Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Global Groove
Global Groove

Global Groove

režie: Nam June Paik
originální název: Global Groove
země: Jižní Korea
rok: 1973
délka filmu: 29 min.

synopse

Klíčové dílo videoartu z předinternetové éry vizionářsky přejímá smyslovými podněty přehlcenou současnost i její globální rozměr. Strhující psychedelický proud protéká mezi avantgardou a masmédii, i mezi kulturami. Na stejné vlně pluje Allen Ginsberg, John Cage nebo navažští, korejští či nigerijští umělci.

 

„Kdyby televize po celém světě zdarma vysílaly přenosy hudby a tance všech zemí, mělo by to fenomenální dopad na vzdělávání a zábavu.“ Nam June Paik


Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 


biografie

Nam June Paik (1932–2006), přední člen neodadaistického hnutí Fluxus, je považován za otce videoartu. Narodil se v Jižní Koreji, ale roku 1964 emigroval do USA, kde během padesáti let spoluvytvářel podobu multimediální krajiny. MFDF Ji.hlava uvádí též jeho Butterfly.

více o filmu

režie: Nam June Paik

další filmy v sekci

Stín květu
Tento film má limit zhlédnutí 500. Ryun-hee se touží vrátit do rodné Severní Koreje, odkud v roce 2011 vycestovala kvůli léčbě. Netušila, že překročením hranic s Jižní Koreou se z ní stane nepřítel státu a ona se na mnoho let ocitne ve vynuceném exilu. Pouští se do nekonečného boje s úřady, které jí brání v návratu domů k manželovi, dceři a stárnoucím rodičům. Podobným problémům jsou vystaveny další rodiny, které roztrhla hranice protínající korejský poloostrov. Seungjun Lee vypráví příběh kafkovského světa úředníků i vysoké politiky, která po desítky let rozbíjí rodinné vazby a zanechává v lidských srdcích prázdnotu a stíny vzpomínek na jejich blízké.   „Chtěl bych, aby diváci zapomněli na stereotypy o uprchlících nebo Severní Koreji. Tento příběh není o tom, který systém je lepší, nebo horší, ale o člověku.“ Seung-jun Lee   Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Stín květu

Seung-Jun Yi
Jižní Korea / 2019 / 109 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Východoevropská premiéra
Jsem náklaďák
Jedna z dvaceti filmových aktualit, které Kim Ki-young natočil pro Americkou informační službu krátce po skončení války v Koreji, vypráví příběh auta. Vozidlo promlouvá v nepřetržitém monologu k publiku, jež sleduje proces jeho zániku a znovuzrození. Součástky se z vrakoviště dostávají do automobilky, kde se proměňují v kovové vnitřnosti nového dopravního prostředku. Nesledujeme jen příběh auta, ale celé země, která se vzpamatovává z války a buduje novou ekonomiku, v jejímž čele stanou podniky jako Hyundai, symbol prosperity a národní hrdosti.„Jak se lidstvo z poválečné chudoby dopracuje ke třem jídlům denně?“ Kim Ki-youngCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Jsem náklaďák

Kim Ki-young
Jižní Korea / 1953 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Motýl
Ironická koláž propojuje árii z Pucciniho opery Madam Butterfly, koncert americké hudebnice Laurie Anderson a symbol motýla. Konceptuální dílo vedle sebe klade klasické umění a současnou avantgardu, východ a západ, přírodu a civilizaci a tyto kontrastní motivy prostřednictvím vizuálních efektů spojuje v rozmanitý a poetický celek.    „Chci tvarovat plátno televizní obrazovky tak přesně jako Leonardo, tak svobodně jako Picasso, tak barevně jako Renoir, tak důkladně jako Mondrian, tak divoce jako Pollock a tak lyricky jako Jasper Johns.“J. P. Nam Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Motýl

Nam June Paik
Jižní Korea / 1986 / 2 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Planeta šneků
Hluchoslepý básník poznává realitu pouze po hmatu, stejně jako šnek. Jeho pomalý haptický svět temnoty a ticha je tak vzdálený běžné realitě jako život na cizí planetě. Hojivý snímek však nepředstavuje existenci v izolaci a samotě jako tísnivé existenciální drama, ale jako celoživotní terapii tmou. Young-Chan nepřebývá na jiné planetě, to my jsme se v přemíře obrazových a zvukových vjemů vzdálili od vlastního nitra. Meditace o bariérách a svobodě očišťuje od civilizačního nánosu a otevírá dveře do elementárního světa tvarů, povrchů, pohybu a plynutí času.   „Hendikepovaní jsou většinou vyobrazováni stereotypně, jako lidé, kteří potřebují naši pomoc a soucit. Můj film je jiný.“ Seungjun Lee Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Planeta šneků

Seung-jun Lee
Jižní Korea, Japonsko, Finsko / 2012 / 87 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Vzhůru ke světovému řádu
Střihová esej, sestavená z propagandistických filmů a zpráv, se kriticky vyjadřuje k vývoji americko-korejských vztahů po druhé světové válce. Kyungman Kim podvratně vyzdvihuje rétoriku oslavných dokumentů a převrací ji naruby. Plejáda korejských i amerických státníků vytváří mediální obraz Jižní Koreje jako válkou zničené země, která jako bájný pták Fénix vstává z popela a za pomoci svého zachránce USA se proměňuje v ekonomickou velmoc. Oslavné ceremoniály, vojenské přehlídky nebo řečnické výstupy Reagana, Clintona a Bushe jsou však jen loutkovým divadlem pro poslušné občany země zatížené diktátorskými a autokratickými režimy.   „Ironické střetávání mezi vírou a světem, které dělí nepřekonatelná propast.“  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Vzhůru ke světovému řádu

Kyung-man Kim
Jižní Korea / 2012 / 115 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Ganymédés
Poetická studie ze série snímků o měsících Jupitera zachycuje, jak se pozemský svět koupe ve svitu největší luny naší sluneční soustavy. Světelné paprsky proměňují organické struktury v rozpixelované abstraktní obrazy. Když přimhouříme oči, tak v této rozmlžené krajině spatříme kosmický rozměr našeho vědomí.   „Má tvorba vychází z tradičního korejského malířství a ze zkušenosti s abstraktní malbou.“ Youjin Moon  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Ganymédés

Youjin Moon
Jižní Korea / 2016 / 9 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Sen o železe
V přístavním městě Ulsanu se rybáři kdysi klaněli velrybám jako vznešenému božstvu. Nyní zde stojí ocelárny a loděnice společnosti Hyundai. Uhrančivá esej zachycuje, jak se v mechanických útrobách továren rodí kovové kolosy. Hřídele, ramena a jeřáby nadlidských rozměrů formují ladné křivky mechanických bohů industriálního věku. Ve svém druhém celovečerním filmu, založeném na videoinstalaci, Park rekontextualizuje průmyslové produkty. Levitující masy železa se za zvuku Mahlera, tibetských zpěvů a zvuku velryb proměňují na umělecké a náboženské artefakty.   „Filmy spíše komponuji, než stříhám, je to pro mě, jako bych vytvářel hudební skladbu.“  Kelvin Kyung Kun Park Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Sen o železe

Kelvin Kyung Kun Park
Jižní Korea / 2010 / 79 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Factory Complex
Dělnice v asijských textilních továrnách, letušky nebo pracovnice call center zastupují generace matek a dcer, které od sedmdesátých let na vlastní kůži zažívají nástup neoliberalismu. V područí gigantů jako Samsung nebo Daewoo poznávají odvrácenou stranu snu o prosperitě, kterou vystihuje i obraz surrealisty Reného Magritta Polibek milenců. Dvojice má hlavy zamotané do látky podobně jako hrdinky snímku, který líčí globální slepotu a klade otázku, zda jsou slepými jen vykořisťovaní dělníci třetího světa, nebo i zákazníci e-shopů a značkových prodejen na Západě.   „Na počátku své kariéry jsem se cítil jako badatel, aktivista, sociální pracovník nebo pedagog. Nyní se cítím spíš jako pracovník pohřebního ústavu.“ Im Heung-soon  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Factory Complex

IM Heung-soon
Jižní Korea / 2014 / 95 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Olympiáda v Sanggyedong
Během příprav na letní olympijské hry roku 1988 korejská vláda vystěhovala sto šedesát rodin na ulici. Zbourala jejich domy v chudinské čtvrti Sanggyedong v Soulu a nechala místo nich postavit luxusní byty. Dongwon Kim žil s vystěhovanými tři roky a natáčel jejich boj proti státním autoritám. Alarmující snímek odhaluje odvrácenou tvář sportovní události, zneužívané k ideologickým účelům. Odstartoval novou éru korejského sociálního dokumentu, jenž odkrývá odvrácenou tvář Jižní Koreje, vnímané jako země pohádkového bohatství, štěstí a ekonomického růstu   „Situace vyžaduje, abychom natáčeli filmy o sociálních tématech.“ Dongwon Kim Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Olympiáda v Sanggyedong

Dong-won Kim
Jižní Korea / 1988 / 27 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Dělnické zprávy č. 1
Dělnická třída se stala obětí studené války na obou stranách korejského poloostrova. Zatímco na severu posloužila k nastolení totalitního režimu, na jihu se zaměstnanci továren stali terčem antikomunistické propagandy a novodobými otroky vládou podporovaných obřích korporací. Záznamy z protestů, televizní talk show a písně o boji proti bezpráví ukazují vlnu kolektivního vzdoru, která se roku 1989 přehnala přes celou zem. Jihokorejské odbory zorganizovaly masové demonstrace, ve kterých se nebojovalo za levici či pravici, ale za demokracii a právo na důstojný život.   „Problém nespočívá jen v tom, o kolik nám zvýší plat, ale i v tom, zdali budeme moci žít jako lidské bytosti, nebo jen jako otroci.“ Z filmu Dělnické zprávy č. 1   Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Dělnické zprávy č. 1

Labor News Production
Jižní Korea / 1989 / 74 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
noimage
Japonsko se, v návaznosti na modernizaci a industrializaci země a přejímání západního vzoru, obracelo na anektované území, aby vykrylo nedostatek zdrojů na vlastní půdě. Korea se tak pod nadvládou japonského císařství stala zásobárnou lidské pracovní síly i hospodářských zvířat.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Živočišná výroba v Koreji

Jižní Korea / 1924 / 7 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
O mizení
Slova přicházejí a odcházejí stejně jako voda. Tok mluvené francouzštiny a angličtiny na hranici srozumitelnosti rezonuje ve statických záběrech, naplněných jednoduchými obrazovými symboly. Řeč zde není nositelem významu, ale poetickým prvkem, symbolem cykličnosti, nositelem vykořeněnosti a exilu   „Mají-li být slova vyřčena, měla by být za dělící stěnou. Nevysvětlitelná je vzdálenost, čas, který uplyne od této minuty.“ Theresa Hak Kyung Cha Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

O mizení

Theresa Hak Kyung Cha
Jižní Korea / 1977 / 3 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt