Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Pastiš
Pastiš
Pastiš
Pastiš
Pastiš

Pastiš

režie: Magdalena Kašparová
originální název: Pastiš
země: Česká republika
rok: 2019
délka filmu: 2 min.

synopse

Autorka inspirovaná konceptem tzv. retrománie upozorňuje na soudobý trend recyklace starších vizuálních stylů a prvků z posledních dekád před rokem 2000. Četné vady na kvalitě obrazu i psychedelického audio doprovodu domácích kazetových nahrávek vznikly záměrně při digitalizaci analogového materiálu.

biografie

Magdaléna Kašparová (1993) studuje pražskou Akademii výtvarných umění, kde navštěvuje Ateliér nových médií I. Starším formátům se věnovala i ve filmu Démon slatě (2018), který byl k vidění na loňském ročníku Ji.hlavy.

více o filmu

režie: Magdalena Kašparová
producent: Magdalena Kašparová
kamera: Magdalena Kašparová
střih: Magdalena Kašparová

další filmy v sekci

Moréna Rex
Video a zároveň rapový klip konfrontuje současný feminismus a kapitalismus. Střízlivé prostředí ekonomických prognóz a finančních toků přechází v psychedelickou 3D animaci vyobrazující čarodějnickou seanci. Film graduje autorčiným rapem, který s nadsázkou kritizuje moc a roli peněz v dnešní společnosti.
osobní program

Moréna Rex

Marie Lukáčová
Česká republika / 2019 / 11 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Transformace / Výpary / Melanosis
Esej soustředěná na téma zneužívání přírodních zdrojů si jako hlavní námět vybírá vodu a ukazuje její podoby a proměny v industriálním řetězci. Neprvoplánová doprovodná hudba je temná stejně jako znečištěná voda vytékající z elektráren a spolu s obrazy průmyslu dotváří výsledný pocit ekologické úzkosti.

Transformace / Výpary / Melanosis

Michal Kindernay
Česká republika / 2017 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Prolog k Signum Supra
Umění jako šamanský rituál, jako estetizované zpřítomnění principů, které nelze obsáhnout vědomím. Poutavé struktury připomínající horninu nebo krajinný reliéf se vznášejí v neurčitém prostoru a stávají se odraznou plochou pro úvahy o povaze vzorců vnímání za hmatatelným i viditelným.

Prolog k Signum Supra

Kryštof Brůha
Česká republika / 2017 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Kompozice o přírodě
Série tří experimentálních filmů, které mohou být promítány i ve smyčce, zpracovává téma přírody skrze rychlé, dynamické pohyby kamery, útočící na divákovu percepci. Filmy vznikly jako klauzurní práce v ateliéru Time-Based Media, jehož posluchači zkouší různorodé postupy multimediálního zpracování zvuku a obrazu.
osobní program

Kompozice o přírodě

Vojtěch Groot
Česká republika / 2019 / 3 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Démon slatě
Rytina Josefa Váchala a text prozaika Karla Klostermanna autorku inspirovaly k varovné lamentaci nad ohroženou integritou šumavské krajiny, která více než kdy jindy trpí zásahy civilizace. Vizuální evokace starého filmu naznačuje nadčasovou povahu ekologických problémů, které divokou a půvabnou Šumavu sužují dodnes.

Démon slatě

Magdalena Kašparová
Česká republika / 2018 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Takovéhle jaro snad ještě nebylo
Osobní esej vztahuje vnímání prostoru k mentálnímu vesmíru scenáristy a režiséra Pavla Juráčka, který v Příbrami našel „opravdu ideální místo“. V citlivém propojení deníkových zápisků, intimních poznámek a útržků filmů zkouší rozkládat konvenční vyprávěcí postupy a zbudovat svébytný svět nadčasového myšlení.

Takovéhle jaro snad ještě nebylo

Tereza Kozáková
Česká republika / 2018 / 21 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Řasokoule
Ve světě, kde živá příroda ztrácí místo, vzniká potřeba její náhrady. Aluze na reklamní upoutávku na hebkou zelenou řasokouli rozbíjí vzdálenost mezi sterilním životním prostorem člověka a mořskou rostlinou, která je popularizována coby organický prvek do každé domácnosti.  

Řasokoule

Anežka Horová
Česká republika / 2018 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016
Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěžMálo známé Super 8mm filmy Stanislava Hory (1959) z 80. let představují u nás nepříliš frekventovanou polohu výtvarného filmu. Se zázemím v sochařství pojímá Hora film spíše jako výtvarný materiál – animuje jeho prostřednictvím vznik soch, kreslí přes něj, škrábe, atakuje povrch nebo jej využívá jako jedno z médií výtvarného happeningu. Je pro něj nástrojem rozšíření jeho výtvarné praxe do jiné formy, způsobem zachycení vizuálních procesů nebo svého druhu sochařským objektem. Filmy jsou uvedeny v obnovené premiéře v digitálně rekonstruované podobě.Kurátor programu a autor textů: Martin Blažíček (CAS FAMU)Digitální rekonstrukce filmů: Lukáš Janičík, Emiliya VereshchaginaMastering zvuku: Sara PinheirováFilmy Stanislava Hory byly zrekonstruovány v Centru audiovizuálních studií FAMU na základě institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj AMU.Projekce:BabraeČeskoslovensko, 1980, 6 min.Černý hadice / Black HoseČeskoslovensko, 1982, 3 min.Dobře posazená figura / Well-Positioned ModelČeskoslovensko, 1987, 3 min.Oko / EyeČeskoslovensko, 1987, 1 min.Pavouk / SpiderČeskoslovensko, 1987, 4 min.Kameny / StonesČeskoslovensko, 1987, 4 min.Fragment II – West BerlinCzechoslovakia, 1989, 6 min.FILČeská republika, 2016, 5 min.

Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016

90 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Dream I Had / Virgin Fields
Ubíhající krajina, promítnutá do hypnotické pulzující struktury, zkoumá vnímání času ve vztahu k pohybu. Proměnlivé pásmo míhajících se kmenů, větví a listí vytváří kontrapunkt k cyklicky se vracející ambientní zvukové ploše, protnuté beaty bulharského experimentálního hudebníka Evitcelese.
osobní program

Dream I Had / Virgin Fields

Petra Bučková
Česká republika, Bulharsko / 2019 / 6 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
De Potentia Dei
Potentia dei je výraz, který je obtížné přeložit, ale je možné ho vyložit. něco podobného platí o filmové eseji Ondřeje Vavrečky, jejímž hlavním tématem jsou právě znaky, informace, jejich interpretace a tajemství. Kolážový styl filmu provokuje ostrými audiovizuálními kontrasty k zamyšlení.

De Potentia Dei

Ondřej Vavrečka
Česká republika / 2016 / 66 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Divoké oko - Likvidace prostoru - Navzdory omezení
Trilogie snímků, které vznikly přetvořením autorova filmu ze 70. let 20. století, zachycuje nahou ženskou postavu v jemných iteracích pohybů. Kombinace abstraktního expresionismu a figurálního motivu využívá výrazné barevnosti, prudké proměny tvarů a dynamiky lidské siluety.
osobní program

Divoké oko - Likvidace prostoru - Navzdory omezení

Petr Skala
Česká republika / 6 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Anomálie
Metakomentář filmu o filmu, ve kterém režisérka a kameramanka natáčejí zprávu o vymírání motýlů a kolapsu ekosystému, přičemž ve střižně polemizují o způsobech srozumitelnosti sdělení a komentují dramaturgická rozhodnutí, vyjadřuje také frustraci z obtížnosti oslovit dnešní publikum komplexnějším sdělením.

Anomálie

Eva Lammelová
Česká republika / 2018 / 22 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt