Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Interiéry a exteriéry
play
Interiéry a exteriéry
Interiéry a exteriéry
Interiéry a exteriéry
Interiéry a exteriéry

Interiéry a exteriéry

režie: Ashique Mostafa
originální název: Interiors & Exteriors
země: Bangladéš
rok: 2017
délka filmu: 8 min.

synopse

V rozmanité muslimské komunitě sleduje autor jeden z jejích aspektů: modlitbu. Pravidelný akt dne se může odehrát i na ruchem bouřící ulici. Na jeden záběr natočený krátkometrážní dokument zaměřuje pozornost na obyvatele procházející filmovým rámem a detaily řadící je do rozdílných kast.

biografie

Bangladéšský režisér Ashique Mostafa (1972) vystudoval na newyorské Akademii výtvarného umění filmovou režii a produkci. Svůj absolventský film Phulkumar (2002) natáčel v Bangladéši. Po studiích založil produkční společnost Khona Talkies, z níž vzešlo několik filmů oceněných filmovými kritiky. Tento tvůrce nyní pracuje na svém prvním celovečerním observačním dokumentu, jenž je ve stádiu post produkce. Ashiquovým přáním je využít kamery jako pera a psát její pomocí poezii a obrazové eseje.

více o filmu

režie: Ashique Mostafa
producent: Rubaiyat Hossain
kamera: Ashique Mostafa
střih: Shariful Islam Shaon

další filmy v sekci

Báječná léta
Ani dnes není Ukrajina příliš vstřícná ke členům LGBT komunity, natož v dobách, kdy byla součástí SSSR. Dokument podkládá archivními záběry výpovědi žen s menšinovou sexuální orientací z posledních třinácti let, čímž spojuje dvě etapy a přispívá tak k diskuzi o současném problému.

Báječná léta

Galina Yarmanova, Svitlana Shymko
Ukrajina / 2018 / 9 min.
sekce: Krátká radost
Mezinárodní premiéra
Ve střehu
Snímek si pohrává s paralelou mezi rolí pečovatele a člena ochranky vtělené do postavy mladého muže, který pořád něco střeží. Opakování a automatizace každodenních úkonů je akcentována monotónní estetikou kamery a pomalým tempem, jež nás uvádí do světa korejské pragmatičnosti a smyslu pro zodpovědnost. 
osobní program

Ve střehu

Jeamin Cha
Jižní Korea / 2018 / 18 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Z vrchoviny
Mladý filmař se vydává do neznámé krajiny africké enklávy sbírat pravdivé příběhy jejích obyvatel. Nehybná scenérie unáší fantazii člověka do výšin, kde se odvíjejí nezapomenutelné okamžiky lidského života. Meditativní ráz filmového zobrazení zachycuje jedinečnou atmosféru státu Lesotho. 

Z vrchoviny

Pierre Bisson
Švýcarsko / 2018 / 15 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Kapitánovi koně
Esteticko-politická esej založená na found footage z rodinného archivu autora. Děsivá paralela mezi šlechtěním koní a nacistickou rasovou ideologií dostává ostré kontury díky suchému komentáři a montáži zdánlivě bezvýznamných, chladně reálných obrazů, které nedovolí sklouznout k myšlenkové či emocionální exploataci tématu.

Kapitánovi koně

Clements von Wedemeyer
Německo / 2015 / 11 min.
sekce: Krátká radost
Česká premiéra
Léto
Fotografie Juana Mediny z roku 2006 zachycuje muže právě vyplaveného z moře, jak se plazí pláží Středozemního moře. Inscenovaná situace se rozvíjí, volně inspirovaná zachyceným okamžikem. Lidé jako makety, zamrzlí v čase, nevnímají svou nevědomou bezohlednost vůči muži, který podniká první kroky za lepším životem.

Léto

Ronny Trocker
Francie, Belgie / 2016 / 7 min.
sekce: Krátká radost
Česká premiéra
Můj Bůh nikdy nezemře
Muslimský uprchlík, jehož tvář nikdy neuvidíme, překročil hranice etnicko-náboženskými konflikty sužovaného Myanmaru před téměř dvaceti lety a od té doby neúspěšně žádá o azyl v Japonsku. Zbaven možnosti pracovat a bydlet mimo uprchlické zařízení se dnes již čtyřicetiletý muž obrací k Alláhovi jako poslední naději na zachování lidské důstojnosti.
osobní program

Můj Bůh nikdy nezemře

Daichi Amano
Japonsko / 2019 / 17 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Malá
Zkušenost mladých Vietnamců, kteří celý život strávili v České republice a žijí na hraně dvou kultur, ale necítí se doma ani v jedné, předává snímek Malá zvláštní formou animovaného dokumentu. Kreslená animace umožňuje autorce vnést do filmu nenucenou emocionalitu, intimitu a poetickou stylizaci.

Malá

Diana Cam Van Nguyen
Česká republika / 2017 / 10 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Máma
Videodeník ukrajinské matky z Mariupolu, města v blízkosti rozbouřené doněcké oblasti. Pás několikaminutových záznamů o všedním pohledu z okna domu, sledování stop ve sněhu a procházek v okolí tvoří laskavé vzkazy v obraze pro dceru žijící v Kyjevě.

Máma

Maria Stoianova
Ukrajina / 2017 / 17 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Tranzit
Němý portrét multifunkčního komplexu, sloužícího jako skladiště, prostor s maximální ostrahou i luxusní showroom, postupně přechází v bizarní černobílou sci-fi s budovou v hlavní roli. Precizní rytmická kombinace strohých, z kontextu vytržených a přísně rámovaných obrazů funguje přes svou abstraktnost jako trefný architektonický komentář ducha doby.

Tranzit

Mandy Krebs
Německo, Lucembursko / 2016 / 11 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Vzpomínkový film
Skutečnost nám mizí před očima, ale zůstává konzervována v našich vzpomínkách, jejichž převyprávěním ji můžeme přivést zpět k životu. S kamerou v ruce zkoumá experimentující filmařka průběh tohoto abstraktního procesu ve stylizovaném dokumentu s mladými chlapci v bojových uniformách a s příběhy z válek.

Vzpomínkový film

Isabelle Tollenaere
Belgie / 2018 / 18 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Tygřice
„Jako tygřice bránila svého syna,“ líčí svůj traumatizující zážitek setkání se smrtí protagonista experimentálního filmu. Okolnosti incidentu nejsou zcela zřejmé, klíčový je způsob, jak se zachovali jeho svědci, a pocity, které ve vypravěči vyvolal a které film přibližuje sugestivní montáží černobílých záběrů.
osobní program

Tygřice

Fabrizio Paterniti Martello
Itálie / 2019 / 14 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Motýlí katastrofa
Vymírání motýlů druhu monarcha stěhovavý v USA se stalo námětem snímku založeného na manipulaci s found footage materiálem. Staré filmové záznamy motýlů či práškovacích letadel režisérka upravuje pomocí dvojexpozice, škrábání nebo dobarvování. Vytváří tak čistě vizuální mikroúvahu na téma, kdo je v tomto ekosystému ve skutečnosti škůdce a kdo poškozený.
osobní program

Motýlí katastrofa

Caryn Cline
Spojené státy / 2019 / 6 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt