Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Masterclass: Cristi Puiu

Masterclass: Cristi Puiu

režie: Cristi Puiu
originální název: Masterclass: Cristi Puiu
země: Rumunsko
délka filmu: 90 min.

synopse

Cristi Puiu je považován za průkopníka „rumunské nové vlny“. V roce 2005 získal za snímek Smrt pana Lazaresca (2005) cenu v canneské sekci Un certain regard. Film Aurora (2010) byl také uveden v Cannes a získal cenu Na východ od Západu na festivalu v Karlových Varech. Drama Sieranevada (2016) bylo na festivalu v Cannes nominováno na Zlatou palmu. Puiu ve svých hraných filmech často používá dokumentárních postupů. Jeho masterclass odpoví na otázky, zda toho využívá s cílem dosáhnout „pravdy“ a větší autenticity, zda je dokument pravdivější než hraný film a jestli existuje vůbec pravda ve filmu, nebo platí Godardovo „každý střih je lež“.

více o filmu

režie: Cristi Puiu

další filmy v sekci

Masterclass: Jacopo Quadri
Italský střihač Jacopo Quadri spolupracoval s dokumentaristou Gianfrancem Rosim na úspěšném snímku Fuocoammare (Požár na moři), který letos získal Zlatého medvěda na Berlinale. Na své střihačské masterclass také promítne svůj autorský snímek Letní škola (2014). Podle Quadriho je filmový střih „něčím fyzickým a tekutým, je jako řeka, jež se prodírá neznámou krajinou. Divák je jako plavec nebo námořník. Každý prvek souvisí s jiným, ať už jsou v kontrastu, nebo jsou si podobné tak, jako by byl film cestou.“

Masterclass: Jacopo Quadri

Jacopo Quadri
Česká republika / 2016 / 60 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Bill Morrison: Vyjdi ze zdroje
Americký experimentální filmař a dokumentarista Bill Morrison pro své filmy využívá různě poškozené celuloidové pásy, nejčastěji však ty poničené zubem času. Na základě ukázek z vlastních filmů představí, jak se archivní materiál dá transformovat do velmi odlišných filmových děl, ať už těch založených na obraze, dokumentárních, nebo narativních. Poukáže také na to, jak může být význam originálního zdrojového materiálu pozměněn umístěním jeho fragmentů do nového kontextu.

Masterclass Bill Morrison: Vyjdi ze zdroje

Bill Morrison
Česká republika / 2016 / 60 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény
Vít Klusák a Barbora Chalupová natáčeli dokumentární film, který v českém kontextu nemá obdoby. Tvůrci se zaměřili na zneužívání dětí na internetu, na sexuální predátory, kteří hledají svou kořist v útrobách sociálních sítí. Cílem psychosociálního experimentu bylo lovit a ulovit samotné predátory a zjistit jejich motivace. V masterclass nás autoři snímku provedou materiálem, který se do filmu nedostal, ale stále je důležité o něm mluvit. Řeč bude o střihu, dramaturgii a uchopení dané látky tak, aby výsledný dokument byl soudržný po všech stránkách a aby dostáli vysokým etickým nárokům. 
osobní program

Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény

Česká republika / 100 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Karel Vachek: Jak Vachek točí Komunismus
Doyen českých dokumentaristů, poslední aktivní tvůrce generace nové vlny, profesor Karel Vachek (1940) natáčí svůj nový filmový román s pracovním názvem Komunismus. Konstatuje v něm, že po revoluci vždy přichází restaurace předchozích poměrů a moc i bohatství stále ještě drží v rukou pár vyvolených. Vachek provází diváka koláží složenou z vlastních vzpomínek, které rámují scény z jeho filmů, kostýmní výjevy i zpravodajské archivy. V rámci své přednášky uvede asi hodinovou ukázku z aktuálně sestříhaných scén a bude diskutovat s diváky. A možná prozradí, zda už přesvědčil herečku Jiřinu Bohdalovou k účasti na tomto projektu.

Masterclass Karel Vachek: Jak Vachek točí Komunismus

Karel Vachek
Česká republika / 2017 / 30 min.
sekce: Masterclass
Gustav Deutsch: Domácí video dnes
Gustav Deutsch (1952) patří k předním rakouským režisérům. Nezabývá se jenom filmem, ale je také architektem a fotografem. Při příležitosti uvedení svého nejnovějšího filmu tak žijeme – poselství rodiny divákům přiblíží termín „home movie“ a podrobí jej zevrubnému zkoumání. V masterclass prezentuje analýzu vlastních, ale i nalezených záběrů na filmových pásech a provede diváky celým vývojem technologie „home movie“ filmu až do digitální formy. Neočekávejte suchou teorii, nýbrž přednášku postavenou na vizuálním a smyslovém požitku. 

Gustav Deutsch: Domácí video dnes

Gustav Deutsch
120 min.
sekce: Masterclass
Yesmeni se bouří
Dokumentární komedie dokazuje, že i environmentální aktivismus se dá dělat s nadhledem a humorem. Dvojice protřelých buřičů proniká na konference a pomocí hoaxů, falešných tiskových zpráv a různých prohlášení na sebe strhává pozornost a poukazuje na bezohlednost a aroganci velkých korporací a vládních organizací. „Všechny ty akce jsme prostě mohli jen nahrát na YouTube, ale my jsme chtěli vyprávět složitější příběh, jak jsme se jako aktivisté vyvíjeli a co to pro nás vlastně znamená.“ (Andy Bichlbaum)

Yesmeni se bouří

Mike Bonanno, Andy Bichlbaum, Laura Nix
Nizozemsko, Dánsko, Francie, Německo, Spojené státy / 2014 / 91 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Hilmar Örn Hilmarsson: Hudba v dokumentárním filmu
Islandský hudební skladatel Hilmar Örn Hilmarsson komponuje jak k dokumentárním i fikčním filmům, tak pro známé islandské kapely jako MÖK či Sigur Rós. V roce 1991 získal Evropskou filmovou cenu za hudbu k filmu Děti přírody Friðrika Þóra Friðrikssona, s nímž spolupracoval na mnoha dalších filmech. Na své masterclass vysvětlí, jaké jsou rozdíly v komponování hudby pro dokumentární a fikční film. Společně se svými posluchači bude uvažovat o autenticitě dobových hudebních nástrojů pro historické dokumentární filmy. 

Masterclass Hilmar Örn Hilmarsson: Hudba v dokumentárním filmu

Hilmar Örn Hilmarsson
Česká republika / 2016 / 112 min.
sekce: Masterclass
Hra
Důmyslná alegorie hry na kočku a myš, v níž je mladá žena toulající se ulicemi Lublaně za doprovodu jazzové hudby kořistí a kamera v neustálém pohybu vytrvalým lovcem, ležela dlouhých padesát let ukryta pod postelí jednoho z dvojice autorů. Poprvé byl film veřejně promítán až na setkání slovinských amatérských filmařů.„Všechny mé filmy obsahují jisté sdělení. Nejdůležitější však pro mne vždy bylo zachycení ducha času.“ K. Godina

Hra

Jure Pervanje, Karpo Godina
Yugoslavia / 1965 / 6 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
5 October
Němá road movie zachycuje v lyricky aranžovaných výjevech muže zahnaného časem do vnitřní krajiny bezčasí. Protagonista, režisérův bratr, se rozhodl naložit s odpočtem dnů do nebezpečné operace svérázně a vydat se na cestu „nikam“. Minimalistická ambientní poema plná jemného obrazového humoru měla premiéru na MFF v Rotterdamu 2016. "Tento film je detailní analýzou strachu a pokusů o smíření s vnitřním já. Záběry krajiny pomalu navozují náladu. Tento druh vyprávění vzdává hold filmu jako médiu, které promlouvá obrazem."

5 October

Martin Kollár
Slovensko, Česká republika / 2016 / 52 min.
sekce: Masterclass
Road Movie
Videa z ruských silnic jsou fenoménem internetu. Palubní kamery zaznamenávají své okolí bez jakýchkoliv příkras. Dima Kalašnikov vytvořil z padesáti takových videí daleko víc než jen další youtubovou kompilaci. Díky hudbě a promyšlenému střihu se mu podařilo vykreslit mnohovrstevnatý portrét současného Ruska. „Jsme tu svědky jak humorných, tak tragických situací. Tento film zachycuje esenci ruského života a ruský přístup k němu. Je to do morku ruský film.“ D. Kalašnikov

Road Movie

Dmitrii Kalashnikov
Bělorusko, Rusko, Srbsko, Bosnia and Herzegovina, Chorvatsko / 2016 / 67 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Fuocoammare: Požár na moři
Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově Lampedusa, cílové stanici tisíců Afričanů, kteří se snaží dostat do Evropy. Přestože jsou obyvatelé ostrova denně vystaveni syrové realitě humanitární krize, ke sblížení dvou světů dochází jen zřídka. Dokument obdržel Zlatého medvěda za nejlepší film letošního Berlinále.

Fuocoammare: Požár na moři

Gianfranco Rosi
Itálie, Francie / 2015 / 108 min.
sekce: Masterclass
Smrt pana Lazaresca
Pro pana Lazaresca to měl být jeden z běžných večerů, avšak jeho náhlá nevolnost se stane začátkem tragikomické odysey. Road movie, charakteristická svou bezprostřední realistickou formou, trpce nahlíží sociálně nepřívětivý systém zdravotní péče, který stojí a padá na lidech zatížených byrokracií. Režisér dokázal svým osobitým přístupem rozmazat hranice mezi reálným a fikčním světem, přičemž dokumentaristická ruční kamera tento pocit umocňuje a dotváří už tak funkční koncept práce s hercem. Snímek pozoruhodně vystihl stav tehdejší společnosti, který se nápadně podobal Kafkovým románům.
osobní program

Smrt pana Lazaresca

Cristi Puiu
Rumunsko / 2005 / 148 min.
sekce: Masterclass
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt