Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Binární revolver
Binární revolver
Binární revolver
Binární revolver

Binární revolver

režie: Kryštof Pešek
originální název: Binary Revolver
země: Česká republika
rok: 2019
délka filmu: 8 min.

synopse

Mona Lisa pro roboty. Série pohyblivých obrazů vznikla na bázi binárních operací z autorského softwaru Revolver, který je obdobou obrazových syntetizátorů, kde se textové instrukce proměňují ve vizuální data. Zvuková stopa byla vytvořena recyklací obrazových bodů a převodem barevných hodnot do zvukových vln.

biografie

Kryštof Pešek vystudoval Centrum audiovizuálních studií na pražské FAMU. Pracuje se syntetickým filmovým obrazem, vzniklým programováním. Na MFDF Ji.hlava měly v sekci exprmntl.cz již premiéru jeho snímky Phenomeno (2011) a Binární studie (2014).

více o filmu

režie: Kryštof Pešek
producent: Kryštof Pešek
kamera: Kryštof Pešek
střih: Kryštof Pešek
hudba: Kryštof Pešek
zvuk: Kryštof Pešek

další filmy v sekci

Takovéhle jaro snad ještě nebylo
Osobní esej vztahuje vnímání prostoru k mentálnímu vesmíru scenáristy a režiséra Pavla Juráčka, který v Příbrami našel „opravdu ideální místo“. V citlivém propojení deníkových zápisků, intimních poznámek a útržků filmů zkouší rozkládat konvenční vyprávěcí postupy a zbudovat svébytný svět nadčasového myšlení.

Takovéhle jaro snad ještě nebylo

Tereza Kozáková
Česká republika / 2018 / 21 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Dare nativitatis
Intimní esej zprostředkovává niterný prožitek těhotné ženy během příprav i porodu. Do procesu vypořádávání se s bolestí a psychického zpracovávání situace vplouvají také komplexnější otázky: dokumentární záznam se mísí s úvahami a vizemi, které reflektují mysl a strukturu mozku rodičky.

Dare nativitatis

Eliška Cílková
Česká republika / 2017 / 14 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Přikázané uvolnění. Motiv skupinové terapie a cvičení v dílech současných umělců
Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěžSpolečným jmenovatelem představených videí je motiv terapeutického či relaxačního cvičení, jehož cílem je uvolnění duševního i tělesného napětí. Ve všech těchto pracích je ovšem možné zároveň sledovat kritický osten, který je vybroušen frustracemi člověka v dnešním světě – ať už se týkají politiky, mezilidského soužití nebo pracovních tlaků. Přenesením vybraných videí z galerijního kontextu do prostředí kina dochází k proměně diváckého zážitku: Divák je se snímky konfrontován naléhavěji, i u něj dochází k budování napětí a uvolnění a potažmo vcítění do sledovaného.Pásmo vzniklo ve spolupráci se Společností Jindřicha Chalupeckého. Kurátorsky připravila Tereza Jindrová (Společnost Jindřicha Chalupeckého) jako součást výzkumu k připravované výstavě Healing, věnující se tématu zdraví v současném umění.Prezentovaná díla:Migra jóga / Migra YogaČeská republika, 2012, 10 min.Režie: Markéta MagidováPrvotní promluva / Primal SpeechSpojené státy americké, 2016, 12min.Režie: Liz Magic LaserNěkdy se cítí skoro šťastně / Sometimes They Almost Feel HappyČeská republika, 2015, 9 min.Režie: Barbora KleinhamplováSpolečně 2017 / Together 2017Spojené království, 2017, 10 min.Režie: Lucy Beech & Edward ThomassonDvě minuty / Two MinutesČeská republika, 2016, 6 min.Režie: Jakub Jansa

Přikázané uvolnění. Motiv skupinové terapie a cvičení v dílech současných umělců

90 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
To Be Framed
Nedávná historie zaniká v zarůstající krajině bývalého německého vojenského areálu, kde si hrají děti. Film skrze performance mladých protagonistů a znepokojivý komentář, který naznačuje, že nevinnost obrazů není tím, čím se zdá být, reflektuje fenomén násilí a nabádá k učení se z minulosti.

To Be Framed

Zbyněk Baladrán
Česká republika, Nizozemsko / 2016 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Středoevropská premiéra
Nezobrazeno
Blikající ikonky, vyskakující okna, řvoucí budík a cinkání nepřečtených zpráv jsou dnes běžnou součástí našich každodenních rutin. Autorka se k nekonečnému proudu informací obrací zády a pokouší se o únik ze světa moderních komunikačních technologií alespoň na pět minut, které věnuje sama sobě.

Nezobrazeno

Markéta Petříčková
Česká republika / 2018 / 5 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016
Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěžMálo známé Super 8mm filmy Stanislava Hory (1959) z 80. let představují u nás nepříliš frekventovanou polohu výtvarného filmu. Se zázemím v sochařství pojímá Hora film spíše jako výtvarný materiál – animuje jeho prostřednictvím vznik soch, kreslí přes něj, škrábe, atakuje povrch nebo jej využívá jako jedno z médií výtvarného happeningu. Je pro něj nástrojem rozšíření jeho výtvarné praxe do jiné formy, způsobem zachycení vizuálních procesů nebo svého druhu sochařským objektem. Filmy jsou uvedeny v obnovené premiéře v digitálně rekonstruované podobě.Kurátor programu a autor textů: Martin Blažíček (CAS FAMU)Digitální rekonstrukce filmů: Lukáš Janičík, Emiliya VereshchaginaMastering zvuku: Sara PinheirováFilmy Stanislava Hory byly zrekonstruovány v Centru audiovizuálních studií FAMU na základě institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj AMU.Projekce:BabraeČeskoslovensko, 1980, 6 min.Černý hadice / Black HoseČeskoslovensko, 1982, 3 min.Dobře posazená figura / Well-Positioned ModelČeskoslovensko, 1987, 3 min.Oko / EyeČeskoslovensko, 1987, 1 min.Pavouk / SpiderČeskoslovensko, 1987, 4 min.Kameny / StonesČeskoslovensko, 1987, 4 min.Fragment II – West BerlinCzechoslovakia, 1989, 6 min.FILČeská republika, 2016, 5 min.

Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016

90 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Extrakce
Metaforické zamyšlení nad sociálním odloučením participační metodou odhaluje vztah mezi mladou Ukrajinkou Elizavetou a její matkou zubařkou. Odvážná analogie extrahovaného zubu, společenské náležitosti a duševní čistoty na plátně rozehrává střet zcizujících detailů a intimního tableau z rodinného života.

Extrakce

Kateřina Hroníková
Slovensko / 2018 / 7 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Anomálie
Metakomentář filmu o filmu, ve kterém režisérka a kameramanka natáčejí zprávu o vymírání motýlů a kolapsu ekosystému, přičemž ve střižně polemizují o způsobech srozumitelnosti sdělení a komentují dramaturgická rozhodnutí, vyjadřuje také frustraci z obtížnosti oslovit dnešní publikum komplexnějším sdělením.

Anomálie

Eva Lammelová
Česká republika / 2018 / 22 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Buffer Zone Blues
Téměř halucinogenní smršť virtuálních pohledů na potenciální cíle jaderného útoku v „nárazníkové zóně“ divákovi podsouvá nepříjemnou blízkost totálního zničení, které hrozilo v 50. letech minulého století také bývalému Československu. Vizuální stránka filmu připomínající zaměřování byla vytvořena pomocí dat z Map Google.

Buffer Zone Blues

Franz Milec
Česká republika / 2018 / 9 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Evropská premiéra
A pak přestal
Filmové médium využívá autorka jako prostředek k art-terapii, pomocí níž zpracovává traumatizující osobní zkušenost. Příběh vyprávěný z perspektivy dítěte staví na symbolice všedních i zvláštních předmětů, hliněného těla, svíjejícího se hada či kovového platidla, které promítá do vyprávěcí struktury opakujících se motivů.
osobní program

A pak přestal

Alexandra Sihelská
Česká republika / 2019 / 6 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Pastiš
Autorka inspirovaná konceptem tzv. retrománie upozorňuje na soudobý trend recyklace starších vizuálních stylů a prvků z posledních dekád před rokem 2000. Četné vady na kvalitě obrazu i psychedelického audio doprovodu domácích kazetových nahrávek vznikly záměrně při digitalizaci analogového materiálu.
osobní program

Pastiš

Magdalena Kašparová
Česká republika / 2019 / 2 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Tekutá mateřská láska
Film vytvořený autorským duem Ester Geislerovou a Milanem Mazúrem navazuje na koncept tzv. tekuté lásky, formulovaný sociologem Zygmuntem Baumanem a na knihu Mateřská láska Elisabeth Badinter, a kriticky zkoumá otázku předurčenosti ženy k úloze matky skrze koláž snímků žen symbolizujících mateřství i emancipaci, která zpochybňuje nevyhnutelnost této hojně diskutované sociální role.
osobní program

Tekutá mateřská láska

Ester Geislerová, Milan Mazúr
Česká republika / 2018 / 5 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt