Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
PRIZMA
PRIZMA
PRIZMA
PRIZMA
PRIZMA

PRIZMA

režie: Cheol-min Im
originální název: PRISMA
země: Jižní Korea
rok: 2013
délka filmu: 61 min.

synopse

Cyklicky se probouzející postava či přehlídka obrazových a zvukových chyb představují způsob, jakým Im ve svém experimentálním snímku dekonstruuje předkamerovou realitu. Objektem jeho zájmu není hmotný svět, ale síla samotného média. Film vystupuje jako živá bytost, která svými mechanickými končetinami kráčí mezi tvůrcem a divákem. Médium coby božský algoritmus rozkládá realitu a znovu ji skládá. Rozpouští původní významy a zaplavuje věci, místa a lidi novým, kolektivním bytím.
 
„Stopy skrytých časů a snů se donekonečna přehrávají.“ PRIZMA

Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 


biografie

Cheolmin Im oslovil svými krátkými snímky Secret Garden (2010), Golden Light (2011) nebo B-ing B-ing (2016). Prizma je jeho celovečerní debut a spolu s taktéž experimentálním dílem Glow Job (2018) se dotýká tématu sexuálních menšin.
 

více o filmu

režie: Cheol-min Im

další filmy v sekci

noimage
Archivní procházka Busanem a Soulem z roku 1923 hrdě poukazuje na pozemní a lodní dopravu, bankovní domy a paláce, na všednodenní život v ulicích i sváteční okamžiky. Pouze zmínky o národní bance řízené Japonci nebo o bývalém korejském panovníkovi prozrazují, že za obrazy prosperity, ekonomické síly a technologického pokroku se odehrává drama anektované země.
osobní program

Důležitá města v Koreji

Jižní Korea / 1923 / 2 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Jsem náklaďák
Jedna z dvaceti filmových aktualit, které Kim Ki-young natočil pro Americkou informační službu krátce po skončení války v Koreji, vypráví příběh auta. Vozidlo promlouvá v nepřetržitém monologu k publiku, jež sleduje proces jeho zániku a znovuzrození. Součástky se z vrakoviště dostávají do automobilky, kde se proměňují v kovové vnitřnosti nového dopravního prostředku. Nesledujeme jen příběh auta, ale celé země, která se vzpamatovává z války a buduje novou ekonomiku, v jejímž čele stanou podniky jako Hyundai, symbol prosperity a národní hrdosti.„Jak se lidstvo z poválečné chudoby dopracuje ke třem jídlům denně?“ Kim Ki-youngCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Jsem náklaďák

Kim Ki-young
Jižní Korea / 1953 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Ganymédés
Poetická studie ze série snímků o měsících Jupitera zachycuje, jak se pozemský svět koupe ve svitu největší luny naší sluneční soustavy. Světelné paprsky proměňují organické struktury v rozpixelované abstraktní obrazy. Když přimhouříme oči, tak v této rozmlžené krajině spatříme kosmický rozměr našeho vědomí.   „Má tvorba vychází z tradičního korejského malířství a ze zkušenosti s abstraktní malbou.“ Youjin Moon  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Ganymédés

Youjin Moon
Jižní Korea / 2016 / 9 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Motýl
Ironická koláž propojuje árii z Pucciniho opery Madam Butterfly, koncert americké hudebnice Laurie Anderson a symbol motýla. Konceptuální dílo vedle sebe klade klasické umění a současnou avantgardu, východ a západ, přírodu a civilizaci a tyto kontrastní motivy prostřednictvím vizuálních efektů spojuje v rozmanitý a poetický celek.    „Chci tvarovat plátno televizní obrazovky tak přesně jako Leonardo, tak svobodně jako Picasso, tak barevně jako Renoir, tak důkladně jako Mondrian, tak divoce jako Pollock a tak lyricky jako Jasper Johns.“J. P. Nam Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Motýl

Nam June Paik
Jižní Korea / 1986 / 2 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
O mizení
Slova přicházejí a odcházejí stejně jako voda. Tok mluvené francouzštiny a angličtiny na hranici srozumitelnosti rezonuje ve statických záběrech, naplněných jednoduchými obrazovými symboly. Řeč zde není nositelem významu, ale poetickým prvkem, symbolem cykličnosti, nositelem vykořeněnosti a exilu   „Mají-li být slova vyřčena, měla by být za dělící stěnou. Nevysvětlitelná je vzdálenost, čas, který uplyne od této minuty.“ Theresa Hak Kyung Cha Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

O mizení

Theresa Hak Kyung Cha
Jižní Korea / 1977 / 3 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Global Groove
Klíčové dílo videoartu z předinternetové éry vizionářsky přejímá smyslovými podněty přehlcenou současnost i její globální rozměr. Strhující psychedelický proud protéká mezi avantgardou a masmédii, i mezi kulturami. Na stejné vlně pluje Allen Ginsberg, John Cage nebo navažští, korejští či nigerijští umělci.   „Kdyby televize po celém světě zdarma vysílaly přenosy hudby a tance všech zemí, mělo by to fenomenální dopad na vzdělávání a zábavu.“ Nam June Paik Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Global Groove

Nam June Paik
Jižní Korea / 1973 / 29 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Vzhůru ke světovému řádu
Střihová esej, sestavená z propagandistických filmů a zpráv, se kriticky vyjadřuje k vývoji americko-korejských vztahů po druhé světové válce. Kyungman Kim podvratně vyzdvihuje rétoriku oslavných dokumentů a převrací ji naruby. Plejáda korejských i amerických státníků vytváří mediální obraz Jižní Koreje jako válkou zničené země, která jako bájný pták Fénix vstává z popela a za pomoci svého zachránce USA se proměňuje v ekonomickou velmoc. Oslavné ceremoniály, vojenské přehlídky nebo řečnické výstupy Reagana, Clintona a Bushe jsou však jen loutkovým divadlem pro poslušné občany země zatížené diktátorskými a autokratickými režimy.   „Ironické střetávání mezi vírou a světem, které dělí nepřekonatelná propast.“  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Vzhůru ke světovému řádu

Kyung-man Kim
Jižní Korea / 2012 / 115 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Planeta šneků
Hluchoslepý básník poznává realitu pouze po hmatu, stejně jako šnek. Jeho pomalý haptický svět temnoty a ticha je tak vzdálený běžné realitě jako život na cizí planetě. Hojivý snímek však nepředstavuje existenci v izolaci a samotě jako tísnivé existenciální drama, ale jako celoživotní terapii tmou. Young-Chan nepřebývá na jiné planetě, to my jsme se v přemíře obrazových a zvukových vjemů vzdálili od vlastního nitra. Meditace o bariérách a svobodě očišťuje od civilizačního nánosu a otevírá dveře do elementárního světa tvarů, povrchů, pohybu a plynutí času.   „Hendikepovaní jsou většinou vyobrazováni stereotypně, jako lidé, kteří potřebují naši pomoc a soucit. Můj film je jiný.“ Seungjun Lee Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Planeta šneků

Seung-jun Lee
Jižní Korea, Japonsko, Finsko / 2012 / 87 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Dělnické zprávy č. 1
Dělnická třída se stala obětí studené války na obou stranách korejského poloostrova. Zatímco na severu posloužila k nastolení totalitního režimu, na jihu se zaměstnanci továren stali terčem antikomunistické propagandy a novodobými otroky vládou podporovaných obřích korporací. Záznamy z protestů, televizní talk show a písně o boji proti bezpráví ukazují vlnu kolektivního vzdoru, která se roku 1989 přehnala přes celou zem. Jihokorejské odbory zorganizovaly masové demonstrace, ve kterých se nebojovalo za levici či pravici, ale za demokracii a právo na důstojný život.   „Problém nespočívá jen v tom, o kolik nám zvýší plat, ale i v tom, zdali budeme moci žít jako lidské bytosti, nebo jen jako otroci.“ Z filmu Dělnické zprávy č. 1   Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Dělnické zprávy č. 1

Labor News Production
Jižní Korea / 1989 / 74 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Stín květu
Tento film má limit zhlédnutí 500. Ryun-hee se touží vrátit do rodné Severní Koreje, odkud v roce 2011 vycestovala kvůli léčbě. Netušila, že překročením hranic s Jižní Koreou se z ní stane nepřítel státu a ona se na mnoho let ocitne ve vynuceném exilu. Pouští se do nekonečného boje s úřady, které jí brání v návratu domů k manželovi, dceři a stárnoucím rodičům. Podobným problémům jsou vystaveny další rodiny, které roztrhla hranice protínající korejský poloostrov. Seungjun Lee vypráví příběh kafkovského světa úředníků i vysoké politiky, která po desítky let rozbíjí rodinné vazby a zanechává v lidských srdcích prázdnotu a stíny vzpomínek na jejich blízké.   „Chtěl bych, aby diváci zapomněli na stereotypy o uprchlících nebo Severní Koreji. Tento příběh není o tom, který systém je lepší, nebo horší, ale o člověku.“ Seung-jun Lee   Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Stín květu

Seung-Jun Yi
Jižní Korea / 2019 / 109 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Východoevropská premiéra
robison nebo já (z Dálného východu)
Jsme Robinsony ve vlastní mysli. Vypadá jako místnost, mezi jejímiž stěnami bloudí lidská duše a topí se v bezbřehosti. Dokud neobjeví pevnou půdu v podobě každodenních rituálů, ve vodě tekoucí ze sprchy nebo v čajovém sáčku na dně hrnku. Banální detail, doprovázený úpravou básní Karla Krolowa a alikvótními zpěvy, se napájí duchovnem.   „Choova videa a instalace představují formalistické, téměř malířské studie subjektivity a podvědomí.“ Seoungho Cho Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

robison nebo já (z Dálného východu)

Seouongh Cho
Jižní Korea / 1996 / 11 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Sen o železe
V přístavním městě Ulsanu se rybáři kdysi klaněli velrybám jako vznešenému božstvu. Nyní zde stojí ocelárny a loděnice společnosti Hyundai. Uhrančivá esej zachycuje, jak se v mechanických útrobách továren rodí kovové kolosy. Hřídele, ramena a jeřáby nadlidských rozměrů formují ladné křivky mechanických bohů industriálního věku. Ve svém druhém celovečerním filmu, založeném na videoinstalaci, Park rekontextualizuje průmyslové produkty. Levitující masy železa se za zvuku Mahlera, tibetských zpěvů a zvuku velryb proměňují na umělecké a náboženské artefakty.   „Filmy spíše komponuji, než stříhám, je to pro mě, jako bych vytvářel hudební skladbu.“  Kelvin Kyung Kun Park Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Sen o železe

Kelvin Kyung Kun Park
Jižní Korea / 2010 / 79 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt