25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Bình
synopse
Návštěvník z kosmu přicestoval na Zemi, kde na sebe bere podobu vietnamského chlapce. Stává se svědkem stavby velkého chrámu a setkává se s různými postavami, které stejně jako on hledají místo, jež by mohly nazývat domovem. Mysteriózní snímek těží svou tajuplnou atmosféru z autentických vietnamských lokací.
Q&A - Ostin Fam:
biografie
Vietnamský režisér Ostin Fam je absolventem filmové vědy na americké Wesleyan University, kde za svůj projekt short/cut obdržel cenu pro nejlepší absolventský film. Je členem sdružení nezávislých newyorských filmařů Brooklyn Filmmakers Collective. Pracuje ve Spojených státech i Vietnamu.
více o filmu
režie: | Ostin Fam |
hrají: | An Ngo Xuan , Binh Bui Bai , Tra My Phan Thi |
producent: | Lan Pham Ngoc |
scénář: | Ostin Fam |
kamera: | Dong Hoang Thanh |
další filmy v sekci

Performativní film skládá detaily výrazů soustředěných tváří s abstraktními kompozicemi, které ubíhají k výrazným světelným bodům, i geometrizujícími záběry tančících figur, aby tak asociativně ztvárnil motiv světlušek, jež v kubánské mytologii představují strašidýlka, dozvuky ohňů či duše putující nocí.
„Prostřednictvím společně vytvářených procesů a experimentování točím filmy, jež umožňují smyslový zážitek a rozšiřují vnímání diváka o zachycený sociální/politický/kulturní/osobní jev.“ C. Claremi
Světluška
Claudia Claremi
Kuba / 2019 / 17 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Pomocí animátorské techniky se podsvícené fotografie prošívají do vzpomínek režisérovy tety na hory, výhledy a uspořádání věcí v bytě, odkud odjela do nuceného exilu. Kousky vzpomínek aktualizují diasporickou perspektivu skrze architektonické projekty, jimiž zpřítomňovala rodný Tádžikistán ve svém bytě v Darmstadtu.
"Film vychází z nalezeného materiálu a prostřednictvím fotografií vytváří montáž fragmentů z exilu. Zaměřil jsem se na barvy, textury a materii v obrazu i zvuku a pomocí zpomalené animace." K. Friesen
Dušanbe
Kandis Friesen
Kanada, Spojené státy / 2018 / 5 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Pohyb hlavy sovy se stal návodem pro pohyb kamery v přírodě, ukazující prostředí puštíka pruhovaného – nočního ptáka s typickým zbarvením, které zkoumáme ve velkých detailech a mnoha přiblíženích. Provždy platná pravidla přežití, navázaná na úbytek slepoty za tmy, se promítají do precizního pozorování sovího chování a pohybů v okolí, vždy potenciálně nepřátelském.
podROST
Robert Todd
Spojené státy / 2011 / 12 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Meditativní evokace tzv. svíčkové revoluce v zimě let 2016/17 v Jižní Koreji. Hybridní mozaikou, kde jsou archivní i současné dokumentace narušovány zásahy do obrazu i performativními momenty, zobrazuje artefakty, situace a gesta nesoucí étos touhy po politické obměně.
"Pocit křehkosti tváří v tvář nepředstavitelné změně vedl výhradně k výpůjčkám citátů z doby minulé a budoucí." S. Kim, J. Cho
Vůle
Jenny Cho, Sungeun Kim
Jižní Korea / 2018 / 20 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Ironická koláž rozvíjí úvahu nad vládci a vůdci, jejich gesty, atributy, vlastnostmi a činy. Obrazy, lavírující mezi věrohodností archivní- ho záznamu a umělostí kašírovaných inscenací s kostýmy, které se stávají hyperbolami typických rysů chování či příznaků moci, jsou radikálně buřičskou hříčkou punkového výrazu. Khavn De la Cruz (1973), filipínský filmař, hudebník a spisovatel, je přední postavou mladé generace filipínské kinematografie. Podílel se na vzniku 47 celovečerních a 112 krátkých filmů a založil Mezinárodní filmový, hudební a literární festival MOV v Quezon City. Kromě několika celovečerních snímků (Kamias: Paměť zapomínání, 1999, MFDF Ji.hlava 2006; Manila ve spárech světla, 2008, MFDF Ji.hlava 2008) byl v roce 2006 na jihlavském festivalu prezentován průřez jeho krátkými filmy v sekci Průhledná bytost. „Přeskupit, přepsat, znovu přečíst hybridní dějiny mé domoviny pomocí poničených ikon a scénografií, které stvrzují, stejně jako vyvracejí zažitou mytologii.“
Filipiniana
Khavn De La Cruz
Filipíny / 2015 / 13 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

FilmLIST vytváří herbář fotogenie zahrady uprostřed města přikrytého sněhem. Drobnohledem na jednotlivé rostliny provádí precizní průzkum stavby, tvarů a barev a v romantizujícím naladění připomíná tradici filmů pracujících s objekty nalepenými přímo na filmový pás.
V zimní zahradě
Caryn Cline
Spojené státy / 2010 / 7 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

FilmUSÍNÁNÍ navozuje fázi upadání do spánku v pomalu se rozpouštějících obrazech, z nichž zůstávají jen nejasné skvrny zářící nepravidelnými pohyby, které vstupují do zorného pole a v rámu snění vedou až k hypnoticky pulzující ploše hlubokého spánku.
Dobrou noc, sladké sny
Hajime Kawaguchi
Japonsko / 2010 / 7 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra

Melancholie bloumání krajinou rozbíjená místy kýčovitými disko-duhami a barevnými ilustracemi otevírá možné světy mimoplanetárního vědomí sdělujícího zprávu, v níž odkazy na termodynamické zákony či mayskou symboliku narážejí na kritické interpretace očekávání konfrontace lidského a vesmírného.
"‚ONO‘ ví." Yin-Ju Chen
Mimoplanetární vyhodnocení III: Entropie: 25800
Yin-Ju Chen
Tchaj-wan / 2018 / 17 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra

FilmSTÉBLO provádí mikrostudii růstu, formování přírodních tvarů i umělých vystřihovánek. Blízké pozorování nepředvídatelného pohybu umožňuje nahlédnout průběh tvarování nepravidelných vzorů a nesouměrných příběhů jednotlivých rostlin.
Růst
Johan Rijpma
Nizozemsko / 2011 / 1 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra

Sám autor se představuje ve snímku, v němž využívá pohybů svého těla a jejich prolínáním vytváří abstraktní obrazce, které postupně prostupují celým prostorem rámu a zároveň kontrastují s pozadím bílého plátna. Celé video umocňuje výrazný zvukový podkres, který graduje společně s obrazem.
HUMUS
Antonin De Bemels
Belgie / 2020 / 7 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra

Setkání s Lindou Christanellovou, umělkyní rakouské feministické avantgardy 70. let 20. století, zachytila autorka na dvojitý 8mm film, který pak paralelní projekcí utváří spojení obrazů vzájemného pohledu, aby zpřítomněním natáčejícího a natáčeného uvažovala nad viděním a býti viděnou.
„Jakákoli interakce s obrazem si hledá vlastní formu. Filmuji-li někoho, nejde o jednostranné setkání, je to způsob seznámení se s tím druhým. Já se na vás jen nedívám. Já vidím, že mě vidíte.“ Ch. Perschonová
Dvojí osmička
Christiana Perschon
Rakousko / 2016 / 3 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra

FilmPOZICE vytváří v až pochodovém rytmu iluzi pohybu člověka a jeho kroků. Činí tak postprodukčním spojením fotografií z míst, kde se obvykle konají vojenské přehlídky, ale kde se většinu roku procházejí turisté. Zaměření na cíl a správnou pozici je hlavním pravidlem při průzkumu základních vlastností filmu.
Stochastika
David Kidman
Francie / 2011 / 6 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra