 / 32 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Pastevci
Studentský dokument z prostředí kyrgyzských hor je v souhře formy a obsahu senzuálním diváckým zážitkem. V roztřeseném obraze ruční kamery zachycené epizodické momenty, jako je dojení kozího mléka nebo koupel v léčivém prameni uprostřed pastviny, skládají autentický záznam života místních pastevců, kteří bez ohledu na nepřízeň živlů musejí svá stáda dovést na pastvu. Ve své průzračnosti umožňuje neučesanost filmu, natáčeného v horách nad jezerem Issyk-kul, přemítat nad přírodou a přirozeností. „V dětství jsem pomáhal bratrovi vyhánět z vesnice do hor koně. Měl jsem na to dobré vzpomínky a po studiu režie dokumentárních filmů jsem se rozhodl toto téma zpracovat.“ E. Omurbekov       
osobní program

Pastevci

Erlan Omurbekov
Kyrgyzstán / 2019 / 19 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Skákání panáka
Katya a Matvei spolu žili na běloruském venkově. Pak se stalo něco, co nastartovalo přehodnocování jejich vztahu. Režisérčin debut je melancholickou studií dynamiky mezi dvěma milenci. Intenzivní prožitek z pnutí mezi oběma protagonisty kontrastuje s poklidným soužitím dvojice přátel na návštěvě.

Skákání panáka

Dasha Demura
Bělorusko, Rusko / 2018 / 54 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Poslední rytíři pravice
ONR. Poslední rytíři pravice v Polsku. Neonacistická extrémistická formace, bránící hodnoty vlastenectví a pravé víry. Soustředěné tableau výkonného aparátu moci poctivě a důsledně užívá důvěry a příležitosti nahlédnout do zákulisí organizace pochodů, setkání s občany i brigád sběru obnošeného šatstva pro seniory. Zrůdná zkratka od varšavského povstání ke genocidě, k novodobé křišťálové noci, se v precizně komponovaných záběrech prolíná s intimní zpovědí hlavních aktérů. Momentky ze života žoldáků nenávisti odhalují ideologii pravicového extremismu, která opanovala veřejný prostor v Polsku.

Poslední rytíři pravice

Michał Edelman
Polsko / 2020 / 67 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt