25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
O mizení
režie: Theresa Hak Kyung Cha
originální název: Re Dis Appearing
země: Jižní Korea
rok: 1977
délka filmu: 3 min.
synopse
Slova přicházejí a odcházejí stejně jako voda. Tok mluvené francouzštiny a angličtiny na hranici srozumitelnosti rezonuje ve statických záběrech, naplněných jednoduchými obrazovými symboly. Řeč zde není nositelem významu, ale poetickým prvkem, symbolem cykličnosti, nositelem vykořeněnosti a exilu
„Mají-li být slova vyřčena, měla by být za dělící stěnou. Nevysvětlitelná je vzdálenost, čas, který uplyne od této minuty.“ Theresa Hak Kyung Cha
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
biografie
Theresa Hak Kyung Cha (1951–1982), spisovatelka, filmařka a umělkyně jihokorejského původu, která od roku 1962 žije v USA. Ve svých poetických filmech experimentuje s literárním jazykem a propojuje korejskou kulturu s konceptuálním uměním.více o filmu
režie: | Theresa Hak Kyung Cha |
další filmy v sekci

Jedna z dvaceti filmových aktualit, které Kim Ki-young natočil pro Americkou informační službu krátce po skončení války v Koreji, vypráví příběh auta. Vozidlo promlouvá v nepřetržitém monologu k publiku, jež sleduje proces jeho zániku a znovuzrození. Součástky se z vrakoviště dostávají do automobilky, kde se proměňují v kovové vnitřnosti nového dopravního prostředku. Nesledujeme jen příběh auta, ale celé země, která se vzpamatovává z války a buduje novou ekonomiku, v jejímž čele stanou podniky jako Hyundai, symbol prosperity a národní hrdosti.„Jak se lidstvo z poválečné chudoby dopracuje ke třem jídlům denně?“ Kim Ki-youngCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Jsem náklaďák
Kim Ki-young
Jižní Korea / 1953 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Zenová meditace, inspirovaná sérií deseti buddhistických básní, se zamýšlí nad osudem dvou kdoulí. V pronikavém detailu, zarámovaném červeno-bílou poetickou zkratkou, se dva plody jednoho stromu vydávají na fascinující rozdílnou cestu. Každý se v jiném tempu a v jiném prostoru stává součástí rozjímavých zátiší. Proměňuje se v abstraktní součást obrazové kompozice a nezaujatě, za tichého padání sněhu, šumění deště a hromobití, zpřítomňuje koloběh smrti a zrození, odchodu a návratu.
„Tento film se snaží odpovědět na otázku, co je osvícení a jak k němu dospět.“ Ji-sang Lee
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Deset obrazů hledajícího ducha #4: Shánění krávy - Dvě čínské kdoule
Lee Ji-sang
Jižní Korea / 2007 / 22 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea

Cyklicky se probouzející postava či přehlídka obrazových a zvukových chyb představují způsob, jakým Im ve svém experimentálním snímku dekonstruuje předkamerovou realitu. Objektem jeho zájmu není hmotný svět, ale síla samotného média. Film vystupuje jako živá bytost, která svými mechanickými končetinami kráčí mezi tvůrcem a divákem. Médium coby božský algoritmus rozkládá realitu a znovu ji skládá. Rozpouští původní významy a zaplavuje věci, místa a lidi novým, kolektivním bytím.
„Stopy skrytých časů a snů se donekonečna přehrávají.“ PRIZMA
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
PRIZMA
Cheol-min Im
Jižní Korea / 2013 / 61 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Nan Lee chtěl původně natočit dokumentární film o korejském jazzu, když ho uchvátily možnosti improvizace a rozhodl se místo toho vytvořit snímek o životě. Příběh o penězích, pornu a animované agónii propojuje dokument a fikci a s nadsázkou a podvratnou energií nahlíží do všednodennosti znuděného mladíka. „Film ukazuje, jak podvědomě improvizujeme při naší cestě životem a pohybujeme se v rytmu těch kolem nás.“ Nan LeeCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Swing Diary
Nan Lee
Jižní Korea / 1996 / 13 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

V přístavním městě Ulsanu se rybáři kdysi klaněli velrybám jako vznešenému božstvu. Nyní zde stojí ocelárny a loděnice společnosti Hyundai. Uhrančivá esej zachycuje, jak se v mechanických útrobách továren rodí kovové kolosy. Hřídele, ramena a jeřáby nadlidských rozměrů formují ladné křivky mechanických bohů industriálního věku. Ve svém druhém celovečerním filmu, založeném na videoinstalaci, Park rekontextualizuje průmyslové produkty. Levitující masy železa se za zvuku Mahlera, tibetských zpěvů a zvuku velryb proměňují na umělecké a náboženské artefakty.
„Filmy spíše komponuji, než stříhám, je to pro mě, jako bych vytvářel hudební skladbu.“ Kelvin Kyung Kun Park
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Sen o železe
Kelvin Kyung Kun Park
Jižní Korea / 2010 / 79 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Střihová esej, sestavená z propagandistických filmů a zpráv, se kriticky vyjadřuje k vývoji americko-korejských vztahů po druhé světové válce. Kyungman Kim podvratně vyzdvihuje rétoriku oslavných dokumentů a převrací ji naruby. Plejáda korejských i amerických státníků vytváří mediální obraz Jižní Koreje jako válkou zničené země, která jako bájný pták Fénix vstává z popela a za pomoci svého zachránce USA se proměňuje v ekonomickou velmoc. Oslavné ceremoniály, vojenské přehlídky nebo řečnické výstupy Reagana, Clintona a Bushe jsou však jen loutkovým divadlem pro poslušné občany země zatížené diktátorskými a autokratickými režimy.
„Ironické střetávání mezi vírou a světem, které dělí nepřekonatelná propast.“
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Vzhůru ke světovému řádu
Kyung-man Kim
Jižní Korea / 2012 / 115 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea

Během příprav na letní olympijské hry roku 1988 korejská vláda vystěhovala sto šedesát rodin na ulici. Zbourala jejich domy v chudinské čtvrti Sanggyedong v Soulu a nechala místo nich postavit luxusní byty. Dongwon Kim žil s vystěhovanými tři roky a natáčel jejich boj proti státním autoritám. Alarmující snímek odhaluje odvrácenou tvář sportovní události, zneužívané k ideologickým účelům. Odstartoval novou éru korejského sociálního dokumentu, jenž odkrývá odvrácenou tvář Jižní Koreje, vnímané jako země pohádkového bohatství, štěstí a ekonomického růstu
„Situace vyžaduje, abychom natáčeli filmy o sociálních tématech.“ Dongwon Kim
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Olympiáda v Sanggyedong
Dong-won Kim
Jižní Korea / 1988 / 27 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Archivní procházka Busanem a Soulem z roku 1923 hrdě poukazuje na pozemní a lodní dopravu, bankovní domy a paláce, na všednodenní život v ulicích i sváteční okamžiky. Pouze zmínky o národní bance řízené Japonci nebo o bývalém korejském panovníkovi prozrazují, že za obrazy prosperity, ekonomické síly a technologického pokroku se odehrává drama anektované země.
Důležitá města v Koreji
Jižní Korea / 1923 / 2 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Energická mozaika s monumentálním orchestrálním doprovodem zobrazuje Jižní Koreu sedmdesátých let jako jednu z nejsilnějších ekonomik regionu. Obrazy civilizačního pokroku a moderního životního stylu, prokládané odkazy na silnou kulturní a náboženskou tradici, zároveň apelují na sjednocení rozděleného národa.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
2minuty40sekund
Ok-hee Han
Jižní Korea / 1975 / 10 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea

Poetická studie ze série snímků o měsících Jupitera zachycuje, jak se pozemský svět koupe ve svitu největší luny naší sluneční soustavy. Světelné paprsky proměňují organické struktury v rozpixelované abstraktní obrazy. Když přimhouříme oči, tak v této rozmlžené krajině spatříme kosmický rozměr našeho vědomí.
„Má tvorba vychází z tradičního korejského malířství a ze zkušenosti s abstraktní malbou.“ Youjin Moon
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Ganymédés
Youjin Moon
Jižní Korea / 2016 / 9 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra

Romance ženy a mrtvého muže z jejího snu promlouvá v náznacích a poetické vizuální zkratce. Okna, zdi, dveře nebo koleje značí nemožnost prolnutí reality a podvědomí. Jedině filmové médium dokáže postavit most mezi říší živých a mrtvých a umožňuje setkání milenců v lyrickém prolnutí jejich obrazů.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
Mimo mě
Chang-jae Lim
Jižní Korea / 1996 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea

Jsme Robinsony ve vlastní mysli. Vypadá jako místnost, mezi jejímiž stěnami bloudí lidská duše a topí se v bezbřehosti. Dokud neobjeví pevnou půdu v podobě každodenních rituálů, ve vodě tekoucí ze sprchy nebo v čajovém sáčku na dně hrnku. Banální detail, doprovázený úpravou básní Karla Krolowa a alikvótními zpěvy, se napájí duchovnem.
„Choova videa a instalace představují formalistické, téměř malířské studie subjektivity a podvědomí.“ Seoungho Cho
Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde:
robison nebo já (z Dálného východu)
Seouongh Cho
Jižní Korea / 1996 / 11 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra