Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů

ji-hlava dok cdf

Pohled na bláznovství

režie: Mario Ruspoli
originální název: Regards sur la folie, La fête prisonnière
země: Francie
rok: 1961
délka filmu: 53 min.

synopse

Snímek je složený z eponymního středometrážního filmu a krátkého filmu Vězeňské oslavy. Režisérovým záměrem bylo, aby divák lépe pochopil každodenní život pacientů i lékařů v psychiatrické léčebně v Saint-Alban, kde se ve své době konaly první pokusy s psychoterapií. Komentář využívá textů A. Artauda o šílenství.

biografie

Francouz Mario Ruspoli (1925–1986) se v 60. letech zasloužil o přechod z termínu cinéma vérité na přesnější, technologii reflektující cinéma direct; v té době zároveň patřil k nejaktivnějším filmařům tohoto hnutí.

více o filmu

režie: Mario Ruspoli
producent: Anatole Dauman
scénář: Antonin Artaud
střih: Henri Lanoë

další filmy v sekci

Hitler? Toho neznám.
Debut B. Bliera je originální antiměšťácký pamflet založený na rozhovorech s několika Francouzi ve věku 15 až 22 let, kteří nepoznali Hitlera. Je unikátní svou formou postavenou na kameře a střihu. Ve své době šlo o natolik provokativní dílo, že bylo zakázáno do 18 let a staženo ze soutěže v Cannes.  
osobní program

Hitler? Toho neznám.

Bertrand Blier
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lomelin
Okamžikem pravdy nazývají toreadoři svůj první výstup v aréně. Sledujeme takovou chvíli v životě mexického toreadora, následně zařazeného mezi nejlepší toreadory všech dob. Bez jakéhokoliv komentáře se kamera stává součástí reality, pouze zvuková stopa a střih dodávají význam gestům a emocím Lomelina a jeho rodiny. 
osobní program

Lomelin

François Reichenbach
Francie / 1965 / 22 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Všechno nejlepší ke Dni matek
Tento kontroverzní film vyvolal diskuzi ohledně míry manipulace s diváckým názorem. Zdánlivě vypráví objektivní události kolem narození paterčat, ale ve skutečnosti je záznam velmi promyšleně upraven, aby si divák uvědomil absurditu celé kampaně. Nejde tu o ucelenost, ale o angažovanou objektivitu.
osobní program

Všechno nejlepší ke Dni matek

Richard Leacock, Donn Alan Pennebaker, Joyce Chopra
Spojené státy / 1963 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Zářící zvíře
Ukázka pozdního doznívání direct cinema. Zdánlivě jde o záznam tradičního lovu na kanadského losa „orignal“, ve skutečnosti sledujeme cestu do kanadské duše. Suverénně natočený portrét kamarádů je čekáním na Godota a psychoanalytickým ponorem. Bájné zvíře se stává katalyzátorem mezilidských vztahů. 
osobní program

Zářící zvíře

Pierre Perrault
Kanada / 1982 / 127 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lidé na sněžnicích
Klíčový film direct cinema vznikal bez scénáře a bez obvyklých povolení. Původně to měla být krátká čtyřminutová reportáž o tradičním sportu, jejíž výroba byla ale zamítnuta. Cílem bylo odvést diváka od tradičního reportážního dokumentarismu. Film ukázal cestu, jak dokument osvobodit od pravidel.
osobní program

Lidé na sněžnicích

Michel Brault, Gilles Groulx
Kanada / 1958 / 15 min.
sekce: Direct Vérité
Na okruhu
Další z pilířů direct cinema zachycuje slávu a smrt automobilového jezdce Eddieho Sachse. Kombinuje autentické i archivní záběry, černobílý i barevný film a využívá například zrychlených záběrů, aby dosáhl stejného účinku jako v případě Primárek. Opět jde o hledání logiky událostí a jejich objektivního obrazu.
osobní program

Na okruhu

Robert Drew, Richard Leacock
Spojené státy / 1960 / 58 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Neznámí této země
Natáčelo se ve vesničce Livinière v kraji Lozère. Místní vypovídají o své práci a životě v době, kdy je oblast ohrožena vylidněním a zánikem tradičního pěstitelství. Cílem bylo zachytit názory těchto lidí žijících ve značné izolaci a postihnout tak pravdu o celé situaci. 
osobní program

Neznámí této země

Mario Ruspoli
Francie / 1961 / 40 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Tak jednoduchá hra
Režisér sice stvořil ódu na kanadský národní symbol – hokej – a zachytil fascinující baletní kreace, ale vyjádřil také jeho krutost a podřízení se mediální manipulaci. Virtuózní střih a významotvorné střídání barvy a černobílé přispěly k ocenění v Locarnu, avšak obsah přiměl ONF, aby se od snímku distancovalo.
osobní program

Tak jednoduchá hra

Gilles Groulx
Kanada / 1964 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Evropská premiéra
Obchodní cestující
Američtí tvůrci jsou nejvzdálenější vertovskému pojmu film-pravda. Režisérské duo Mayslových je známé omezováním vlivu montáže. Zde se opírají o koncept living camera – být co nejblíže podstatě událostí a nezbavovat je mnohoznačnosti. Tématem filmu jsou životní peripetie několika podomních prodejců biblí. 
osobní program

Obchodní cestující

Charlotte Zwerin, David Maysles, Albert Maysles
Spojené státy / 1968 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Paul Anka
Na první pohled vypadá vše jako anketa o nadaném zpěvákovi, idolu jedné generace. Ve výsledku jde o unikátní koncept sledování hvězdy prostřednictvím vlastních fanoušků. Zásadní je zde zvuk, díky němuž se dosahuje nebývalého pocitu reality. Novátorský přístup doplňuje snímek o inscenované výjevy. 
osobní program

Paul Anka

Wolf Koenig, Roman Kroitor
Kanada / 1962 / 27 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kavárnička
Reichenbach byl inovativní tvůrce, který točil všechno kolem sebe a nechal pracovat především vlastní intuici. Namísto portrétu lidí nabízí snímek portrét kavárničky, kde lidé jsou spíše rekvizity a zápletkou se stává až spontánně zaznamenaný telefonický rozhovor majitele kavárny a zákaznice.  
osobní program

Kavárnička

François Reichenbach
Francie / 1963 / 12 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kronika jednoho léta
Tato sociologická anketa vznikla v létě roku 1960 jako projekt J. Rouche a E. Morina. Film se stal manifestem tzv. cinéma vérité (film pravda) a ve Francii šlo o první celovečerní snímek natočený s kontaktním zvukem. Mísí se zde postupy cinéma direct s novým pohledem na realitu, jak se začal prosazovat ve Francii.
osobní program

Kronika jednoho léta

Edgar Morin, Jean Rouch
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
UPP
Current time