Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Minningar

Minningar

režie: Kristín Scheving
originální název: Minningar
země: Island
rok: 2000
délka filmu: 10 min.

synopse

Autorka se v audiovizuální eseji vrací do dětství, aby prozkoumala, jaký dopad mají vzpomínky na současnost. Původně 8 mm filmový materiál transformuje do videa a pomocí pixelů deformuje vzpomínky do skvrn připomínajících olejomalbu.

biografie

Kristin Scheving je vizuální umělkyně, kurátorka a projektová manažerka pocházející z Reykjavíku. Kromě tvorby vlastních videí, ilustrací a maleb, dělala také kurátorku projektům a projekcím v různých koutech světa. Na Islandu založila 700IS Reindeerland Experimental Art Festival, který se zaměřuje na experimentální video, zvuk a media art. Získala magisterský titul v oboru mediální tvorby a bakalářský titul ve výtvarném umění na Manchesterské metropolitní univerzitě v Anglii.

více o filmu

režie: Kristín Scheving

další filmy v sekci

Video Manual
Anglický název Manual je slovní hříčkou symbolizující jak příručku, tak i přívlastek „manuální“. Středobodem obrazu je kamera na stativu namířená směrem k podlaze. Autor s ní pohybuje, vyvažuje záběr, balancuje. Zatímco kamera je statickým bodem, „ujíždějící“ podlaha vytváří optický efekt způsobující závrať.

Video Manual

Dalibor Martinis
Yugoslavia / 1978 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Toothache

Toothache

Ragnheidur Gestsdottir
Island / 2011 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Ubrzanje
Strukturální a poetická variace na existenciální témata, jakými jsou život, smrt, úzkost, osamělost, pomíjivost či věčnost. Poetiku filmu tvoří kontemplativní potenciál, mozaikovitá struktura a repetitivní střihové vzorce záběrů, které sugerují plynutí času a pomíjivost lidské existence v pohledech na kamenité zdi, okna, lodě, střechy, městská panoramata, vlaky či hřbitov.

Ubrzanje

Ivan Martinac
Chorvatsko / 1969 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
COITUS
Coitus je experimentální film vytvořený chemickým čištěním filmového pásu. Výsledkem je abstraktní umělecké dílo.

COITUS

Arnis Ritups, Haralds Elcers
Lotyšsko / 1989 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Időmérés
Dóra Maurerová skládá ve svém strukturálním filmu bílé prostěradlo před černým pozadím. Pomocí masek rozděluje obraz na segmenty, které spolu s přehýbáním látky vytvářejí geometrické kompozice.

Időmérés

Dóra Maurer
Maďarsko / 1988 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Přízrak
Oceňovaný studentský snímek v animovaných a humorem prostoupených kolážích rozehrává motivy postav, herců a tvorby velkých filmových studií. Za doprovodu dialogického komentáře a hudby rozvíjí v evokaci různých filmových žánrů kritickou úvahu o hvězdném systému v kinematografii.
osobní program

Přízrak

Arkadii Faustov
USSR / 1984 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Prostorová deformace (Spirituální exprese)
V Prostorové deformaci Petr Skala rozvíjí principy abstraktního expresionismu a přenáší metodu akční malby na bezkamerový experimentální film. Speciálního prostorového efektu dosahuje využitím optické kopírky ve smyčkách a víceexpozicích kreseb, maleb a rytin škrábaných přímo na filmovou surovinu.

Prostorová deformace (Spirituální exprese)

Petr Skala
Československo / 1979 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Zawał serca
Film oceněný roku 1968 na Mezinárodním festivalu krátkých filmů Oberhausen se pokouší zprostředkovat zkušenost srdeční zástavy. Rytmus filmu udává nejen dynamický střih či vychýlená kompozice záběrů, ale také zvukové efekty a hudba vyjadřující překotnost pulsu nemocného srdce. Paradoxem prvního studentského filmu režiséra Wojciecha Wiszniewského je ironický fakt, že autor zemřel ve 34 letech právě na zástavu srdce.

Zawał serca

Wojciech Wiszniewski
Polsko / 1967 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Pression
Dvojitá expozice kombinující záběry prostředí a obyvatel Bělehradu 70. let s křiklavými výňatky z televizních pořadů s prvky pornografie vytváří iluzivní snímek, jenž spojuje situace z každodenního života s autorovou zálibou v erotice. Autorský debut, který vznikal pět let, optickými hrami zkoumá hranice schopností divákova vnímání.

Pression

Ljubomir Šimunić
Yugoslavia / 1975 / 15 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Kruh
Básnivý portrét sochařů, kteří vytvářejí svá díla na hrnčířském kruhu z hlíny a dalších přírodních materiálů. Motiv kruhu prostupuje poetickými výjevy, v nichž jsou sochaři zachyceni při práci, s rodinou, v sepětí s přírodou a také v živých obrazech, kdy jsou do všedních prostředí instalováni jak tvůrci, tak jejich artefakty.
osobní program

Kruh

Mykhailo lIenko
USSR / 1972 / 18 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
19. Živčni Zlom
Krátký film pojmenovaný podle písně Rolling Stones ukazuje improvizované performance, v nichž členové slovinské umělecké skupiny OHO čmárají na betonovou zeď stojící uprostřed pole, spontánně běhají, tančí a nakonec odcházejí ze záběru navlečeni do kartonové krabice, z které jim čouhají jen nohy. Film podporuje umělecký a filosofický přístup kolektivu OHO v konceptu tzv. reismu, tj. vidění světa, v němž jsou předměty rovnocenné lidem a nejsou vnímány pouze skrze utilitární hodnotu.

19. Živčni Zlom

Naško Križnar
Slovinsko / 1966 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Přívod vody
Poetické zpodobnění práce muže z přímořského města v Abcházii, který pečuje o přilehlé lesy a stráně. Rozlehlé kopčité pastviny, hory, zvířata a řeky jsou prostředím krajinné lyriky i symbolistních výjevů, kdy muž v noci vysvobodí vlka chyceného do pasti nebo čistí koryto potoka.
osobní program

Přívod vody

Ada Kviraia
USSR / 1987 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt