Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Masterclass: Sergej Dvorcevoj

Masterclass: Sergej Dvorcevoj

originální název: Masterclass: Sergej Dvorcevoj
délka filmu: 90 min.

synopse

Ve filmech Sergeje Dvorcevoje jako by nebyly hranice mezi dokumentárním a hraným filmem. Jeho doménou jsou pomalé a dlouhé ruční záběry, které určují obraznost všech jeho filmů, stejně jako hluboký zájem o důstojnost lidí na okraji společnosti. Soustředěně realisticky zobrazuje sociální a ekonomickou situaci svých hrdinů, žijících v Kazachstánu a v Rusku. Ve své masterclass režisér poodhalí způsoby vidění světa a principy, podle kterých tvoří svá díla.

další filmy v sekci

Mike Bonanno: Historie vtipu
Andy Bichlbaum a Mike Bonanno (1960) tvoří dvojici aktivistů známou jako The Yes Men, která již po dvě desetiletí plní stránky amerických novin. Natočili několik hraných filmů. Založili internetovou stránku Action Switchboard, která byla nedávno spuštěna, aby sloužila jako platforma pro participativní přímou akci. Vnášením humoru do smrtelně vážných témat vyvolávají mezi diváky smích a diskuzi.   

Mike Bonanno: Historie vtipu

Mike Bonanno
90 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Claire Atherton: Lekce střihu
V tvorbě francouzské střihačky Claire Athertonové, jež úzce spolupracovala s Chantal Akermanovou, se odráží přesvědčení, že narativním elementem a základním prostředkem filmového média je kromě obrazu a zvuku také čas. Střih podle ní dává filmu tvar – činí jej viditelným, ztělesňuje jej – intuitivně myšlenkovým procesem. Na masterclass se s diváky podělí o bohaté zkušenosti, přiblíží jim vlastní pojetí střihu a zodpoví základní otázky: Jakou roli hraje střih ve filmové tvorbě? Jak dokáže střih spojit materiál a režisérovu vizi v jedno?

Masterclass Claire Atherton: Lekce střihu

Claire Atherton
Česká republika / 2016 / 140 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Rebecca O'Brien: Jak natočit film s Kenem Loachem
Producentka Rebecca O’Brienová již dlouhá léta spolupracuje s britským režisérem a dokumentaristou Kenem Loachem. Na producentské masterclass představí O’Brienová nový biografický film Versus: Život a dílo Kena Loache. Podělí se o zkušenosti s třicetiletou spoluprací s Kenem Loachem. Důležitou roli tu bude hrát téma tenké hranice mezi dokumentaristikou a fikcí a také specifičnost tvorby filmu, jehož protagonista je váš přítel a blízký spolupracovník.

Masterclass Rebecca O'Brien: Jak natočit film s Kenem Loachem

Rebecca O'Brien
Česká republika / 2016 / 50 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Karel Vachek: Jak Vachek točí Komunismus
Doyen českých dokumentaristů, poslední aktivní tvůrce generace nové vlny, profesor Karel Vachek (1940) natáčí svůj nový filmový román s pracovním názvem Komunismus. Konstatuje v něm, že po revoluci vždy přichází restaurace předchozích poměrů a moc i bohatství stále ještě drží v rukou pár vyvolených. Vachek provází diváka koláží složenou z vlastních vzpomínek, které rámují scény z jeho filmů, kostýmní výjevy i zpravodajské archivy. V rámci své přednášky uvede asi hodinovou ukázku z aktuálně sestříhaných scén a bude diskutovat s diváky. A možná prozradí, zda už přesvědčil herečku Jiřinu Bohdalovou k účasti na tomto projektu.

Masterclass Karel Vachek: Jak Vachek točí Komunismus

Karel Vachek
Česká republika / 2017 / 30 min.
sekce: Masterclass
Masterclass: Cristi Puiu
Cristi Puiu je považován za průkopníka „rumunské nové vlny“. V roce 2005 získal za snímek Smrt pana Lazaresca (2005) cenu v canneské sekci Un certain regard. Film Aurora (2010) byl také uveden v Cannes a získal cenu Na východ od Západu na festivalu v Karlových Varech. Drama Sieranevada (2016) bylo na festivalu v Cannes nominováno na Zlatou palmu. Puiu ve svých hraných filmech často používá dokumentárních postupů. Jeho masterclass odpoví na otázky, zda toho využívá s cílem dosáhnout „pravdy“ a větší autenticity, zda je dokument pravdivější než hraný film a jestli existuje vůbec pravda ve filmu, nebo platí Godardovo „každý střih je lež“.
osobní program

Masterclass: Cristi Puiu

Cristi Puiu
Rumunsko / 90 min.
sekce: Masterclass
Horizont
Portrét vlivného islandského krajináře Georg Gudni (1961–2011) představuje jeho vývoj, inspirační zdroje i úvahy o malbě a otevírá otázku vztahů mezi umělcem, dílem, realitou a divákem. Malby se prolínají s krajinou a archivní záběry, v nichž Guðni osvětluje svou filozofii tvorby, jsou protkány rozhovory s historiky umění a bývalými kolegy."Georga Gudni chtěl především zachytit islandskou přírodu. Horizont je osobní výpovědí o myšlenkovém světě současného malíře krajin, kterého jsme osobně znali. Také pro nás to byla velmi osobní cesta."

Horizont

Fridrik Thor Fridriksson, Bergur Bernburg
Island, Dánsko / 2015 / 80 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Masterclass Ada Solomonová: Dokument v hraném filmu
Rumunská producentka Ada Solomonová (1968), generální ředitelka společnosti HiFilm Production, spolupracuje s režiséry jako Radu Jude či Calin Peter Netzer. Podílí se na mezinárodních koprodukcích, například snímku Toni Erdmann (Maren Ade, 2016). Je držitelkou Evropské koprodukční ceny. Svou přednášku pojme jako diskuzi se svým manželem a spolupracovníkem, dokumentaristou Alexandru Solomonem, autorem filmů Kapitalismus: Naše vylepšená receptura (2010) či Tarzanova varlata (2017). Bude se věnovat výhodám i úskalím plynoucím z použití dokumentárního přístupu při tvorbě hraných filmů. Jak takový přístup ovlivňuje organizaci natáčení a strukturu filmu? A jaké náklady představuje z hlediska rozpočtu?

Masterclass Ada Solomonová: Dokument v hraném filmu

Alexandru Solomon, Ada Solomon
Česká republika / 2017 / 106 min.
sekce: Masterclass
Smrt pana Lazaresca
Pro pana Lazaresca to měl být jeden z běžných večerů, avšak jeho náhlá nevolnost se stane začátkem tragikomické odysey. Road movie, charakteristická svou bezprostřední realistickou formou, trpce nahlíží sociálně nepřívětivý systém zdravotní péče, který stojí a padá na lidech zatížených byrokracií. Režisér dokázal svým osobitým přístupem rozmazat hranice mezi reálným a fikčním světem, přičemž dokumentaristická ruční kamera tento pocit umocňuje a dotváří už tak funkční koncept práce s hercem. Snímek pozoruhodně vystihl stav tehdejší společnosti, který se nápadně podobal Kafkovým románům.
osobní program

Smrt pana Lazaresca

Cristi Puiu
Rumunsko / 2005 / 148 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Hilmar Örn Hilmarsson: Hudba v dokumentárním filmu
Islandský hudební skladatel Hilmar Örn Hilmarsson komponuje jak k dokumentárním i fikčním filmům, tak pro známé islandské kapely jako MÖK či Sigur Rós. V roce 1991 získal Evropskou filmovou cenu za hudbu k filmu Děti přírody Friðrika Þóra Friðrikssona, s nímž spolupracoval na mnoha dalších filmech. Na své masterclass vysvětlí, jaké jsou rozdíly v komponování hudby pro dokumentární a fikční film. Společně se svými posluchači bude uvažovat o autenticitě dobových hudebních nástrojů pro historické dokumentární filmy. 

Masterclass Hilmar Örn Hilmarsson: Hudba v dokumentárním filmu

Hilmar Örn Hilmarsson
Česká republika / 2016 / 112 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Bill Morrison: Vyjdi ze zdroje
Americký experimentální filmař a dokumentarista Bill Morrison pro své filmy využívá různě poškozené celuloidové pásy, nejčastěji však ty poničené zubem času. Na základě ukázek z vlastních filmů představí, jak se archivní materiál dá transformovat do velmi odlišných filmových děl, ať už těch založených na obraze, dokumentárních, nebo narativních. Poukáže také na to, jak může být význam originálního zdrojového materiálu pozměněn umístěním jeho fragmentů do nového kontextu.

Masterclass Bill Morrison: Vyjdi ze zdroje

Bill Morrison
Česká republika / 2016 / 60 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Jóhann Jóhannsson: Hudba v dokumentárním filmu
Islandský skladatel, experimentátor a autor ji.hlavské festivalové znělky 2017 Jóhann Jóhannsson (1969) píše elektro-akustickou, minimalismem ovlivněnou filmovou hudbu, která pro svou originalitu a vnímavost k vnitřnímu rytmu filmového obrazu získala mnohá ocenění. Spolupracuje jak s hollywoodskými režisérskými hvězdami, tak s nezávislými filmaři. Vytvořil fantastický žesťový doprovod pro film Hornický hymnus (2011) Billa Morrisona, který byl uveden na MFDF Ji.hlava v roce 2016. Během své přednášky bude mluvit o způsobech tvorby filmové hudby a vlastní autorské metodě. 

Masterclass Jóhann Jóhannsson: Hudba v dokumentárním filmu

Jóhann Jóhannsson
Česká republika / 2017 / 90 min.
sekce: Masterclass
Hra
Důmyslná alegorie hry na kočku a myš, v níž je mladá žena toulající se ulicemi Lublaně za doprovodu jazzové hudby kořistí a kamera v neustálém pohybu vytrvalým lovcem, ležela dlouhých padesát let ukryta pod postelí jednoho z dvojice autorů. Poprvé byl film veřejně promítán až na setkání slovinských amatérských filmařů.„Všechny mé filmy obsahují jisté sdělení. Nejdůležitější však pro mne vždy bylo zachycení ducha času.“ K. Godina

Hra

Jure Pervanje, Karpo Godina
Yugoslavia / 1965 / 6 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt