Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Rodná vesnice
Rodná vesnice

Rodná vesnice

režie: Peep Puks, Peeter Tooming
originální název: Koduküla
země: Estonsko
rok: 1969
délka filmu: 11 min.

synopse

Prosluněné obrazy kolchozníků při sklizni se mísí s komentářem oslavujícím kolektivizaci a modernizaci venkova. Přesto se do ideologicky podbarveného snímku dostávají silně lyrické tóny mizejícího světa, stáří a samoty. Staří vesničané a polozbořená stavení symbolizují mizející vesnice, zakořeněnost a lásku k půdě.

biografie

Estonský režisér Peep Puks (1940), který spolurežíroval snímek Domácí vesnice s Peeterem Toomingem (1939–1997), natočil pro estonskou televizi od roku 1971 desítky dokumentů, mísících realismus s lyrismem.

více o filmu

režie: Peep Puks, Peeter Tooming
producent: Vaike Mesila
scénář: Osvald Tooming
kamera: Peeter Tooming
střih: Eevi Säde
hudba: Kuldar Sink

další filmy v sekci

Idyla v Kirtimai
Observační antropologická studie sleduje život obyvatel v největší romské osadě v Litvě. Místo tendenčního upozorňování na chudobu, nedostatek vzdělání nebo diskriminaci se soustředí především na ideologicky nezatížené ztvárnění všednodenních rituálů.

Idyla v Kirtimai

Artūras Jevdokimovas
Litva / 1991 / 13 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Smrt metalosaura
Kolem zborceného elektrického sloupu připomínajícího kosterní pozůstatky obrovského zvířete projížděl autor pravidelně tramvají. Film ovlivněný konstruktivismem a industriální hudbou je zároveň analogií rozpadající se Jugoslávie. Širšímu publiku byl zpřístupněn až poté, co získal cenu za nejlepší amatérský film na festivalu v Baden-Badenu (1989).

Smrt metalosaura

Igor M. Toholj
Yugoslavia / 1989 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Havran
Havran je krátký strukturalistický film, který sleduje pohyb letícího ptáka. Đurić staví paralelu mezi temný symbol havrana a poetický koncept svobodně se vznášejícího ptáka.

Havran

Nikola Đurić
Srbsko / 1973 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Zloděj
Alegorické výjevy z venkovského života, zjevně inspirované poetikou filmů Sergeje Paradžanova, ukazují otce a syna, pokušení, čin a trest v mýtotvorném prostředí zahrady. Rurální lyrika je prostoupena obrazy obstarávání zvířat, jablka se stávají obrazoboreckým nástrojem, hojnost je vykoupena ukřižováním.
osobní program

Zloděj

Roman Balaian
USSR / 1969 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Přímá linka (Stevens-Duke)
První díl trilogie strukturalistických filmů věnovaných jazzmanovi Duku Ellingtonovi a režisérovi Georgi Stevensovi zachycuje pomocí kamery umístěné v čele jedoucí tramvaje městskou scenerii. Jednoduchá kompozice ubíhající tratě, okolních ulic a náhodných kolemjdoucích vrací diváka v čase o padesát let zpět, ten se tak stává jedním z pasažérů.

Přímá linka (Stevens-Duke)

Tomislav Gotovac
Yugoslavia / 1964 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Člověk hledá duhu
Poetické zachycení průzkumu jeskynního systému Podillya v regionu Termopil má vedle environmentálního apelu výsadní postavení mezi filmy ze Studia populárně-vědeckých filmů pro svoji poutavou vypravěčskou stavbu, montážní rytmus a výraznou vizualitu.
osobní program

Člověk hledá duhu

Volodymyr Khmelytskyi
USSR / 1966 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ahoj, Moskvo!
První fotografický film v historii lotyšské kinematografie oživuje prostřednictvím dynamické střihové koláže černobílých fotografií a mnohovrstevnaté zvukové stopy portrét Moskvy poloviny 60. let. Pod symboly moci, které se děsivě tyčí v ulicích města, bezstarostně a vítězně proudí všední každodennost.

Ahoj, Moskvo!

Gunārs Binde
Lotyšsko / 1966 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Kruh
Básnivý portrét sochařů, kteří vytvářejí svá díla na hrnčířském kruhu z hlíny a dalších přírodních materiálů. Motiv kruhu prostupuje poetickými výjevy, v nichž jsou sochaři zachyceni při práci, s rodinou, v sepětí s přírodou a také v živých obrazech, kdy jsou do všedních prostředí instalováni jak tvůrci, tak jejich artefakty.
osobní program

Kruh

Mykhailo lIenko
USSR / 1972 / 18 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
COITUS
Coitus je experimentální film vytvořený chemickým čištěním filmového pásu. Výsledkem je abstraktní umělecké dílo.

COITUS

Arnis Ritups, Haralds Elcers
Lotyšsko / 1989 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace
Otevři dveře všem, kdo přicházejí
Meditativní krajina litevské vesnice naplněná tichou modlitbou. Koruny stromů, střecha kostela nebo venkovská usedlost představují ztišené útočiště odolávající tlakům totalitního režimu.  Svým režijním debutem Stonys předznamenal svoji kinematografickou liturgii všednosti.

Otevři dveře všem, kdo přicházejí

Audrius Stonys
Litva / 1989 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Video Manual
Anglický název Manual je slovní hříčkou symbolizující jak příručku, tak i přívlastek „manuální“. Středobodem obrazu je kamera na stativu namířená směrem k podlaze. Autor s ní pohybuje, vyvažuje záběr, balancuje. Zatímco kamera je statickým bodem, „ujíždějící“ podlaha vytváří optický efekt způsobující závrať.

Video Manual

Dalibor Martinis
Yugoslavia / 1978 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Bez názvu
Útržky rodinného filmu, v němž autor zachytil vedle rodinné procházky i tanky projíždějící městem. Výlet po památných místech a ve volné přírodě je ukázkou amatérského filmu, v němž je zjevný důraz na detaily, snaha o výrazné kompozice a doplňování situací běžně zachycovaných v rodinných filmech jedinečnými vizuálními motivy.
osobní program

Bez názvu

Mykola Peretiatko
USSR / 1990 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt