28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka
synopse
Portrét jednoho z nejvýznamnějších českých poválečných surrealistů Vratislava Effenbergera pojal David Jařab v duchu mistrovy poetiky jako hru. Sezval členy surrealistické skupiny a nechal je volně diskutovat o Effenbergerovi v prostředích, ve kterých zároveň inscenuje absurdní střetnutí a souvislosti. Klíčovým tématem jsou Effenbergerovy nerealizova(tel)né filmové scénáře, o jejichž dramatizaci se tvůrci ve snímku průběžně pokoušejí. Doplněk k surrealistickému lovu na Effenbergerovu imaginaci je rozhovor s autorovým synem plný rozporuplných osobních vzpomínek.
„Práce s absurdním humorem a principem hry dávala Effenbergerovi šanci podvratně útočit na vnější i vnitřní realitu každodenního života své doby. Tenhle způsob vidění světa je mně i mému filmu blízký.“ D. Jařab
biografie
Dlouholetý člen surrealistické skupiny David Jařab (1971) se věnuje zejména hrané a divadelní režii. Je kmenovým režisérem pražského divadla Komedie. Natočil dva celovečerní filmy ovlivněné surrealistickou poetikou Vaterland – Lovecký deník (2004) a Hlava–ruce–srdce (2010). V roce 2004 režíroval čtyřdílnou televizní surrealistickou revue Večer Analogonu, kterou vysílala Česká televize.
více o filmu
režie: | David Jařab |
producent: | Viktor Schwarcz, Petr Kubica |
scénář: | David Jařab |
kamera: | Jakub Holousek |
střih: | Jan Danhel |
zvuk: | Richard Muller |