Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlava dok cdf

Konference Fascinace

Retrospektiva prozkoumává málo známá území evropské experimentální tradice. Letos představuje filmové krystalizace času v jemných i radikálních experimentech natočených baltskými tvůrci v období sovětské okupace.

výpis filmů

19. Živčni Zlom
Krátký film pojmenovaný podle písně Rolling Stones ukazuje improvizované performance, v nichž členové slovinské umělecké skupiny OHO čmárají na betonovou zeď stojící uprostřed pole, spontánně běhají, tančí a nakonec odcházejí ze záběru navlečeni do kartonové krabice, z které jim čouhají jen nohy. Film podporuje umělecký a filosofický přístup kolektivu OHO v konceptu tzv. reismu, tj. vidění světa, v němž jsou předměty rovnocenné lidem a nejsou vnímány pouze skrze utilitární hodnotu.

19. Živčni Zlom

Naško Križnar
Slovinsko / 1966 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Acoustic Toothbrush
Performance vizuální umělkyně Kristín Helgy Ríkharðsdóttirové interpretuje pomocí tření kartáčku o zuby velikány klasické hudby. Na zubní kartáček zazní skladby Mozarta, Beethovena, Brahmse, Wagnera, ale také narozeninová píseň Happy Birthday.

Acoustic Toothbrush

Kristín Helga Ríkharðsdóttir
Island / 2015 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Ahoj, Moskvo!
První fotografický film v historii lotyšské kinematografie oživuje prostřednictvím dynamické střihové koláže černobílých fotografií a mnohovrstevnaté zvukové stopy portrét Moskvy poloviny 60. let. Pod symboly moci, které se děsivě tyčí v ulicích města, bezstarostně a vítězně proudí všední každodennost.
osobní program

Ahoj, Moskvo!

Gunārs Binde
Lotyšsko / 1966 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Antonínovo rozbité zrcadlo
Osamělý kouzelník se stane obětí svých vlastních iluzí, když zatouží po figuríně z výkladní skříně, která se promění v mladou ženu. Tragický konec upoutává na nebezpečí plynoucí z přílišné dychtivosti po objektu zájmu a na zrádnost lidské psychiky, kterou autor předtím i akademicky zkoumal. Zvukovou stopu, která byla ztracena, nahradila v roce 2011 skladba srbského skladatele Zorana Simjanoviće.

Antonínovo rozbité zrcadlo

Dušan Makavejev
Yugoslavia / 1957 / 12 min.
sekce: Konference Fascinace
Baltská vlna
Dva miliony lidí se chytly za ruce a dne 23. 8. 1989 vytvořily skoro 700 kilometrů dlouhý lidský řetěz, který se pnul přes Litvu, Lotyšsko a Estonsko. Poklidný protest proti paktu Ribbentrop–Molotov, který byl uzavřen o padesát let dříve, přerostl v monumentální gesto a projev morální síly okupovaných pobaltských národů.
osobní program

Baltská vlna

Audrius Stonys, Arūnas Matelis
Litva / 1990 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Boxing
V konceptuálním filmu Iona Grigorescua svádí autor v dvojexpozici sám se sebou boxerský souboj. Zápas se odehrává v nahotě, bez ringu, bez diváků, bez možnosti vysvobození. Izolace se stává nejen zdrojem utrpení, ale také vnitřní síly. Obraz úspěšnějšího z boxerů se v průběhu boje vytrácí a nechává vyniknout poraženého.

Boxing

Ion Grigorescu
Rumunsko / 1977 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
COITUS
Coitus je experimentální film vytvořený chemickým čištěním filmového pásu. Výsledkem je abstraktní umělecké dílo.

COITUS

Arnis Ritups, Haralds Elcers
Lotyšsko / 1989 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Čas
Propast mezi mikrosvětem lidí a makropohledem času všehomíra ukazuje asociativní montáž, která využívá rytmus a tempo jako významotvorný prvek. Na pozadí plynutí a zastavení v přírodě se freneticky hemží lidské mraveniště, které pulzuje v cyklu probuzení a usínání, zrodu a smrti, úsvitu a soumraku.
osobní program

Čas

Mark Soosaar
Estonsko / 1983 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Deset minut před letem Ikarovým
Observační snímek, který vyhrál velkou cenu na festivalu v Oberhausenu, je považován za manifest postsovětské generace dokumentaristů využívajících metodu pozorování. Snímek bez komentáře svou pohlcující obrazovou poetikou vtahuje diváka do života prostých lidí v historické části Vilniusu.
osobní program

Deset minut před letem Ikarovým

Arūnas Matelis
Litva / 1990 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
DM1978 Talks to DM2010
Režisér se objevuje jako hlavní protagonista filmu ve dvojí roli – v televizní obrazovce ve své mladé, a v natáčecím studiu ve své současné podobě. Zodpovídáním otázek, které sám sobě položil před více než třiceti lety, překonává časovou propast a pomocí dialogu se svým mladším já před publikem diskutuje způsob, jakým se formuje osobní identita.

DM1978 Talks to DM2010

Dalibor Martinis
Chorvatsko / 2010 / 13 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Dok. Film
Filmový záznam performance uměleckého hnutí OHO, které do projektu zapojilo i obyvatele Lublaně, přirovnává mrknutí lidského oka k fungování objektů (např. semaforů či světlometů). Vytváří tak dojem, že slovinská metropole je žijící bytostí, která interaguje s člověkem a na mrkání mu stejným způsobem odpovídá prostřednictvím zdánlivě neživých objektů.

Dok. Film

OHO, Naško Križnar
Yugoslavia / 1968 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Domov
Film Domov byl natočený v duchu využívání prostředků minimální výpovědi. Představuje záznam akce uskutečněné v okruhu přátel a známých na bratislavské Železnej studničke. Čtyři losem vybraní aktéři jsou autorem zašiti do připravené plachtoviny, která po napnutí získá tvar bílé kočky s rozměry 2x2x2 metry. Snímek kombinuje černo-bílé snímání objektu, který se pohybuje interiérem lesa s barevnými záběry zachycenými paralelně z vnitřku kočky.

Domov

Ľubomír Ďurček
Slovensko / 1983 / 14 min.
sekce: Konference Fascinace
Fluctuations
Fluktuace je pohyb, který se rozbíhá do čtyř kapitol 1. Prostor mysli, 2. Pohyblivé myšlenky, 3. Rozpuštění 4. Skvrny. Forma pohyblivého obrazu vychází ze Sonáty 2 polského skladatele Chopina (1810–1849). Fluktuace však s touto sonátou jiným způsobem nesouvisí. Byla prezentována ve formě videoinstalace na jedné obrazovce zavěšené v černém prostoru.

Fluctuations

María Dalberg
Island / 2016 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Guten Tag, Berlin!
Guten Tag, Berlin! je krátký snímek, který staví na kombinaci propagandistických záběrů ze socialistického Berlína a found footage agresivního prvního rande. Werner využívá barevné snímky éterického socialistického Berlína prolínající se se záběry pokaženého rande jako sarkasmus, jenž vyplývá z kontroverzního a chřadnoucího vztahu Východního Německa k socialistickým hodnotám.

Guten Tag, Berlin!

Thomas Werner
Německo / 1987 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Havran
Havran je krátký strukturalistický film, který sleduje pohyb letícího ptáka. Đurić staví paralelu mezi temný symbol havrana a poetický koncept svobodně se vznášejícího ptáka.

Havran

Nikola Đurić
Srbsko / 1973 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Hledání rovnováhy (Od abstrakce k figuraci)
Hledání rovnováhy je němý experimentální videoartový projekt. Skala využívá siluetu ženského těla, kterým rámuje rychle se měnící barevnou výplň a pomocí proměnlivé rychlosti záběrů dosahuje svého osobitého stylu.

Hledání rovnováhy (Od abstrakce k figuraci)

Petr Skala
Československo / 1973 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Hra
Důmyslná alegorie hry na kočku a myš, v níž je mladá žena toulající se ulicemi Lublaně za doprovodu jazzové hudby kořistí a kamera v neustálém pohybu vytrvalým lovcem, ležela dlouhých padesát let ukryta pod postelí jednoho z dvojice autorů. Poprvé byl film veřejně promítán až na setkání slovinských amatérských filmařů.„Všechny mé filmy obsahují jisté sdělení. Nejdůležitější však pro mne vždy bylo zachycení ducha času.“ K. Godina

Hra

Jure Pervanje, Karpo Godina
Yugoslavia / 1965 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Időmérés
Dóra Maurerová skládá ve svém strukturálním filmu bílé prostěradlo před černým pozadím. Pomocí masek rozděluje obraz na segmenty, které spolu s přehýbáním látky vytvářejí geometrické kompozice.

Időmérés

Dóra Maurer
Maďarsko / 1988 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Idyla v Kirtimai
Observační antropologická studie sleduje život obyvatel v největší romské osadě v Litvě. Místo tendenčního upozorňování na chudobu, nedostatek vzdělání nebo diskriminaci se soustředí především na ideologicky nezatížené ztvárnění všednodenních rituálů.
osobní program

Idyla v Kirtimai

Artūras Jevdokimovas
Litva / 1991 / 13 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Informácia o rukách a ľuďoch
Informácia o rukách a ľuďoch je krátký experimentální černobílý film zachycující ruce na stole, které zkoumají okolí a interagují s jiným párem rukou naproti u stolu.

Informácia o rukách a ľuďoch

Ľubomír Ďurček
Slovensko / 1982 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Jediná cesta
Společensko-politická realita lotyšské republiky před tím, než se osvobodila od sovětské nadvlády. Černobílá koláž podvrací symboly totalitní moci, tříští a rozkládá propagandistické obrazy dělníků a někdejší politické reprezentace a zpřítomňuje tak prázdno jejich ideologické křeče.
osobní program

Jediná cesta

Viesturs Grazdanovics
Lotyšsko / 1990 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Středoevropská premiéra
K pramenu
Zamořená mluvící studánka, bezradný slepec a bloudící lidstvo, tři sudičky a velkolepý pohanský rituál. Temně poetickou vizuálně uhrančivou estonskou baladu lze vnímat jako oslavu archaického světa, ekologickou moralitu i jako politickou alegorii o rituální očistě k zániku spějící společnosti.
osobní program

K pramenu

Peeter Tooming
Estonsko / 1979 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Kako su me prvi put fotografirali
Minutový autoportrét ukazuje archivní fotografii Milenka Jovanoviće z jeho dětství, relativizuje důvěryhodnost historických artefaktů ve vztahu k nespolehlivé lidské paměti. Pomocí flicker efektu jako by se statická fotografie rozpohybovala v čase. Autor upozorňuje na strukturální kvality obou médií, stálost fotografie a schopnost filmu zachytit pohyb, a jejich vliv na vnímání zobrazeného.

Kako su me prvi put fotografirali

Milenko Jovanović
Srbsko / 1972 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Klaskacz
Clapper je krátký dokument s rychlým střihem kombinující záznamy politických protestů z období před druhou světovou válkou a po ní. Je považován za jeden z prvních polských „found footage“ snímků. Jako soundtrack ke scénám plným chaosu zní v pozadí píseň „Summertime“ v podání Janis Joplin.

Klaskacz

Wojciech Bruszewski
Polsko / 1971 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace
Les Mains
V krátké miniatuře autorka soustřeďuje pozornost na své vlastní ruce jako na nejpřirozenější nástroj umělce. 8 mm film se v transfokovaných záběrech zaměřuje na autorčiny ruce v tvůrčím procesu. Ruce jsou zachyceny nejen jako činitel výtvarného projevu, ale sami se přímo stávají uměleckým objektem. 

Les Mains

Geta Brătescu
Rumunsko / 1977 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
LIFT
Konceptuální černobílý film bez zvuku ukazuje dvě ženy, které se vznášejí nad zemí nad čarami tenisového kurtu. Jejich trhané pohyby připomínají tanec loutkových panenek. Specifický efekt vzbuzující dojem levitace vytvořil režisér tak, že nechal dívky skákat a otáčet se ve vzduchu a přitom snímal jen jejich pohyb nad zemí.

LIFT

Vladimír Havrilla
Slovensko / 1972 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Malování do vzduchu
Krátký experimentální film rané tvorby jednoho z průkopníků českého videoartu Radka Pilaře kombinuje černobílé amatérské záběry performance básníka Václava Fischera s barevnými obrazci, které autor ručně domaloval na vyvolaný filmový pás. Abstraktní tvary hravě interagují s pohyby zachycených osob.

Malování do vzduchu

Radek Pilař
Česká republika / 1965 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Minningar
Autorka se v audiovizuální eseji vrací do dětství, aby prozkoumala, jaký dopad mají vzpomínky na současnost. Původně 8 mm filmový materiál transformuje do videa a pomocí pixelů deformuje vzpomínky do skvrn připomínajících olejomalbu.

Minningar

Kristín Scheving
Island / 2000 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Moje Riga
Osobní rozměr příběhu o lotyšské metropoli a jejích obyvatelích v době svého vzniku radikálně překračoval ideologickou rétoriku dobových děl. Představoval jeden z prvních projevů proudu poetického dokumentárního filmu, který se svými stylistickými experimenty bouřil proti režimu.
osobní program

Moje Riga

Aloizs Brenčs
Lotyšsko / 1960 / 22 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Nekonečný den
Hravá groteska o jednom dobrodružném dni v Estonsku 70. let svou spontánností, živelností a neotřelým filmovým jazykem vyděsila dobové cenzurní orgány natolik, že snímek nejen zakázaly, ale nařídily jej rovnou zničit. Tuto „hrozbu režimu“ se však podařilo ukrýt a po roce 1990 vypustit do světa.
osobní program

Nekonečný den

Virve Aruoja, Jaan Tooming
Estonsko / 1971 / 30 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Osobní řezy
Autorka kombinací záběru postupného prostřihování punčochy přetažené přes svoji hlavu a televizního vysílání konfrontuje sociální stereotypy a propagandu v Titově Jugoslávii s osobní identitou. Společně s úryvky televizního archivu přibývají další vystřižené otvory až do chvíle, kdy je tvář protagonistky odhalena.

Osobní řezy

Sanja Iveković
Yugoslavia / 1982 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Otevři dveře všem, kdo přicházejí
Meditativní krajina litevské vesnice naplněná tichou modlitbou. Koruny stromů, střecha kostela nebo venkovská usedlost představují ztišené útočiště odolávající tlakům totalitního režimu.  Svým režijním debutem Stonys předznamenal svoji kinematografickou liturgii všednosti.
osobní program

Otevři dveře všem, kdo přicházejí

Audrius Stonys
Litva / 1989 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Pečeť
Vyprávění muže o životě v represivní společnosti je satirickou kritikou mocenství a byrokracie. Pečeť zde přitom slouží jako leitmotiv vypravěčových životních mezníků (narození, svatba, smrt). Film patří mezi autorovy rané snímky a vznikl původně v meziválečném období, nicméně jeho příběh a sdělení působí nadčasově.

Pečeť

Dušan Makavejev
Yugoslavia / 1955 / 18 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Phantom Limb
Posledních 5 let se věnuje divadlu a performancím v absolutní tmě s cílem aktivovat ostatní smysly a představivost diváka. Phantom Limb je jeho první film z tohoto cyklu, který se zabývá právě převážně temnotou.  Sledujeme Madse, kterak zahajuje svou první regresivní terapii a je uveden do hypnózy. Veškeré záznamy jsou skutečné.

Phantom Limb

Thomas Østgaard
Norsko / 2016 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Světová premiéra
Pillar
Statický pohled na vzdouvající se hladinu moře a betonový pilíř tyčící se v dáli na obzoru. Stálost betonové dominanty kontrastuje s dynamickým pohybem vodní masy.

Pillar

Sigurður Guðjónsson
Island / 2013 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Ping-Pong
Technika rozdělené obrazovky jako jedna z možností práce s médiem videa dominuje dvouminutovému filmu, jehož provedení přesvědčivě mate divákovy smysly. Záběry na hráče stolního tenisu ze tří různých uhlů pohledu se stávají prostorovými paradoxy navazujícími na sebe tak, aby vytvářely kontinuální zápas v reálném čase.

Ping-Pong

Ivan Ladislav Galeta
Yugoslavia / 1978 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Pression
Dvojitá expozice kombinující záběry prostředí a obyvatel Bělehradu 70. let s křiklavými výňatky z televizních pořadů s prvky pornografie vytváří iluzivní snímek, jenž spojuje situace z každodenního života s autorovou zálibou v erotice. Autorský debut, který vznikal pět let, optickými hrami zkoumá hranice schopností divákova vnímání.

Pression

Ljubomir Šimunić
Yugoslavia / 1975 / 15 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Prostorová deformace (Spirituální exprese)
V Prostorové deformaci Petr Skala rozvíjí principy abstraktního expresionismu a přenáší metodu akční malby na bezkamerový experimentální film. Speciálního prostorového efektu dosahuje využitím optické kopírky ve smyčkách a víceexpozicích kreseb, maleb a rytin škrábaných přímo na filmovou surovinu.

Prostorová deformace (Spirituální exprese)

Petr Skala
Československo / 1979 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Přímá linka (Stevens-Duke)
První díl trilogie strukturalistických filmů věnovaných jazzmanovi Duku Ellingtonovi a režisérovi Georgi Stevensovi zachycuje pomocí kamery umístěné v čele jedoucí tramvaje městskou scenerii. Jednoduchá kompozice ubíhající tratě, okolních ulic a náhodných kolemjdoucích vrací diváka v čase o padesát let zpět, ten se tak stává jedním z pasažérů.

Přímá linka (Stevens-Duke)

Tomislav Gotovac
Yugoslavia / 1964 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Rodná vesnice
Prosluněné obrazy kolchozníků při sklizni se mísí s komentářem oslavujícím kolektivizaci a modernizaci venkova. Přesto se do ideologicky podbarveného snímku dostávají silně lyrické tóny mizejícího světa, stáří a samoty. Staří vesničané a polozbořená stavení symbolizují mizející vesnice, zakořeněnost a lásku k půdě.
osobní program

Rodná vesnice

Peep Puks, Peeter Tooming
Estonsko / 1969 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Rynek
Rynek je observační dokument zachycující rušné tržiště v Lodži v roce 1970. Jedná se o krátký snímek sestávající z fotografií pořizovaných v pětiminutových intervalech po dobu devíti hodin, který nám umožňuje pozorovat ruch tržiště jako nepřetržitý pohyb a shon.

Rynek

Josef Robakowski
Polsko / 1970 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Samohlásky
Strukturalistický film převádí známý Rimbaudův sonet na filmové plátno a zasazuje jej do kontextu filmového výrazu. Samohlásky jsou zbaveny básníkových asociací s barvami, místo nich jsou symbolizovány různorodými postupy úpravy videa či práce s kamerou – samohláska I tak například představuje skokový střih.

Samohlásky

Nikola Đurić
Yugoslavia / 1973 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Smrt metalosaura
Kolem zborceného elektrického sloupu připomínajícího kosterní pozůstatky obrovského zvířete projížděl autor pravidelně tramvají. Film ovlivněný konstruktivismem a industriální hudbou je zároveň analogií rozpadající se Jugoslávie. Širšímu publiku byl zpřístupněn až poté, co získal cenu za nejlepší amatérský film na festivalu v Baden-Badenu (1989).

Smrt metalosaura

Igor M. Toholj
Yugoslavia / 1989 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Tallinnská mozaika
Městská symfonie skládá obrazovou koláž estonského hlavního města. S důrazem na rytmus dává do pohybu proud kompozic zobrazujících městská zákoutí a stavby. Soustředí se však především na lidský element jako nositele akce a vitality a zachycuje dobu politického tání, bezstarostné zábavy a radosti ze života.
osobní program

Tallinnská mozaika

Andrei Dobrovolski
Estonsko / 1967 / 22 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Termiti
Rozlitá vývojka na filmovém materiálu způsobila vznik pohybujících se obrazových skvrn, které za doprovodu rytmických úderů na radiátor připomínají hmyzí roj. Navzdory autorovu záměru zparodovat avantgardní film však snímek vyhrál cenu za nejlepší experimentální film na Žánrovém filmovém festivalu v Záhřebu.

Termiti

Milan Šamec
Yugoslavia / 1963 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
There, There
Vizuálně podmanivý statický pohled do podbarvené krajiny reflektuje vnitřní dimenze snů, vzpomínek a představ. Důraz na niternou náladu je podpořen minimalistickým akustickým projevem charakterizovaným táhlými poetickými tóny.

There, There

Dodda Maggý
Island / 2013 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Toothache

Toothache

Ragnheidur Gestsdottir
Island / 2011 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Transformacja
Transformation je krátký film natočený Grzegorzem G. Zgrajem v rámci dizertační práce v oboru filmové tvorby. Snímek zkoumá strukturu obrazů a vztah mezi zvukem a obrazem. Využitím zoomu a fragmentárního obrazu spolu s flétnou a preparovaným klavírem ilustruje Zgraja složitost vizuálních struktur.

Transformacja

Grzegorz G. Zgraja
Polsko / 1978 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Transmisja przestrzenna
The Space Transmission je Bruszewského snímek zkoumající koncept prostoru a prostorového vnímání ve filmu. Tento koncept je zkoumán prostřednictvím živé TV show, ve které oko několika kamer sleduje Bruszewského kroužícího na kole kolem studia Polské televize.

Transmisja przestrzenna

Wojciech Bruszewski
Polsko / 1974 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Twist Twist
Twist-Twist  je snímek sestavený ze statických záběrů odrazů stěžňů, jež na mořské hladině tančí do rytmu hudby. Tento černobílý film se silně kontrastními obrazy, které nejsou podkresleny žádným dalším příběhem, či tématem, se od ostatních Verzottiho filmů liší jednoduchostí a hravostí. Natočen, vyvolán a sestříhán byl v jediném dni. Přestože je kvůli dojmu, který zanechává v divákovi, často srovnáván s  posledním autorovým klubovým filmem Fluorescences (1967), výrazně se od něj liší. Zatímco z filmu Twist-Twist je cítit svěží přístup začínajícího filmaře, ve snímku Fluorescences se odráží výsledek uměleckého i osobního vývoje autora, co se techniky i námětu filmu týče.

Twist Twist

Ante Verzotti
Yugoslavia / 1962 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Ubrzanje
Strukturální a poetická variace na existenciální témata, jakými jsou život, smrt, úzkost, osamělost, pomíjivost či věčnost. Poetiku filmu tvoří kontemplativní potenciál, mozaikovitá struktura a repetitivní střihové vzorce záběrů, které sugerují plynutí času a pomíjivost lidské existence v pohledech na kamenité zdi, okna, lodě, střechy, městská panoramata, vlaky či hřbitov.

Ubrzanje

Ivan Martinac
Chorvatsko / 1969 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Video Manual
Anglický název Manual je slovní hříčkou symbolizující jak příručku, tak i přívlastek „manuální“. Středobodem obrazu je kamera na stativu namířená směrem k podlaze. Autor s ní pohybuje, vyvažuje záběr, balancuje. Zatímco kamera je statickým bodem, „ujíždějící“ podlaha vytváří optický efekt způsobující závrať.

Video Manual

Dalibor Martinis
Yugoslavia / 1978 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Vird
Snímek Vird pracuje s metodou manuálního střihu přímo při natáčení s přímým použitím světla jako střihového nástroje. Jedinou postprodukční technikou byla kompozice zvukové kulisy odpovídající pohybům a ořez rámečků do menších rozměrů, které jsem pouštěny zlomek vteřiny dříve nebo později před následujícím zmenšeným rámečkem. Vird je výsledkem snah o rozfázování pohybu v čase, dle principu surrealismu a filozofie zlobivých holek v Sedmikráskách a s využitím novátorského způsobu střihu.

Vird

Katrín Helena Jónsdóttir
Island / 2015 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Zawał serca
Film oceněný roku 1968 na Mezinárodním festivalu krátkých filmů Oberhausen se pokouší zprostředkovat zkušenost srdeční zástavy. Rytmus filmu udává nejen dynamický střih či vychýlená kompozice záběrů, ale také zvukové efekty a hudba vyjadřující překotnost pulsu nemocného srdce. Paradoxem prvního studentského filmu režiséra Wojciecha Wiszniewského je ironický fakt, že autor zemřel ve 34 letech právě na zástavu srdce.

Zawał serca

Wojciech Wiszniewski
Polsko / 1967 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Zdraví lidé se baví
Původně cenzurovaný hudební film satiricky vyobrazuje obyvatele Vojvodiny, rurální oblasti v Srbsku charakteristické svým mnohonárodnostním složením. Ačkoliv získal dvě festivalová ocenění v Oberhausenu, v Jugoslávii byl zakázán a autorovi byla po dlouhou dobu znemožněna experimentální filmová tvorba. „Vždy jsem se snažil najít nový jazyk, či novou formu, které bych do filmu mohl vtělit.“ K. Godina

Zdraví lidé se baví

Karpo Godina
Yugoslavia / 1971 / 14 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt