Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Stín květu
play
Stín květu
Stín květu
Stín květu
Stín květu
Stín květu

Stín květu

režie: Seung-Jun Yi
originální název: 그림자꽃
země: Jižní Korea
rok: 2019
délka filmu: 109 min.

synopse

Tento film má limit zhlédnutí 500.
Ryun-hee se touží vrátit do rodné Severní Koreje, odkud v roce 2011 vycestovala kvůli léčbě. Netušila, že překročením hranic s Jižní Koreou se z ní stane nepřítel státu a ona se na mnoho let ocitne ve vynuceném exilu. Pouští se do nekonečného boje s úřady, které jí brání v návratu domů k manželovi, dceři a stárnoucím rodičům. Podobným problémům jsou vystaveny další rodiny, které roztrhla hranice protínající korejský poloostrov. Seungjun Lee vypráví příběh kafkovského světa úředníků i vysoké politiky, která po desítky let rozbíjí rodinné vazby a zanechává v lidských srdcích prázdnotu a stíny vzpomínek na jejich blízké.
 
„Chtěl bych, aby diváci zapomněli na stereotypy o uprchlících nebo Severní Koreji. Tento příběh není o tom, který systém je lepší, nebo horší, ale o člověku.“ Seung-jun Lee
 

Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 


biografie

Seung-jun Lee (1971) vystudoval historii, ale od roku 1999 se věnuje dokumentární tvorbě. V roce 2008 založil společnost Bluebird Pictures. Zaměřuje se na společenské minority, kterým ve svých dílech dává hlas. Za dokument In the Absence (2018) byl nominován na Oscara. Letošní MFDF Ji.hlava uvádí i jeho snímek Planeta šneků (2011).
 

více o filmu

režie: Seung-Jun Yi
producent: Gary Byung-Seok Kam
scénář: Seung-Jun Yi
kamera: - -
střih: - -
zvuk: - -

další filmy v sekci

Jsem náklaďák
Jedna z dvaceti filmových aktualit, které Kim Ki-young natočil pro Americkou informační službu krátce po skončení války v Koreji, vypráví příběh auta. Vozidlo promlouvá v nepřetržitém monologu k publiku, jež sleduje proces jeho zániku a znovuzrození. Součástky se z vrakoviště dostávají do automobilky, kde se proměňují v kovové vnitřnosti nového dopravního prostředku. Nesledujeme jen příběh auta, ale celé země, která se vzpamatovává z války a buduje novou ekonomiku, v jejímž čele stanou podniky jako Hyundai, symbol prosperity a národní hrdosti.„Jak se lidstvo z poválečné chudoby dopracuje ke třem jídlům denně?“ Kim Ki-youngCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Jsem náklaďák

Kim Ki-young
Jižní Korea / 1953 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Mokrý sen
Voyeuristická evokace třídenního pohřebního rituálu zpřítomňuje smrt jako poetickou i politickou záležitost. Fantasmagorické detaily mrtvého těla, vlasů či lidské kůže se eroticky protínají s intimitou, tajemstvím a fascinací. Mokrý sen je haptickým „zvnějšněním“ vnitřního umírání v opresivní společnosti. „Film byl natočen bez scénáře, nedodržuji v něm kontinuitu času a prostoru, postav ani příběhu. Výsledkem jsou vnitřní obrazy, které vznikly kombinací fantazie a filmového experimentu.“ Kim Yun-taeCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Mokrý sen

Yun-tae Kim
Jižní Korea / 1992 / 15 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Factory Complex
Dělnice v asijských textilních továrnách, letušky nebo pracovnice call center zastupují generace matek a dcer, které od sedmdesátých let na vlastní kůži zažívají nástup neoliberalismu. V područí gigantů jako Samsung nebo Daewoo poznávají odvrácenou stranu snu o prosperitě, kterou vystihuje i obraz surrealisty Reného Magritta Polibek milenců. Dvojice má hlavy zamotané do látky podobně jako hrdinky snímku, který líčí globální slepotu a klade otázku, zda jsou slepými jen vykořisťovaní dělníci třetího světa, nebo i zákazníci e-shopů a značkových prodejen na Západě.   „Na počátku své kariéry jsem se cítil jako badatel, aktivista, sociální pracovník nebo pedagog. Nyní se cítím spíš jako pracovník pohřebního ústavu.“ Im Heung-soon  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Factory Complex

IM Heung-soon
Jižní Korea / 2014 / 95 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
robison nebo já (z Dálného východu)
Jsme Robinsony ve vlastní mysli. Vypadá jako místnost, mezi jejímiž stěnami bloudí lidská duše a topí se v bezbřehosti. Dokud neobjeví pevnou půdu v podobě každodenních rituálů, ve vodě tekoucí ze sprchy nebo v čajovém sáčku na dně hrnku. Banální detail, doprovázený úpravou básní Karla Krolowa a alikvótními zpěvy, se napájí duchovnem.   „Choova videa a instalace představují formalistické, téměř malířské studie subjektivity a podvědomí.“ Seoungho Cho Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

robison nebo já (z Dálného východu)

Seouongh Cho
Jižní Korea / 1996 / 11 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Planeta šneků
Hluchoslepý básník poznává realitu pouze po hmatu, stejně jako šnek. Jeho pomalý haptický svět temnoty a ticha je tak vzdálený běžné realitě jako život na cizí planetě. Hojivý snímek však nepředstavuje existenci v izolaci a samotě jako tísnivé existenciální drama, ale jako celoživotní terapii tmou. Young-Chan nepřebývá na jiné planetě, to my jsme se v přemíře obrazových a zvukových vjemů vzdálili od vlastního nitra. Meditace o bariérách a svobodě očišťuje od civilizačního nánosu a otevírá dveře do elementárního světa tvarů, povrchů, pohybu a plynutí času.   „Hendikepovaní jsou většinou vyobrazováni stereotypně, jako lidé, kteří potřebují naši pomoc a soucit. Můj film je jiný.“ Seungjun Lee Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Planeta šneků

Seung-jun Lee
Jižní Korea, Japonsko, Finsko / 2012 / 87 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Ganymédés
Poetická studie ze série snímků o měsících Jupitera zachycuje, jak se pozemský svět koupe ve svitu největší luny naší sluneční soustavy. Světelné paprsky proměňují organické struktury v rozpixelované abstraktní obrazy. Když přimhouříme oči, tak v této rozmlžené krajině spatříme kosmický rozměr našeho vědomí.   „Má tvorba vychází z tradičního korejského malířství a ze zkušenosti s abstraktní malbou.“ Youjin Moon  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Ganymédés

Youjin Moon
Jižní Korea / 2016 / 9 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Mimo mě
Romance ženy a mrtvého muže z jejího snu promlouvá v náznacích a poetické vizuální zkratce. Okna, zdi, dveře nebo koleje značí nemožnost prolnutí reality a podvědomí. Jedině filmové médium dokáže postavit most mezi říší živých a mrtvých a umožňuje setkání milenců v lyrickém prolnutí jejich obrazů.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Mimo mě

Chang-jae Lim
Jižní Korea / 1996 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
PRIZMA
Cyklicky se probouzející postava či přehlídka obrazových a zvukových chyb představují způsob, jakým Im ve svém experimentálním snímku dekonstruuje předkamerovou realitu. Objektem jeho zájmu není hmotný svět, ale síla samotného média. Film vystupuje jako živá bytost, která svými mechanickými končetinami kráčí mezi tvůrcem a divákem. Médium coby božský algoritmus rozkládá realitu a znovu ji skládá. Rozpouští původní významy a zaplavuje věci, místa a lidi novým, kolektivním bytím.   „Stopy skrytých časů a snů se donekonečna přehrávají.“ PRIZMA Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

PRIZMA

Cheol-min Im
Jižní Korea / 2013 / 61 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Olympiáda v Sanggyedong
Během příprav na letní olympijské hry roku 1988 korejská vláda vystěhovala sto šedesát rodin na ulici. Zbourala jejich domy v chudinské čtvrti Sanggyedong v Soulu a nechala místo nich postavit luxusní byty. Dongwon Kim žil s vystěhovanými tři roky a natáčel jejich boj proti státním autoritám. Alarmující snímek odhaluje odvrácenou tvář sportovní události, zneužívané k ideologickým účelům. Odstartoval novou éru korejského sociálního dokumentu, jenž odkrývá odvrácenou tvář Jižní Koreje, vnímané jako země pohádkového bohatství, štěstí a ekonomického růstu   „Situace vyžaduje, abychom natáčeli filmy o sociálních tématech.“ Dongwon Kim Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Olympiáda v Sanggyedong

Dong-won Kim
Jižní Korea / 1988 / 27 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Dělnické zprávy č. 1
Dělnická třída se stala obětí studené války na obou stranách korejského poloostrova. Zatímco na severu posloužila k nastolení totalitního režimu, na jihu se zaměstnanci továren stali terčem antikomunistické propagandy a novodobými otroky vládou podporovaných obřích korporací. Záznamy z protestů, televizní talk show a písně o boji proti bezpráví ukazují vlnu kolektivního vzdoru, která se roku 1989 přehnala přes celou zem. Jihokorejské odbory zorganizovaly masové demonstrace, ve kterých se nebojovalo za levici či pravici, ale za demokracii a právo na důstojný život.   „Problém nespočívá jen v tom, o kolik nám zvýší plat, ale i v tom, zdali budeme moci žít jako lidské bytosti, nebo jen jako otroci.“ Z filmu Dělnické zprávy č. 1   Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Dělnické zprávy č. 1

Labor News Production
Jižní Korea / 1989 / 74 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
2minuty40sekund
Energická mozaika s monumentálním orchestrálním doprovodem zobrazuje Jižní Koreu sedmdesátých let jako jednu z nejsilnějších ekonomik regionu. Obrazy civilizačního pokroku a moderního životního stylu, prokládané odkazy na silnou kulturní a náboženskou tradici, zároveň apelují na sjednocení rozděleného národa.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

2minuty40sekund

Ok-hee Han
Jižní Korea / 1975 / 10 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Deset obrazů hledajícího ducha #4: Shánění krávy - Dvě čínské kdoule
Zenová meditace, inspirovaná sérií deseti buddhistických básní, se zamýšlí nad osudem dvou kdoulí. V pronikavém detailu, zarámovaném červeno-bílou poetickou zkratkou, se dva plody jednoho stromu vydávají na fascinující rozdílnou cestu. Každý se v jiném tempu a v jiném prostoru stává součástí rozjímavých zátiší. Proměňuje se v abstraktní součást obrazové kompozice a nezaujatě, za tichého padání sněhu, šumění deště a hromobití, zpřítomňuje koloběh smrti a zrození, odchodu a návratu.   „Tento film se snaží odpovědět na otázku, co je osvícení a jak k němu dospět.“ Ji-sang Lee  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Deset obrazů hledajícího ducha #4: Shánění krávy - Dvě čínské kdoule

Lee Ji-sang
Jižní Korea / 2007 / 22 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt