Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Requiem
Requiem
Requiem

Requiem

režie: Myun Yi
originální název: 염(殮)
země: Jižní Korea
rok: 2019
délka filmu: 11 min.

synopse

Pomalý film vytváří intenzivní zážitek průběžně téměř nerozeznatelnými, ale v trvání celku výraznými proměnami stínů, ploch a tvarů, které vyřezávají tmavá rozvětvení do světlé mlhy, jež zavaluje a vzápětí opouští sošnou statičnost houstnoucího lesa. 

„Psal jsem básně na ulicích, s ostražitostí vůči nepodloženým přirovnáním s přírodou. Představa ulice byla bolestná a já ji zbožňoval. Ale pořád si myslím, že nejvýraznější spodní proudy člověk nalezne v přírodě.“ M. Yi

biografie

Korejský režisér Yi Myun (1973) vystudoval hudební skladbu. Tradiční hudbou inspirovaný soundtrack propojuje s melancholickými obrazy městských krajin, které jako by žily nezávisle na lidech. Jihlavský festival uvedl jeho snímky Field (2014) a Afterimage (2016).

více o filmu

režie: Myun Yi
producent: Myun Yi
střih: Myun Yi
hudba: Myun Yi

další filmy v sekci

Buvolí posmrtná maska
Autorův osobní rozhovor s kanadským spisovatelem Stephenem Andrewsem o životě s HIV je intimním vhledem do hraničních situací a obtížně popsatelných rozpoložení těla i mysli. Otevřenost rozhovoru ukazuje zralost úvah o sdílení, osamocení, vztahu k fyzické proměně, jemné hranici mezi životem a smrtí. Materiály z různých zdrojů a období autorova života doplňují rukou psané titulky zdůrazňující deníkový rozměr s citlivostí pro drobné detaily, pro subtilní promítnutí sebereflexí do popisu vztahů nebo počtu pilulek.

Buvolí posmrtná maska

Mike Hoolboom
Kanada / 2013 / 23 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Forma
Valivým pohybem se přibližuje obraz města rozložený na posloupnost zorných plánů, jejichž ozvěny umožňují doplnit imaginární celek místa. Velkoměstská symfonie minimalismu buduje panoramatický výhled do dálky, přičemž znejišťuje skutečnost zviditelňováním urbánní přeplněnosti.  "Život je překvapivě prostý. Všechny lidské bytosti totiž opakují nezvratný osud přírody. Všechno je jen stopa a mizí." M. Yi  

Forma

Myun Yi
Jižní Korea / 2018 / 3 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Morfologie snu
Vizuální kompozice vycházející ze studie rytmu spánkových cyklů během fází rychlého pohybu očí. Plynoucí obrazy se roztékají do překrývajících se barevných skvrn a formulují tvarosloví unikavých sněných výjevů střídajících se v proměnlivých rychlostech a nemožnostech zachycení konkrétních motivů.   "Kombinuji vlastní pozorování s intuitivním způsobem natáčení. Snažím se dokumentovat jevy v přírodě s cílem odhalit sugestivní vizuální rytmus za pomoci extatického střetu barvy a tvaru." M. Szlam  

Morfologie snu

Malena Szlam
Spojené státy, Kanada / 2018 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Vůle
Meditativní evokace tzv. svíčkové revoluce v zimě let 2016/17 v Jižní Koreji. Hybridní mozaikou, kde jsou archivní i současné dokumentace narušovány zásahy do obrazu i performativními momenty, zobrazuje artefakty, situace a gesta nesoucí étos touhy po politické obměně.  "Pocit křehkosti tváří v tvář nepředstavitelné změně vedl výhradně k výpůjčkám citátů z doby minulé a budoucí." S. Kim, J. Cho  

Vůle

Jenny Cho, Sungeun Kim
Jižní Korea / 2018 / 20 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Portbou
Ohledávání místa, rostlin, kamenů, budov i hřbitova ve vesnici, která leží na severovýchodu Katalánska na hranici s Francií ve skalnaté zátoce a kde zemřel a je pochován Walter Benjamin. Taktilní setkání s místem provádí prototyp haptické kamery, která z nečekaných perspektiv snímá objekty, jichž se její uživatel dotýká. Agata Merglerová je postgraduální studentkou humanitních věd na kanadské University of York, zde pracuje na vývoji aparátů, které sní- mají to, čeho se jejich uživatel dotýká. Cristian Villavicencio Ruiz (1984) pochází z Ekvádoru a studuje doktorát na Baskické univerzitě v Leioa. Ve své tvorbě zkoumá vztah mezi hmatovou a vizuální percepcí a jejich posuny při digitálním přenosu vjemů pomocí nejmodernější techniky.„Díky d oma vyrobeným prototypům digitálních ‚haptických kamer‘ máme v naší společné práci možnost zpo chybňovat hegemonii vizuality a úlohu d otyku ve výrobě filmů.“

Portbou

Agata Mergler, Cristian Villavicencio
Španělsko, Kanada / 2016 / 4 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
VÝZNAM MEZER
Slovo 間 (Ma) vyjadřuje v japonštině uvědomění si intervalu/prostoru nikoli v tradičním pojetí uzavřené, trojdimenzionální entity, ale spíš jako formu i ne-formu prostředkovanou zesílenými smysly. Na ty útočí experimentální snímek přibližující nám materii filmu jako kinematografický ekvivalent skutečnosti.   „SHASHIN NO MA znamená doslova MA (間, „plnou prázdnotu“) fotografie. Film je poctou mému otci, všem otcům, kteří natáčejí své děti, a dějinám amatérského filmu.“ T. Maruyama       
osobní program

VÝZNAM MEZER

Tetsuya Maruyama
Brazílie, Japonsko, Spojené státy / 2020 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Mimoplanetární vyhodnocení III: Entropie: 25800
Melancholie bloumání krajinou rozbíjená místy kýčovitými disko-duhami a barevnými ilustracemi otevírá možné světy mimoplanetárního vědomí sdělujícího zprávu, v níž odkazy na termodynamické zákony či mayskou symboliku narážejí na kritické interpretace očekávání konfrontace lidského a vesmírného.   "‚ONO‘ ví." Yin-Ju Chen  

Mimoplanetární vyhodnocení III: Entropie: 25800

Yin-Ju Chen
Tchaj-wan / 2018 / 17 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Záležitosti času
 Mřížka zážitků a úvah z cest mezi Berlínem a Hirošimou byla zkonstruována plynutím soustav obsahujících 4 (2×2) až 625 (25×25) záznamů z toku autorových facebookových příspěvků v sedmi stejně dlouhých časových intervalech. Sugestivní hromadění obrazů navozuje přehlcení, v němž se ztrácí význam a jedinečnost okamžiků. „Rád bych prozkoumal napětí mezi minulostí a přítomností. Může jít o úvahu o záhadách příčiny a následku. Žádný text ani slovo; zkušenost. V rámci koncepčního rámce nic logického.“ T. Mohr 

Záležitosti času

Thomas Mohr
Nizozemsko / 2019 / 12 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Přemístění
Vratká soudržnost obrazu rozvracená digitálním rozkladem a překrytími zdůrazňuje ve výtvarně působivé skladbě nutnost promýšlet remediovaná dílčí sdělení k tématům nacionalismu či militarismu, neboť autor pracuje se záběry pálení palestinských polí židovskými osadníky či přísahy izraelských vojáků u jeruzalémské Zdi nářků.  „Mé filmy sledují modely přírody, krajiny a člověka tak, jak je vnímá kamera a lidská mysl, přičemž mou snahou je porozumět nezměrné intenzitě prožívání světa prostřednictvím elektronických médií.“ G. Silberstein

Přemístění

Guli Silberstein
Velká Británie / 2019 / 5 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Námořník
Okraje a horizonty krajiny, které možná nikdy nebyly. Příběh vyprávěný vynalezeným jazykem Na’vi (vytvořeným pro fi lm Avatar), v němž vypráví rytmus a tón. Sémantická vize chybění přítomného – rodiště, domova, pevné země – dotazuje představivost na nejasnou hranici mezi vysněným, možným a skutečným. „Hádám, že paměť pohledu je vždy nevymezená a kompromitovaná detaily.“ G. Giaretta

Námořník

Giovanni Giaretta
Nizozemsko, Itálie / 2017 / 9 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
DIVOŠI
Filozofující portrét situacionistů Herberta Holla a Kza Han, kteří věří v revoluci skrz umění. Žijí na ostrově, kde psali básně a překládali dílo Alexandra Klugeho. Společně vstupují do krajiny gesty i artefakty a filmovými črtami ze své každodennosti prostupují úvahy o znacích a individualitě."Uchvátilo nás myšlení Herberta  Kza. Pokusili jsme se jej přeložit skrz drobné performence. Každý den přišel nový podivný nápad. Byli tí překvapení, ale rozhodli se nám důvěřovat. "

DIVOŠI

Camille Tricaud, Felix Herrmann
Německo, Francie / 2019 / 11 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Domov
Kubánský domov jako nemísto zrcadlící se v artefaktech zpřístupněných vzpomínkami, materiály či texturami. Jemná filmová báseň je sbírkou aberací nejintimnější paměti, v níž výjevy a činnosti, odkazující k stavbám, bourání, místům anebo událostem, asociativně promýšlejí pojem domova.  „Od portrétu, jeho základů a zkoumání jeho vyjadřovacích schopností přecházím k rekonstrukci osob a míst, která jsem nikdy nepoznal ani nenavštívil.“ A. Alonso Estrella

Domov

Alejandro Alonso Estrella
Kuba / 2019 / 12 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt