Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlava dok cdf
Baltská vlna
Baltská vlna
Baltská vlna

Baltská vlna

režie: Arūnas Matelis, Audrius Stonys
originální název: Baltijos kelias
země: Litva
rok: 1990
délka filmu: 10 min.

synopse

Dva miliony lidí se chytly za ruce a dne 23. 8. 1989 vytvořily skoro 700 kilometrů dlouhý lidský řetěz, který se pnul přes Litvu, Lotyšsko a Estonsko. Poklidný protest proti paktu Ribbentrop–Molotov, který byl uzavřen o padesát let dříve, přerostl v monumentální gesto a projev morální síly okupovaných pobaltských národů.

biografie

Film je výsledkem spolupráce dvou výrazných litevských tvůrců, Arūnase Matelise (1961) a Audriuse Stonyse (1966). Matelisova observace a Stonysův meditativní rytmus vyzdvihly společenský význam události.

více o filmu

režie: Arūnas Matelis, Audrius Stonys
producent: Arūnas Matelis, Audrius Stonys

další filmy v sekci

Pression
Dvojitá expozice kombinující záběry prostředí a obyvatel Bělehradu 70. let s křiklavými výňatky z televizních pořadů s prvky pornografie vytváří iluzivní snímek, jenž spojuje situace z každodenního života s autorovou zálibou v erotice. Autorský debut, který vznikal pět let, optickými hrami zkoumá hranice schopností divákova vnímání.

Pression

Ljubomir Šimunić
Yugoslavia / 1975 / 15 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Video Manual
Anglický název Manual je slovní hříčkou symbolizující jak příručku, tak i přívlastek „manuální“. Středobodem obrazu je kamera na stativu namířená směrem k podlaze. Autor s ní pohybuje, vyvažuje záběr, balancuje. Zatímco kamera je statickým bodem, „ujíždějící“ podlaha vytváří optický efekt způsobující závrať.

Video Manual

Dalibor Martinis
Yugoslavia / 1978 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
19. Živčni Zlom
Krátký film pojmenovaný podle písně Rolling Stones ukazuje improvizované performance, v nichž členové slovinské umělecké skupiny OHO čmárají na betonovou zeď stojící uprostřed pole, spontánně běhají, tančí a nakonec odcházejí ze záběru navlečeni do kartonové krabice, z které jim čouhají jen nohy. Film podporuje umělecký a filosofický přístup kolektivu OHO v konceptu tzv. reismu, tj. vidění světa, v němž jsou předměty rovnocenné lidem a nejsou vnímány pouze skrze utilitární hodnotu.

19. Živčni Zlom

Naško Križnar
Slovinsko / 1966 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Transmisja przestrzenna
The Space Transmission je Bruszewského snímek zkoumající koncept prostoru a prostorového vnímání ve filmu. Tento koncept je zkoumán prostřednictvím živé TV show, ve které oko několika kamer sleduje Bruszewského kroužícího na kole kolem studia Polské televize.

Transmisja przestrzenna

Wojciech Bruszewski
Polsko / 1974 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Kako su me prvi put fotografirali
Minutový autoportrét ukazuje archivní fotografii Milenka Jovanoviće z jeho dětství, relativizuje důvěryhodnost historických artefaktů ve vztahu k nespolehlivé lidské paměti. Pomocí flicker efektu jako by se statická fotografie rozpohybovala v čase. Autor upozorňuje na strukturální kvality obou médií, stálost fotografie a schopnost filmu zachytit pohyb, a jejich vliv na vnímání zobrazeného.

Kako su me prvi put fotografirali

Milenko Jovanović
Srbsko / 1972 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Toothache

Toothache

Ragnheidur Gestsdottir
Island / 2011 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Twist Twist
Twist-Twist  je snímek sestavený ze statických záběrů odrazů stěžňů, jež na mořské hladině tančí do rytmu hudby. Tento černobílý film se silně kontrastními obrazy, které nejsou podkresleny žádným dalším příběhem, či tématem, se od ostatních Verzottiho filmů liší jednoduchostí a hravostí. Natočen, vyvolán a sestříhán byl v jediném dni. Přestože je kvůli dojmu, který zanechává v divákovi, často srovnáván s  posledním autorovým klubovým filmem Fluorescences (1967), výrazně se od něj liší. Zatímco z filmu Twist-Twist je cítit svěží přístup začínajícího filmaře, ve snímku Fluorescences se odráží výsledek uměleckého i osobního vývoje autora, co se techniky i námětu filmu týče.

Twist Twist

Ante Verzotti
Yugoslavia / 1962 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Ping-Pong
Technika rozdělené obrazovky jako jedna z možností práce s médiem videa dominuje dvouminutovému filmu, jehož provedení přesvědčivě mate divákovy smysly. Záběry na hráče stolního tenisu ze tří různých uhlů pohledu se stávají prostorovými paradoxy navazujícími na sebe tak, aby vytvářely kontinuální zápas v reálném čase.

Ping-Pong

Ivan Ladislav Galeta
Yugoslavia / 1978 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Guten Tag, Berlin!
Guten Tag, Berlin! je krátký snímek, který staví na kombinaci propagandistických záběrů ze socialistického Berlína a found footage agresivního prvního rande. Werner využívá barevné snímky éterického socialistického Berlína prolínající se se záběry pokaženého rande jako sarkasmus, jenž vyplývá z kontroverzního a chřadnoucího vztahu Východního Německa k socialistickým hodnotám.

Guten Tag, Berlin!

Thomas Werner
Německo / 1987 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Dok. Film
Filmový záznam performance uměleckého hnutí OHO, které do projektu zapojilo i obyvatele Lublaně, přirovnává mrknutí lidského oka k fungování objektů (např. semaforů či světlometů). Vytváří tak dojem, že slovinská metropole je žijící bytostí, která interaguje s člověkem a na mrkání mu stejným způsobem odpovídá prostřednictvím zdánlivě neživých objektů.

Dok. Film

OHO, Naško Križnar
Yugoslavia / 1968 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Prostorová deformace (Spirituální exprese)
V Prostorové deformaci Petr Skala rozvíjí principy abstraktního expresionismu a přenáší metodu akční malby na bezkamerový experimentální film. Speciálního prostorového efektu dosahuje využitím optické kopírky ve smyčkách a víceexpozicích kreseb, maleb a rytin škrábaných přímo na filmovou surovinu.

Prostorová deformace (Spirituální exprese)

Petr Skala
Československo / 1979 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Phantom Limb
Posledních 5 let se věnuje divadlu a performancím v absolutní tmě s cílem aktivovat ostatní smysly a představivost diváka. Phantom Limb je jeho první film z tohoto cyklu, který se zabývá právě převážně temnotou.  Sledujeme Madse, kterak zahajuje svou první regresivní terapii a je uveden do hypnózy. Veškeré záznamy jsou skutečné.

Phantom Limb

Thomas Østgaard
Norsko / 2016 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt