Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Krize
Krize
Krize

Krize

režie: Herbert Kline, Alexander Hackenschmied, Hanuš Burger
originální název: Crisis
země: Spojené státy
rok: 1939
délka filmu: 70 min.

synopse

V létě roku 1938 přijel do Československa americký producent a režisér Herbert Kline, aby zdokumentoval tehdejší krizovou situaci v Evropě. V té době vrcholilo násilí v pohraničí, vyvolávané nacistickými bojůvkami, byť oficiální tzv. Runcimanova zpráva, ovlivněna berlínskou a sudetoněmeckou propagandou, popisovala útisk Němců. Snímek Krize sehrál podstatnou roli ve vyvrácení zkreslených argumentů. Štáb několik měsíců cestoval po Československu, zaznamenal soužití Čechů a Němců, natočil protistátní akce henleinovců, které měly jediný cíl, a to rozvrat demokratické republiky. 

Film byl restaurován MoMA a The Film Foundation, za finanční podpory George Lucas Family Foundation.

„V Habrové u českých hranic obnovují vojáci pořádek po nacistickém pogromu. Němečtí demokraté, Češi, katolíci a Židé byli vražděni v posteli a stříleni na ulici. Přitom zde tito lidé žili společně po staletí. Každý, kdo nebyl nacista, byl vytipován jako oběť.“ Z filmu Krize

biografie

Alexander Hackenschmied (1907–2004) patřil k nejvýznamnějším osobnostem české filmové a fotografické avantgardy. V Čechách natočil několik krátkých autorských filmů (Bezúčelná procházka, Na Pražském hradě). Po natočení filmu Krize byl donucen emigrovat do USA. Do dějin kinematografie se zapsal především jako autor filmu Meshes of the Afternoon (1943), který natočil společně se svou tehdejší manželkou Mayou Deren.

více o filmu

režie: Herbert Kline, Alexander Hackenschmied, Hanuš Burger
producent: Herbert Kline
scénář: Vincent Sheean
hudba: H. W. Susskind, Jaroslav Harvan

další filmy v sekci

Povstání 68
V květnu 1968 zažila Francie svůj další revoluční moment. Studenti a dělníci vstoupili do generální stávky, zakládaly se akční výbory, diskutovalo se před továrnami, v ulicích se bojovalo. Z dobových záběrů se skládá epická freska události, kdy energie utopických ideálů pomohla zatřást společností.

Povstání 68

Jacques Kebadian, Andrieu Michel
Francie / 2018 / 80 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Východoevropská premiéra
Démon
Senzibilka Fethiye Sessiz vzpomíná na život v násilné turecké společnosti a reflektuje politický vývoj konce minulého století na Blízkém východě v kontrastu se svými individuálními zážitky. Abstraktní vizuální koláže a vysoce stylizované záběry doplňují filozoficko-mystické výpovědi hlavní protagonistky.

Démon

Gürcan Keltek
Nizozemsko, Turecko / 2018 / 35 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Východoevropská premiéra
Meuthenova strana
Jörg Meuthen vypadá jako zdvořilý provinční politik. Důvěrný pohled do zákulisí jeho kandidatury do parlamentu za populistickou stranu Alternativa pro Německo (AfD), od vylepování plakátů přes agitaci v pivnicích až po proslovy před tisícovkami lidí, ilustruje znepokojivou schopnost demagogické rétoriky oslovit masy.

Meuthenova strana

Marc Eberhardt
Německo / 2017 / 93 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Východoevropská premiéra
Daleko od Afghánistánu
Vřetena komentářů, fragmentů, vzorců válečné vřavy, bombardování, explozí a pohledy termovize na civilizační střet ve virtuální dimenzi audiovizuálních obrazů. Změť pohledů průmyslových kamer pozorovacích letounů, denních záznamů války i civilního provozu a lesních kontemplací. Naléhavý, intenzivní dokumentární esej o civilizačním prokletí bezstarostnosti, autorský komentář k únosu vlastní dcery a zneužívání dětí. Sova jako přicházející přízrak noci. Hypnotický, strnulý, zneklidňující pohled očí s chirurgicky přesným zacílením a nejasným významem. Mnohovýznamová férie pohledů posvěcující pošetilou moudrost a neprostupnost.

Daleko od Afghánistánu

John Gianvito, Jon Jost, minda martin, Soon- Mi Yoo, Travis Wilkerson
Spojené státy, Afghánistán / 2012 / 129 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Paní Fang
Paní Fang trpí pokročilou formou Alzheimerovy choroby, nepoznává lidi kolem sebe, nemůže mluvit, takřka se ani hýbat, jenom leží. Paní Fang umírá. U jejího lůžka se sešli příbuzní, přátelé a dokumentarista, aby nám během několika dní ukázali umírání jako něco všedního, ale zároveň propojujícího.

Paní Fang

Wang Bing
Francie, Čína, Německo / 2017 / 86 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Středoevropská premiéra
Neměl jsem kam jít
Zatímco ikonický experimentální filmař Jonas Mekas líčí své zkušenosti z dětství v okupované Litvě, obraz mlčí nebo hovoří zastřeně. Válečné hrůzy nelze ukázat přímo, hlavní roli proto přebírá zvuková stopa, která Mekasův hlas nechává tříštit ve změti výbuchů, výstřelů a úryvků moderní klasické hudby.

Neměl jsem kam jít

Douglas Gordon
Německo / 2016 / 98 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Příběhy kolemjdoucích
Útěk z Bagdádu, ztráta blízkých a domova, neutuchající stesk po rodné zemi, hledání místa ve světě, tím vším si musel autor snímku projít. Neustálé zprávy o válce, přerušené telefonní konverzace spolu s hlukem letadel a vlaků dokreslují jeho bolestivou cestu. Film je montáží starších záběrů, fotografií a inscenovaných scén. 

Příběhy kolemjdoucích

Koutaiba Al-Janabi
Irák, Velká Británie, Maďarsko / 2018 / 67 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Evropská premiéra
Král slunce
Snímek je sestřihem režisérovy instalace, ve které herec Lluís Serrat v roli krále Ludvíka XIV. předváděl agónii před návštěvníky galerie Graça Brandão naživo plných sedm dní. Chroptící monarcha se většinu času válí po zemi ve strohém galerijním interiéru zalitém červeným světlem.

Král slunce

Albert Serra
Španělsko, Portugalsko / 2018 / 61 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Sarajevské písně zármutku
Sarajevské písně zármutku je filmový triptych skládající se z hraného příběhu Melancholická balada pro milence (Blue Ballad for Lovers), příběhu Melancholické rondo pro přeživší (Blue Rondo for Survivors) a prostřední, dokumentární části nazvané Melancholický žalm pro vlky (Blue Psalm for Wolves). Všechny tři části se snoubí v jedné mozaice útržků ze života v Sarajevu. Kamera sleduje různé protagonisty a splétá jejich tanec naděje a beznaděje, lásky a smrti i jejich cestu za důstojným životem, křehce napjatým mezi touhou po vřelosti lásky a chladu reality naší civilizace.

Sarajevské písně zármutku

Fred Kelemen
Bosnia and Herzegovina, Německo / 2016 / 140 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Epizoda ze života sběrače železa
Film oceněný na letošním Berlinale rekonstruuje skutečnou událost s autentickými romskými protagonisty. Nazifova odysea za záchranou milované ženy, které odmítají v nemocnici bezplatně provést životně důležitý zákrok, je silným sociálním dramatem uzamčeným v mizanscéně bídy a zároveň vyhýbajícím se schematickému vyobrazení cikánské mentality. Bezútěšnost alarmující zprávy o lidské lhostejnosti je subverzivně mírněna hloubkou vzájemné partnerské lásky, kvůli které hlavní hrdina prochodí hodiny v mrazu po skládkách a hledá „penězodárný“ železný šrot.

Epizoda ze života sběrače železa

Danis Tanović
Bosnia and Herzegovina, Francie, Slovinsko, Itálie / 2013 / 74 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Risk
Snímek Risk vznikal šest let, které režisérka strávila v bezprostřední blízkosti Juliana Assange v jeho azylu na ekvádorské ambasádě. Poitrasová uváděla film loni na festivalu v Cannes, ale později snímek přestříhala a z pozitivního portrétu udělala film, který na Assange vrhá ambivalentnější světlo.

Risk

Laura Poitras
Spojené státy, Německo / 2017 / 92 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Středoevropská premiéra
Okupace, 27. obraz
Chorvatský dokumentarista Pavo Marinković vyhledal jednoho z nejvýznamějších režisérů pocházejících z jeho domoviny Lordana Zafranoviće v jeho současném dobrovolném exilu v Praze a natočil empatický portrét zaměřený hlavně na politickou kontroverzi, kterou vyvolal jeho snímek Okupace ve 26 obrazech. Sedmadvacátý obraz, který Marinković přimaloval k Zafranovićovu brutálnímu portrétu nacismu, vypovídá o jemnějším a méně viditelném násilí zrozeném z okupací, které sám režisér v 60. a 70. letech zakusil.

Okupace, 27. obraz

Pavo Marinković
Česká republika, Chorvatsko / 2013 / 71 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt