Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
K pramenu
K pramenu

K pramenu

režie: Peeter Tooming
originální název: Allika poole mineja
země: Estonsko
rok: 1979
délka filmu: 11 min.

synopse

Zamořená mluvící studánka, bezradný slepec a bloudící lidstvo, tři sudičky a velkolepý pohanský rituál. Temně poetickou vizuálně uhrančivou estonskou baladu lze vnímat jako oslavu archaického světa, ekologickou moralitu i jako politickou alegorii o rituální očistě k zániku spějící společnosti.

biografie

Legendární estonský fotograf a kameraman Peeter Tooming (1939–1997), vůdčí osobnost inovativní fotografické skupiny Stodom a vítěz ceny za nejlepší kameru na festivalu v Tallinnu, proslul modernistickou obrazností svých děl.

více o filmu

režie: Peeter Tooming
producent: Vaike Mesila
scénář: Peeter Tooming
kamera: Peeter Tooming
střih: Uno Heinapuu
zvuk: Toivo Elme

další filmy v sekci

Bez názvu
Všemi smysly prozkoumávají svět dospělých děti a kočka. Hrou si přisvojují knihovnu, vodu z moře, celý byt i park. Za rozverného hudebního doprovodu komentují novinové titulky a fotografie z magazínů svět, ukazovaný v analogii k rodinnému filmu.
osobní program

Bez názvu

Borys Shylenko
USSR / 1960 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Otevři dveře všem, kdo přicházejí
Meditativní krajina litevské vesnice naplněná tichou modlitbou. Koruny stromů, střecha kostela nebo venkovská usedlost představují ztišené útočiště odolávající tlakům totalitního režimu.  Svým režijním debutem Stonys předznamenal svoji kinematografickou liturgii všednosti.

Otevři dveře všem, kdo přicházejí

Audrius Stonys
Litva / 1989 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Ta, která vstupuje do moře
Významný film, který předznamenává ukrajinskou poetickou školu, vznikl jako absolventská práce na umělecké škole, ale diplomová komise ho nařkla z přílišného formalismu a nepřijala jej. Panoramatická observace přelidněné pláže je prologem k lyrické studii pohybů ve zkoumavých záběrech tváří a těl muže, ženy a dítěte, slunce a moře.
osobní program

Ta, která vstupuje do moře

Leonid Osyka
USSR / 1965 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Bez názvu
Útržky rodinného filmu, v němž autor zachytil vedle rodinné procházky i tanky projíždějící městem. Výlet po památných místech a ve volné přírodě je ukázkou amatérského filmu, v němž je zjevný důraz na detaily, snaha o výrazné kompozice a doplňování situací běžně zachycovaných v rodinných filmech jedinečnými vizuálními motivy.
osobní program

Bez názvu

Mykola Peretiatko
USSR / 1990 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Samohlásky
Strukturalistický film převádí známý Rimbaudův sonet na filmové plátno a zasazuje jej do kontextu filmového výrazu. Samohlásky jsou zbaveny básníkových asociací s barvami, místo nich jsou symbolizovány různorodými postupy úpravy videa či práce s kamerou – samohláska I tak například představuje skokový střih.

Samohlásky

Nikola Đurić
Yugoslavia / 1973 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Guten Tag, Berlin!
Guten Tag, Berlin! je krátký snímek, který staví na kombinaci propagandistických záběrů ze socialistického Berlína a found footage agresivního prvního rande. Werner využívá barevné snímky éterického socialistického Berlína prolínající se se záběry pokaženého rande jako sarkasmus, jenž vyplývá z kontroverzního a chřadnoucího vztahu Východního Německa k socialistickým hodnotám.

Guten Tag, Berlin!

Thomas Werner
Německo / 1987 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Osobní řezy
Autorka kombinací záběru postupného prostřihování punčochy přetažené přes svoji hlavu a televizního vysílání konfrontuje sociální stereotypy a propagandu v Titově Jugoslávii s osobní identitou. Společně s úryvky televizního archivu přibývají další vystřižené otvory až do chvíle, kdy je tvář protagonistky odhalena.

Osobní řezy

Sanja Iveković
Yugoslavia / 1982 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Vird
Snímek Vird pracuje s metodou manuálního střihu přímo při natáčení s přímým použitím světla jako střihového nástroje. Jedinou postprodukční technikou byla kompozice zvukové kulisy odpovídající pohybům a ořez rámečků do menších rozměrů, které jsem pouštěny zlomek vteřiny dříve nebo později před následujícím zmenšeným rámečkem. Vird je výsledkem snah o rozfázování pohybu v čase, dle principu surrealismu a filozofie zlobivých holek v Sedmikráskách a s využitím novátorského způsobu střihu.

Vird

Katrín Helena Jónsdóttir
Island / 2015 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Přímá linka (Stevens-Duke)
První díl trilogie strukturalistických filmů věnovaných jazzmanovi Duku Ellingtonovi a režisérovi Georgi Stevensovi zachycuje pomocí kamery umístěné v čele jedoucí tramvaje městskou scenerii. Jednoduchá kompozice ubíhající tratě, okolních ulic a náhodných kolemjdoucích vrací diváka v čase o padesát let zpět, ten se tak stává jedním z pasažérů.

Přímá linka (Stevens-Duke)

Tomislav Gotovac
Yugoslavia / 1964 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
KVN
Dokumentární črta je v koláži obrazů sídlišť a polí, univerzity či zábavy mládeže a inscenovaných výjevů společensky kritickou úvahou, která s humorem a nadsázkou využívá komentáře s dikcí připomínající oslavné dobové dokumenty. Film se promítal na několika zahraničních festivalech, ale v Sovětském svazu byl zakázaný.
osobní program

KVN

Arkadii Faustov
USSR / 1965 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Prostorová deformace (Spirituální exprese)
V Prostorové deformaci Petr Skala rozvíjí principy abstraktního expresionismu a přenáší metodu akční malby na bezkamerový experimentální film. Speciálního prostorového efektu dosahuje využitím optické kopírky ve smyčkách a víceexpozicích kreseb, maleb a rytin škrábaných přímo na filmovou surovinu.

Prostorová deformace (Spirituální exprese)

Petr Skala
Československo / 1979 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Přívod vody
Poetické zpodobnění práce muže z přímořského města v Abcházii, který pečuje o přilehlé lesy a stráně. Rozlehlé kopčité pastviny, hory, zvířata a řeky jsou prostředím krajinné lyriky i symbolistních výjevů, kdy muž v noci vysvobodí vlka chyceného do pasti nebo čistí koryto potoka.
osobní program

Přívod vody

Ada Kviraia
USSR / 1987 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt